Bukefalos 28 år!

Hur kan man teckna tjejer resp killar utan att bli heteronormativ?

Önskar tips på hur man skulle kunna teckna/rita tjejer och killar utan att bli heteronormativ. Även exempel på om man ska ha skyltar till kill-, tjej- och hentoalett, hur skulle man kunna teckna dessa (utan ord)?

Min första fundering är om man verkligen kan det - utan att använda sig av symboler. Om tanken är att illustrera "kille" eller "tjej" och att det (av någon anledning) är viktigt att könet framgår så är det nog mycket svårt. Att illustrera något innebär oftast att man lyfter fram vissa generaliserade drag (stereotyper) samtidigt som det sannolikt är det som bör undvikas om bilden inte ska bli könsstereotyp.
 
Fast nu handlade det ju om barn och inte vuxna, så ursprungsfrågan har jag redan besvarat. Vill man rita av en vuxen utan att vara heteronormativ får man väl rita en streckgubbe då med.
Om det nu handlade om barn i vår subdiskussion, var kom då brösten in i bilden? :)
 
Om det nu handlade om barn i vår subdiskussion, var kom då brösten in i bilden? :)
Om du går tillbaka och läser så ser du att jag skriver att det är ingen skillnad utseendemässigt på barn när de har kläder på sig, skillnaden kommer i puberteten. Barn är korta, långa, smala, tjocka, har kort eller långt hår oavsett kön. Att klädkedjorna inte förstått det är en helt annan sak.
 
Varför måste man ha herr- och damtoalett? Här hemma använder vi alla samma toa...
Fast många större toaletter på allmäna platser har ju kanske 10 - 15 toalettbås i samma "rum" och jag kan tänka mig att många kvinnor (framförallt) skulle känna sig obekväma att köa inne i en sådan lokal ihop med x antal män och sedan göra sina behov inne i ett bås med öppet både nertill vid golvet och upptill, ut mot de köande och mot båsen intill.
Annars tycker jag det kan kvitta, om det bara handlar om ett toarum. Även om det tyvärr brukar vara fruktansvärt nedsmutsat i allmäna toaletter avsedda för bägge könen..... :angel: Och jag tror inte det i första hand är kvinnorna som kissar utanför.....

Off topic, sorry.....
 
Som fortsättning på separata toaletter-temat
Det är inte särskilt kul att gå in på en "blandad" offentlig toalett och mötas av en lång rad pissoarer.. Oavsett kön, jag vill inte vara tvungen att stå bredvid och titta när någon kissar..
 
Vad det gäller att teckna så tänker jag att det som gör det könsstereotypt är vad karaktären gör (om du inte går helt överbord och låter flicka vara synonymt med prinsesskläder osv).

Bra poäng där med att det framförallt blir könsstereotypt när "pojke" respektive "flicka" illustreras av godtyckliga egenskaper.
 
Man får ha skyltar med sittoaletter och ståtoaletter. Som sittkissare tycker jag helt klart även att det ultimata vore om den som inte sitter ner på en sittoalett och därmed riskerar att pissa på ringen helt enkelt får en könsneutral elstöt!
 
På många uteställen har man inte längre separata toaletter, utan det finns pissoar resp toalett. Är inte grisigare än det varit förut? Bara bättre utnyttjande av de toaletter som finns.
 
Man får ha skyltar med sittoaletter och ståtoaletter. Som sittkissare tycker jag helt klart även att det ultimata vore om den som inte sitter ner på en sittoalett och därmed riskerar att pissa på ringen helt enkelt får en könsneutral elstöt!
Bör då gälla även de som pissar på ringen underifrån!
 
Tack för tipsen ang toalettskylt!
Önskar även tips på ursprungsfrågan :) Hur kan rita en tjej eller kille inte könsstereotypiskt? Tex om man ska rita en flicka åt ett barn.

Varför måste det vara en så könsneutral flicka att man inte ens ser att det är en flicka?

Är det ett problem att en del människor är av hankön och andra av honkön?

Tuttarna (fast de är ju verkligen inte "utvecklade" hos barn) respektive mannens könsorgan är väl "icke könsstereotypa" såtillvida att de markerar biologisk könstillhörighet men inte kläd- eller frisyrstereotyper.
 
Om du går tillbaka och läser så ser du att jag skriver att det är ingen skillnad utseendemässigt på barn när de har kläder på sig, skillnaden kommer i puberteten. Barn är korta, långa, smala, tjocka, har kort eller långt hår oavsett kön. Att klädkedjorna inte förstått det är en helt annan sak.
Du har rätt - vi är ju också rätt överens i huvudfrågan.
 
Kanske en skylt där halva personen är typisk "herr" symbol och halva personen är typisk kvinnosymbol? Så ena benet är byxben men andra har kjol?

Hur man ritar en flicka till ett barn, ja man kan ju skippa kjol/klänning, man kanske hoppar över det långa håret. Fast om man ska rita en pojke och flicka bredvid varandra, hur ska man då skilja dom åt? Ska flickor ha längre ögonfransar eller nåt?
Tror det är svårt. Men man kan ju hoppa över prinsessklänningar, rita dom när dom gör "pojkaktiga" saker osv.
 
Varför måste det vara en så könsneutral flicka att man inte ens ser att det är en flicka?

Är det ett problem att en del människor är av hankön och andra av honkön?

Tuttarna (fast de är ju verkligen inte "utvecklade" hos barn) respektive mannens könsorgan är väl "icke könsstereotypa" såtillvida att de markerar biologisk könstillhörighet men inte kläd- eller frisyrstereotyper.

Det är inget problem, endast en intressant frågeställning, tycker jag.
 
Önskar tips på hur man skulle kunna teckna/rita tjejer och killar utan att bli heteronormativ. Även exempel på om man ska ha skyltar till kill-, tjej- och hentoalett, hur skulle man kunna teckna dessa (utan ord)?
heteronormativitet handlar ju om sexualitet, har förhoppningsvis inte så mkt med toaletter att göra

har du många transsexuella som ska gå på den toaletten så bäst du frågar dem. de verkar väl byta åsikt om hur alla MÅSTE tilltala dem var femte minut, så ingen idé att gissa
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ok, nu är det problem. Jag ska på 60-årsfirande och har inget att ha på mig 🙈 normalt går jag i jeans och hoodie och när värmen kommer...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 995
Senast: Tajger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 868
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 423
Senast: MiniLi
·
Gnägg Märker stora hästar om deras shettis kompis är en kille eller tjej? Och isf hur märker dom det? Har ett sto på 170+ som ska få en mini...
Svar
11
· Visningar
2 507
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp