Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Eftersom vi fick en testbal så provade vi lite olika sätt och det som låg kvar i kakor, ej utspridda var dåligt flera dagar tidigare än det som vi lagt ut kaka för kaka!
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

I mitt fall "tror" jag ingenting, utan söker svar. har noll erfarenhet av hösilage. Däremot får man höra av dom som har, vilket jag nu ifrågasätter då dom inte är så noga med höet i varierande grad. Jag tillhör dom som slänger gränsfall hö då jag haft några bronkit hästar genom åren, dock inte idag. Slängt många ton genom åren. Så döm "Oss" ovetandes för tidigt.
Man behöver inte skriva "i tron"......................... Var saklig & informativ istället.
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Vet inte om det var till mig du skrev? Delade bara med mig om mina erfarenheter som börjat först i år med silage, är annars väldigt noga med hökvalite till mina hästar!
Jag blev själv överraskad då jag hade trott att det skulle vara tjänligt endast några dagar under sommaren, kanske 5-6 på vintern. Sen spelar det säkert roll hur blött/torrt det är.
Har aldrig tidigare använt silage fast jag haft hästar i 40 år så detta är helt nytt för mig, vill gärna läsa om andras erfarenheter men som sagt blev min kompis och jag överraskade av resultatet, hon har tidigare ej heller använt silage till häst bara när hon jobbade i ladugård till andra djur.
Väljer nu silage istället för ett hö, som om det finns kan vara dåligt hyegeniskt, kan detta silage visserligen vara men det är bytesgaranti från tillverkaren.
Detta är nytt även för dom som tillverkar dessa balar, då dom har förstått att det finns en efterfrågan på mindre balar och då valt fyrkant i stället för mindre rundbal.
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Vet inte om det var till mig du skrev? Delade bara med mig om mina erfarenheter som börjat först i år med silage, är annars väldigt noga med hökvalite till mina hästar!
Jag blev själv överraskad då jag hade trott att det skulle vara tjänligt endast några dagar under sommaren, kanske 5-6 på vintern. Sen spelar det säkert roll hur blött/torrt det är.
Har aldrig tidigare använt silage fast jag haft hästar i 40 år så detta är helt nytt för mig, vill gärna läsa om andras erfarenheter men som sagt blev min kompis och jag överraskade av resultatet, hon har tidigare ej heller använt silage till häst bara när hon jobbade i ladugård till andra djur.
Väljer nu silage istället för ett hö, som om det finns kan vara dåligt hyegeniskt, kan detta silage visserligen vara men det är bytesgaranti från tillverkaren.
Detta är nytt även för dom som tillverkar dessa balar, då dom har förstått att det finns en efterfrågan på mindre balar och då valt fyrkant i stället för mindre rundbal.

Nej inte dig, utan MYNTA2:s inlägg
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Klart jag kan skriva mer när jag inte sitter på mobil. Men det är ju egentligen inget svårt att själv skaffa kunskap och info ang hur ensilage fungerar.
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Har mycket torrt silage (så torrt att man näästan skulle kunna ta in det som hö), och här kan en storbal stå öppen i 3-4 veckor på sommaren utan några som helst problem.
Det sista är lika fint som det allra första i balen.
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Vet du Ts halten? Har fått "lära" mig att om det är för torrt så är det känsligare! Tycker det är intressant att höra om silage nu när jag måste fodra med det, och funkar det bra kan det ev. vara ett alternativ till hö även i framtiden!
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Nej, tyvärr inte då det inte är analyserat. Men skulle tippa på runt 75-80%.
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Har alltid fodrat med hö,så jag har noll koll på hösilage osv. Nu vet jag inte ts på detta just nu,men går kanske att ta reda på.

Jag har en 2,5-åring som kräver ganska mycket mat,han är svår att hålla i hull. Förra vintern gick han på fri tillgång på lösdrift,och stog och åt nästan 24/7,och då var han lagom i hull. Nu kommer han få uppdelat 3 ggr dygn,MEN jag tänkte sen att jag kanske kan ge han fri tillgång ute i hagen,sen massa hö inne,men då han kommer gå ensam i hagen så är det ju svårt med stora rundbalar men har nu hittat en som säljer 200 kg balar.

Såååå,jag behöver lite hjälp... Jag har ingen aning om hur stora dom är,men annonserades som "småbalar",och man kunde rulla dom för hand. Det fanns även stora balar på 450-500 kg,vilket jag antar är "normal" storlek på storbal? Vi har ju storbal nu,men hö,då ligger vikten på ca 300 kg,men det är ju hö som sagt och är torrare=lägre vikt på samma storlek.

Kan en häst få i sig 20 kg per dag? Alltså från morgon till kväll,dom går ute ca 12 timmar på vintern... I sånnafall räcker den i 10 dagar ca,men är det ok att ha den öppnad så länge? Vad är maxtiden på öppnad bal på vintern? Vi brukar oftast ligga runt -15,20 grader iallafall,så ingen "varm" vinter.

Vi har haft en riktig skitsommar,och har ärligt talat skitsvårt att få tag på hö. :crazy: Vi köper av stallägaren,men vet inte om det kommer räcka till alla hästar,skulle underlätta om man kunde få tag på lite eget vid sidan av. Och att jag ska ge fri tillgång på det stallägaren har fått tag på nu är uteslutet,då kommer det aldrig att räcka.

Beror bl.a. på ts-halt. Höst och vår räkna med högst 3-4 dagar, sommar kortare, vinter längre. 10 dagar när det är -15 till - 20 grader skulle jag inte tro är någon fara, men jag skulle inte våga räkna med att temperaturen håller sig stadigt på det hela perioden och både dag och nattetid. Kika på http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=22
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Kl

Jag fodrar 4 hästar med 400-kilosbalar. Jag fluffar också upp balarna om jag märker att de börjar bli varma. Mina hästar äter en sådan bal på ca 9 dagar nu på hösten.
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Så länge ensilaget luktar bra, känns bra och inte har mögel så är det ok att fodra med.
Givetvis håller balen bättre och längre när det är kallt (-grader).
Men hur du skall göra när det blir varm ute med så stor bal vet jag inte.


Jag har små ensilagebalar 40- 50 kg och har två små shettisar.
Det innte bär att balen hinner bli dålig här.
Men jag har min öppnade ensilgae bal i en frysbox (som är igång med -10).
Så håller balen länge:):banana:

Mvh
pudlan
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Jag hade 400 kg balar till mina 2 fjordhästar, det fungerade utmärkt på vintern, tog 14 dgr för dem att äta upp balen, men så länge det var minus var det ok, på höst och vår rullade jag ut balen på logen så att gräset torkade. Då kunde jag ju fodra med det även när det var lite varmare ute.
 
Sv: Hur länge kan man ha en hösilagebal öppen på vintern?

Problemet med torrare hösilaget är att det är svårare att få i¨gång processen i balen efter den är plastad och man kan då hitta mögel i balen när den öppnas. Det är för att balen är så torr att man inte får igång ensileringsprocessen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
716
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 208
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 039
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp