Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Nästa vart annan person jag stöter på kalla sig for "hovslager" men det är ingen av dom som sko.

Just nu känner jag flera stycken aktiv hovslager som ska lägga av....och det berör inte på ålders kramp! "Just Plain Stupid Swedish Bureaucracy" (deras örd).
Det löner sig inte att sko hästar och det berör inte på hästägerns plånbok!

Svar på dina reflektion:
Dom finna Trail Rides.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Till TS
EN av alla saker som är fel som du kan visa för ägaren:

Om man kollar på bild nummer ett, hov nr två så syns det tydligt att hoven "flutit" ut åt höger (sett från mitt håll). Sen om man kollat på bilderna efter skoning så är det fortfarande snett men det verkar faktiskt som om hovslagaren har sett detta MEN åtgärdat det jädra dåligt. Några stora ojämna hack i höger kant (från mitt håll) och ett(?) rasptag över sidan.
Suck... Hoppas att hon går med på en ny hovslagare.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Det går utmärkt o leva på hovslageriyrket om man är en utbildad o duktig hantverkare .

Är man det får man nämligen betalt ;)

Häromkring känner jag en 6 stycken som lever o är relativt nöjda med sitt yrke men de är duktiga o har fullt upp o väntelista. De skor i medeltal 6 hästar om dagen.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Vad jag menade vara att var hästägare villiga o betala tex listpris istället för 5oo kr av en skopåspikare skulle förmodligen skopåspikaren få svårt å få kunder, marknaden skulle försvinna förhoppningsvis.

Ett söätt är ju att begära kvitto på skoningen..där försvinner en del..:)


Näää frågar inte dig....du har ju svaret...;)
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Jag hade faktiskt förväntat mig värre resultat efter kommentarerna här ;). Men ja det verkar ju inte som att han verkat ordentligt innan skoningen. Har han ofta tappskor? Ser ut som att sömmarna kommer drutta ut lätt. Ena skon sitter ju snett innan skoning. Men varför har han skärt runt så mkt utanför hoven fattar jag inte? Riktade han skorna innan lr var det bara pang på?

Edit: konkret tips: säg att hon med fördel kan ta ut en utbildad, bra hovslagare. Säg att det är bra med fler ögon att Jesus kanske blivit hemmablind (om hon haft honom länge, kanske han blivit slarvigare med tiden, behöver glasögon eller nått annat). Att det inte skadar att testa nån annan EN gång (till att börja med). Det biter oftast bättre om nån yrkeskunnig säger sin mening och kan visa hur det ska se ut :).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Ja halvlångt är det. Grått tror jag det är också.

Sen så förstår jag att ni diskuterar om detta är okej eller inte. Men det har vart flera personer som har sagt till ägaren men ändå så struntar personen i det. Jag tycker det är okej eftersom det gäller hästens hälsa vi pratar om. Jag ville ha bra argument för att säga till personen i hopp om att det kan bli en ändring. För det är inte hälsosamt att låta en häst bli skodd såhär varje gång.

då var det inte den som kallas för jesus som finns här uppe då..
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Vad jag menade vara att var hästägare villiga o betala tex listpris istället för 5oo kr av en skopåspikare skulle förmodligen skopåspikaren få svårt å få kunder, marknaden skulle försvinna förhoppningsvis.

Ett söätt är ju att begära kvitto på skoningen..där försvinner en del..:)


Näää frågar inte dig....du har ju svaret...;)

En fråga även om det blir lite of,,,

Du nämner listpris och då undrar jag vad det är i ditt område för en vanligt grundskoning 4 hovar inkl trakthål som standard.

Vet vi vad och hur denna skoning kostade och om den betalades med pengar eller i utbyte av tjänster och med eller utan kvitto?
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Vad jag menade vara att var hästägare villiga o betala tex listpris istället för 5oo kr av en skopåspikare skulle förmodligen skopåspikaren få svårt å få kunder, marknaden skulle försvinna förhoppningsvis.

Ett söätt är ju att begära kvitto på skoningen..där försvinner en del..:)


Näää frågar inte dig....du har ju svaret...;)

Ja vi är helt överrens och jag säger som du i övrigt : de duktiga , utbildade hovslagarna här ( många som verkar inom samma stad- rätt stor stad förhållandevis) har FULLT . De tar inte nya kunder öht om inte ngn redan kund går bort , och skor 5 hästar om dagen och har fullt utöver det .

Men det är ändå utöver det sjukt synd att folk knäcker vid sidan om med såna här jobb, och resultaten blir därefter ....för främst hästarnas del ....
 
Senast ändrad:
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Hos mig i Östergötland (stad, inte vischan )kostar en rundskoning oavsett brodd hål osv 1100-1400 . De renommerade hovslagarna som jobbar vitt spänner inom det spannet . Priserna är fasta på det sättet att de inte tar betalt extra för broddhål osv vissa tider på året för deras kunder .
Givetvis ändras priset om vi pratar extra fix sjukbeslag, plastande osv .

Skopåslagarna här ikring tar ca 500 för en rundpåslagning . Svart .
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

runt 1500 ex matrl och resa

Sen fins även alternativet hel eller halvdag .
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Listpris? Är det nåt bestämt pris som det kommits överens om?
Vad jag vet är det fri prissättning
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

visst är de fri prissättning. du har rätt....vet inte varför de sägs så...ska fråga vid tillfälle:)
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Jag hade faktiskt förväntat mig värre resultat efter kommentarerna här ;). Men ja det verkar ju inte som att han verkat ordentligt innan skoningen. Har han ofta tappskor? Ser ut som att sömmarna kommer drutta ut lätt. Ena skon sitter ju snett innan skoning. Men varför har han skärt runt så mkt utanför hoven fattar jag inte? Riktade han skorna innan lr var det bara pang på?

Edit: konkret tips: säg att hon med fördel kan ta ut en utbildad, bra hovslagare. Säg att det är bra med fler ögon att Jesus kanske blivit hemmablind (om hon haft honom länge, kanske han blivit slarvigare med tiden, behöver glasögon eller nått annat). Att det inte skadar att testa nån annan EN gång (till att börja med). Det biter oftast bättre om nån yrkeskunnig säger sin mening och kan visa hur det ska se ut :).

Han tappar inte skor så ofta, däremot så är det nästan varje gång innan skoning som han har lösa skor som liksom inte sitter åt. Typ som flipp-flopp på oss människor. Men vad jag har sätt så tar han av skorna som sitter och sedan raspar lite och sedan sätter han på och spikar fast. Jag kan ingenting om skoning i princip så jag vet inte riktigt hur det ska gå till.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Eftersom du vet hur hovslagaren brukar sko låter det som om du varit med under tiden. Har du frågat hovslagaren vad han har för tanke med sin skoning?
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Listpris? Är det nåt bestämt pris som det kommits överens om?
Vad jag vet är det fri prissättning

Det omnämnda listpriset är ett sk rekommenderat pris, det har kommit till efter uträkningar vilka kostnader en skoning genererar i innan betalning.

Priset i sig är givetvis inte hugget i sten, det är upp till varje hovis att själv bestämma vilken betalning de vill ha för sitt utförda arbete. MEN, kryper en hovis långt under det rekommenderade priset bör man kanske fundera på vad/vilken kostnad de inte har tagit på sig. Skatter? moms? försäkringar?
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

för två år sen ungefär hörde jag att föreningen rekommenderade 1250:- ink material för en rundskoning.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Häromkring tar en utbildad hovslagare ca 1500-2000 vitt.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Hade en sådan sk "hovslagare" till min gammelman (änglahäst sedan maj-12:cry:) ett tag.
Med gamla skor/sulor = 20 min
Med nya skor/sulor = 30 min:eek:
Men sen såg skoning som kattskit också :crazy:
Enda "fördelen" med denna "hovis" var, är hen var billig...:meh:
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Man får ju det man betalar för.

Jag kan förstå dom som väljer heller en outbildad hovis som tar billigare före en utbildad som kostar.

men då får man ta konsekvenserna därefter...

Hästen hälsa Vs plånboken, bara att välja.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Däremot fattar jag inte vad folk menar att en seriös hovslagare bör eller ska vara "fullbokad", för att då ens betraktas som att vara en seriös hovslagare?

Inte ovanlig men är förvirrad vad som menas med det ^^
 

Liknande trådar

Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 274
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Hej, efter att ha sett några riktigt bedrövligt "vårdade" hovar i en annan tråd så vore det väldigt intressant att se bilder på era...
2
Svar
22
· Visningar
2 863
Senast: Sporthorse
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 721
Senast: mackan
·
Hästvård av klinikhovslagare för 2 veckor sedan. Hovsprickan på höger fram har funnits en längre tid men varit liten och på väg att växa ner...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
61 883
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp