Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Precis och det kommer du bli varse om och jo det är precis där skon klämmer..

Dig skiter jag i men det finna många andra "seriösa" hästägare som inte känner till att deras ersättningar helt kan vägras om traumat beror på felaktig hovvård.

Utbildad eller outbildad spelar ingen roll så länge det uppvisas ett fullgott hantverk.

Dryga Messerschmitts som tror sig rida på höga hästar och genom egen "åverkan" orsakar den enskilda individen ett långvarigt lidande ska bli förbjudna med att arbeta med levande djur.

(Var hittar man smilies:en med handen och fingret?)
<--klicka på "fler" knappen.

Men är det så lätt att får ut ersättning då?

Såklart inte att någon häst ska fara illa p g a dålig hovvård. Men hur ska man då verkligen veta att en hovslagare är då välutbildad och gör rätt om du själv säger att även en utbilda kan göra fel?
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

:laugh::laugh::laugh:

Nu får du väl endå ta och lugna ner dig, inte ens i dag känner den utbildningen till vare sig hur en fysiologisk skoning ska utföras,, ännu mindre att varje häst ska skos utifrån sin fysiologiska förutsättning och tråkigast av allt.. Vikten av att belastningen tas upp i benets styvaste riktning.:banghead:

Nej men.....nu Coari, hästen fysiologiska biten och benets styvaste riktning och belästning är dokumenterad for längesen!
Har du inte läs Lars Erik Magnasson´s Hästens Hållbarhet? google eller finns på bibilotek.
Synd du var inte med när vi körd bakom trav hästar och filmad deras styvaste belsatning där på Axval.
Då skulle du har :laugh::rofl::laugh:
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

<--klicka på "fler" knappen.

Men är det så lätt att får ut ersättning då?

Såklart inte att någon häst ska fara illa p g a dålig hovvård. Men hur ska man då verkligen veta att en hovslagare är då välutbildad och gör rätt om du själv säger att även en utbilda kan göra fel?

Ja men här har du som hästägare en rimlig chans att få ersättning från annat håll om försäkringsbolaget skulle krångla, de fall som hovslagaren har utbildning och ännu bättre är ansluten till hovslagareföreningen.

Anlitar du en ska skopåspikare för 500 kr, räkna kallt med att det inte kommer att finnas pengar till ersättning. Inte heller om du verkar/skor dina hästar själv, här finns ett fall som jag känner till där verkningen ansågs som en direkt orsak till de problem hästen fick och dömdes ut till avlivning. Försäkringsbolaget nobbade ersättning, hästägaren fick själv stå för kalaset hela vägen från utredning till avlivning. Livdelen hölls också inne pga vad som ansågs något i nivå av vårdslöshet, fast de uttryckte sig lite annorlunda.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Jag har sökt många utbildningar, bl.a. Hantverkslärling, och där går man med en utbildad hovslagare i två år. Är det också fel då eller? Jag fattar inte hur man ska kunna lära sig om man inte får öva praktiskt själv!! Självklart ihop med en utbildad hovis!

Om min nu utbildade godkända hovis vill handleda mig så att jag kan lära mig lite medan jag väntar på att det är dags att söka in på utbildning, varför är det så fel?!?! Jag är helt emot folk som tror att de kan slå på skor hur som helst och kallar sig hovslagare! Jag skulle aldrig sko någon annans häst, än mindre mina hästar utan att min hovis är med!!

Förstår inte heller varför du låts be folk hålla käften och vara otrevlig hela tiden!!!!
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Ja men här har du som hästägare en rimlig chans att få ersättning från annat håll om försäkringsbolaget skulle krångla, de fall som hovslagaren har utbildning och ännu bättre är ansluten till hovslagareföreningen.

Anlitar du en ska skopåspikare för 500 kr, räkna kallt med att det inte kommer att finnas pengar till ersättning. Inte heller om du verkar/skor dina hästar själv, här finns ett fall som jag känner till där verkningen ansågs som en direkt orsak till de problem hästen fick och dömdes ut till avlivning. Försäkringsbolaget nobbade ersättning, hästägaren fick själv stå för kalaset hela vägen från utredning till avlivning. Livdelen hölls också inne pga vad som ansågs något i nivå av vårdslöshet, fast de uttryckte sig lite annorlunda.

Det förstår jag. Såklart ingen försäkringsbolag ger ersättning om man har nu t ex anlitat en skopåspikare eller gör det själv.

Men är det lätt ö h t att få ut en ersättning vid fel verkning om hovslagaren är välutbildad? Det var de jag satt och grunna på. Har för mig att det inte är lätt ens då.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

JAG har inte sett ett sämre hantverk någonsin, faktiskt. Jag har nog sett lika dåliga skoningar, men inte så uselt hantverk. Raspmärken ända upp i kronranden, ickeplana oraspade bärrandskanter, kreativ nitning och helt oriktade skor... O_o

Vad som borde gjorts annorlunda och varför finns i tråden redan. Säg till ägaren att det är billigare att anlita en riktig hovslagare än att laga en häst som gått sönder på grund av misskötta fötter. Blir det än värre är det snart möjligt att dra en vända via djurskyddet. Jag skulle nog också fundera ett par gånger över om jag vill rida en häst med sådana fötter över huvud taget.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Jättebra inlägg .

Jag tror dessvärre mycket handlar om att många öht inte har koll på dessa bitar öht , än mindre har ställt sig frågan öht ..
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Till TS

Med tanke på att hästägaren i detta fall inte verkar bryr sig att hovvården är illa. Så kan man ju undra om hästägaren kommer lyssna på en över huvud taget.
Då gäller det du är duktig på att tala med folk. Du har ju lite att gå på här men det gäller också att kunna formlera sig på rätt sätt.
Och funkar inte det så får du anmäla fallet om du känner att detta inte håller.

Men hur känner du att hästen är i övrigt? Om det finns tecken på att det har gått så långt att hästen har tagit skada tack vare hovvården? Och om det är så kan du lägga fram det till hästägaren också.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Jag tänker svara här om det är okej :) Annars får jag skriva dubbelt.

Vi kan alla hålla med om att just denna hovslagare gjorde ett riktigt dåligt jobb. Ingen tvekan där. Vilket leder till att ni betraktar honom som en skopåsprikare. (Vilket han uppenbart är!)
Men men ska man verkligen dra alla över en och samma kam?

Som jag har fattat det så enligt eran mening är en skopåspikare outbildad, alltså har inte gått 3 års utbildning. Och därmed har inte kunskapen för att ens vara en hovslagare i eran mening. En skopåspikare har fått sin kunskap ifrån ett annat håll. På ett sätt måste ju vi hålla med om att även en skopåspikare har nån sort kunskap inom hovslageri. Och ja det är en stor skillnad mellan kunskap och kunskap.
Ni säger även att en skopåspikare är en ikke seriös hovslagare genom att göra dåliga jobb, vara dålig med kunder, är ej fullbokad ect ect.

Och där ser jag ett problem ifrån min sida... för då måste jag betrakta mina hovslagare som "skopåspikare". För allt lutar sig på att personen i fråga går just den där tre åriga utbildningen, annars är den en skopåspikare...Och då är det en dålig hovslagare enligt er.

Att sätta all sin grund på just den utbildningen och inte självaste personen ifråga känns för mig att man vet inte alla "skopåspikare" där ute.

Ni förutsätter att en skopåspikare är inte intresserad av sitt yrke och bara vill tjäna pengar. Jag kan absolut tro att det finns en sanning i det MEN långt ifrån alla skopåspikares tänker så.

Ni säger även att en skopåsikare är dålig med kunder och är inte ödmjuk. Jag kan säga att det är helt beroende i personen själv. En utbildad hovslagare kan göra ett bra arbete men är urdåligt på kundfronten. Så där känner jag att det är helt upp till personen ifråga om den är duktigt eller inte på människofronten,(sina kunder). Och där har inte självaste utbildningen nåt med att göra.

För visst finns det dom "skopåspikare" som kan sin sak. ^^ Dra inte alla under samma kam! Även en utbildad hovslagare kan göra ett dåligt jobb.

Detta stämmer verkligen!
Här i trakten finns många hovisar, med eller utan utbildning. Bilderna visar verket av en utan, som ni redan gissat. Har träffat honom och det brukar se ut ungefär sådär. Fast detta var nog extra slarvigt, det är ju en massa hack under hoven. Men i stort sett är det sådär han skor efter vad jag minns. Jag har ej frågat honom om utbildning, men folk som anlitar honom säger att han är outbildad.
Däremot vet jag en annan i trakten som också är outbildad (formellt sett), och han är otroligt duktig. Han skor hästar inför tävling också, och ingen som ser hans verk tror att han är outbildad. Fast han har ju lärt sig av andra, så en typ av utbildning har han ju.
 
Sv: Hur illa är hovarna skodda? (Bilder)

Detta stämmer verkligen!
Här i trakten finns många hovisar, med eller utan utbildning. Bilderna visar verket av en utan, som ni redan gissat. Har träffat honom och det brukar se ut ungefär sådär. Fast detta var nog extra slarvigt, det är ju en massa hack under hoven. Men i stort sett är det sådär han skor efter vad jag minns. Jag har ej frågat honom om utbildning, men folk som anlitar honom säger att han är outbildad.
Däremot vet jag en annan i trakten som också är outbildad (formellt sett), och han är otroligt duktig. Han skor hästar inför tävling också, och ingen som ser hans verk tror att han är outbildad. Fast han har ju lärt sig av andra, så en typ av utbildning har han ju.

Precis! :up: Det beror helt upp till personen i frågan kan sin grej eller inte ^^
 

Liknande trådar

Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 272
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Hej, efter att ha sett några riktigt bedrövligt "vårdade" hovar i en annan tråd så vore det väldigt intressant att se bilder på era...
2
Svar
22
· Visningar
2 862
Senast: Sporthorse
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 714
Senast: mackan
·
Hästvård av klinikhovslagare för 2 veckor sedan. Hovsprickan på höger fram har funnits en längre tid men varit liten och på väg att växa ner...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
61 876
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp