Bukefalos 28 år!

Hur hopptränar ni?

Sv: Hur hopptränar ni?

KL

När jag hade yngre häst som jag tränade för tävling tyckte jag det var viktigt med precision, låga höjder, svåra vägar och sätta byten/antal språng mellan hindren, viktigare än höjden. Bana inte nödvändigt speciellt ofta.

Äldre häst, typ som unghästen men högre höjd, ofta anpassad till tävlingshöjd, få till linjerna med rätt tempo, hitta svårigheterna för just den hästen så man kunde finslipa dessa. Bana inte nödvändigt.

Nu när jag tränar för mitt höga nöjes skull, vill jag gärna hoppa hela banor med höjd, typ träna linje sen annan linje osv som sen sätts ihop till bana.
 
Sv: Hur hopptränar ni?

kl

Jag är väldigt nöjd med min tränare. Hon är noga med uppvärmningen, man hoppar sen olika linjer och övningar som tillslut byggs ihop till en bana. Hoppar först lågt och få sen avsluta lite högre om man vill. Jag måste hoppa på den nivån jag ska tävla annars blir jag väldigt snabbt feg och tycker allt över 80 cm är högt :p

Kan tillägga att det är exttemt viktigt för mig att hoppa ban. Hoppa enkelhinder och linjer går oftast hur bra som helst, det är i banorna mina problem kommer, jag blir stressad och tänker för fort. Utvecklas inget av att bara göra övningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hopptränar ni?

kl

Jag är väldigt nöjd med min tränare. Hon är noga med uppvärmningen, man hoppar sen olika linjer och övningar som tillslut byggs ihop till en bana. Hoppar först lågt och få sen avsluta lite högre om man vill. Jag måste hoppa på den nivån jag ska tävla annars blir jag väldigt snabbt feg och tycker allt över 80 cm är högt :p

Kan tillägga att det är exttemt viktigt för mig att hoppa ban. Hoppa enkelhinder och linjer går oftast hur bra som helst, det är i banorna mina problem kommer, jag blir stressad och tänker för fort. Utvecklas inget av att bara göra övningar.

Det skulle kunna vara jag som skrev det där! Precis så är det för mig också!

Men det vet min tränare, och hon lägger också upp träningarna på ett bra sätt. Börjar oftast med att travhoppa och/eller galoppera över bommar, sedan några linjer med fokus på ridningen mellan hinder och till slut allt ihop till en bana. Får oftast hoppa på tävlingshöjd en gång.
Sen är det bara det att precis när man lärt sig banan säger tränaren ALLTID att "nu tar vi den från andra hållet".. Det är inte bara hoppträning, det är hjärngympa också!
 
Sv: Hur hopptränar ni?

När jag tränar aktivt med hästen brukar det bli en renodlad hoppträning för tränare och 2 markarbetspass med bommar/något litet hinder! :)

Älskar att jobba med bommar både på marken och upphöjda i form av gymnastik! :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hopptränar ni?

KL*

Har lagt om träningen för min häst rätt radikalt nu, efter en ryggåkomma på honom…

Nu kommer det inte hopptränas oftare än varannan vecka, däremellan kommer jag lägga mycket tid på att rida bommar, kanske någon gymnastikhoppning, så som studs…

Hoppa högt kan han, men han behöver stärka sin teknik, så visst kommer han få gå några teknikhoppningar de veckorna han inte tränas.

Men kommer inte träna speciellt ofta i hoppning (Inte 1 gång i veckan) mer löshoppning för att få honom att stärka sig själv, bommar och småhinder 50-60cm, för att stärka min teknik...
 
Sv: Hur hopptränar ni?

Alla jag hopptränat för genom åren har alltid haft en röd tråd med sin träning.

Man märker mot våren att det hänger ihop med övningar man gjorde på hösten. Allt för att få den bästa förberedelsen för nästa tävlingssäsong. Styrka, teknik och massor av grunder och allt däremellan.

I slutet av träningen när man gått igenom alla linjer på ett för ekipaget bra sätt så gör man en bana av det. Vissa hoppar högre, andra hoppar bara vissa linjer. Det gör att även om det är ekipage på många olika nivåer så passar träningarna alla som är med.


Jag vill ha det så.
Men vet också att det finns ryttare som väljer bort dom tränarna för att man inte får hoppa högt varje gång.
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 184
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 211
Senast: Cambrie
·
Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 769
Senast: Hallonsoda
·
Fälttävlan Tror ni att det blir nåt vettigt i år? Jag, som räknar mig som "terrängnybörjare" iom att jag har tagit upp terrängträningarna igen på...
2
Svar
33
· Visningar
5 315
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp