Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Dragontail

Trådstartare
Hejsan! Vill poängtera att detta inte är min häst, jag hyr den några dagar i veckan. I flera år har nu ägaren haft samma hovslagare och jag tycker hans hovar är bedrövliga! Så nu tog jag bilder före skoning och efter på samma dag för att få lite hjälp av er. Hur illa är det? Jag behöver bra argument för att säga de till ägaren som inte verkar bry sig övht. Jag tycker så synd om honom. :(

Här är bilderna innan skoning:
http://www.bilddump.se/bilder/20131103221941-80.216.137.82.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20131103221957-80.216.137.82.jpg

Bilder precis efter skoning:
http://www.bilddump.se/bilder/20131103222013-80.216.137.82.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20131103222040-80.216.137.82.jpg

Jag kan ju säga att hovslagaren verkar sko efter skon. Han tar bara med sig fyra stycken in och tar det han har. Sen lägger han MAX 10min på varje hov när han skor.

Så vad tycker ni?
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

o_O

Det där ser riktigt illa ut. Den hovslagaren kan inte vara utbildad..?
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Nej det kan han verkligen inte vara...! Han kallas dess utom för Jesus och ser ut som en alkis. Men är väldigt trevlig!
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Håller med ovanstående, det där ser inte bra ut alls!
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Inte alls en ok skoning, fruktansvärt fult utfört och ja, hovis tycks verka hoven efter skon samt trångskor.. :crazy:
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Som du säger själv, det ser ju inte bra ut.

Dock tycker jag att det känns tveksamt att lägga ut dylika bilder på nån annans häst på detta viset? Men det kanske bara är jag som reagerade på det?
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Både ja och nej.

Hennes bilder så hon gör vad hon vill med dom.
Du får fota en häst i en hage och lägga upp den här om du vill, även om hästen inte är din. Det är dina bilder.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Ja det är väl klart att man FÅR.
Frågan var mer om det kändes ok. Jag hade nog tyckt att det var mindre trevligt om min medryttare plåtat bilder på min häst och berättat hur jävligt nåt såg ut samt bett om medhåll. Men som sagt, möjligt att det bara är jag!
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Lite, men sålänge det inte röjer identitet på ägare genom att man skriver ut namn, hemadress etc så är det väl fritt fram? Man ser ju dessutom bara hovarna

Så var det i alla fall när en stallkompis hittade sin häst på helbild i nåt internetstall.
Alltså, sålänge man inte skrev ut ägarens uppgifter fanns det inget att ta på då hästen räknas som ett ting som direkt inte kunde bevisas vara just den hästen och tillhöra den personen bara av en publicerad bild. Sen är det svårt att ha bestämelserätt över bilder folk publicerar såvida ingen uppenbart skadas av informationen


Jag hade dock inte blivit så glad om det gällde min häst och ingen pratat m mig i första hand
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Sådär får det verkligen inte se ut. Fruktansvärt dåligt! :arghh:
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Ja det är väl klart att man FÅR.
Frågan var mer om det kändes ok. Jag hade nog tyckt att det var mindre trevligt om min medryttare plåtat bilder på min häst och berättat hur jävligt nåt såg ut samt bett om medhåll. Men som sagt, möjligt att det bara är jag!

Ägaren verkar uppenbarligen inte bry sig. TS röjde ingen identitet på vem som är hästen och utav att se ett par hovar kan man nog inte säga "jaha, det är ju xx som xx äger". Kanske är det så att TS tidigare försökt prata med hästägaren utan resultat och känner nu att hon vill återkomma med lite mer skinn på näsan.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

har han långt hår?

Ja halvlångt är det. Grått tror jag det är också.

Sen så förstår jag att ni diskuterar om detta är okej eller inte. Men det har vart flera personer som har sagt till ägaren men ändå så struntar personen i det. Jag tycker det är okej eftersom det gäller hästens hälsa vi pratar om. Jag ville ha bra argument för att säga till personen i hopp om att det kan bli en ändring. För det är inte hälsosamt att låta en häst bli skodd såhär varje gång.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Speciellt snyggt var det inte. Hovslagare där verkar inte vara stolt över sitt arbete utan bara malar på. Man brukar ju i alla fall inte lämna en massa "hack" i hoven efter arbetet är avslutat. Det syns redan innan skoning att det är han som har skott hästen förgående gång med.

Jag skulle ha önskat att han tog mer på hoven, linjerna är inte riktigt korrekta. Och sen naturligtvis som en del var inne på att skon måste bli större baktill.

Om du har möjlighet skulle du ringa en annan hovslagare och rätta till hovarna så gått det går. Och då kanske ägaren till hästen får upp ögonen hur en riktigt hov ska se ut.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Oavsett så lär hästägaren knappast ändra sitt tänk om du kommer och säger "alla på buke tycker att det ser ut som fan", så jag tänkte att du kanske kan visa lite viktig information för hästägaren. Det kanske biter bättre?

Här kan man läsa om varför det är viktigt med en utbildad hovslagare.

Här finns en text om hur en standardskoning ska utföras, tyvärr inga bilder att jämföra med, men läser man så kan man ändå förstå att den här hovisen inte gjort rätt.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Att det ser hafsig o slarvigt ut håller jag med om, men hästen står bättre än många hästar. Han kanske hade glömt raspen:D

hästen ser ut att att ha gått länge innan nyskoningen? O den har fortfarande ej vuxit ur skorna.

Att hovisen tar med sig de skorna som hästen brukar ha eller skor snabbt är helt OK

jag har varit med hovisar som skor om en hel häst på 20 min.
det du:p
 
Senast ändrad:
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Dålig verkning - dålig nitning - hoven är inte plan - raspning var ett total miss och skon se inte ut att har varit rikted över huvudtaget.

Ya Ya, skon sitter.
I¨v seen worse JBV skoeing and better cowboy shoeing.
Hovslagarn kan har haft "A Bad Day".
 

Liknande trådar

Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 272
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Hej, efter att ha sett några riktigt bedrövligt "vårdade" hovar i en annan tråd så vore det väldigt intressant att se bilder på era...
2
Svar
22
· Visningar
2 862
Senast: Sporthorse
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 714
Senast: mackan
·
Hästvård av klinikhovslagare för 2 veckor sedan. Hovsprickan på höger fram har funnits en längre tid men varit liten och på väg att växa ner...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
61 879
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp