Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Alla sådana här inlägg/trådar om hästen i trafiken ligger i fel forum.
Skicka och låt dem istället översvämma Sveriges Trafikskolors Riksförbund, www.str.se, där de kanske gör någon nytta.
Berätta om alla era dåliga erfarenheter med häst i trafiken där man tyvärr ibland måste vistas, tjata, tjata, tjata så kanske trafikskolorna börjar lära ut ett och annat.
Skriv långa historier om hur en häst fungerar, skriv vad en häst väger osv osv. Trötta ut dem så att de kanske tar med det här problemet i sin undervisning.
Kräv svar på era e-mail.
Lycka till.
Farmor

Nej, Buke är inte fel forum, men debatten behövs säkerligen på andra ställen också, inte bara STR.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Buke är fel forum eftersom alla vi som läser/skriver här är redan frälsta och uppför oss ordentligt i trafiken vid möte med hästar/ryttare – de som behöver upplysas är människor okunniga om häst som tror att en häst är likvärdig med en moped - och som håller på att ta körkort.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Det utesluter inte att folk kan diskutera det på annat håll, t.ex här, ryttare behöver kunna diskutera vad som egentligen gäller och hur man kan hantera det, få stöd och peppning och förmå andra ryttare att ta upp ämnet med sina bekanta.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

knapplån, är det det man skriver när man lånar det senaste inlägget för att svara?

iaf. det gäller ju att skilja på det jobb polisen kan göra och det man själv kan göra. För att polisen ska göra en utredning krävs att det är ett brott som går att bevisa, vilket ställer otroligt höga beviskrav, men de ska iaf först höra inblandade och vittnen för att kunna ta beslutet... vet inte om så är fallet att de gjorde det, men en JO- anmälan skulle kunna vara på sin plats. JO- är jädrans bra på att få myndigheter att skärpa sig!

Däremot hindrar inte polisens nedläggande av förundersökningen att det vittne man har och omständigheterna i övrigt räcker i ett tvistemål. Så ta absolut kontakt med försäkringsbolaget och jag tror jag såg att det redan var en advokat inblandad?
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Det här fallet verkar bestå av två delar, ersättning för skada och ev vårdslösheti trafik och som framgår tidigare i tråden är det inte alls säkert att man ska gå via polisen om man inte vill ha föraren fälld för vårdslöshet i trafik.

Jag tycker det är oklart om det finns en polisanmälan men utredningen är nedlagd eller om det inte ens finns en anmälan. Finns ingen anmälan är det förstås där man ska börja om man vill driiva den delen vidare.

Finns det en nedlagd utredning ska det (såvitt jag vet) finnas ett besked från polisen och där ska framgå hur man överklagar. Polisen är inte direkt överbemannad utan man lägger ner mycket utan att utreda. I många fall (t ex stöld av plånbok/mobil/cykel) är det ju så att anmälaren behöver intyg om anmälan för att få ersättning från sitt försäkringsbolag men inte heller själv tycker att det är motiverat att göra någon utredning.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Kl och åter kl

Häst och ryttare räknas väl som oskyddad trafikant!

Vad sen chaförens självrisk ankommer så kan det även vara premiehöjning med i spelet. Cad han inte begriper är att bara att ersätta en häst till sitt marknadsvärde kan vara en rätt ansenlig peng. Har många gånger funderat vad hästen värderas till.

Mina hästar är även mina arbetskamrater. En häst som fungerar med sin kusk eller ryttare har det lagt många, många timmar på. Det man haft råd att försäkra till är småpengar om man räknar full timpeng på att få hästen att fungera som man tänkt. Och detta utan de rent personliga och själsliga aspekterna.

Sen några saker som jag undrade över som är i yrket ibland. Gjordes det säkring av bevis från färdskrivaren. Dvs Kör och vilotider, arbetstider samt hastighetskontroll. Det är behörig polisman som ska tillkallas för detta.

Sen vill jag ändå säga det, det är inte lätt när man kommer med bil och släp, många koleger kör för fort när det är dålig sikt. Även när man kör med hjulen nästan på andra sidan vägen i en högersväng så går släpet obekvämt nära högerkanten om det är en liten och krokig väg. Att synas handlar inte bara om reflexer utan också om att placera sig så att man syns. Det kan ibland vara bra att vara en bit från kanten. Där man ser och syns heter det, och är ett bra sätt att tänka.

När jag kör häst och vagn så ser jag till att vara i vägen! Är det inget snack om att de inte kommer förbi så tvärnitar de, och jag, kosta hur mycket däck det vill!

De flesta visar dock hänsyn. Visar någon särkilt bra eller dålig hänsyn, kontakta trannsportledaren för företaget de kör för. Se till att nämna kundens namn när det kommer i media, de gillar inte att figurera i tidningar och rentav väljer bort åkerier som utmärker sig i dålig dager, nästa gång de gör upphandling. (kanske=konkurs för en liten enbilsåkare).

Ptr
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

De flesta visar dock hänsyn. Visar någon särkilt bra eller dålig hänsyn, kontakta trannsportledaren för företaget de kör för. Se till att nämna kundens namn när det kommer i media, de gillar inte att figurera i tidningar och rentav väljer bort åkerier som utmärker sig i dålig dager, nästa gång de gör upphandling. (kanske=konkurs för en liten enbilsåkare).

Ptr

Kapade ditt inlägg lite.
Jag kan varmt rekomendera detta! Jag hade en hemglass bil efter mig och min då 3 åriga häst som låg 5 meter bakom när jag körde med vagnen och körde sin melodi. Min häst reagerade inte, men de flesta som rider förbi min gård reagerar om ett grässtrå flyttar på sig (lite ironi) och då hade ju föraren kunnat orsaka en rejäl olycka.

Men jag pratade med högsta hönset, och efter det har jag iaf inte haft några problem, ofta handlar det ju om okunskap. (sen finns det givetvis idioter oxå)
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Mycket bra förslag !
Just att påtala både bra och dåliga chaufförer är en bra ide´som jag ska börja med hädanefter !

Hej från Hambo
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Karlarna i min familj förstår inte varför hästarna ska vara på vägen (också timmerförare) Men dom är iaf vettiga, saktar ner, väjar eller stannar.

Det finns väl i alla fall minst två anledningar till det:
1. Hästar räknas som fordon och ska enligt lagen vara på vägen - men som yrkeschaufförer vet de såklart det....

2. Har man häst rider man nånstans och det är få förunnat att ha speciella ridvägar.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Ja hästar är på vägen av samma anledning som väldigt många trafikanter. På väg till eller från något trevligare . Om vägarna var reserverad för nyttotrafik hade det varit en annan femma, men inte reagerar folk på att någon tar bilen in till stan för att se på bio? Eller för den delen plocka svamp eller bara promenera i skogen.

Många vägar är för övrigt många vägar gamla transportsträckor för häst och fotfolk. Folk glömmer lätt att det inte är så värst länge sedan bilen blev var mans egendom.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Det här låter sanslöst och helt felaktigt. Jag blev påkörd när jag red och hästen blev avlivad i skogen. Jag ringde polisen på plats, men de var inte intresserade av att komma.

Dagen efter åkte jag in till polisen och då blev de helt förskräckta att de inte kommit. De trodde nämligen att hästen varit lös, då är det hästägarens fel med lösspringande häst. När de förstod att jag ridit kom det i en helt annan dager. Då handlar det om att köra på en oskyddad trafikant, en människa. Då har alltid den skyddade trafikanten, bilen och timmerbilen fel. Skyddad trafikant måste göra allt för att undvika olycka med oskyddad trafikant. Cyklist, mopedist, gånggängare mm. Kan var värt att tänka på.

Runt hästekipage finns det - har jag bara hört skall tilläggas - gamla lagar som säger att bilen måste visa hänsyn till hästekipage, som går tillbaka när hästen var det som var det vanligaste och bilen nyheten.

Försäkringen på bilen som körde på min häst fick ersätta fullt ut för förlusten av hästen. Inköpspris + kostnad för avliviing och destruktion.

Hälsning Maja
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Jag och min häst blev påkörda för ca 1 år sedan av en bil.
Bilen körde väldigt lugnt och försiktigt men det var någonting på vägkanten som fick min häst att snurra runt mig som ledde honom. Bilen kom bakifrån och min häst landade rakt i framrutan. Som tur var satt det inte någon på sidan av föraren. för mig kändes det som 10 minuter, vilket egentligen var ca några sekunder som min häst låg på motorhuven. han kastade sig sedan bakåt och sprang vidare ner till ridbanan en liten bit ifrån.

Först stod jag bara och skrek att hon hade kört på min häst, och hon klev ut ur bilen och det första hon sa var - Det var inte mitt fel!
Självklart var detta en olycka och det var absolut ingens fel. Hästar är ju levande djur och man vet aldrig hur de reagerar.

Hon som körde klarade sig men bilen blev det pannkaka av. Min häst skrapade endast hakan och var lite svullen på halsen dagen efter. Jag trodde han hade brutit alla ben eftersom bilen körde på frambenen och han föll i rutan.

Jag trodde att han skulle bli rädd för bilar, men det är först nu efter ett år han har börjat reagera lite på vägen, då någon kör väldigt fort förbi.
Jag själv klarade mig helt utan skador eftersom jag gick med honom, men nu sitter det i mitt huvud. Jag är LIVRÄDD att ens gå ut på vägen med någon av mina hästar, tyvärr måste jag gå varje dag ca 5 minuter på vägen till ridhuset. jag blir yr i huvudet och mår illa så fort jag ser en bilstrålkastare..
Men huvudsaken är ju att min häst klarade sig!

Jag tror hennes försäkringsbolag gick in och täckte upp för skadorna på bilen.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Jag är LIVRÄDD att ens gå ut på vägen med någon av mina hästar, tyvärr måste jag gå varje dag ca 5 minuter på vägen till ridhuset. jag blir yr i huvudet och mår illa så fort jag ser en bilstrålkastare..

Blir någonting bättre av det? Analysera situationen. Förbered dig för olika händelser. Var beslutsam!
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Blir någonting bättre av det? Analysera situationen. Förbered dig för olika händelser. Var beslutsam!

Självklart blir ingenting bättre av att jag går och spänner mig och slutar andas för varje bil. Men rädslan försvinner inte.. har kämpat varje dag i ett års tid nu, och det har inte ens blivit lite bättre. vissa dagar får min mamma leda hästarna på vägen, och jag går som ett dumt fån brevid och ser att ingenting händer.. Men endå så ger sig det inte :crazy:
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Blir någonting bättre av det? Analysera situationen. Förbered dig för olika händelser. Var beslutsam!

Det klart ingenting blir bättre men det är inte så lätt att få bort något sådant ur sin hjärna. Man styr inte över alla reaktioner själv.

Jag satt inte ens på min häst när han blev påkörd, jag såg det inte ens men jag har blivit livrädd för trafik och bilar.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Några av de allvarligaste tillbuden med häst när jag varit ute och kört har varit med hästfolk. Är inte ovanligt att de glömmer bort att hjulhusen sticker ut utanför transporten. Har haft ett sådant hjulhus så nära hästen att det slog i svängeln när jag körde par. Det var som om de trodde att två hästar var lika smalt som vagnen.

Funderade allvarligt på att sätta en planka med en färgburk på eller andra glada lösningar längst bak på vagnen. Numer släpper jag inte förbi dem om de inte visat att de ser mig. Men otäckt är det. Men med vagn har jag inte den möjligheten att hoppa av vägen om det krisar. Kör jag ner i diket på det sättet så välter vi.

Ptr
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Hur får TS reda på vilket försäkringsbolag chauffören har?

Hoppas ryttaren/vittnet har kvar bilens reg nr för då är det enkelt att få reda på försäkringsbolaget - via trafikverket eller polisen.

För övrigt - det är så som så många sagt att föraren har ansvar. En häst räknas också som ett fordon enligt lagen och har därmed rätt att vistas i trafiken.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Förr sa man att häst räknas som vilt. Men om en häst skadar annans egendom är hästägaren ansvarig för både skador på häst och bil, inte bilägaren.

FEL!!!!!!! Bilägaren har strikt ansvar vilket hästägaren inte har.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Ingen av er har rätt, i princip är bilägaren ansvarig, men det beror på omständigheterna. Om jag rider till affären, binder hästen i en bil och hästen repar lacken på en bil och sparkar sönder lycktan på en annan så är det mitt fel och knappast hästägaren. Hästägaren får inte vara vårdslös och allt man kommer inte undan allt och allting.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

oups, blev fel, det är knappast bilägarens fel om hästägaren är vårdslös.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 370
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Idag var jag på julmarknad med en vän. Lämnade av min dotter hos svärmor och åkte småvägar för att hämta upp min vän. Hästtjej som man...
Svar
15
· Visningar
1 863
Senast: em-pirre
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
2 982
Senast: Kristall10
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp