Hur känns det att ta lugnande?

SaraXX

Trådstartare
Lugnande har kommit upp som ett ev alternativ för ett av barnen, för att klara av en situation som ger panik (vi har gått i behandling för det länge men har kört fast lite). Har någon här tagit lugnande och genom det klarat av något som annars har gett panik? Kan ni beskriva hur det kändes för er isf, hur upplevdes det läskiga då, hur kändes det i kroppen och hur påverkade det synen på det läskiga i efterhand?
 
Jag har tagit lugnande i samband med tandläkarbesök. Känner mig lite lullig och sedan mest avtrubbad och sömnig, jag gråter oftast ändå men får ingen hysterisk panikkänsla. För mig hjälper det att veta innan att jag kommer att få lugnande för att klara mig igenom.
 
Jag fick midazolam en gång när jag skulle operera ut en tand men jag fick en mindre dos än de brukar ge (enligt tandläkaren) så kände inget av den.
Tror det är den som gör att man kan somna/halvsomna och glömma vad som hänt.
 
Då går det ju bra att prata innan och efter också. :) Jag minns fortfarande hur det kändes när jag fick lugnande innan jag opererade ut blindtarmen när jag var tio - jag fick det redan innan de satte dropp eftersom jag var nålrädd redan då och i mitt minne är hela den sjukhusvistelsen övervägande positiv.
 
Beror på vad det är för lugnade, men generellt tar det bort topparna för mig. Aldrig känt mig lullig, förutom på lustgas hos tandläkaren, och alltid varit medveten om vad som händer runt omkring mig.
Men det gör att ångesten inte blir så stark.

Efteråt känner jag mig som vanligt, ver ju vad som hänt och vad jag gått igenom.
 
Då går det ju bra att prata innan och efter också. :) Jag minns fortfarande hur det kändes när jag fick lugnande innan jag opererade ut blindtarmen när jag var tio - jag fick det redan innan de satte dropp eftersom jag var nålrädd redan då och i mitt minne är hela den sjukhusvistelsen övervägande positiv.
Vad skönt. Då kan det kännas som ett alternativ och vi kan fundera över det tillsammans. Han är väldigt verbal, analytisk och funderande så pratar gör vi.
 
Jag har fått lugnande, senaste gången var när jag tog bort glaskroppar i ögonen. De sticker in en lång nål i ögat och suger ut dem. Ingen smärta utan spänner bara lite, men viktigt att man håller sig stilla när nålen är i ögat så de frågade om jag ville ha lugnande. Som andra sa, tar bort paniken. Man 'känner' liksom ingenting allt sker på avstånd. Sedan blir man väldigt lullig efteråt och har svårt med balansen och att tänka klart.
 
Jag fick midazolam en gång när jag skulle operera ut en tand men jag fick en mindre dos än de brukar ge (enligt tandläkaren) så kände inget av den.
Tror det är den som gör att man kan somna/halvsomna och glömma vad som hänt.

Jag fick en hästdos innan jag opererade min visdomstand – jag låg där och skrattade åt mina egna tankar medans de sydde och tittade på allt de höll på med helt lugn trots att jag har trauma bakom. Det kom inget trauma efteråt, fast tanden satt fast ordentligt och tandläkaren fick ta i så in i helskotta. Det var två dagar innan julafton och jag var helt gul och blå i ansiktet. Men väldigt tacksam för Midazolamen! :love:
 
Jag har fått lugnande på sjukhuset. Funkat så att jag inte har kvar toppen av paniken/obehaget. Inga kvarvarande effekter.

Me jag har nog inte fått så höga doser?
Det enda jag tror var lite starkare var när visdomständer skulle tas på käkkirurgen. Jag är tandläkarrädd och minns inte ett skvatt av vad som skedde men var klar och opåverkad efteråt. Bara ytterst förvånad över att det var klart.

Tror inte jag minns några som helst kvarvarande effekter av lugnande?

Tror det beror på situation`? Jag har aldrig haft panik, bara varit väldigt rädd.
 
Fick lugnande när de skulle göra bronkoskopi på mig. Det var som en liten behaglig fylla, utan baksmälla. Beror väl på vad man får för läkemedel och kanske var man har för tidigare erfarenheter men jag har bekanta vars barn mått väldigt bra av att få midazolam inför ångestfyllda läkarbesök.
 
Fick lugnande när de skulle göra bronkoskopi på mig. Det var som en liten behaglig fylla, utan baksmälla. Beror väl på vad man får för läkemedel och kanske var man har för tidigare erfarenheter men jag har bekanta vars barn mått väldigt bra av att få midazolam inför ångestfyllda läkarbesök.
Tack, vad skönt att höra. Vi är båda helt slut och ganska modfällda efter senaste besöket, men ni tänder lite hopp.
 
Jag har fått lugnande, senaste gången var när jag tog bort glaskroppar i ögonen. De sticker in en lång nål i ögat och suger ut dem. Ingen smärta utan spänner bara lite, men viktigt att man håller sig stilla när nålen är i ögat så de frågade om jag ville ha lugnande. Som andra sa, tar bort paniken. Man 'känner' liksom ingenting allt sker på avstånd. Sedan blir man väldigt lullig efteråt och har svårt med balansen och att tänka klart.
De hade fått söva mig för det där! Inget lugnande i världen hade bitit på nål i ögonen!!! Jag fixar annars det mesta :D

ERG undersökning på ögonen när man sätter typ linser fast på ögonen och ska titta in i en maskin med blixtrande ljus har jag gjort. Väldigt obehagligt, men bara att göra det tänkte jag. Min epilepsi höll inte med. Av tre försök lyckades första som gav ett avvikande svar och ett anfall när jag kom hem och de andra två som läkaren envisades med gav anfall där och då och fick avbrytas, även med lugnande (vilket gjorde läkaren skitsur, förstod aldrig varför hon blev så sur på mig-det var hennes eget fel). Men det är väl ungefär vad jag skulle palla med vad gäller ögon, inga nålar i dem liksom!
 
De hade fått söva mig för det där! Inget lugnande i världen hade bitit på nål i ögonen!!! Jag fixar annars det mesta :D

ERG undersökning på ögonen när man sätter typ linser fast på ögonen och ska titta in i en maskin med blixtrande ljus har jag gjort. Väldigt obehagligt, men bara att göra det tänkte jag. Min epilepsi höll inte med. Av tre försök lyckades första som gav ett avvikande svar och ett anfall när jag kom hem och de andra två som läkaren envisades med gav anfall där och då och fick avbrytas, även med lugnande (vilket gjorde läkaren skitsur, förstod aldrig varför hon blev så sur på mig-det var hennes eget fel). Men det är väl ungefär vad jag skulle palla med vad gäller ögon, inga nålar i dem liksom!

Det var en lite surrealistisk upplevelse. Först lugnande sedan rullas med rullstol in i ett jättestort operationsliknande rum (ett sånt som man ser i skräckfilmer). Lades i något som liknar en tandläkarstol, sedan justerades den tills jag låg nästan upp och ner. Duk över ansiktet förutom ett öga, som hakades upp och det hälldes i vätska. En person i ansiktsmask som böjer sig över mig med en lång och grov nål som sedan långsamt sticks rätt in i ögat. Och sedan känna/se de svarta blobbarna som är glaskroppar sugas ut.
 
Poängen med lugnande inför nån undersökning/behandling (antar jag att det är som avses) är ju att kapa ångesttopparna och göra att reptilhärnan inte sätter in alltför mkt, inte att man ska bli lealös i kroppen och inte kunna freda sig mot saker som ska göras med en. Jag har fått Sobril vid provtagning, dock sattes det in för sent och jag märkte ingen effekt av det som jag minns det (var 20 år sedan). Men när jag fått Atarax och Theralen vid behov, så är det topparna som kapats. Ingen fylla direkt, och inte så att jag fumlar runt och inte vet vad jag gör. Jag slipper bara bli uppäten av panik. Ett sätt att ta sig igenom kristillstånd bara.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 178
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
828
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 128
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 900
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp