Bukefalos 28 år!

Hur länge lever bukehunden?

Sv: Hur länge lever bukehunden?

Bearded Collie, hane, 11,5 år, blåsljud hjärta + lungödem.
Bearded Collie, tik, 8 år, Addisons Sjukdom.
 
Sv: Hur länge lever bukehunden?

Dvärgpinscher hane 15½ år - avlivad p g a hjärnblödning

Dvärgpinscher hane 14½ år - avlivad p g a magproblem (ont o blödningar som inte gick att få rätsida på) + hjärtproblem (vattendrivande) och senilitet. Allt kom på en gång. Han var blind det sista halvåret men det märktes inte.

Dvärgpinscher hane 9 år 8 mån - avlivad p g a malignt melanom i gommen som först opererades bort. Kom tillbaks i mjuka gommen där det inte gick att operera. Denna var son till den som blev 14½ år.

Jag har nu 2 dvärgpinscherhanar 12½ år o snart 4 år. Far o son. Båda är fullt friska.
 
Sv: Hur länge lever bukehunden?

Kön, ras, ålder, orsak till avlivning

Hane, schäfer, 9år, cancer

Tik, Släthårig foxterrier, 3år, pga främmande föremål klarade inte operationen (hon hade då 7v gamla valpar)

har i dag 4 foxterriers, Min äldsta hane var en av 7v valparna
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge lever bukehunden?

Tik, Golden Retriever, 6 år - hjärntumör
Hane, Boxer, 7 år - tumörer i munhålan
Hane, Golden Retriever, 15 år - ålderdom
Tik, Engelsk Springer Spaniel, 14½ år - ålderdom
Hane, Engelsk Springer Spaniel, 14 år - magomvridning och ålder

Har nu en Welsh Springer Spanieltik, 1½ år, som verkar kärnfrisk
 
Sv: Hur länge lever bukehunden?

Riesenschnauzer tik 12½ år avlivad pga njursvikt.
Riesenschnauzer tik 16 månader avlivad pga armbågsfel som inte blev bra trots operationer.
 
Sv: Hur länge lever bukehunden?

Fransk bulldog, hane, 5 år. Avlivades pga akut diskbråck, flertalet förkalkade diskar i ryggraden (kotorna var även sammanvuxna på tre ställen), dåliga höfter samt stora andningssvårigheter.
 
Sv: Hur länge lever bukehunden?

Belgisk vallhund groenendael hane kastrerad blev 12,5 år avlivad pga. ålderdom - stelhet i bakdelen och medicinen hjälpte inte längre.

Belgisk vallhund groenendael hane kastrerad blev 15 år avlivad pga. ålderdom - senilitet och antagligen något mer hälsoproblem kanske i bukspottskörteln.

De var halvbröder men inte särskilt lika, den första hunden var stor för sin ras medan den andra var "perfekt" storlek. Båda kastrerades vid någon gång mellan 5-10 års ålder på grund av prostataförstoring.
 
Sv: Hur länge lever bukehunden?

Amstaff hane 5,5 år.
Opererad osteocondros en armbåge innan ett års ålder , beslutade att inte göra fler operationer.

Amstaff tik 10,5 år.
Åldersrelaterade problem.
 
Sv: Hur länge lever bukehunden?

Schäfer, hane, 12 år 3 månader, akut smärta från bukliggande testikel (han hade även artros och circumanalfistlar så han hade nog ändå inte hängt mer så mycket längre)
Schäfer, hane, knappt 6 år, circumanalfistlar
Beauceron, tik, 9 år 5 månader, avlivades inte utan dog i sömnen, trol. sviter efter ormbett ett år tidigare, förmodligen stannade hjärtat, hon låg hoprullad som om hon bara sov när vi gick upp på morgonen...
 
Sv: Hur länge lever bukehunden?

OK, den lilla undersökningen är avslutad, och här kommer resultatet.

113 hundar har rapporterats in. Av dessa är 46 hanar, 58 tikar och 9 av okänt kön.
Medellivslängden totalt var 9 år och 9 månader.
För tikar: 10 år och 5 månader.
För hanar: 9 år
För "okänt": 9 år och 5 månader.

32 hundar dog av åldersrelaterade orsaker. För dessa var medellivslängden 13 år och 6 månader.
16 dog av tumörsjukdomar. För dessa var medellivslängden 9 år och 9 månader.
14 dog av sjukdomar i muskler, skelett och leder. För dessa var medellivslängden 6 år och 9 månader.
11 dog pga olycka eller motsvarande. För dessa var medellivslängden 4 år och 9 månader.
40 hundar dog av andra orsaker. För dessa var medellivslängden 9 år och 2 månader.

98 hundar var renrasiga. För dessa var medellivslängden 9 år och 8 månader.
13 var blandraser. För dessa var medellivslängden 10 år och 11 månader.
2 var okända.

Med reservation för eventuella skrivfel eller räknefel.
Tack alla medverkande!
 
Sv: Hur länge lever bukehunden?

Unni f.2006 - Samojed - avlivades pga svårt sjuk i borelia/erslichas - 3 år gammal. (d.2009)

Jaffa f.2008 - Japansk Spets - dog/avlivades pga glykolförgiftning - 5 år gammal. (d.2013)

Love f.2012 - Samojed - avlivades pga grava höftledsfel - 11 månader gammal. (d.2013)


Edit; Oj, såg inte att undersökningen var avslutad!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 362
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 946
Senast: Mkb
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 824
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp