Hur länge kan man så grönsaker?

whalan

Trådstartare
Tycker att det är superkul att odla grönsaker och har alltid gjort det hemma hos mina föräldrar. Har själv bott de sista 4 åren i lägenhet men är nu äntligen snart på väg till att flytta till hus och då vill jag börja igen!

Så hur sent in på året kan man sätta ner fröna i jorden? Det jag främst är intresserad av är morötter, rödbetor o dyl.

Misstänker att en hel del inte går att odla snart...vad går att odla sent?

Hur är det med blommor? Kan man ex. börja så sent som i juli? mitten av juni?
 
Sv: Hur länge kan man så grönsaker?

Hej!
Många saker kan du så nu och hela sommaren igenom - vissa saker blommar då inte förrän nästa år. Vissa asiatiska grönsaker/blad sås med fördel senare delen av sommaren.
(På forumet odla.nu finns en massa svar på liknande frågor.)
Morötter kan du så så länge det är okey temp fram till i höst - det är bara så att alla inte blir färdiga :D

Vissa saker finns att köpa i små lådor (dock sälla morötter och rödbetor, för deras rötter är inte så förtjusta i omplantering). I sådana lådor finns allehanda kålsorter, lök, potatis, gruka, melon, tomat mm.
Låter spännande vad vill du helst ha?

Om du är intresserad av lite ovanliga saker kan jag rekommendera en frams fröfrima (som även har knölar mm) där finns korigi - som är en fantasisk skojjig och god liten rotsak :love:
 
Sv: Hur länge kan man så grönsaker?

Tveksamt hur bra det blir med frön när det är sent på sommaren. Man vill ju att de ska hinna växa upp. Köp plantor istället första året och så frön nästa år istället. Det finns ju ett ganska stort utbud på grönsaker och blommor i trädgårdsbutikerna. Har du balkong i din lägenhet kan du ju odla potatis i spann och ta med dig till huset så får du lite färskpotatis i sommar!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 092
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 602
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 651
Senast: lundsbo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 531
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp