Hur kan man vägra att flytta på sig för räddningspersonal?

Exakt det jag antog skulle hända. Räddningspersonalen kanske skulle ha en egen filmare med sig, som tydligt filmar de som filmar.

Ja det är så jävla märkligt. Frågade en gång en man som fotade en person i en utsatt situation (ingen olycka dock men inte okej) vad han skulle ha bilderna till, om han skulle gå hem och runka till det. Han blev generad och gick. Så jag vet inte, jag kanske hade rätt?
 
Ja det är så jävla märkligt. Frågade en gång en man som fotade en person i en utsatt situation (ingen olycka dock men inte okej) vad han skulle ha bilderna till, om han skulle gå hem och runka till det. Han blev generad och gick. Så jag vet inte, jag kanske hade rätt?

Jag tittar förvisso gärna på Vägens hjältar, så kanske inte ska säga nått :o
 
Är det någon som har hört någon som betett sig så rättfärdiga sitt beteende? I såna här trådar samlas ju vi som är normalvettiga och förfasar oss över pöbelbeteendet polisen skriver om. Vi blir upprörda, och flera av oss tänker säkert att man nästan hoppas att det är deras eget barn som förlorar livet nästa gång som räddningspersonal inte blir framsläppt. Men kommer någon någonsin in och berättar att denne glatt stod ivägen för räddningspersonal och filmade med sin mobil när någon förlorade livet?
Det är så oerhört svårt att förstå beteendet så det skulle vara intressant om någon kunde förklara hur man tänkte.

Det är väl lite (jag vet att det är en parallell i ett annat universum) som att ingen vill erkänna att hen läser Damernas Värld eller liknande. Naturligtvis erkänner hen inte för någon så här på ett forum att hen gjort det. Men ja, vore intressant om man hittade en medlem på tex Buke som gjort det och fråga varför.

Själv gissar jag att svaret är ett självrättfärdigande i stil med att jag ville varna för hur farligt det är att simma ensam, det är viktigt att alla förstår det. Jag insåg inte att jag var i vägen, alla andra stod där också så jag kunde inte flytta på mig, osv. Jag kunde inte flytta min bil och det var alla som stod i vägen. Helt enkelt skylla på andra. Det var inte mitt fel. Jag menade inte att göra något fel.
 
I helgen har det skett två drunkningsolyckor på två olika campingar. Där en 17-årig pojke dog vägrade folk och flytta på sig när räddningspersonal skulle fram. En del tog också upp sina mobiltelefoner och filmade den 17-årige pojken som tyvärr avled. Istället för att koncentrera sig helt och fullt på räddningsinsatsen fick räddningspersonal avdelas för att skyla kroppen och polisen fick flytta på personer handgripligen. När räddningspersonal bad de filmande personerna att lägga undan sina mobiler så ifrågasatte de personerna räddningspersonalens uppmaning. Det fanns även vuxna personer som lyfte upp sina barn för att de skulle se bättre.

Jag blir ledsen och bedrövad när jag läser sånt har folk förlorat all respekt för mänskligt lidande till förmån för att få bästa filmen att lägga upp på diverse sociala medier? Jag blir uppriktigt förbannad också och hade jag varit anhörig så vet jag inte hur jag reagerat och agerat. Vart är samhället på väg?
Det är inget ovanligt, tyvärr.
Det var som i Stockholm när en lastbil hade vält, folk stod och filmade och polisen hade fullt upp med att fösa undan, så räddningstjänsten kunde komma fram.
Nu blev det så illa att chauffören dog, hade folk inte filmat så kanske chauffören hade fått hjälp snabbare och troligen överleva.

Tycker det är riktigt tragiskt. :(
 
Exakt det jag antog skulle hända. Räddningspersonalen kanske skulle ha en egen filmare med sig, som tydligt filmar de som filmar.
Exakt det jag antog skulle hända. Räddningspersonalen kanske skulle ha en egen filmare med sig, som tydligt filmar de som filmar.
På mitt jobb (brandstation) har ofta en person en "go pro-kamera". Inte för att filma folket men för att filma insatsen, beslut som tas osv.
 
Det är inget ovanligt, tyvärr.
Det var som i Stockholm när en lastbil hade vält, folk stod och filmade och polisen hade fullt upp med att fösa undan, så räddningstjänsten kunde komma fram.
Nu blev det så illa att chauffören dog, hade folk inte filmat så kanske chauffören hade fått hjälp snabbare och troligen överleva.

Tycker det är riktigt tragiskt. :(

Jag har förstått att det inte är ovanligt men när man uttryckligen av räddningstjänsten blir tillsagd att flytta på sig så att räddningspersonal kan komma fram och inte gör det utan ifrågasätter varför man ska flytta på sig då undrar jag hur man är funtad??? Det är tragiskt och för djävligt rent ut sagt.
 
Alltså just att titta känns som nånting naturligt, nyfikenhet liksom. Men det känns som om folk blivit mer skamlösa? Liksom, om jag tar mig själv som exempel - jag är nyfiken och vill gärna se vad som händer, men det är pinsamt om nån ser mig titta så jag håller mig på avstånd liksom. Mina närmaste är likadana, det är så jag vuxit upp. Kommer polisen in på området så tittar vi men vi gör det lite "bakom gardinen" så att säga.

Att medvetet hindra räddningstjänst, att fota/filma ett offer och att se till att ens barn får se, alltså... Vad fan har vi gjort som samhälle för att se mer och mer av det beteendet? Och hur fan är man funtad om man inte vill skydda sitt barn från att se sånt? :crazy:
 
Jag har förstått att det inte är ovanligt men när man uttryckligen av räddningstjänsten blir tillsagd att flytta på sig så att räddningspersonal kan komma fram och inte gör det utan ifrågasätter varför man ska flytta på sig då undrar jag hur man är funtad??? Det är tragiskt och för djävligt rent ut sagt.
Var som i Hestra, det brann i en ladugård och folket var så nyfikna och åkte upp för att titta och parkerade sina bilar längs med vägen så räddningstjänsten inte kom fram.
Bonden var skogstokig och hade skällt på dom som parkerade i vägen.
Det är skrämmande att vissa verkar sakna hjärna i sådana situationer och inte tänker. Riktigt tragiskt. :(
 
Alltså just att titta känns som nånting naturligt, nyfikenhet liksom. Men det känns som om folk blivit mer skamlösa? Liksom, om jag tar mig själv som exempel - jag är nyfiken och vill gärna se vad som händer, men det är pinsamt om nån ser mig titta så jag håller mig på avstånd liksom. Mina närmaste är likadana, det är så jag vuxit upp. Kommer polisen in på området så tittar vi men vi gör det lite "bakom gardinen" så att säga.

Att medvetet hindra räddningstjänst, att fota/filma ett offer och att se till att ens barn får se, alltså... Vad fan har vi gjort som samhälle för att se mer och mer av det beteendet? Och hur fan är man funtad om man inte vill skydda sitt barn från att se sånt? :crazy:

Håller med. Nyfikenhet är naturligt hos människor. Dock tycker jag man kan dra gränsen vid nyfikenhet vs skamlöshet när folk saktar ner bilen vid en olycka endast för att titta.
 
I helgen har det skett två drunkningsolyckor på två olika campingar. Där en 17-årig pojke dog vägrade folk och flytta på sig när räddningspersonal skulle fram. En del tog också upp sina mobiltelefoner och filmade den 17-årige pojken som tyvärr avled. Istället för att koncentrera sig helt och fullt på räddningsinsatsen fick räddningspersonal avdelas för att skyla kroppen och polisen fick flytta på personer handgripligen. När räddningspersonal bad de filmande personerna att lägga undan sina mobiler så ifrågasatte de personerna räddningspersonalens uppmaning. Det fanns även vuxna personer som lyfte upp sina barn för att de skulle se bättre.

Jag blir ledsen och bedrövad när jag läser sånt har folk förlorat all respekt för mänskligt lidande till förmån för att få bästa filmen att lägga upp på diverse sociala medier? Jag blir uppriktigt förbannad också och hade jag varit anhörig så vet jag inte hur jag reagerat och agerat. Vart är samhället på väg?
Det är stört och totalt ologiskt att bete sig så. Livet är på riktigt och sker just nu. Det är ingen jäkla filminspelning :rage:!
 
Och hur fan är man funtad om man inte vill skydda sitt barn från att se sånt? :crazy:

Det undrar jag också. Jag hade själv tagit mina barn därifrån så fort som möjligt oavsett ålder. Nu har jag vuxna barn idag. Sen kan man behöva prata om det som har hänt med barnen särskilt om de har sett något t.ex. en olycka att barn har frågor är naturligt och jag tror definitivt inte på att låtsas som att inget har hänt.
 
Håller med. Nyfikenhet är naturligt hos människor. Dock tycker jag man kan dra gränsen vid nyfikenhet vs skamlöshet när folk saktar ner bilen vid en olycka endast för att titta.
I och för sig bra att de sänker farten förbi olyckor. Många brandmän har fått sätta livet till pga att folk inte sänker farten.
Däremot dom som indirekt åker förbi olycksplatsen, som sänker farten de kan man svära ve och förbannelse över. Tänker nu på t ex 2-1 vägar, motorvägar där olyckan är i mötande fil t ex och inga räddningsfordon eller personer i den egna körbanan.
 
Tittköer i motsatt körriktning med tillhörande olyckor är inte ovanligt heller tyvärr. Jag tycker inte heller det är konstigt att folk tittar och egentligen inte att bilder publiceras på olyckor. Men människorna ska inte vara med och regnr kan ju maskas.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 571
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 747
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp