Hur kan man teckna tjejer resp killar utan att bli heteronormativ?

att transsexuella, som var katalysator till hela könsdefinitionsdebatten för några år sen nu t ex ofta inte alls vill bli kallade hen. och de som nyss inte tyckte kön var relevant kan plötsligt tycka hård separatism är jätteviktigt. osv.

så om man inte själv vet varför man vill rucka på könsindelning, utan gör det av nåt slags artighet/undergivenhet mot (mkt små men högljudda) minoriteter så är det nog bra att fråga dem först, så man får det rätt och inte går på förra månadens trendiga åsikt
Jag tycker det låter tråkigt när du säger mkt små men högljudda minoriteter.
Menar du att de får för mkt utrymme i samhället? Hörs och syns för mkt?
 
att transsexuella, som var katalysator till hela könsdefinitionsdebatten för några år sen nu t ex ofta inte alls vill bli kallade hen. och de som nyss inte tyckte kön var relevant kan plötsligt tycka hård separatism är jätteviktigt. osv.

så om man inte själv vet varför man vill rucka på könsindelning, utan gör det av nåt slags artighet/undergivenhet mot (mkt små men högljudda) minoriteter så är det nog bra att fråga dem först, så man får det rätt och inte går på förra månadens trendiga åsikt
Alla som är trans är inte hen, det är ett något förvirrat begrepp som har cirkulerat de senaste åren (kanske pga användandet av transsymbolen som "hen-symbol", eller viljan att se trans som något extra mål istället för plusmeny, idk). Man brukar väl skilja mellan binära och ickebinära, och ickebinära använder främst hen som pronomen.

Binära trans och cis-personer kan vara lite mer strikta med om man säger han eller hon, men det kan ju skilja där också. Min partner är cis och säger att pronomen är valfritt för folk, min far däremot blir skitförbannad om man säger hon till honom.

Sen tycker jag inte vi hörs i närheten tillräckligt mycket, med tanke på att det enda man ser om trans är vad cispersoner säger om trans, eller sensationsjournalistik som visar transtjejer som sminkar sig.
 
Jag skulle göra en streck"gubbe (huvud, armar, ben)", en som sitter på toaletten och en som står. Sen får man välja vilken typ man föredrar.
T-centralen hade i alla fall en period en toalett för alla, det var vad jag märkte helt problemfritt.
 
Jag skulle göra en streck"gubbe (huvud, armar, ben)", en som sitter på toaletten och en som står. Sen får man välja vilken typ man föredrar.
Varför blanda in en användare över huvud taget, om det nu är det så stort problem med att avbilda en sådan?
Jag har tidigare länkat en symbol för en toalett för sittande. Här kommer en för stående personer:

B2.109s.jpg
 
Det finns både kvinnor utan snippa och män utan snopp. Jag tolkar ts som att det är cisnormen hen vill undvika i sin skyltdesign.
Jo, självklart finns det flickor utan snippa och pojkar utan snopp och jag förstod frågeställningen. Men vad jag försökte illustrera var att för att undvika heteronormativa symboler så kan inte kläder, attribut, frisyrer m.m användas, väl? OM det i detta hypotetiska fall var tvunget att vara olika toaletter så finns det ju bara den anatomiska skillnaden kvar, för varför skulle annars olika toaletter behövas? Om alla är välkomna kan toaletten bara ha ett hjärta eller hellre en en bild av en toalett så att symboliken blir tydlig för alla, så tillvida att poängen är att undvika cisnorm alldeles och då blir hela frågeställningen irrelevant.
Etablerade symboler för de tre könen finns ju redan och har tagits upp i tråden, dessa tillåter ju att den som känner sig som flicka/kvinna går på den toaletten och den som känner sig som både och/varken eller går på den som är märkt med den symbolen och då får väl de hypotetiska barnen/personerna lära sig vad symbolerna betyder.
Men att illustrera en flicka utan att varken ta till några heteronormativa attribut eller rent anatomisk symbolik, det är ju omöjligt:confused:? Eller så har jag för dålig fantasi :angel:.
Äh, nu går jag och ammar!
 
Jag tycker det låter tråkigt när du säger mkt små men högljudda minoriteter.
Menar du att de får för mkt utrymme i samhället? Hörs och syns för mkt?
hörs mycket i förhållande till storlek, ja. vad som är för mycket eller lite har jag ingen åsikt om, tycker dock frågan är rätt oviktig och egentligen helt ointressant
 
Men den enklaste icke heteronormativa symbolen för en icke heteronormativ toalett torde vara nåt i den här stilen:

28297878-wc-sign-wc-icon-toilet-sign-toilet-symbol-toilet-bowl-icon--Stock-Vector.jpg
Jag röstar för den klassiska hjärtat igen.

:heartheart:heartheart:heartheart

Denna vattentoalettsymbol tycker jag är diskriminerande mot de miljövänligare mulltoaletter och förbränningstoaletter. Jag tycker inte att ungdomarna ska få villfarelsen att dessa toaletter är kotym och den enda lösningen för naturbehoven. Fattar ni att det är alla hormoner folk äter som är vattenlösliga är ett jätteproblem idag. Om vi använde mulltoaletter ellr förbränningstoaletter skulle problemet minska med både vattenlösliga mediciner och hormoner. Mediciner är i sin funktion just vattenlösliga eftersom den medicin vi äter transporteras ut via blodet för att uppnå sin funktion.
 
Men att illustrera en flicka utan att varken ta till några heteronormativa attribut eller rent anatomisk symbolik, det är ju omöjligt:confused:? Eller så har jag för dålig fantasi :angel:.

XX vs XY symboler fungerar ju helt klart också då de allra flesta är någonting av de rent genetiskt oberoende hur man känner sig men även där finns det ju folk som det inte stämmer på och kan bli rätt opraktiskt då viss utrustning faktiskt krävs för att kunna kissa bekvämt ståendes (och nej, jag tror inte att kisstratten kommer få enormt stort genomslag).

Men själva indelningen i flickor/pojkar är ju den i sig väldigt svart eller vit så att indela saker efter de två kategorierna utan att vilja dela upp det på den klassiska bilden av män/kvinnor går nog inte riktigt utan vill man komma ifrån det tankesättet så krävs det en annan indelning. Ex efter användningsområde på toaletterna eller liknande.
 
Nej, xx och xy funkar inte. Jag tror att det finns ganska många tjejer som skulle tycka det var lite jobbigt om Aydian kom in på xx-toan. För att inte tala om hur jobbigt det skulle vara för honom. Även om han råkar vara född med xx.
6eed886ca5846a3a684223f7a7fd052b306defd0.jpg
 
Nej, xx och xy funkar inte. Jag tror att det finns ganska många tjejer som skulle tycka det var lite jobbigt om Aydian kom in på xx-toan. För att inte tala om hur jobbigt det skulle vara för honom. Även om han råkar vara född med xx.
6eed886ca5846a3a684223f7a7fd052b306defd0.jpg

Men nu är du tillbaka på vad som är klassiskt manligt/kvinnligt utseendemässigt. Sa ingenting annat än att de allra flesta människor är genetiskt antingen XX eller XY med få undantag oberoende av hur man känner sig eller ser ut.
 
Men vänta här nu!
Vi ska inte dela i könsdelar, inte i genetik och inte efter kläder. Men likförbannat blir det dålig stämning om fel person går in på fel toalett..

Jag är minst sagt förvirrad.

Eller handlar den om en toalett, inte ett rum med flera bås, utan ett rum med en toalett? Då skulle jag bli väldigt obekväm, oavsett vad den inträdande personen identifierar sig som...
 
XX vs XY symboler fungerar ju helt klart också då de allra flesta är någonting av de rent genetiskt oberoende hur man känner sig men även där finns det ju folk som det inte stämmer på och kan bli rätt opraktiskt då viss utrustning faktiskt krävs för att kunna kissa bekvämt ståendes (och nej, jag tror inte att kisstratten kommer få enormt stort genomslag).

Men själva indelningen i flickor/pojkar är ju den i sig väldigt svart eller vit så att indela saker efter de två kategorierna utan att vilja dela upp det på den klassiska bilden av män/kvinnor går nog inte riktigt utan vill man komma ifrån det tankesättet så krävs det en annan indelning. Ex efter användningsområde på toaletterna eller liknande.
Jag har tänkte lite på det här, och den här lösningen skaver på något sätt hos mig. Problemet här blir då de som faller utanför, eller de som helt enkelt inte vet sina kromosomer (jag känner mig veteligen inte någon som har kollat upp det, men det kanske inte är något man pratar om).
Samt de cis-folk som blir rejält upprörda om någon med "fel utseende" går in på "deras" toa, och blir så upprörda att de blir våldsamma. Det är nog min största beef med att dela in på det sättet, det händer tillräckligt med brott mot transpersoner på toaletter.
Och tyvärr tror jag att eventuell utseende-acceptans ligger väldigt långt in i framtiden om jag ska gå efter hur det är nu. Folk gillar att mala i samma spår :/
 
Nej, xx och xy funkar inte. Jag tror att det finns ganska många tjejer som skulle tycka det var lite jobbigt om Aydian kom in på xx-toan. För att inte tala om hur jobbigt det skulle vara för honom. Även om han råkar vara född med xx.
6eed886ca5846a3a684223f7a7fd052b306defd0.jpg

Hur lång tid tar det innan någon lägger till ett x på tjejtoan. Sedan blir det överfullt av killar på xxx toan.
 
Vissa människors skräck för könsnormatibitet är löjligt överdriven och det här var ett bra exempel på det.

Ha roliga skyltar istället... :)
images
 
Senast ändrad:
Vissa människors skräck för könsnormatibitet är löjligt överdriven och det här var ett bra exempel på det.

Ha roliga skyltar istället... :)
images
Den där skylten tycker jag är vidrig.

Höhö..,Så är ju män..kollar på kvinnor som ska kissa.. Så roligt..,

Häromdagen pratade jag med två tonårstjejer. På deras skola har de problem med killar som i smyg fotat tjejer i omklädningsrum och toaletter och sedan lagt ut bilder,
 
Jag har tänkte lite på det här, och den här lösningen skaver på något sätt hos mig. Problemet här blir då de som faller utanför, eller de som helt enkelt inte vet sina kromosomer (jag känner mig veteligen inte någon som har kollat upp det, men det kanske inte är något man pratar om).
Samt de cis-folk som blir rejält upprörda om någon med "fel utseende" går in på "deras" toa, och blir så upprörda att de blir våldsamma. Det är nog min största beef med att dela in på det sättet, det händer tillräckligt med brott mot transpersoner på toaletter.
Och tyvärr tror jag att eventuell utseende-acceptans ligger väldigt långt in i framtiden om jag ska gå efter hur det är nu. Folk gillar att mala i samma spår :/
Det är ju ett jätteproblem för folk som är intergender, som inte "välkomnas" på någon av de två stereotypa alternativen. Fram för fler toaletter utan könssegregering, de som vill stå och pinka får väl för f-n lära sig sikta!
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ok, nu är det problem. Jag ska på 60-årsfirande och har inget att ha på mig 🙈 normalt går jag i jeans och hoodie och när värmen kommer...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 806
Senast: Tajger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 226
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 336
Senast: MiniLi
·
Gnägg Märker stora hästar om deras shettis kompis är en kille eller tjej? Och isf hur märker dom det? Har ett sto på 170+ som ska få en mini...
Svar
11
· Visningar
2 492
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp