Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

15 min per hov är det jag har hört.

Men egentligen så kanske man inte ska hacka upp sig på hur lång tid en skoning ska ta utan mer att jobbet i sig blir bra gjort...

Bara en tanke.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Men fyy så hemskt :D Sånt får man inte berätta, det ska ta 1tim OCH 20 min för att det ska vara bra. :meh:

Toxic har rätt Korven, det är inte tiden men kvalatit av jobbet.
Normalt med en snäll häst med normal hov ta det 45-60min.
Känd en hovslager som kunde sko på 20-25min. och bra skod var hästen.
Han var VALDIG EFFEKTIV, släpp inte hoven föran den var skod.
Som jag minns var han vid non Kavalri regement.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Men varfor ar du sa kinkig. Det ar ju dessutom i syfte att hjalpa en hast. Herreguh.

Tycker det kanns sjukt bra att TS lagger upp bilder och far hjalp och asikter.

Till TS
Ser verkligen inte bra ut. Kanske skall visa traden for agaren sa att denne ocksa far input. Om hen nu inte lyssnar pa dina asikter nar du framfor dem.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Men fyy så hemskt :D Sånt får man inte berätta, det ska ta 1tim OCH 20 min för att det ska vara bra. :meh:
Jag räknar med en timme per häst och skoning som "normaltid" att sko en häst utan stress.
Sen finns det individer som bara tar 40 minuter men det är ovanligt, sen har hästen sulor eller röta tex kan det lätt dra iväg tid .
Men ingen häst ska behöva stå i gången i timtal..
Sen ska de inte behöva se ut som på bilderna i denna tråd.:banghead:
Det är väldigt fult skott,inte säkert att hästen är obekväm för dagen men den skopåspikarn vinner ingen respekt om man säger så...Ingen som man skulle kalla kollega direkt.

Säkert billig och bra tycker hästägarn..:wtf:
Och visst ser det billigt ut,skitskor,dåligt verkat ,ej plant under skon,en mus skulle kunna stoppa in huvet i glipan mellan skon och hoven...

Men tyvärr finns det ännu värre skodda hästar därute..en del skodda av icke utbildade,en del av utbildade som inte skor som man lärt sig ,och en del hästägare som skor själva mm.finns alla varianter tyvärr.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Toxic har rätt Korven, det är inte tiden men kvalatit av jobbet.
Normalt med en snäll häst med normal hov ta det 45-60min.
Känd en hovslager som kunde sko på 20-25min. och bra skod var hästen.
Han var VALDIG EFFEKTIV, släpp inte hoven föran den var skod.
Som jag minns var han vid non Kavalri regement.
Riktade ha skon med hoven fortfarande i luften?
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Riktade ha skon med hoven fortfarande i luften?

Jå, han hade en järn klump på sko stolen.
Han lift foten, slå av nitar, skär av en cm. plan räspa. rikta och passa in skon, spika på, nita och putsa..........fortfärande bjöd, rak på bak fot, samma procedure, över till den ändra bak fot och sen sista fram fot.

Skoning var helt enligkt Åkerblom.

Har man över 1500 hästar på ett regement att sko då lära man att vara effektiv.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Jå, han hade en järn klump på sko stolen.
Han lift foten, slå av nitar, skär av en cm. plan räspa. rikta och passa in skon, spika på, nita och putsa..........fortfärande bjöd, rak på bak fot, samma procedure, över till den ändra bak fot och sen sista fram fot.

Skoning var helt enligkt Åkerblom.

Har man över 1500 hästar på ett regement att sko då lära man att vara effektiv.
Nu kom jag att tänka på Kronprinsessans bröllop då alla (?) hästar skoddes om till guldskor.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Nu kom jag att tänka på Kronprinsessans bröllop då alla (?) hästar skoddes om till guldskor.

Lite OT, men det var "silverskor", som väl egentligen var aluminiumskor som var lite extra piffiga just för bröllopet och bara satt på just under kortegen.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Riktade ha skon med hoven fortfarande i luften?

Så har kan det gå till:
Shoeing Ruby 1fot 11.30min.
www.youtube.com/watch?v=P_aDrH_gxs4
Att ta av skor gick forter:
Istället for nipper, klubb o klinga som går fortar, då går det att raspa plan lite fortar:
Från 3:14 - 5:00 extra tid.
5:24 - 8:00 kunde han rikta skon på skostol utan att släppa foten under 1min.
5:25 - 9:40 var skon spike, nitet och hoven putset.

Så att skor en häst under 30min. är inte svor om man har bra runtin och val effektiv.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Lite OT, men det var "silverskor", som väl egentligen var aluminiumskor som var lite extra piffiga just för bröllopet och bara satt på just under kortegen.

Japp du har helt rätt. Det va aluminium skor som sattes på under fredagen och togs av redan på lördag kväll. Dom va 4-6 st som hjälptes åt (minns inte exakta siffran) men träffade dom i "grannstallet" på söndagsmorgonen när dom kom förbi för att käka frukost på ryttarbaren. Trötta men nöjda va dom å jag va skitglad över att inte blivit inblandad på dessa "draghästar" utan bara skulle slå på en sko som hade "släppt" på fjäderlätt ridis.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Jå, han hade en järn klump på sko stolen.
Han lift foten, slå av nitar, skär av en cm. plan räspa. rikta och passa in skon, spika på, nita och putsa..........fortfärande bjöd, rak på bak fot, samma procedure, över till den ändra bak fot och sen sista fram fot.

Skoning var helt enligkt Åkerblom.

Har man över 1500 hästar på ett regement att sko då lära man att vara effektiv.

Tydligen så effektiv att varken han eller Åkerblom förstod innebörden med en fysiologisk skoning där belastningen tas upp i benets styvaste riktning..

Helt omöjligt att göra det utan att sätta ner och flytta hästen fram å tillbaka några steg för att kontrollera både isättning och belastning för att inte nämna den statiska belastningen.

Fast va spelar det för roll,, har man 1500 hästar att välja på så har man råd med lite svinn, så resonerade man förr på regementen och det va effektivt.;)
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Hejsan! Vill poängtera att detta inte är min häst, jag hyr den några dagar i veckan. I flera år har nu ägaren haft samma hovslagare och jag tycker hans hovar är bedrövliga! Så nu tog jag bilder före skoning och efter på samma dag för att få lite hjälp av er. Hur illa är det? Jag behöver bra argument för att säga de till ägaren som inte verkar bry sig övht. Jag tycker så synd om honom. :(

Här är bilderna innan skoning:
http://www.bilddump.se/bilder/20131103221941-80.216.137.82.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20131103221957-80.216.137.82.jpg

Bilder precis efter skoning:
http://www.bilddump.se/bilder/20131103222013-80.216.137.82.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20131103222040-80.216.137.82.jpg

Jag kan ju säga att hovslagaren verkar sko efter skon. Han tar bara med sig fyra stycken in och tar det han har. Sen lägger han MAX 10min på varje hov när han skor.

Så vad tycker ni?


:rofl::rofl: Förlåt att jag skrattar men det va va inte många rätt där.

Det värsta är väl att sko påspikaren inte verkar ha ett uns självkritik heller och att hästägaren inte ens ser hur illa det är är det som jag reagerar mest på.

Jag vet inte vad du kan göra åt detta eftersom ägaren inte verkar bry sig mera än att det sitter fyra skor på hästen, och visst är det synd om hästen men så länge det inte är synd om hästägaren så tror jag bara att du ödslar energi till ingen nytta.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Tog han det svart eller vit?
Det där hade jag anmält samt krävt pengarna tillbaka ! det där är SUPER dåligt gjort !
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Tydligen så effektiv att varken han eller Åkerblom förstod innebörden med en fysiologisk skoning där belastningen tas upp i benets styvaste riktning..

Helt omöjligt att göra det utan att sätta ner och flytta hästen fram å tillbaka några steg för att kontrollera både isättning och belastning för att inte nämna den statiska belastningen.

Fast va spelar det för roll,, har man 1500 hästar att välja på så har man råd med lite svinn, så resonerade man förr på regementen och det va effektivt.;)

Lite innan din tid Coari, men var hästen inte "val skod" fick hovslagern sko om hästen.

Det militär och Åkerblom från det civil siden var val medvetet om hästen och hovens "fysiologi", hästen "måste hållas brukbar"!
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Som läget är i detta landet kan man vara glad:bump: att få sko på hästen över huvud taget.
Fortsätter det så kommer det att inte finnas ett fungerenda hovsalger i hela landet.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Det finns en massa alldeles utmärkta hovslagare i detta landet helt klart. Men så kasta inte skit allmänt.

Dessa hovar är aldrig verkade o skodda av en utbildad hovslagare utan en skopåspikare .

Stora problemet är att de finns en massa hästägare som av olika anledningar tittar mer på kostnaden än resultatet. Var hästägare viligare o betala så hovslagaren kan leva drägligt på sitt yrke utan o förstöra sig , skulle antalet utbildade hovslagare öka.

Sen en allmän reflektion Leafhill . finns de något i detta landet som är någorlunda bra rörande hästar. ???
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Jag är inte utbildad hovslagare någonstans, men ett hum om hur det ska se ut har jag ju. Och hade någon skott min häst så så hade jag blivit fly förbannad.. Han hade inte ens hunnit börja spika söm innan han/hon hade varit ute med huvudet före...:rage:

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Håller med dig . Skopåspikare var ett perfekt uttryck .

Jag ser såna här exempel lite då och då varje år genom åren tyvärr och som du säger handlar det mest om att ägaren inte förstått vikten av god hovvård, ej kan bedöma vad sådan är, och att den anlitade är billig .

För mig skvallrar bilderna just om en skopåslagare . Man tar en sko, ställer hoven på skon , och sen nitar man . I princip .
De låga otroligt dåliga sömtagen är för mig ännu ett stöd Flr det jag ser . Man har en "hovslagare" som inte vågar för att den helt enkelt inte kan tillräckligt , sömma vettigt . Då nitar de så långt ner , med resultatet att det är ren tur om skon sitter på mellan skoningarna, när övriga aspekterna med verkning och riktning och anpassning av skon efter hovens behov, är så bristfälliga för att inte säga obefintliga , som de är här . Utöver det ser det ut som den som nitat inte ens kan nita i sig .

Enda tillägget i ditt resonemang jag skulle vilja modifiera är din paragraf ang hovslagare som inte kan försörja sig osv . Skor de som skopåslagare, så ska de inte vara aktiva på marknaden i namnet hovslagare utan de behöver utbilda sig . Alla de jag ser under titeln vi hittat på nu "skopåslagare" , knäcker extra och kommer med en hink med sko grejer till sina kunder , och sällan jobbar de vitt .
De förstör Flr de seriösa utbildarna i branschen rent ekonomiskt , och även hur folk ser på hovslagare när de inte vet bättre än skillnaden mellan en seriös och en icke sådan . Frågar du mig ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 274
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Hej, efter att ha sett några riktigt bedrövligt "vårdade" hovar i en annan tråd så vore det väldigt intressant att se bilder på era...
2
Svar
22
· Visningar
2 863
Senast: Sporthorse
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 721
Senast: mackan
·
Hästvård av klinikhovslagare för 2 veckor sedan. Hovsprickan på höger fram har funnits en längre tid men varit liten och på väg att växa ner...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
61 883
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp