Bukefalos 28 år!

Hur hopptränar ni?

Nickelodion

Trådstartare
Hur ofta hoppar ni? Hur ofta hoppar ni bana? Markarbete?


Jag hade en (B)tränare under flera år som princip bara lät oss hoppa markarbete och gymnastikhoppning. Några gånger på våren så hoppade vi bana, inför tävlingssäsongen. Tränaren sa även åt mig att jag behövde hoppa själv hemma två dagar i veckan utöver träningarna.

Detta har alltid fungerat jättebra för mig och när jag kom ut på tävling så gick jag oftast felfritt, även om jag inte placerade mig på varje tävling. Nu rider jag en annan häst men har länge länge letat efter en tränare som har samma tänk. Men vart man än vänder sig så är det banhoppning och åter banhoppning vecka efter vecka. Därför har jag försökt hoppa mkt styrka själv och sen varit med på träningar och hoppat bana. Men för min del skulle jag hellre betala för att få hjälp med markarbete för det är ofta där jag fastnar. Dessutom ska alla som är med hoppa jätte högt på varenda träning. Får känslan av att många tränare känner sig tvingade att dra fram en hel bana för att ryttarna ska "bli nöjda". Dessutom, om jag får vara lite gnällig, är det många som inte klarar av att rida en hel bana eftersom det brister väldigt mkt i styrka, kondition och lydighet. Är det inte precis detta man ska träna på när man betalar dyra pengar för en tränare?

Jag tycker det syns rätt så tydligt sen när man är ute på tävling. Var nyligen och kollade på en regional 110-120 hoppning och det var förvånansvärt många som vägrade ut sig eller red galet fort. (typ så man inte vågade titta)

Därför undrar jag hur ni lägger upp er hoppträning?
 
Sv: Hur hopptränar ni?

Håller med! ! Jag är en riktig nörd när det gäller markarbete och gymnastikhoppning..visst är det nyttigt att hoppa bana emellanåt men jag älskar övningar av alla de slag. Min hopptränare kör kombinerat olika övningar som sen sätts ihop till en bana
 
Sv: Hur hopptränar ni?

Ja precis så körde vi då också. =) Någon styrkeövning och nån lydnadsövning sen sattes det ihop till en bana. När jag slutade rida för denna tränaren så gick det inte lika bra på tävling sen. Det var då jag insåg hur mkt gymnastik och markarbetet verkligen gör! Jag hade dessutom ett fullblod som var ganska svår att hoppa. Gick liksom inte att tävla om jag inte körde massa markarbete och styrka. Tycker det är synd att inte fler tränare kör sånt.
 
Sv: Hur hopptränar ni?

Hon jag tränat för så är det träning på vägar mellan hinder (2-3 hinder) och blir inte nöjd fören det blir riktigt bra både innan, över, mellan och efter hinder och ibland blir det övning på omhoppning svängar.

Efter vi har gjort alla dom olika vägarna så sätts det ihop till en bana.

Ganska ofta blir det även någon gymnastik/balans övning med.

Hon är riktigt duktig och haft en del elever som kommit med till gp ponnyn.
 
Sv: Hur hopptränar ni?

Hoppar hemma själv av samma anledning. Min häst kan hoppa högt, men behöver markarbete. Generellt sett brukar markarbetesdelen (om sådan finns) vara förlagd till 15 min framhoppning, ungefär, resten höjer man upp ordentligt och hoppar bana. Jag kanske är jättekonstig men jag sitter hellre och nöter på mina sockerbitar än hoppar högt, jag menar, hästen hoppar 120 bara man styr, men ska han hoppa väl behöver jag ju rida på marken också, och rida på marken, det kan jag träna när hindren är 50 cm. Sitter hellre hemma och rider markarbete 2-3 ggr/vecka än hopptränar en gång i veckan och "tar slut" på hästen där för att man tvunget ska hoppa högt. Men olika tänk funkar för olika ekipage och behöver man rutin på banor på en viss höjd så funkar ju "vanliga" hoppträningar bra.
 
Sv: Hur hopptränar ni?

Förr red jag för en hopptränare som var väldigt engagerad under framridningen, vilket gjorde att man alltid fick ett dressyrpass innan man började hoppa. Sedan var det mycket småhinder och lydnad och noggrannhet. Det var helt underbart och hästen var så genomriden innan man började hoppa, oh höjden var inte i fokus.

Efter detta har jag tyvärr inte hittat en tränare med liknande upplägg, vilket är synd. De första tränare låter en rida fram mer eller mindre på egen hand, och då får jag svårt att få hästen lika genomriden och följsam. För tillfället rider jag för två olika tränare som kompletterar varann. En tränare som fokuserar väldigt mycket på ryttarens och hästens självförtroende. Här hoppar vi lite högre varierat med mindre hinder/serier. Min häst har fått bättre språng sedan vi började träna för honom och både jag och hon har fått bättre självförtroende på lite högre hinder.

Den andra tränaren jobbar mycket med noggrannhet. Man får inte slappna av det minsta mellan hindren eller ens efter sista hindret. Hon jobbar mycket med ryttarens egen ridning och sits och vi hoppar ofta lägre med fokus på perfektion istället. Varierat med vanliga hinder och lydnadsövningar. Är väldigt bra tänk inför att hoppa bana. Det har hjälpt mig otroligt mycket i min ridning mellan och efter hinder.
 
Sv: Hur hopptränar ni?

Det brukar variera lite efter säsong - på hösten hoppar vi bana, inför tävlingarna, när säsongen är slut så brukar det bli låga hinder och en massa teknikträning under vintern, och sen lite högre igen inför tävlingarna på våren. En hel bana på tävlingshöjd hoppar vi oftast bara precis innan tävling. Däremot sätter vi i princip alltid ihop övningarna vi har ridit till en bana på slutet, men då är det ofta en bana med låga hinder, lite bommar och bockar, en del knixiga vägar och avstånd, osv. Min tränare är väldigt mycket för kontroll och noggrannhet, har man inte kontroll får man hoppa lägre tills man får det.
 
Sv: Hur hopptränar ni?

Mina tjejer rider lektion en gång i veckan, de hoppar med höjd var tredje vecka, de andra två gångerna går de bommar. Det är liksom inte i höjden det svåra ligger.

Men jag förstår tränarna också, många vill inte betala för att sitta o rida bommar - tyvärr.
 
Sv: Hur hopptränar ni?

Att bara traggla bommar, särskilt i trav, är ju i ärlighetens namn inte så roligt. Det är nästan mer dressyr än hoppning, tycker jag. Kul nån gång, men om två av tre hoppträningar bara bestod av travbommar på marken skulle jag nog ledsna. Jag håller med om att det svåra inte ligger enbart i höjden, men samtidigt måste man ju också hoppa hinder (de behöver inte vara stora) för att lära sig, inte bara trava över bommar.

Galoppbommar är ju mer likt hoppning, allrahelst om man "hoppar" enskilda bommar. Det är bra hinderträning, tycker jag.
 
Sv: Hur hopptränar ni?

Jag är helt överens med dig, blir också tokig på att drt alltid ska hoppas högt. Jag är av åsikten att det är inte höjden som är problemet, för sitter grunderna på lägre höjder så är höjden inga problem så länge det är inom hästens kapacitet.
Sen självklart är det bra att höja upp ibland, kanske träningen innan tävling tex. Precis som på framhoppning när man ofta höjer ett hinder lite extra innan man går in på banan.

Tekniken är det viktigaste! För sitter inte tekniken på lägre höjder så går det ofta åt skogen på tävling.
 
Sv: Hur hopptränar ni?

Jag tillhör dom som måste hoppa lite höjd ibland annars börjar jag tycka att ett hinder över metern är högt och blir kallsvettig och bara åker häst fram till hindret :crazy:.
 
Sv: Hur hopptränar ni?

Travbommar är ju bara en uppvärmningsgrej för att få lite aktiva bakben, det har jag aldrig varit med om att någon håller på en hel lektion med. Travbommar går ju inte att variera på samma sätt heller.

Att rida bommar (dvs bommar på marken och upphöjda bommar och i galopp) kan varieras i det oändliga, och är supernyttigt, utan att det sliter på hästarna i samma mån. Det är ju inte så att jag ställer upp galoppbommar med rätt avstånd som man sedan bara rullar över, utan det handlar mer om kluriga linjer, byggda på bommar, där det gäller att både korta och länga galoppen, kluriga svängar, klockan etc.
 
Sv: Hur hopptränar ni?

När jag gick på Strömsholm så fick vi träna massor teknik. Ofta då banor som tekniskt låg på VM-nivå men höjden var alltid under en meter. Det var skitbra! Visst hoppade vi högre ibland också, det ingick ju i utbildningsmålet, men höjden är oftast inga problem när tekniken sitter i ryggmärgen :)
 
Sv: Hur hopptränar ni?

Min tränare, C-tränare, är engagerad från att vi börjar trava i ridhuset, till att sista hinder är hoppat. Mycket fokus på att få hästarna lösgjorda och lyhörda innan bom- och hinderjobb börjar.

Rider mycket gymnastik och småhinder, som brukar sättas ihop till en bana i slutet.

Rider en 4åring, så för han är det väldigt nyttigt med all styrketräning :)
 
Sv: Hur hopptränar ni?

Travbommar är ju bara en uppvärmningsgrej för att få lite aktiva bakben, det har jag aldrig varit med om att någon håller på en hel lektion med. Travbommar går ju inte att variera på samma sätt heller.

Att rida bommar (dvs bommar på marken och upphöjda bommar och i galopp) kan varieras i det oändliga, och är supernyttigt, utan att det sliter på hästarna i samma mån. Det är ju inte så att jag ställer upp galoppbommar med rätt avstånd som man sedan bara rullar över, utan det handlar mer om kluriga linjer, byggda på bommar, där det gäller att både korta och länga galoppen, kluriga svängar, klockan etc.

Ja, galoppbommar ger ju betydligt större möjligheter. Och jodå - det går jättebra att hålla på med enbart travbommar en hel lektion. Ofta i kombination med skänkelvikning, eller tempoväxlingar, osv. Personligen tycker jag kanske inte det är jättekul, dock, även om det säkert är nyttigt och helt klart inte busenkelt om man ska göra det helt rätt.

Fast ändå - det är trots allt kul att få hoppa riktiga hinder, och inte bara bommar på marken eller på sockerbitar. Sen behöver hindrena inte vara höga, men hopptränar jag skulle jag inte vara nöjd med att det bara var bommar två gånger av tre. Däremot, att man inte hoppar på tävlingshöjd så ofta - det är nåt annat. Det finns ju mellanting mellan bommar och tävlingshöjd.

Sen håller jag inte riktigt med dem som skriver att höjden inte är något problem alls, det man klarar när hindren är 70cm höga är det inte sagt att man klarar utan lite träning när hindrena ligger på 1,20. Hästen hoppar lite annorlunda när hindren blir högre, man kanske behöver ha mer galopp, och man själv och hästen behöver lära sig hur högt man behöver hoppa för att klara ett lite högre hinder.
 
Sv: Hur hopptränar ni?

Jag hoppar ungefär en gång per vecka. Lite mer kanske på sommarhalvåret när det också blir terrängträningar osv.

Hoppa bana blir det bara när det råkar vara det på träningen (rider för tränare varannan vecka för tillfället). Fast även om det står bana på menyn sas kan det hända att vi inte hoppar banan ändå - beror på vad hästen behöver. Vi hoppar inte särskilt högt oavsett om det blir bana eller inte och det gillar jag.
Veckorna däremellan brukar jag bygga samma övning eller nåt liknande hemma.
Hoppar sällan särskilt högt då heller, så det mesta blir lydnads/styrke/smidighetsartat hur som helst för det är vad min kuse behöver.

Rena markarbetspass för hopptränare gillar jag inte alls :p alltså såna där med att trava över bommar och göra volter och skänkelvikningar och sånt.
Mina (fälttävlans)hästar är rimligt dressyrtrimmade som det är; så tränar jag hoppning vill jag ha hjälp med hoppning för det är det vi behöver arbeta på, inte sitta och trava utan stigbyglar och få onödigt mycket beröm för att hästarna är lösgjorda och lydiga på backen :angel: :D
 
Sv: Hur hopptränar ni?

Ja, galoppbommar ger ju betydligt större möjligheter. Och jodå - det går jättebra att hålla på med enbart travbommar en hel lektion. Ofta i kombination med skänkelvikning, eller tempoväxlingar, osv. Personligen tycker jag kanske inte det är jättekul, dock, även om det säkert är nyttigt och helt klart inte busenkelt om man ska göra det helt rätt.

Fast ändå - det är trots allt kul att få hoppa riktiga hinder, och inte bara bommar på marken eller på sockerbitar. Sen behöver hindrena inte vara höga, men hopptränar jag skulle jag inte vara nöjd med att det bara var bommar två gånger av tre. Däremot, att man inte hoppar på tävlingshöjd så ofta - det är nåt annat. Det finns ju mellanting mellan bommar och tävlingshöjd.

Sen håller jag inte riktigt med dem som skriver att höjden inte är något problem alls, det man klarar när hindren är 70cm höga är det inte sagt att man klarar utan lite träning när hindrena ligger på 1,20. Hästen hoppar lite annorlunda när hindren blir högre, man kanske behöver ha mer galopp, och man själv och hästen behöver lära sig hur högt man behöver hoppa för att klara ett lite högre hinder.

Nu har ju jag det lite annorlunda eftersom mina tjejer rider på mina hästar.
De privatekipage jag har, hoppar sällan enbart bommar. Visst att vi kan ha lektioner med bommar, men oftast blir det lite höjd på slutet, när klurigheterna klaras utan problem på bomhöjd. Bomhöjd för mig är upp till ca 50 cm. Vid en meter börjar det bli hinder.

Hurvida höjden är ett problem eller inte, beror ju ofta på vad man sitter på för häst också. En välutbildad häst som utan problem hoppar 120, kan man sitta o nöta mkt låga höjder på, medans en yngre och grönare häst behöver lite fler stora språng i kroppen.

Så tycker jag iaf :)
 
Sv: Hur hopptränar ni?

Håller med.

Tillägger att jag gillar enkla övningar utan för mycket fram och tillbaka. Jag vill få en bra rytm och känsla, bygga självförtroende och få det enkla perfekt :-)

För svåra övningar så blir det spänt hos häst och ryttare även om hinderna är små. Jag tycker att upp till 1,30 ska avstånden underlätta.

På en hoppträning vill jag träna ganska tävlingslikt. Hemma gör jag styrke och lydnads övningar. Ska man upp en klass i höjd behöver jag träna banor på den aktuella höjden. Tränar jag på 1m och ska tävla 1,30 så har jag inte rutinen att kunna hitta en galopp som är lagom på tävling... Jag måste träna på det jag ska kunna på tävlingsdagen!
 
Sv: Hur hopptränar ni?

Min tränare hade i början mycket serier och markarbets hinder, men sen verkar det vara mer banhoppning. Men sen behöver jag hjälp med att få flyt i banhoppningen också, men markarbete är väldigt roligt och nyttigt. Borde träna mer serier egentligen.
 
Sv: Hur hopptränar ni?

De jag tränar för kör mycket teknik, gymnastik, lydnad och enstaka linjer med relaterade avstånd. Bommar i galopp med olika antal språng och sedan övningar med hinder där man får träna på just det.
Bana har jag inte hoppat så mycket på träning men det förekommer ibland, men inte förrän man klarar av övningarna.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Lady_S
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 630
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 184
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 211
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp