Hur kan man vägra att flytta på sig för räddningspersonal?

Instant karma vore så bra i de fallen om det inte vore för att en del resurser från urprungliga olyckan kanske flyttas till puckot. Men lite plåtskador eller så vore välkommet!

Gärna köra sönder hela undersidan av bilen i en ensamolycka så det blir en riktigt saftig räkning. :devil: Eller bättre med en olycka med annan bil (ingen skadas naturligtvis).
 
Människor flyttar sig inte för blåljus eller försöker gasa över ändå så att de inte själva blir försenade. Är uppriktigt orolig för egoismen i vårt land. Är det ingen som förstår att sjukdom och olyckor kan drabba vem som helst?
 
Jag förstår verkligen inte. "Så, min lille son - såg du ordentligt när pojken dog nu? Mamma har bilder också som du kan visa på dagis när du berättar om det här i morgon" - eller vad? Hoppas man kunna sälja bilder till pressen? (Ska pressen ta in bilder på sådant?) Eller vad har hänt? Hur resonerar folk?

Kan inte tala för alla tidningar men min lokaltidning har tidigare iallafall haft nått nummer dit man ska skicka privata bilder på olika grejer, bl.a. har det varit privatpersoners bilder vid olyckor.

Aftonbladet skriver såhär så lite tror jag nyhetstidningar är att skylla:
https://support.aftonbladet.se/hc/s...betalt-om-jag-tipsar-Aftonbladet-om-en-nyhet-
 
Kan inte tala för alla tidningar men min lokaltidning har tidigare iallafall haft nått nummer dit man ska skicka privata bilder på olika grejer, bl.a. har det varit privatpersoners bilder vid olyckor.

Aftonbladet skriver såhär så lite tror jag nyhetstidningar är att skylla:
https://support.aftonbladet.se/hc/sv/articles/206446753-Får-jag-betalt-om-jag-tipsar-Aftonbladet-om-en-nyhet-

Fast det att pressen köper bilder fråntar ju inte individen ansvaret för sina egna handlingar. Sen tror och hoppas jag att det finns pressetiska regler där de inte publicerar foton där människor kan identifieras. Värre då om det snabbt laddas upp på sociala medier och t.ex. inte de anhöriga har hunnit bli underrättade. Kan inte tänka mig något värre än att snubbla över något foto på t.ex. Facebook på en död person utan att veta att det är någon anhörig som har avlidit. Eller om folk börjar skriva RIP och liknande till en utan att man fått reda på något.
 
Samma problem här i Österrike, folk blockerar för räddningspersonal. Blev väldigt ouppmärksammat förra aret när ett litet barn höll pa att dö i en drukningsolycka, folk stog och tittade men ingen lyfte ens upp barnet ur vattnet. Badvakten och ambulanspersonal kom inte fram, flera polispatruller fick tillkallas för att flytta pa folk.

Jag är extremt nyfiken men aldrig att jag skulle drömma om sta och stirra eller ta bilder/filma. Om jag ser att jag skulle kunna göra ngt fragar jag om jag kan hjälpa till annars gar jag undan.
 
Fast det att pressen köper bilder fråntar ju inte individen ansvaret för sina egna handlingar. Sen tror och hoppas jag att det finns pressetiska regler där de inte publicerar foton där människor kan identifieras. Värre då om det snabbt laddas upp på sociala medier och t.ex. inte de anhöriga har hunnit bli underrättade. Kan inte tänka mig något värre än att snubbla över något foto på t.ex. Facebook på en död person utan att veta att det är någon anhörig som har avlidit. Eller om folk börjar skriva RIP och liknande till en utan att man fått reda på något.
Jag kom att tänka på Drottningatan förra året.
Det som fick mig att förstå vidden av vad som hänt var bilden på en död hund.
 
Jag stannar alltid vid en olycka, men det är för att kolla om de behöver en läkare. Gör de inte det så kör jag vidare.

Eftersom du är läkare är det en självklarhet. Även om min morbror som är läkare i USA vid sin första tjänst i New York (glömt vilket sjukhus) fick order om att om han såg en olycka skulle han inte stanna och hjälpa till eftersom det var risk för att han/sjukhuset skulle stämmas! Nästan samma sak hände en kompis till mig som är EMT, hon utförde Heimlichmanövern på en person när hon inte var i tjänst, bröt ett revben och blev stämd. Helt vansinnigt. Tydligen har alla inom vården personliga försäkringar eftersom de riskerar stämningar.
 
Eftersom du är läkare är det en självklarhet. Även om min morbror som är läkare i USA vid sin första tjänst i New York (glömt vilket sjukhus) fick order om att om han såg en olycka skulle han inte stanna och hjälpa till eftersom det var risk för att han/sjukhuset skulle stämmas! Nästan samma sak hände en kompis till mig som är EMT, hon utförde Heimlichmanövern på en person när hon inte var i tjänst, bröt ett revben och blev stämd. Helt vansinnigt. Tydligen har alla inom vården personliga försäkringar eftersom de riskerar stämningar.

Ett kapitel för sig... Hemskt att man som medmänniska skall vara orolig för att bli stämd. Sjukvårdspersonal i Sverige har dock ett ansvar att hjälpa till vid behov. Om inte annat tills räddningstjänsten kommer och kan ta över det formella ansvaret.
 
Var som i Hestra, det brann i en ladugård och folket var så nyfikna och åkte upp för att titta och parkerade sina bilar längs med vägen så räddningstjänsten inte kom fram.
Bonden var skogstokig och hade skällt på dom som parkerade i vägen.
Det är skrämmande att vissa verkar sakna hjärna i sådana situationer och inte tänker. Riktigt tragiskt. :(
När vårt familjeföretag stod i lågor och höll på att brinna ner till grunden parkerade nyfikna idioter så illa längs vägarna för att glo så att brandbilarna knappt tog sig fram.
Jag gick helt sonika ut och började knäppa kort på folk och reggskyltar. Då åkte dom därifrån, så nån skam fanns där i kroppen iaf. :cool:
 
Eftersom du är läkare är det en självklarhet. Även om min morbror som är läkare i USA vid sin första tjänst i New York (glömt vilket sjukhus) fick order om att om han såg en olycka skulle han inte stanna och hjälpa till eftersom det var risk för att han/sjukhuset skulle stämmas! Nästan samma sak hände en kompis till mig som är EMT, hon utförde Heimlichmanövern på en person när hon inte var i tjänst, bröt ett revben och blev stämd. Helt vansinnigt. Tydligen har alla inom vården personliga försäkringar eftersom de riskerar stämningar.

Särbon fick samma order i Marocko om det var någon olycka längs vägen. Tydligen är det väldigt vanligt att stämma utlänningar om de hjälpt till vid någon olycka. Nu passerade de tack och lov ingen olycka men jag tror de hade haft svårt att låt bli att hjälpa...
 
När vårt familjeföretag stod i lågor och höll på att brinna ner till grunden parkerade nyfikna idioter så illa längs vägarna för att glo så att brandbilarna knappt tog sig fram.
Jag gick helt sonika ut och började knäppa kort på folk och reggskyltar. Då åkte dom därifrån, så nån skam fanns där i kroppen iaf. :cool:
Det låter som ett bättre tillvägagånssätt än den där bonden som blev arg som fan, vet inte om de flyttade sig men ändå.
Är nog själv inget stort fan av att skälla.
 
Jag har förstått att det inte är ovanligt men när man uttryckligen av räddningstjänsten blir tillsagd att flytta på sig så att räddningspersonal kan komma fram och inte gör det utan ifrågasätter varför man ska flytta på sig då undrar jag hur man är funtad??? Det är tragiskt och för djävligt rent ut sagt.

Jag jobbade som frivillig och dirigerade trafik på ett ganska stort event för ungdomar för massa år sedan. Vi fick en anafylaktisk chock inne på området (långt ut i skogen) och hade ett rätt stort jobb att styra bort trafiken från infarten innan ambulansen kom. När jag stoppade bilar från att köra in och/eller stanna där de blockerade vägen så informerade jag om läget "ambulans på väg in på området, ni får inte köra in nu åk en sväng och kom tillbaka om 10 minuter". Jäklar vad glåpord, hot och dumheter jag fick kastade på mig av föräldrar som minsann "hade bråttom hem igen sen".

Folk är helt jävla respektlösa och verkar fullständig sakna empati.
 
Jag jobbade som frivillig och dirigerade trafik på ett ganska stort event för ungdomar för massa år sedan. Vi fick en anafylaktisk chock inne på området (långt ut i skogen) och hade ett rätt stort jobb att styra bort trafiken från infarten innan ambulansen kom. När jag stoppade bilar från att köra in och/eller stanna där de blockerade vägen så informerade jag om läget "ambulans på väg in på området, ni får inte köra in nu åk en sväng och kom tillbaka om 10 minuter". Jäklar vad glåpord, hot och dumheter jag fick kastade på mig av föräldrar som minsann "hade bråttom hem igen sen".

Folk är helt jävla respektlösa och verkar fullständig sakna empati.
Jösses folk är inte riktigt kloka....
 
Jjag ska nog börja med att be om ursäkt redan nu, för det kommer nog både bli långt och jag kommer låta hård...
När jag var liten så var mina föräldrar noga med att lämna inte ut för+efternamn, du får inte säga vart du bor, inte lämna ut telefonnummer osv. Idag använder man sitt riktiga namn som "standard" - tex på facebook, du kan koppla ditt mobilnummer till var och varannan sajt "för att aldrig bli utelåst från ditt konto", ihop med att man delar med sig förlossningsfilmer, begravningsfilmer och filmer och bilder från olyckor. Vi blir helt enkelt mer och mer öppna på internet och sociala medier. Man fläker ut hela sitt liv på internet och tävla om vem som får mest uppmärksamhet, likes och följare.
Kan jag då slänga upp en "häftig film" på ett rån, en misshandel, ett brinnande hus, en helikopter som landar, eller vad som så kan jag ju hamna både på tidningen och få många likes.
(Sen är man så jäkla rädd om sig, "företag ska inte veta något om mig" och "Övervakning på allmänplats kränker mig", men det är en annan debatt...)

Samtidigt har vi idag har en media som hetsar till det "Vet du mer? Hör av dig på xxx och få 5000kr!"
ihop med tv-program som Tunnelbanan, vägens hjältar, 112 på liv och död osv. Vi har "avtraumatiserat" allvaret i olyckor. Idag sitter vi hemma i vardagsrummet och käkar chips samtidigt som vi tittar på folk som upplever sina värsta händelser i livet eller tom dör.
Poliser, brandmän, försvaret osv tränar på "sina olyckor" hemma i en trygg miljö. Vi "tränar" oss själva att sitta passivt och titta på när en annan människa kämpar för sitt liv, jag är inte ett dugg förvånad över att människor blir passiva när dom ser en olycka. Det finns tom forskning som visar på att ju flera det finns vid en olycksplats desto mindre chans att få hjälp. Alla tänker att "någon annan" kommer/får gripa in.

Jag kan förstå att man kan känna panik och inte vet vad man ska göra. Jag kan förstå att man är nyfiken. Samtidigt tänker jag att man har förlorat all empati i kroppen när man då börjar frågasätta tex polis när man blir ombedd att flytta på sig för att hjälp måste fram.

När det har gått så långt att det behövs personal för att hålla upp filtar eller fösa undan folk för att skydda den hjälpsökande istället för att göra sina "riktiga" arbetsuppgifter så blir jag bara matt... Tror inte jag kan säga det bättre en dessa två brandmän, ihop med "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" Vill du att ditt barn/syskon/förälder/vän eller du själv cirkulerar i media efter en olycka? Om nej, lägg då ner kameran/mobilen.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/10001276
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 572
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 770
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp