Sv: Hur kräsna är ni?
Jag köper det jag anser vara vettiga prylar. Och detta behöver inte alltid innebära att det är det dyraste. Det jag är allra noggrannast med är framför allt sadeln, men sedan tränset eftersom detta måste vara välinpassade och bra grejor som ligger/sitter bra på henne annars kan hon ju få ont och påverkas negativt. Jag har en helt ok sadel tycker, den ligger väll sådär lite i mellanprisklassen.. En olympic jessica, gav 5600:- för den beg. men i princip nyskick - jag tycker den är helt suverän för vad jag för den! Kostar ca 11 000:- ny.
Tränset har hon ett ifrån Jacson, det var mitt "första träns" eftersom jag behövde ha så mycket nya grejer i början så kunde jag inte köpa det dyraste av allt, men jag är jättenöjd med det ändå. Det är mjukt och fint, bra kvalité för pengarna. Skulle köpa ett Hubetus Classic häromveckan men det var tyvärr slutsålt

Så nu ska jag köpa något annat träns som det är lite bättre kvalité på tänkte jag "dressyraktigt". Har funderingar på ett från Passier.
Vad gäller benskydd och så, så har hon Hampa. Det är ju typ kopior av Eskadron och dom funkar. Men likaså där ska jag köpa lite finare skydd med tänkte jag och sedan mest ha dom från Hampa ute i skogen och så, men jag har inte haft råd och köpa massa fina kvalitétsgrejer på en gång.
Kort sagt: Till min häst har jag nog nu mest saker i en sk. "mellanprisklass". Det är inte det allra exklusivaste som finns ute på markanaden direkt men det är heller inga skitgrejer då jag bara försöker hitta saker som är bra, Men prisvärda etc.
Det jag ska försöka satsa på är och lägga ner mer pengar på Täcken, Träns, Grimmor (lädergrimmor då), och ny bra sadel sedan när hon växt/breddat sig och det är dags att byta (hon är bara 4 nu.) För det är dom grejerna jag tycker har högsta prioritet av alla hästgrejerna. Schabrak har jag sådana som ligger bra men behöver inte heller alltid vara dom exklusivaste och allra dyraste. Har lite Mia´s, några från Horze, nåt från Finntack, Hansbo, HJ`s etc.
Borstar och skötselgrejer får hon allt ifrån princip Börjes och Gekås etc. för där tycker jag det är onödig att slösa bort massa pengar i onödan på i vanliga ridsportbutiker...
Jag står i ett stall med varierat folk. Dom som har stallet har ganska så fina sadlar till sina hästar ffa. tävlingshästarna. Då är det CB, Prestige m.fl. Även några Stübben osv.
Sedan så är det ju ett utav stallen uthyrt till en tävlingsryttare som tävlar upp t.o.m Nationell-Internationell hoppning. Och där inne är det Prestigesadlar, lite varierade träns (både billiga och dyra..)
Mycket Sponsorsschabrak och resterande av de nyare schabraken är nästan bara Equiline. Sedan är det täcken från Mark Todd, Shires, Event osv.
Inackorderingarna på anläggnigen har väll ok grejer men inget jätte exklusivt. Jag har i alla fall finare grejer än vad dom har, eller ja o syrran då. Syrran har en Hubertus hopp och en Stübben dressyr.
En annan i stallet har en syntetsadel som typ kostade 2000:- ny och ett par Equilineschabrak med guldfläta som liksom kostar 500 spänn nytt/per styck. :smirk: Resternade delen har mest märkeslösa sadlar (ponnyryttare på hobbynivå.)
Men jag vet inte, jag försöker se till så att jag och hästen ser någerlunda snygga och stilrena ut och matchar gärna med färger etc. försöker prioritera en viss utrustning som jag nu nämt flera ggr och kosta på de grejerna mest. Det andra är jag inte så noga med. Det behöver liksom inte vara märkesgrejer på precis allt.
Men jag tror ingen i stallet påverkas av någon annan direkt sådär heller. Folk bryr sig inte om andra på det sättet..