Hur kräsna är ni?

Chili

Trådstartare
En liten skön undersökning ;)
Vad får er älskling ha på sig egentligen? Står ni ut med budget i stil med Ge-kås eller Börjes på saker som träns och täcken, eller handlas det bara exklusivt?
Påverkas dina köp av kompisar/andra i stallet? Ifall du bytte stall där inställningen är tvärt emot din, skulle du gradvis ta till dig detta eller hålla den nivå du tidigare hade?

Kul att veta hur andra har det när man bor själv i skogen med liten påverkan från annat än när folk rider förbi :p

Sv: Hur kräsna är ni?

Jag köper aldrig saker som skriker typ "H**KS" eller så!
Här där jag bor är det 8 av 10 som är "snobb-stall" eller vad man vill kalla de, de som har utrusning för en hel förmögenhet.
Jag satsar heldre på kvalité å köper dyrare. Alltså blir det dyr utrustning ;)

Här handlas det icke exklusivt, har två hästar och de verkar ha någon sorts tävling sinsemellan om vem som kan ha sönder mest saker. Så här blir det kvantitet istället för kvalitet....
Fast däremot så snålar jag aldrig på kvalitet vad gällande sadlar och annan utrustning som kan förstöra en häst, om den inte passar.

/Anna-Karin som lagt ut 537:- på flughuvor under denna sommaren... :p

Senast ändrad:

Ja, jag ser faktiskt ner lite på folk som bara har billigaste prylarna. Taskig kvalitet skriker det om grejerna. Billigt skräp som inte är skönt att använda dagligen vill jag inte ha. Man ska bli nöjd med sina saker och det blir jag inte om lädret är för dåligt i sadel och träns eller om grimman har dålig passform t.ex.

För att inte tala om billiga täcken. Där finns det enorma skillnader i passform och funktion beroende på pris.

Nu kommer jag väl att bli halshuggen av folk som tycker att deras billiga prylar är så bra :angel:

Köper för det mesta dyrt och kvalitet. Kan slinka ner nån mellanklass grej, men handlar Aldrig på H. eller B. :crazy:

Mina små prinsar måste ha det bästa av allt!

Och jag hyr ett stall på en gård, så är typ bara fåglarna och rådjuren som ser mina exklusiva träns och täcken. Haha. :p

Jag har 4 hästar så jag har inte råd (eller lust!) att handla snobb-grejer för att endel andra gör det och tycker att det är SÅ bra grejer! Det finns gott om lite billigare utrustning som håller måttet. Jag är däremot noga med sadlar och lädergrejer i allmänhet. Om det håller bra kvalitet och fyller sin funktion så spelar det ingen som helst roll vad det är för märke.
Jag har bra självförtroende så jag faller inte för grupptrycket i detta avseende! :D

Alla har ju sin åsikt ;) Möjlighet finns att du skrattar åt mig om jag rider förbi dej nån gång, men så är livet... :smirk:
Själv så sätter jag krav på saker som sadel, träns, tyglar, täcken.. Men inte alltid ekonomin tillåter det.
Dessutom är det så himla smidigt när föräldrarna får med sig överblivet mässmaterial eller liknande hem från jobbet, har ridit i Husqvarna jackor i flera år :D :smirk:

För mig handlar inte hästeri och ridning så mycket om vilka prylar man har eller inte har. Jag har det som behövs, utan några kopiösa mängder, och då jag bekostar allt själv med mitt studiebidrag :devil: blir det mkt budget...

Vissa saker köper jag bara kvalité på, t.ex Täcken & träns.
Schabrak, lindor, borstar och annat småprylz är jag inte lika märkesgalen vad det gäller... Även om jag inte köper det "allra billigaste" där heller.

Vi köper kvalité i saker som ska hålla länge typ träns, sadel mm.
Sen finns det jättebra saker på Ge-k*s åxå, samtidigt som det är blligt. Har handlat en del på Ge-K*s, dock inte träns och liknande men ridbyxor, ridvinterjacka, lindor mm och allt har hållt kanon!

Katana skrev:
Ja, jag ser faktiskt ner lite på folk som bara har billigaste prylarna. Taskig kvalitet skriker det om grejerna. Billigt skräp som inte är skönt att använda dagligen vill jag inte ha. Man ska bli nöjd med sina saker och det blir jag inte om lädret är för dåligt i sadel och träns eller om grimman har dålig passform t.ex.

För att inte tala om billiga täcken. Där finns det enorma skillnader i passform och funktion beroende på pris.

Nu kommer jag väl att bli halshuggen av folk som tycker att deras billiga prylar är så bra :angel:

Hittar jag ngt billigt av kvalité klart jag köper det, jag märker själv på läder, täcken och annat om det är bra.
jag köper inte dyrt bara för att det "ska" vara dyrt.

Jag ibland billiga slit och släng saker som grimmor osv. Men annars satsar jag på kvalite. Däremot gillar jag inte att lägga ner fööör mkt penga rheller.. ;)

Jag köper det jag anser vara vettiga prylar. Och detta behöver inte alltid innebära att det är det dyraste. Det jag är allra noggrannast med är framför allt sadeln, men sedan tränset eftersom detta måste vara välinpassade och bra grejor som ligger/sitter bra på henne annars kan hon ju få ont och påverkas negativt. Jag har en helt ok sadel tycker, den ligger väll sådär lite i mellanprisklassen.. En olympic jessica, gav 5600:- för den beg. men i princip nyskick - jag tycker den är helt suverän för vad jag för den! Kostar ca 11 000:- ny.
Tränset har hon ett ifrån Jacson, det var mitt "första träns" eftersom jag behövde ha så mycket nya grejer i början så kunde jag inte köpa det dyraste av allt, men jag är jättenöjd med det ändå. Det är mjukt och fint, bra kvalité för pengarna. Skulle köpa ett Hubetus Classic häromveckan men det var tyvärr slutsålt :( Så nu ska jag köpa något annat träns som det är lite bättre kvalité på tänkte jag "dressyraktigt". Har funderingar på ett från Passier.

Vad gäller benskydd och så, så har hon Hampa. Det är ju typ kopior av Eskadron och dom funkar. Men likaså där ska jag köpa lite finare skydd med tänkte jag och sedan mest ha dom från Hampa ute i skogen och så, men jag har inte haft råd och köpa massa fina kvalitétsgrejer på en gång.

Kort sagt: Till min häst har jag nog nu mest saker i en sk. "mellanprisklass". Det är inte det allra exklusivaste som finns ute på markanaden direkt men det är heller inga skitgrejer då jag bara försöker hitta saker som är bra, Men prisvärda etc.

Det jag ska försöka satsa på är och lägga ner mer pengar på Täcken, Träns, Grimmor (lädergrimmor då), och ny bra sadel sedan när hon växt/breddat sig och det är dags att byta (hon är bara 4 nu.) För det är dom grejerna jag tycker har högsta prioritet av alla hästgrejerna. Schabrak har jag sådana som ligger bra men behöver inte heller alltid vara dom exklusivaste och allra dyraste. Har lite Mia´s, några från Horze, nåt från Finntack, Hansbo, HJ`s etc.
Borstar och skötselgrejer får hon allt ifrån princip Börjes och Gekås etc. för där tycker jag det är onödig att slösa bort massa pengar i onödan på i vanliga ridsportbutiker...

Jag står i ett stall med varierat folk. Dom som har stallet har ganska så fina sadlar till sina hästar ffa. tävlingshästarna. Då är det CB, Prestige m.fl. Även några Stübben osv.

Sedan så är det ju ett utav stallen uthyrt till en tävlingsryttare som tävlar upp t.o.m Nationell-Internationell hoppning. Och där inne är det Prestigesadlar, lite varierade träns (både billiga och dyra..)
Mycket Sponsorsschabrak och resterande av de nyare schabraken är nästan bara Equiline. Sedan är det täcken från Mark Todd, Shires, Event osv.

Inackorderingarna på anläggnigen har väll ok grejer men inget jätte exklusivt. Jag har i alla fall finare grejer än vad dom har, eller ja o syrran då. Syrran har en Hubertus hopp och en Stübben dressyr.

En annan i stallet har en syntetsadel som typ kostade 2000:- ny och ett par Equilineschabrak med guldfläta som liksom kostar 500 spänn nytt/per styck. :smirk: Resternade delen har mest märkeslösa sadlar (ponnyryttare på hobbynivå.)

Men jag vet inte, jag försöker se till så att jag och hästen ser någerlunda snygga och stilrena ut och matchar gärna med färger etc. försöker prioritera en viss utrustning som jag nu nämt flera ggr och kosta på de grejerna mest. Det andra är jag inte så noga med. Det behöver liksom inte vara märkesgrejer på precis allt. ;)

Men jag tror ingen i stallet påverkas av någon annan direkt sådär heller. Folk bryr sig inte om andra på det sättet..

Både och! det som passar helt enkelt, sen får det bli billigt eller dyrt.
Huvudsaken är att den/det fyller sin funktion och att hästen trivs.

Knapplån.

Jag handlar kvalitet. Det kan komma från Hööks eller 'välkända, dyra märket'. Det är liksom inte där poängen är. Priset är för mig inte 'viktigt' mer än att jag är glad ju billigare jag kommer undan. Men jag 'skäms' inte för mitt kandar från Hööks för 299 kr inkl tyglar. Det gör nog ingen annan heller eftersom det är BRA läder, det är mjukt, fint och kort sagt som vilket kvalitetsträns som helst. Faktum är att mer än en person frågat var jag köpt det för de vill ha ett likadant (det är väldigt nätt med smala remmar och smal nosgrimma). Däremot så Börjestränset för 199 kr som unghästen fick för visningen, det slängdes oanvänt, för läderkvaliten var inte bra, och det var för hårt och otrevligt för hästen.

Utan det ska vara snyggt (i mina ögon), det ska vara välgjort/välsytt och ha god kvalitet på läder/tyg/annat. Och det ska HÅLLA. Sen vad det är för märke och vad det kostar det skiter jag helt i, finns ingen prestige i det för mig.

Mitt Höökskandar är inne på femte året av ganska hyfsad vanvård utan att det syns. Mitt billiga HorseFarmtäcke är inne på sjätte säsongen och håller lika bra som det mycket dyrare Bucastäcket från samma år. Däremot köper jag t ex inte Hööks täcken, de håller inte.

Och jag skulle klara mig i ett 'snobbstall' slänge de inte började kolla in märkesloggor =)

Så jag köper kvalitet, men Hööks och annat 'lågpris' kan ha det med, gäller bara att leta =)

Jag köper det som passar mej och min plånbok. Skulle tro att man hamnar i mittemellan klassen på prylar. Träns, sadel och täcken vill jag ha bra kvalitet på men samtidigt inte betala multisummor för utan jag brukar fynda om de har rea på någon av hästsport affärerna. Borstar och annat småkrafs köper jag så billigt som möjligt för det kan man köpa nya om de går sönder, samma med schabrak, köper billigt så kan jag slänga dem när man lessnat och de tappat färg och form och köpa nya. Inte vill jag ha samma schabrak år efter år.

Ligger över 30 strecket i ålder så inga rika föräldrar betalar för mina eller hästens grejor utan det få jag göra själv. Nyfiken på de som bara köper dyra saker vem som betalar dem? Ni eller era föräldrar?

Jag köper nog mest grejer i mellanklasspris.

Har inte hur mkt pengar som helst att spendera på hästutrustning och köper hellre grejer ofta än sparar i evighet för att kunna köpa en grej för flera tusenlappar. Lägger hellre ner pengar på träning och tävling.

Har alltid snygga prylar på hästen och gillar att matcha min och hästens utrustning på träning och tävling. Gillar att ha lite att välja mellan och har en hel drös med shabrak, benskydd, träns, täcken osv.

Köper en hel del från Börjes och Hööks, sä länge det inte skriker "billigt" om det. Vill inte ha grejer som "alla" har. Köper aldrig utetäcken från Hööks dock, har en tendens att gå sönder snabbt... :crazy: Köper helst inte billigt läder utan lägger hellre ner lite mer pengar på isåfall.

har turen att ha Sharpman på nära håll så det mesta av grejerna kommer därifrån.

Jag har blivit lite hjärntvättad av min tränares stall, som jag brukar stalla upp min häst i på lov och liknande. För att vi ska kunna träna så mkt som möjligt och där är det dyra prylar och märkes prylar som gäller så gradvis har jag börjat bli en märkes snobb med min nya ponny :o Men men, jag älskar att ha snygga märkes saker på ponny pluttan så nu för tiden handlar jag typ lindor och borstar på hööks ...

Jag köpte min häst för 3v sedan och innan dess ägde jag inte en pinal.. så jag KAN inte köpa dyrt allting, då skulle jag ruinera mig. Däremot så är de viktigaste sakerna av kvalité, sedan får jag byta ut/köpa till vartefter.. jag uppskattar gärna fina bra saker, är lite "märkesbög" men jag kan helt enkelt inte köpa allt jag vill just nu.. så det blir lite Hööks, och kanske lite Börjes.. åsså annat där emellan :)

Chili skrev:
En liten skön undersökning ;)
Vad får er älskling ha på sig egentligen? Står ni ut med budget i stil med Ge-kås eller Börjes på saker som träns och täcken, eller handlas det bara exklusivt?

Påverkas dina köp av kompisar/andra i stallet? Ifall du bytte stall där inställningen är tvärt emot din, skulle du gradvis ta till dig detta eller hålla den nivå du tidigare hade?

Kul att veta hur andra har det när man bor själv i skogen med liten påverkan från annat än när folk rider förbi :p

Jag köper hästsaker från alla möjliga affärer, dock ska det inte skrika "billig, lågkvalitet" om det, Utan jag köper gärna grejor med högre kvalitet för ett högre pris. Visst handlar jag hos börjes :love: och andra lågprisbutiker också men det beror på vad jag är ute efter.

Köper gärna dyrare läderprodukter medans det kan vara billiga fleecetäcken, benlindor, schabrak eller annat smått och gott.

:)

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 442
Senast: As_Vegas
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 632
Senast: moonstruck
·
B
Hästmänniskan :mad: ...Vi bor i ett litet samhälle som är omgivet av skogar, ängar och insjöar. Här finns massor av fina ridvägar, sandvägar... 2
Svar
20
· Visningar
2 809
Senast: mala
·
B
Träning En av våra ponnyer har fått ett helt förändrat lynne. Jag funderar på vad anledningen kan vara. När den kom till oss i vårt lilla stall...
Svar
2
· Visningar
910
Senast: Veronika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka