Bukefalos 28 år!

Hur kan man teckna tjejer resp killar utan att bli heteronormativ?

Det enda sättet som jag ser det är att rita en snopp och en snippa, MEN det är cisnormativt så det hoppas jag inte är ett alternativ. Då återstår bara frågan varför inte alla barn kan dela toa?
 
Det enda sättet som jag ser det är att rita en snopp och en snippa, MEN det är cisnormativt så det hoppas jag inte är ett alternativ. Då återstår bara frågan varför inte alla barn kan dela toa?
Var är påståendet att barn inte kan dela toa??
 
Det är inget problem, endast en intressant frågeställning, tycker jag.

OK.
Men då blir ju MIN frågeställning:

om man ska undvika "heteronormativitet": då ska det väl inte vara någon skillnad mellan könen.
alltså en streckgubbe, som tidigare föreslagits.
Utan varken klänning eller byxor.

För om man ska rita en flicka så har man ju redan där delat upp i könstillhörighet.
Så då får man låta bli könsuppdelning.

Eller?
 
Det enda man kan göra är att skilja på sittoalett och ståtoalett. :)
Finns det ingen risk att människor med njursvikt och liknande sjukdomar skulle kunna bli kränkt av en sådan här frisk-normativ uppdelning?
Vi kanske i förebyggande syfte borde tänka över möjligheten att också införs så kallade dialys-toaletter, färdigförberedda rum där man kan hantera sin dialys.
 
Varför inte bara markera att dörren går till en toalett?
Därför att frågeställningen var "hur tecknar (ritar) man EN FLICKA utan att vara heteronormativ?"
Därav tankar kring hur man kan eller inte kan på ett icke heteronormativt sätt rita en flicka.
Och min tanke att om man ska vara icke heteronormativ så ska man väl antagligen inte rita specifikt en flicka.
 
Därför att frågeställningen var "hur tecknar (ritar) man EN FLICKA utan att vara heteronormativ?"
Därav tankar kring hur man kan eller inte kan på ett icke heteronormativt sätt rita en flicka.
Och min tanke att om man ska vara icke heteronormativ så ska man väl antagligen inte rita specifikt en flicka.
Nej. Därför slår denna tråd knut på sig själv redan i rubriksättningen, tycker jag.
 
Finns det ingen risk att människor med njursvikt och liknande sjukdomar skulle kunna bli kränkt av en sådan här frisk-normativ uppdelning?
Vi kanske i förebyggande syfte borde tänka över möjligheten att också införs så kallade dialys-toaletter, färdigförberedda rum där man kan hantera sin dialys.

Hur menar du nu?
 
Jag tänker kanske inte heteronorm utan snarare cisnorm, men, iaf:
Det enklaste är väl att markera WC och ha samma toaletter för alla. Hade det i gymnasiet och uppskattar om det finns ett vanligt wc, så slipper alla tänka alltför mycket.

Sen när det gäller ritandet så tycker jag själv att det är enklast att bara rita någon och sen säga "wöö tjej/kille" om det är viktigt, oavsett bröst eller annat. Jag tror det är enkelt att göra det för krångligt och kanske bli lite orolig över att man representerar rätt, men så länge man ritar personer som ser olika ut, så tror jag inte det är någon fara. :)
 
Det finns både kvinnor utan snippa och män utan snopp. Jag tolkar ts som att det är cisnormen hen vill undvika i sin skyltdesign.
Hm. Intressant frågeställning. Om det inte ska vara könsstereorypiskt, men av någon anledning ändå är viktigt att ha skilda toaletter, så är det väl egentligen bara könsdelarna som skiljer sig. Allt annat faller väl på att det just förutsätter någon form av könsstereotyp.?
En stiliserad snippa/snopp eller en figur med detsamma, kanske. Jag tänker lite på videon till svt:s snipp- och snoppsång, om det nu ska vara gångbart till barn och de tidigare föreslagna symbolerna inte är aktuella.
 
Men hallå? Vad menar du här egentligen?
att transsexuella, som var katalysator till hela könsdefinitionsdebatten för några år sen nu t ex ofta inte alls vill bli kallade hen. och de som nyss inte tyckte kön var relevant kan plötsligt tycka hård separatism är jätteviktigt. osv.

så om man inte själv vet varför man vill rucka på könsindelning, utan gör det av nåt slags artighet/undergivenhet mot (mkt små men högljudda) minoriteter så är det nog bra att fråga dem först, så man får det rätt och inte går på förra månadens trendiga åsikt
 
att transsexuella, som var katalysator till hela könsdefinitionsdebatten för några år sen nu t ex ofta inte alls vill bli kallade hen. och de som nyss inte tyckte kön var relevant kan plötsligt tycka hård separatism är jätteviktigt. osv.

så om man inte själv vet varför man vill rucka på könsindelning, utan gör det av nåt slags artighet/undergivenhet mot (mkt små men högljudda) minoriteter så är det nog bra att fråga dem först, så man får det rätt och inte går på förra månadens trendiga åsikt
Som att gruppen "transsexuella" på minsta sätt är homogen. Fruktansvärt transfobiskt inlägg!
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ok, nu är det problem. Jag ska på 60-årsfirande och har inget att ha på mig 🙈 normalt går jag i jeans och hoodie och när värmen kommer...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 958
Senast: Tajger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 808
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 414
Senast: MiniLi
·
Gnägg Märker stora hästar om deras shettis kompis är en kille eller tjej? Och isf hur märker dom det? Har ett sto på 170+ som ska få en mini...
Svar
11
· Visningar
2 507
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp