Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Fibusen

Trådstartare
Har alltid fodrat med hö,så jag har noll koll på hösilage osv. Nu vet jag inte ts på detta just nu,men går kanske att ta reda på.

Jag har en 2,5-åring som kräver ganska mycket mat,han är svår att hålla i hull. Förra vintern gick han på fri tillgång på lösdrift,och stog och åt nästan 24/7,och då var han lagom i hull. Nu kommer han få uppdelat 3 ggr dygn,MEN jag tänkte sen att jag kanske kan ge han fri tillgång ute i hagen,sen massa hö inne,men då han kommer gå ensam i hagen så är det ju svårt med stora rundbalar men har nu hittat en som säljer 200 kg balar.

Såååå,jag behöver lite hjälp... Jag har ingen aning om hur stora dom är,men annonserades som "småbalar",och man kunde rulla dom för hand. Det fanns även stora balar på 450-500 kg,vilket jag antar är "normal" storlek på storbal? Vi har ju storbal nu,men hö,då ligger vikten på ca 300 kg,men det är ju hö som sagt och är torrare=lägre vikt på samma storlek.

Kan en häst få i sig 20 kg per dag? Alltså från morgon till kväll,dom går ute ca 12 timmar på vintern... I sånnafall räcker den i 10 dagar ca,men är det ok att ha den öppnad så länge? Vad är maxtiden på öppnad bal på vintern? Vi brukar oftast ligga runt -15,20 grader iallafall,så ingen "varm" vinter.

Vi har haft en riktig skitsommar,och har ärligt talat skitsvårt att få tag på hö. :crazy: Vi köper av stallägaren,men vet inte om det kommer räcka till alla hästar,skulle underlätta om man kunde få tag på lite eget vid sidan av. Och att jag ska ge fri tillgång på det stallägaren har fått tag på nu är uteslutet,då kommer det aldrig att räcka.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

personligen skull jag inte fodra med ett silage som stått öppen i 10 dagar, inte ens på vintern.
Om den kan få i sig 20kg/dag vet jag inte, beror mkt på vad det är för häst, o hur blött silaget är
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Jag och min vän har bara två hästar som inte ens har fri tillgång och vi ska köpa in småbalar hösilage i år (40 kg/st).

Försök med sånna!
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

jag skulle köpa små silagebalar , själv har jag 70 kg , perfekt till en häst, men om vädret är varmt hinner det börja lukta o ta värme på fyra - fem dagar annars håller det lätt en vecka , på vintern kanske två veckor.
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Så länge det är bra balar från början och du har lägre än 0 grader så är det inga problem alls att ha balen öppen i 10 dgr, men när det går över nollan får man börja ha koll även om det inte brukar börja bli problem förrän det passerat 10 plus ute.
Jag kasserar direkt vid så fort det är något konstigt med balen oberoende om det bara är värme eller något mer.
Jag har konstaterat att det blir mycket billigare att köra med stor balar för min del även om det blir så att halva balen får kasseras.

/Camilla
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Hur länge de står sig beror på utetemperatur och Ts halt på balen. En torr kan kanske klara sig mer än 10 dagar när det är kallt men att bara ha 1 häst på en hel bal tror jag blir oekonomiskt för du lär få slänga mycket.
Finns det inte några andra i stallet som kan tänka sig att dela bal med dig? Det går att ge fri tillgång utan att ställa ut en hel bal. Eller som föreslagits köpa ännu mindre balar.
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Har samma problem som många i Dalarna har i år. Min kompis och jag ska fodra med silage för första gången!
Vi fick en testbal av bonden, det är fyrkantsbalar och dom väger ca 150 kg x 2 i varje paket, vi ska dela på dessa, hon har tre hästar ock jag 2.
Under testperioden så höll det sig i 14 dagar men då hade vi spridit ut kakorna på trägolv så det kom luft i dom, bonden sa att vi skulle testa det, blev överraskad att dom höll sig så länge trots att det var sommar. TS ca 65%.
Fanns även paket med liknande balar och då var dom plastade var för sig med lite plast ock sedan två och två i mer plast. Men dessa balar hade han lite dåliga proteinvärden i men få se om han kan få in mer andra skörd så kanske det finns sådana att ta till i vår, fast jag kommer att spara fjolårshö för att ev använda innan nytt förhoppningsvis hö nästa år!
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Ja,jag bor ju själv i Dalarna,och det verkar vara riktigt omöjligt...
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Ja,fast detta är ju "småbalar",200 kg ca,borde ju vara som en halv storbal?

Har fått reda på att TS är 65% iallafall. Eftersom jag aldrig varit i kontakt med annat än hö så undrar jag såklart om detta räknas som ganska blött,eller ganska torrt?

300:- skulle en sån bal kosta,är ju ett bra pris,även fast man ev får kassera en hel del... Hört vissa som vill ha runt 4-5:- kg i år...

Ang varmt väder så har jag inte tänkt att ge fri tillgång förens det är KALLT ute,alltså kanske från mitten av november till mitten av mars. Under "varma" tiden får han vanligt hö bara 3 ggr dagen,jag vill bara att han ska kunna ha fri tillgång då det är kallt ute för att kunna tugga sig varm,och inte göra av med så mycket energi på att hålla värmen.
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Här uppe är det ju sällan under nollan efter mitten av oktober/november, och jag har inte haft några problem med mina balar (stora om ca 500kg/st, ca 75% ts). De har räckt allt från 8-16 dagar till tre hästar och har inte blivit dåliga. Jag kollar självklart hur de ser ut varje dag och skulle genast kassera om jag märkte att de var dåliga, men det har inte behövts. I år får jag dessutom lite mindre fyrkantsbalar istället, men från samma leverantör, så i år kommer de inte räcka lika länge. Hur mycket hästarna äter beror ju på väderleken. :)

När det börjar fodras på hösten är det ju lättare att ha fyrkantsbalar, då är det bara att kasta ut visst många "kakor" som räcker för en dag så blir inte balen dålig om den inte tar slut tillräckligt fort. Då ställer jag in den öppnade balen i stallet och luftar den så kan jag fodra av samma hö inne också! :)
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Vi har för första gången gjort storrundbalar (vet ej vikten, kanske 400-500kg) då vädret inte tillät den vanliga proceduren med småbalar. Vi har 2 stora hästar som får fri tillgång. Min tanke är att rulla ut en hel bal på logen (fluffa ut med med grepen), har hört att fler gjort så. Men då vet jag inte vilka krav dom haft på höet. Ni som gjort detta får gärna dela med Er av era erfarenheter, huruvida höet klarar sig el. inte. Det är ju första gången vi gör så här. Ts halten bör vara mellan 60-65%.
Går det att göra så här eller kommer det att mögla, hjälper fiberduk el. gör det värre, vad tror ni ? Om hösilaget torkar upp efter en vecka, kan det klara sig då ?
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Är nog ganska lagom med 65%, tycker inte det är bra om det är för torrt för då är det svårare att få till jäsningen.
Finns det ingen mer som kan/vill fodra med silage så du kan dela med någon?
Tror inte våran testbal hade funkat lika länge om det varit en rundbal, ej uppluckrat, inbillar mig att det måste vara svårare med en rundbal där inga kakor finns att dela på.
Det blir verkligen ett dyrt grovfoder år, men som tur är så behövs endast mineraltillägg till det silage som vi bokat!
Min vanliga höbonde, som endast har storbal silage sa att jag kunde få ta silage av honom och hämta från storbal 1-2 gånger i veckan, var ett alternativ men tror detta kommer att funka för oss.
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Mina vuxna halvblod klipper lätt 20 kg på vintern, och betydligt mer om det är kallt. Jag räknar med att de äter 23-25 kg per dygn, men det är iof på lösdrift.
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Här uppe är det ju sällan under nollan efter mitten av oktober/november, och jag har inte haft några problem med mina balar (stora om ca 500kg/st, ca 75% ts). De har räckt allt från 8-16 dagar till tre hästar och har inte blivit dåliga. Jag kollar självklart hur de ser ut varje dag och skulle genast kassera om jag märkte att de var dåliga, men det har inte behövts. I år får jag dessutom lite mindre fyrkantsbalar istället, men från samma leverantör, så i år kommer de inte räcka lika länge. Hur mycket hästarna äter beror ju på väderleken. :)

När det börjar fodras på hösten är det ju lättare att ha fyrkantsbalar, då är det bara att kasta ut visst många "kakor" som räcker för en dag så blir inte balen dålig om den inte tar slut tillräckligt fort. Då ställer jag in den öppnade balen i stallet och luftar den så kan jag fodra av samma hö inne också! :)

Nu menar du sällan över nollan va? Alltså sällan plusgrader?

Jag har stora balar, ca 400 kg med TS på runt 75% och de räcker mellan 5 - 7 dagar till mina hästar - Tre hästar på lösdrift med fri tillgång + nu ett föl också. De äter alltså mellan 20 - 30 kg vardera per dygn.

Om jag måste öppna innan det är stadiga minusgrader så fodrar jag kanske 2 eller 3 dagar innan jag kasserar balen, men då har jag inte provat att sprida ut det för att torka. Är det varmare än +8-10 är det knappast någon mening att öppna en stor bal, då hinner det gå värme i den inom 12 timmar.
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Jag har inte velat använda hösilage som är äldre än en vecka även om det "sett fint ut" men har haft turen att ha balar som tagit slut på precis en vecka :)
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Ja men precis, så det kan gå! :D Menar såklart sällan över nollan. :D
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

delvis knapp..

Har nu "hittat på" hösilagebalar på 30-35 kg,men inga runt 70-150 vilket hade varit perfekt... Vi har fullt på skullen,så förvaring blir väldigt svårt,därav kan jag bara ta hem en-två balar åt gången (iofs nån mer kanske om dom är små,men vill helst inte ta upp en massa plats),vilket blir en jäkla massa åkande om man ska ha så här små balar,plus att dom kostade 75:- styck,vilket känns som det då blir billigare att köpa en 200 kg bal och kanske kasta lite på slutet... För 30-35 kg är ju lätt slut på två dagar om han får fri tillgång på vintern...
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Ja,men visst borde han väll kunna få i sig 20-25 kg på ett halvt dygn. Han äter verkligen som en häst,och växer fortfarande eftersom han bara är 2,5 år,så även om han bara går ute 12 timmar mitt i vintern så borde det inte vara några svårigheter att klämma i sig 20 kg.
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Varför inte bara förvara dom utomhus ?
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Man ska aldrig hålla på att sprida ut ensilage i tron att det ska hålla längre, för det gör det inte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
716
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 199
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 999
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp