Hur länge kan man ha ont i halsen?

Jag var haft ont i halsen i snart fyra månader nu 🤷 inte covid, utan det var en helt vanlig förkylning, men halsontet har stannat kvar. VC har gett upp och skickat en remiss till öron-näsa-hals.
 
Nä jag förstår inte heller konceptet. 🤷‍♀️ Tycker bara det blir en äcklig karamellbeläggning på tänderna.

Upplägget är väl att det är bedövade och samtidigt bakteriedödande. Om man gör som jag beskrev och löser upp dem i vatten blir det inte lika mkt känsla av godis, jag kan åtminstone inte låta bli att tugga på dem annars och då fastnar de bara i tänderna och där ska de ju inte verka, utan i halsen...
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag var haft ont i halsen i snart fyra månader nu 🤷 inte covid, utan det var en helt vanlig förkylning, men halsontet har stannat kvar. VC har gett upp och skickat en remiss till öron-näsa-hals.

+ ni andra som gått med besvär länge. Be om remiss till ÖNH och/eller logoped när VC kör fast. Det är inte ovanligt med segdragna hals-/röstbesvär efter infektion och det kan brytas med logopedisk hjälp. Dock saknas ibland kunskap på VC och många går därför med besvär onödigt länge. Vissa logopedmottagningar kräver att man varit på ÖNH först men inte alla, så hör er för!
 
+ ni andra som gått med besvär länge. Be om remiss till ÖNH och/eller logoped när VC kör fast. Det är inte ovanligt med segdragna hals-/röstbesvär efter infektion och det kan brytas med logopedisk hjälp. Dock saknas ibland kunskap på VC och många går därför med besvär onödigt länge. Vissa logopedmottagningar kräver att man varit på ÖNH först men inte alla, så hör er för!
Tack för tips! Kan du utveckla vad en logoped gör? Jag har bara "lite" ont i halsen och är röd i halsen, har inga problem med rösten/heshet. Lätt hosta ibland. De har ÄNTLIGEN skickat remiss till ÖNS, men jag misstänker att det kan ta tid innan jag får komma dit.. (sjukhuset har kraftig personalbrist och har varit upp i stabsläge rätt nyligen).
 
Tack för tips! Kan du utveckla vad en logoped gör? Jag har bara "lite" ont i halsen och är röd i halsen, har inga problem med rösten/heshet. Lätt hosta ibland. De har ÄNTLIGEN skickat remiss till ÖNS, men jag misstänker att det kan ta tid innan jag får komma dit.. (sjukhuset har kraftig personalbrist och har varit upp i stabsläge rätt nyligen).

Grovt förenklat handlar det i det i många fall, vare sig det är heshet eller smärta, om att arbeta bort (tänk sjukgymnastik) och förebygga muskelspänningar i halsen. Kroppen har efter infektionen fastnat i ett kompensatoriskt/felaktigt rörelsemönster och detta leder till överbelastning av de många, små musklerna vi har i halsen. Muskler som vi generellt sett har relativt dålig viljemässig kontroll över.
 
Grovt förenklat handlar det i det i många fall, vare sig det är heshet eller smärta, om att arbeta bort (tänk sjukgymnastik) och förebygga muskelspänningar i halsen. Kroppen har efter infektionen fastnat i ett kompensatoriskt/felaktigt rörelsemönster och detta leder till överbelastning av de många, små musklerna vi har i halsen. Muskler som vi generellt sett har relativt dålig viljemässig kontroll över.
Spännade, tack för din förklaring!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont...
2
Svar
25
· Visningar
2 597
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 201
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 680
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Okej, så jag har varit förkyld sedan i fredags. Började som en vanlig förkylning: trött, ont i huvud och hals, snuva. Blev bättre, men...
Svar
4
· Visningar
2 903
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp