Hur klär ni er i vinter?

Sv: Hur klär ni er i vinter?

Tja samma som förra året antar jag...
Pikeurs fodrade ridbyxor, bomullströja, fleecetröja, Kingsland dunjacka, Roeckl Finesse winter, Petrie stövlar som är alltför stora så jag kan ha fårskinnssulor och tjocka sockar samt leggvärmare i.

Lång varm frack och fårskinnsfodrade ridstövlar i stallet.

Fixar inte att ha på mig overall och klumpiga kängor, känns som att ha tvångströja....

Så här ser vi ut på vintern.
31975424.jpg

Har för stora dojor så att jag får in ett par rejäla yllesockar. Suveränt och varmt :)

Jag är inte speciellt frusen av mig, så jag brukar inte behöva bylsa på mig så jättemånga lager, och oftast börjar jag inte använda jacka föränn i december nångång :D

Nu i vinter blir det:
-Underställ (funderar på ett sånt där med bambu i, har hört att det ska va bra, nån som har?)
-Vinterkängan Frost från Höök's
- Rosa varseljacka (Rockfish från Höök's, funkar skitbra att rida i eftersom den är lite kortare fram! I love it! :love:)
- Vanliga ridbyxor, det enda viktiga är att dom INTE är av nån sorts polyester då jag förra året fick erfara exakt hur jävla kallt det blir med sånna :grin: Bomullsblandningar är mycket varmare...
-Mössa i stallet och ridhuva i fleece på hästryggen, funderar dock på att köpa en sån där rånarhuva från Horze i år, dom ser bra sköna ut...
- Rosa varselvantar (från Höök's, passar perfa till jackan :D)
- Tjocktröja är viktigt, så att man kan ta av sig jackan om det blir för varmt när man mockar. Brukar köra med fleece oftast, eller bara lite tjockare sweatshirt eller hoodie.

Är jag iväg och rider för instruktör offrar jag mig och har vanliga ridskor+shortchaps alternativt vanliga ridstövlar på fötterna när jag rider, brukar inte bli att frysa så mycket under den tiden.

Förra vintern red jag i långkallingar och mjukisbyxor (när det var som kallast hade jag fleecelångkallingar och tjocka mjukisbyxor), och fårskinnsfodrade kängor.. Jacka med underställströja och tjock fleecetröja under.

I år skulle jag vilja ha ett par termobyxor, men jag är så kort så det är svårt att hitta i min storlek (storlek 42 "runt midjan etc", men är bara 156-157 cm lång så de termobyxor som passar i midjan är för långa).

Vinteroverall :D :p . Om det blir lika kallt som förra vintern så kommer även skoterstövlarna fram, sådan där heltäckande mössa som går ner även i nacke och hals (det blir bara ett litet hål kvar för ansiktet), massor av kläder under overallen och sen vantar. Jag måste köpa nya vantar! Har även funderingar på eluppvärmda strumpor :d

Min overall från H**ks kommer vara min bästa vän även denna vintern skulle jag tippa på ;) Under den har jag långkallingar, långärmad tröja och ibland en tjocktröja men den behövs bara vid över 25- ;) Det som ska införskaffas iår är några rejäla vinterkängor och tjocka vantar :)

Lite spinoff på ett par befintliga trådar, bl a chapstråden...

Hur tänker ni klä er i vinter?

Jag tänker satsa på fodrade ridbyxor, ordentliga ridkängor, reflexjacka och mina älskade handskar i något sådant där funktionsmaterial. Hyser fortfarande ett hopp om att det inte ska bli särskilt mycket kallare än så :angel:

Jag är jäkligt frusen... fryser redan under tidig höst och använder tjocka jackor redan nu.

Kör på ullstrumpor, och ordentliga kängor. Mina tidigare dog tyvärr i våras, så nya ska köpas in vid lämplig tidpunkt. Har även termoridstövlar som används ibland. Problemet med dem är att jag inte kan ha termobyxorna till dem - varken utanpå eller innanför stövelskaften.

Termobyxor är av nöden, har ett par fantastiska - egentligen gjorda för skidåkning, men de funkar utmärkt. Bara man klättrat ombord i sadeln så sitter man gott där. Har även rumvärmare i fårskinn.

Sedan en ordentlig dunjacka - ultratjock, vindtät, vattentät. Skitbra!

Mössa ovanpå. Lite olika varianter, men har en toppluva i ull med öronvärmare, som tål allt väder. Annan mössa under hjälmen.

Handskar - ständigt en diskussion att hitta bra. Har ett par i läder som brukar funka för transport och arbete. De är däremot för grova att rida i. Ser än så länge till att ha långa ärmar som täcker en stor del av händerna, och medium tjocka handskar under själva ridningen.

På insidan - underställ, antingen funktionsmaterial eller fleece. Sedan vanlig tröja/byxor.

Denna utstyrsel brukar hålla även mig varm trots vargavintrarna som varit.

Jag har nolltolerans mot att frysa! Ullunderställ när det är som kallast, annars ett i syntet. Skoterstövlar är ett måste! Med ullsulor och tjocksockor i. Gillar inte mina termoridbyxor så jag funderar på ett par bättre eller ett par feta hängslen. Skalbyxor om jag inte tänkt rida. Smidig men varmn fleecetröja och den heliga softshellreflexjackan upptill, är det riktigt illa har jag en "dun"jacka men då snackar vi -30. "Björnf***a" på huvudet, buff under hjälmen vid ridning. Aldrig bara händer! Tunna handskar i stallet och tjocka ridhandskar eller i värsta fall skalhandskar med lovikkavantar i ute. Med den outfiten var jag tillochmed varm när jag hade det tvivelaktiga nöjet att promenera kolikhäst i -28 en natt i vintras. Ull är bra grejer!

Senast ändrad:

Funderade på steeds frost stallkänga (finns på Hööks)... har någon köpt dessa? Är de bekväma? De ser varma och sköna ut, och var väldigt billiga - om de nu är bra. :cool:

*Halvt kl*

Jag funderar också lite på dessa (måste också köpa nya kängor) men jag undrar lite om hur höga de egentligen är? Läser recensionerna på hööks och där stod det att de räckte typ halva vaden... känns nästan lite högt för min del, som har en viss förhoppning om att kunna ha ett par kängor som funkar både att rida i och att ha i stallet (har begränsade utrymmen...).

Dock är jag rätt usel på att hitta något som både passar tanken och plånboken, är det någon som har tips på några bra, fodrade ridkängor i inte allt för hög prisklass? (dvs, ingenting för över 1000...).

Eluppvärmda strumpor, vad är det???:cool:

Hur tänker ni klä er i vinter?
Gillar INTE att frysa. Antingen overall eller varm jacka och täckbyxor. Beroende på hur kallt det är. Långkalsonger är självklart. Hjälmluva om det är väldigt kallt/blåsigt. På fötterna har jag Dojjan kängor från Hansbo, som är det enda som håller mina fötter varma på vintrarna (älskar dem) Vantar är alltid ett problem för mig. Har ännu inte hittat några som håller liv i fingrarna. (söker ständigt, ska prova skidvantar till vintern) Enligt prognoserna ska det ju bli en vargavinter igen så det är bäst att vara förberedd.

Som byxor blir det Hööks softshellbyxor, helskodda, med underställ under. Byxorna är liiite stora för mig så de är perfekta såhär! Något vindtäta och något vattenavstötande. Om det är mycket nederbörd eller alldeles för kallt så åker ett par hellånga chaps på också.
Som strumpor vill jag ha ullsockar och en tunnare strumpa om det är väldigt kallt. Funderar på att investera i ett par sulor från BoT, har hört mycket gott om dessa!
Har införskaffat ett par fodrade kängor som verkar jättevarma och sköna, dock för klumpiga för att rida i, men utmärkta i stallet och vid markjobb! Till ridning tänkte jag ge upp tanken på året runt skor och faktiskt köpa ett par fodrade. ;)

När det är riktigt kallt ute så brukar jag köra på linne/t-shirt, underställströja, någon tjocktröja eller stickad tröja samt vinterfodrad varseljacka från Hööks. Den är toppen! Varm och go, täcker rumpan, och man glömmer aldrig reflexerna på sig själv. :)
Till handskar brukar jag föredra fodrade skinnhandskar!

Inköpslista;
Fodrade ridskor/ridstövlar
Hjälmmössa
Fodrade handskar
Ullstrumpor

Vanliga ridbyxor
Puma-skor eller liknande med tjocka strumpor
Plaststigbyglar!
Dunväst + tjocktröja eller dunjacka
Ofodrade Roeckl vantar

Jag är varm av mig :p

Jag kör på mitt ljusrosa underställ från HH, vid "varmare" än -15 har jag jeans eller mjukisar utanpå. Tjocksockar på vanliga strumpor i kängorna, inte jättetjock men vindtät jacka från Hööks, köpt för flera år sedan. Halsduk och mössa samt fårskinnsfodrade trefingervantar. Är det kallare än så får jag helt enkelt krypa till korset och ta fram thermobrallorna :(

Funderade på steeds frost stallkänga (finns på Hööks)... har någon köpt dessa? Är de bekväma? De ser varma och sköna ut, och var väldigt billiga - om de nu är bra. :cool:

Jag provade dem i helgen, och de kändes jättesköna! Satt lätt på foten utan att tynga ner, som mina vinterridstövlar gjorde med samma "fotdel" som glappade i hälen när man gick.
Jag ska köpa ett par nästa gång jag är där.

Köp inte BOT sulorna, jag har dom och dom är fullkomligt värdelösa!!!! För det första är dom inte ett dugg varma och för det andra så ör det nästan hopplöst att få på sig stövlarna utan att sulan korvar sig.

Fårskinnssulor är 10ggr bättre....

Som vanligt i mina pikeur-byxor och ugg, samt fjällräven expiditon jackan, bästa jackan jag haft I stallet!

En vanlig vardag:
Underställ eller underställ + t-shirt/longsleeve & mjukisbyxor
Skoteroverall
Mössa
Halsduk
Handskar
Bambustrumpor
Raggsockor
Vinterkängor (som jag måste ersätta i år :cry: )

Brukar ha ull-sula i skorna.
Overallen blir lätt varm, så jag brukar knäppa upp och knyta runt midjan när jag gör foder o mockar.

Eftersom jag ska rida i vinter ( äntligen! :banana: ) så tänkte jag även ta fram min termoridbyxor i år. Dunväst, fleecxetröja, ylletröja och annat varmt som går att ta av lätt och att kombinera lager-på-lager på ett enkelt och bekvämt sätt.

Det allra viktigaste är en bra mössa, torra lager med luftcirkulationsmöjligheter imellan och torra händer. Halsen brukar bli en kall-lufts-port på både gott och ont, så jag har flera olika halsdukar att variera mellan även i stallet.

Liknande trådar

Utrustning Hur klär ni er under det kalla vinterhalvåret när ni ska ut och rida? Jag är en väldigt lättfrusen person, och tar därför på mig... 2 3
Svar
40
· Visningar
10 489
Senast: syrran
·
L
Hästmänniskan jag vet inte riktigt vad jag skag göra...jag rider en häst som jag tycker om väldigt mycket, och jag tror han tycker om mig också :)... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 717
Senast: Em3li3
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 989
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 906
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka