Hur känns det att ta lugnande?

Lugnande har kommit upp som ett ev alternativ för ett av barnen, för att klara av en situation som ger panik (vi har gått i behandling för det länge men har kört fast lite). Har någon här tagit lugnande och genom det klarat av något som annars har gett panik? Kan ni beskriva hur det kändes för er isf, hur upplevdes det läskiga då, hur kändes det i kroppen och hur påverkade det synen på det läskiga i efterhand?
Jag tar ångestdämpande mot panikångest. Funkar bra och det är som att man tar bort kastrullen från spisen precis innan det kokar över.
Min syster testade en när vi skulle flyga och den fungerade bra där med. Ibland blir man trött av den och ibland märker man inte av den mer än att panikattacken uteblir.
Hydroxizin. Är en allergimedicin egentligen men funkar mot ångest också. Så bra när man har panik och pollenallergi samtidigt ^_^
 
Jag fick oxascand på sjukhuset efter min operation eftersom jag fick panikångest av att inte kunna andas genom näsan. Tyckte inte jag märkte så mycket, blev lite trött bara. Kände inget konstigt eller obehagligt. Dock oklart hur mycket effekt jag fick, men tror det mest var en fråga om dålig timing.
 
Jag tar ångestdämpande mot panikångest. Funkar bra och det är som att man tar bort kastrullen från spisen precis innan det kokar över.
Min syster testade en när vi skulle flyga och den fungerade bra där med. Ibland blir man trött av den och ibland märker man inte av den mer än att panikattacken uteblir.
Hydroxizin. Är en allergimedicin egentligen men funkar mot ångest också. Så bra när man har panik och pollenallergi samtidigt ^_^

Atarax/Hydroxizin är ju så pass "snäll" också. Jag fick inte behålla den pga risken för förlängt QT-intervall – den medicinskt ansvarige läkaren sa att den "inte längre är rekommenderad" – men många verkar fortfarande förskriva den. Nu har jag fått Alimemazin och Olanzapin istället, men självklart ska man satsa på så milt som det bara går.
 
Det var en lite surrealistisk upplevelse. Först lugnande sedan rullas med rullstol in i ett jättestort operationsliknande rum (ett sånt som man ser i skräckfilmer). Lades i något som liknar en tandläkarstol, sedan justerades den tills jag låg nästan upp och ner. Duk över ansiktet förutom ett öga, som hakades upp och det hälldes i vätska. En person i ansiktsmask som böjer sig över mig med en lång och grov nål som sedan långsamt sticks rätt in i ögat. Och sedan känna/se de svarta blobbarna som är glaskroppar sugas ut.
Som jag skrev, inget lugnande i världen hade fixat det där för mig! :D Strongt av dig!!
 
Som jag skrev, inget lugnande i världen hade fixat det där för mig! :D Strongt av dig!!
Enligt min mor, som får en nål i ögat och nån typ av medicin insprutad längs bak i ögongloben med några månaders mellanrum (helt omedicinerad) sen snart 2 år tillbaka, så vare sig känns eller märks nålen.

Trots det.. Personligen blir jag hellre ögonlös innan jag frivilligt låter nån peta in en nål i ögat på mig, i vaket tillstånd 🤷‍♀️
 
Jag har fått stesolid förut hos tandläkaren då jag är så galet nålrädd så nästintill haft panikångest hos tandläkaren om det varit så att nålstick är involverat. Hjälpte mot det, däremot nästan vad jag kommer ihåg en lite känsla av en "härlig lullig fylla" och lite couldnt care less.
Men som sagt kanske 10 år sen eller ngt sist.
 
Trots det.. Personligen blir jag hellre ögonlös innan jag frivilligt låter nån peta in en nål i ögat på mig, i vaket tillstånd 🤷‍♀️
Fast du märker det väl inte?
Jag har opererats för gråsvart. Det är också nål i ögat och jag märkte inget innan det var klart
 
Enligt min mor, som får en nål i ögat och nån typ av medicin insprutad längs bak i ögongloben med några månaders mellanrum (helt omedicinerad) sen snart 2 år tillbaka, så vare sig känns eller märks nålen.

Trots det.. Personligen blir jag hellre ögonlös innan jag frivilligt låter nån peta in en nål i ögat på mig, i vaket tillstånd 🤷‍♀️
Om jag inte minns tokigt är det någon behandling för något med gula fläcken, vanligt på äldre också och med tanke på hur vanligt det är och hur många som genomgår det (så ofta ändå) så har nog din mor rätt gissar jag, men. Bara tanken gör mig illamående redan nu.

Jag har inga problem med nålar, så länge de inte är i munnen eller ögonen :D
 
Fast du märker det väl inte?
Jag har opererats för gråsvart. Det är också nål i ögat och jag märkte inget innan det var klart
Varför skulle man inte märker att någon stoppar prylar i ögonen på en? Man är ju inte blind, även om det kanske inte gör ont?
 
Har fått lugnande två gånger, har båda gångerna känt mig opåverkad, dvs inte dimmig/full/liknande. Däremot har jag känt mig just lugn, nervositet inför kommande ingrepp släppte. Skulle utan tvekan låta tex tandläkarrädd barn prova.
 
Fast du märker det väl inte?
Jag har opererats för gråsvart. Det är också nål i ögat och jag märkte inget innan det var klart

När de opererade mig för gråstarr såg jag inte heller nålen, men med glaskropparna var det verkligen en lång och grov nål som jag såg hur den sakta kördes in i ögat. Så det är nog annorlunda beroende på typ av behandling.
 
Hjärnan vet, även om ögat inte ser..



Mvh fobiker av astronomiskt, gigantiska mått.
Ja rädsla är ju inte logisk, så även om det inte ska kännas någon smärta osv så skulle jag vara mycket tveksam till nål i ögon eftersom det är en nål. I ögon. Det ska inte vara där. Typ. Ologiskt att känna så, och jag är inte det minsta spruträdd ens, förutom hos tandläkare (och nål i ögon....) alls faktiskt.

Samma när jag skulle få rör i öronen. Hysteriskt rädd men läkaren ville inte ge lugnande för jag skulle sitta väldigt stilla, och att göra det sövd skulle ta evigheter, år, innan jag skulle komma till. En mycket lugn och trygg läkare var det och jag fixade vänster, men höger gick inte, jag fick panik, och ryckte till så han gjorde istället sår i hörselgången. Jag skulle komma tillbaka en tid senare och göra nästa öra, men det var en annan läkare eftersom han slutat, så jag avbokade, tyvärr. Jag är imponerad över hur skicklig han ändå var, man också och jag har svårt för just män.
 
Har fått stetsolid hos tandläkaren när visdomstand skulle opereras ut, är stickrädd.
Fick paradoxal reaktion? I brist på själkontroll så hyperventilerade jag och gråtskrek. Tandläkaren såg ut att vilja sjunka genom golvet och försvinna. Men så fort bedövningsbiten var avklarad på var resten bara gonatt, väck mig när ni är klar.
 
Varför skulle man inte märker att någon stoppar prylar i ögonen på en? Man är ju inte blind, även om det kanske inte gör ont?
Du har grejer runt ögon och starka lampor etc. Du märker att de grejar i närheten av ögat men eftersom du är bedövad känns det inte att nånting går in, det är lika blurrigt och konstigt hela tiden. Tills de säger att det är klart. Tar inte många minuter.
 
Det var en lite surrealistisk upplevelse. Först lugnande sedan rullas med rullstol in i ett jättestort operationsliknande rum (ett sånt som man ser i skräckfilmer). Lades i något som liknar en tandläkarstol, sedan justerades den tills jag låg nästan upp och ner. Duk över ansiktet förutom ett öga, som hakades upp och det hälldes i vätska. En person i ansiktsmask som böjer sig över mig med en lång och grov nål som sedan långsamt sticks rätt in i ögat. Och sedan känna/se de svarta blobbarna som är glaskroppar sugas ut.
A clockwork orange! 😱
 
Jag minns inte vilka sorts lugnande jag fått vid olika ingrepp/operationer, men jag har blivit väldigt varm inombords. Kan vara bra att vara förberedd på. Inte obehagligt men en tydlig känsla av hetta/värme, det gick över efter en stund.
 
Du har grejer runt ögon och starka lampor etc. Du märker att de grejar i närheten av ögat men eftersom du är bedövad känns det inte att nånting går in, det är lika blurrigt och konstigt hela tiden. Tills de säger att det är klart. Tar inte många minuter.
Gör inte själva bedövningssprutan i ögonområdet ont, då?
 
Lugnande är säkert jättebra om det funkar som det ska.

Jag tappar istället alla filter i hjärnan. Under koloskopin så grät och skrek jag så mycket att läkaren avbröt undersökningen. Det fungerade dock så pass att jag inte känner någon direkt ångest eller liknande i efterhand. Trots att jag verkligen gallskrek undertiden. Faschinerande ändå kan jag tycka.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 179
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
828
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 129
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 948
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp