Hur länge rider ni fram? *Spinoff på kommande tävlingsregler*

Framridning brukar sedan oftast bara bestå av kontroll av start, stopp, backa och vända. Böjning in- och utåt i alla gångarter på cirkel. Tar kanske en kvart. Sedan kan det bli väntetid om jag missbedömt tiden och om hästen känns som att den somnar så tar jag någon galoppfattning i collecting ring precis innan klassen. Annars brukar vi stå stilla.

Så du tycker alltså inte det är viktigt att hästen är varm i musklerna och igång i arbetet innan den kommer in på banan och förväntas prestera? :)
 
Så du tycker alltså inte det är viktigt att hästen är varm i musklerna och igång i arbetet innan den kommer in på banan och förväntas prestera? :)

När jag tävlade western brukade jag göra ungefär som @Cilva .
Det viktigaste är ju att hästen är med en mentalt.
Sedan beror det ju på klass, förstås.
Ta trail, till exempel. Det kräver ganska mycket mentalt av hästen men som regel inte lika mycket kroppsligt.
Fart-grenarna är ju en annan sak i mina ögon.

Och precis som med lätta dressyrklasser: de kräver inte särskilt mycket av hästen, i ärlighetens namn. Att rida fram i galopp en halvtimme för att ta sig igenom en LC verkar i mina ögon väldigt överdrivet.
 
När jag tävlade western brukade jag göra ungefär som @Cilva .
Det viktigaste är ju att hästen är med en mentalt.
Sedan beror det ju på klass, förstås.
Ta trail, till exempel. Det kräver ganska mycket mentalt av hästen men som regel inte lika mycket kroppsligt.
Fart-grenarna är ju en annan sak i mina ögon.

Och precis som med lätta dressyrklasser: de kräver inte särskilt mycket av hästen, i ärlighetens namn. Att rida fram i galopp en halvtimme för att ta sig igenom en LC verkar i mina ögon väldigt överdrivet.

Jag håller med :) Okej, då förstår jag. Jag vet inte så mycket om western, men då är det kanske inte så viktigt att hästen är fysiskt uppvärmd då.
 
Jag är lite förvånad att de flesta skriver att de rider fram så kort. Jag är så pass gammal att jag minns den gamla tiden då det nästan alltid fanns ett maxantal för framridningen, oftast 6 eller 8 ekipage, och minns också kritiken mot det.
Sex ekipage i dressyr är ju 42-48 minuter (och åtta ekipage 56-64 minuter) och även då kunde man ju skritta fram utanför framridningen.
Rimligen borde man alltså kunna ha maxantal på framridningen utan att det skulle störa de flesta ekipagen?
 
Jag är lite förvånad att de flesta skriver att de rider fram så kort. Jag är så pass gammal att jag minns den gamla tiden då det nästan alltid fanns ett maxantal för framridningen, oftast 6 eller 8 ekipage, och minns också kritiken mot det.
Sex ekipage i dressyr är ju 42-48 minuter (och åtta ekipage 56-64 minuter) och även då kunde man ju skritta fram utanför framridningen.
Rimligen borde man alltså kunna ha maxantal på framridningen utan att det skulle störa de flesta ekipagen?

Är det inte ganska vanligt med en framridningsbana till flera tävlingsbanor? Nu har jag i och för sig varit på fler fälttävlansplatser än rena dressyrtävlingar, men det är bara på väldigt små lokala dressyrtävlingar som jag sett det tävlas på bara en bana, medan jag nog aldrig sett mer än en framridning.
 
Är det inte ganska vanligt med en framridningsbana till flera tävlingsbanor? Nu har jag i och för sig varit på fler fälttävlansplatser än rena dressyrtävlingar, men det är bara på väldigt små lokala dressyrtävlingar som jag sett det tävlas på bara en bana, medan jag nog aldrig sett mer än en framridning.

Små lokala tävlingar som nationellt meeting i fyra dagar?
 
Små lokala tävlingar som nationellt meeting i fyra dagar?

Inte varit på jättemånga dressyrtävlingar mer än lokalt, därför jag är nyfiken! När jag tänker efter så har det ju bara varit en bana när det tävlats inomhus, men på de flesta utomhustävlingar jag varit på har det varit två dressyrbanor och en framridning.
 
Inte varit på jättemånga dressyrtävlingar mer än lokalt, därför jag är nyfiken! När jag tänker efter så har det ju bara varit en bana när det tävlats inomhus, men på de flesta utomhustävlingar jag varit på har det varit två dressyrbanor och en framridning.

Jag har ju mest tävlat lokalt, eftersom jag tävlar lätta klasser. På de flesta tävlingsplatser där jag varit, har det varit en tävlingsbana och en framridningsbana.
På en anläggning har det varit en tävlingsbana och två framridningsbanor, på något ställe två av varje. På den största tävlingen där jag deltagit (jag har ridit lättaste klassen som varit MSV C regionalt) där det varit meeting över flera dagar, har det varit två framridningsbanor och två tävlingsbanor.

På en tävlingsplats där de varje midsommar håller ett nationellt meeting om flera dagar, finns det en tävlingsbana och en framridningsbana.

Så jag vill påstå att det där varierar.
 
För att om jag rider fram en halvtimme (plus framskrittning och tiden i collectingring) och sen startar två klasser x tio minuter så är uppe i nästan en och en halv timme effektiv ridning. Jag rider max två timmar hemma, och då är det ju även fram- och avskrittning i det. Jag säger inte att jag har rätt, och det kan jag inte tolka mitt inlägg som heller, men det känns bra för mig.

Och nej, jag rider inte min häst mer än en gång/dag. Varför skulle jag det? Rider jag en timme eller lite mer får hon ju mer än väl ut sin dagliga motion. Det är ingen elithäst vi pratar om.


Jag menade inte att ifrågasätta att du har rätt. Jag frågade eftersom jag tyckte att det verkade svårt att få ihop det med en sådan tidsbegränsning. För mig händer det rätt ofta att jag rider fram, tävlar en klass eller två, tar lunch och sedan rider en till klass. Och så kan det bli förseningar och vips har jag suttit fyra timmar i sadeln den dagen.

På de flesta helgkurser jag är på rider man två pass per dag, der gör jag under ledigheter hemma också då och då.
 
Så du tycker alltså inte det är viktigt att hästen är varm i musklerna och igång i arbetet innan den kommer in på banan och förväntas prestera? :)

Jag tycker att mina hästar är igång i arbete när jag tar på dem grimman eller börjar borsta dem. Då förväntas de bete sig på ett visst sätt och kan inte göra saker bara efter eget huvud. Jag förväntar mig prestation hela tiden.

Hade jag upplevt att hästen var stel eller kändes ”oriden” efter min framridning hade jag sett över min träning. Jag tänker att den inte kan prestera mer på tävling än den gör hemma.
 
Förr när jag tävlade på egen och rätt så spänd häst red jag nog fram längre än vad jag idag tycker är rimligt. Då upplevde jag att det behövdes för att hästen skulle slappna av, idag tänker jag mer att det inte är rimligt att trötta ut hästsrna för att kunna komma till ridning och att det nog handlar om att hästen inte är tillräckligt lösgjord och ”igenom” i grunden. En lösgjord häst behöver man ju liksom inte börja om med varje pass..
Hem och träna mer alltså och inget som bör lösas på tävlingsplatsen.

Tävlar inte i dagsläget men om jag skulle starta på medryttarhästen så gissar jag att jag skulle rida fram typ 20 minuters aktiv ridtid exkl skritt innan och skrittpaus.
Jag rider oftast inte mer än 20-30 min aktiv träning på våra vanliga pass (undantag när vi rider för tränare) och jag ser inte varför jag skulle göra så mkt annorlunda på tävling.

Hästen går LA/MsvC på tävling med ägaren eller tränaren.

Amen. Min hästs tävlingsryttare vill ha hästarna 20 min innan start, oftast är hon klar tidigare även med de som nog räknas som "spända" av andra. Men då är hästarna också med henne mem från att hon sitter upp helt enkelt för att hon utbildar dem så. De ska inte krävas en massa ridning för att de ska spänna av, bli runda över ryggen eller vara mellan hand eller skänkel. Detta gäller ffa fälttävlan och banhoppning, men en rätt stort omsättning hästar pga utbildnings/försäljningsstall. Det finns inte på kartan att en spänd häst hinner promeneras runt en massa med dressyrstart mindre än 60 min mellan hela fm o banhoppning också innan nästa dressyr. Jag gillar verkligen att vara hästskötare när man ser att hästarna är trygga och positiva till prestation av ridningen och inte av mängden :love:
 
Jag är lite förvånad att de flesta skriver att de rider fram så kort. Jag är så pass gammal att jag minns den gamla tiden då det nästan alltid fanns ett maxantal för framridningen, oftast 6 eller 8 ekipage, och minns också kritiken mot det.
Sex ekipage i dressyr är ju 42-48 minuter (och åtta ekipage 56-64 minuter) och även då kunde man ju skritta fram utanför framridningen.
Rimligen borde man alltså kunna ha maxantal på framridningen utan att det skulle störa de flesta ekipagen?

Jag tycker ofta att det är maxantal på framridningen också. Vanligen max 4-6 ekipage. För egen del tycker jag att det är liiite snävt om tid att rida fram när det är 4 ekipage.
 
Jag tycker att mina hästar är igång i arbete när jag tar på dem grimman eller börjar borsta dem. Då förväntas de bete sig på ett visst sätt och kan inte göra saker bara efter eget huvud. Jag förväntar mig prestation hela tiden.

Hade jag upplevt att hästen var stel eller kändes ”oriden” efter min framridning hade jag sett över min träning. Jag tänker att den inte kan prestera mer på tävling än den gör hemma.

Jag tycker dina reflektioner är intressanta och relevanta på flera sätt även om jag inte håller med om hela tänket.
tex ”prestation så fort den är under grimma” osv håller jag inte med om alls . För mig är allmän hantering en vardaglig sak - inte arbete för hästen på något sätt alls .

Jag står uppstallad sen många år hos stallägare som i kombo är lite åt det ovanligare hållet i det att det är en kombinerad western och dressyranläggning med tränarna från resp gren i samarbete.

Vi har ofta westernclinics/tävling/PR osv här och precis som du säger så är det ju väldigt lite framridning pga att det ofta är många grenar osv. Hästarna står lugnt däremellan och sen sitter man upp och rider in i ringen .

Det är ju dock helt andra saker som bedöms i dessa klasser så jag känner inte att det är helt jämförbart . Samtidigt håller jag helt med dig om att dressyrhästarna inte heller behöver massor av framridning i sak. 30 min brukar funka väldigt väl om hästen är väl förberedd och trygg med sin uppgift och ryttare osv.

Jag håller med om övriga reflektioner ang att en häst på tävling ”kan det den kan” och inte ska skolas på framridning utifrån det . Jag tycker utvecklingen varit positiv ang det senare år, att man mer sällan ser ekipage som på tävling försöker rida fram/få till saker för just tävling.
 
Jag gillar westerns upplägg med klasser, tycker det vore intressant testa i dressyr.
Framförallt att klasserna blir KORTA, och att mönstren kan innehålla väldigt skiljde saker. Man kunde tänka sig i dressyr att vi kunde få klasser med bara skritt och trav tex. Klass där skänkelvikning och framdelsvändning var fokus rörelser. En klass med övergångar i mängder.

Och så verkar mönstren ofta kunna visa saker åt bara ett håll? En piruett till vänster, följt av ett enkelt byte, följt av ett galoppombyte. Trav och visa en diagonalsluta. Slut på klassen.

Vi skulle få möjlighet rida många klasser, ekipage med styrka på något särskilt skulle få chansen glänsa i klasser det ingår i och vi skulle få många fler rosetter per dag att tävla om :D
 
Jag gillar westerns upplägg med klasser, tycker det vore intressant testa i dressyr.
Framförallt att klasserna blir KORTA, och att mönstren kan innehålla väldigt skiljde saker. Man kunde tänka sig i dressyr att vi kunde få klasser med bara skritt och trav tex. Klass där skänkelvikning och framdelsvändning var fokus rörelser. En klass med övergångar i mängder.

Och så verkar mönstren ofta kunna visa saker åt bara ett håll? En piruett till vänster, följt av ett enkelt byte, följt av ett galoppombyte. Trav och visa en diagonalsluta. Slut på klassen.

Vi skulle få möjlighet rida många klasser, ekipage med styrka på något särskilt skulle få chansen glänsa i klasser det ingår i och vi skulle få många fler rosetter per dag att tävla om :D

Fast hade det verkligen varit dressyrklasser? Jag ser hur ett sånt tävlingssystem hade gjort att all grundridning tappats fullständigt och det hade blivit helt rörelseorienterat. Det hade blivit mer cirkusridning än fokus på lösgjordhet.

Jag tycker det är en himla hets på att dressyrprogrammen ska bli så himla korta. Visst att alla rörelser inte behöver göras åt båda hållen-men vissa bör faktiskt visas åt båda håll för att visa upp att hästen är liksidig. Däremot så tycker jag att FEI har vettiga program, som är lite kortare och inte har samma spegeltänk som de svenska programmen.
 
Fast hade det verkligen varit dressyrklasser? Jag ser hur ett sånt tävlingssystem hade gjort att all grundridning tappats fullständigt och det hade blivit helt rörelseorienterat. Det hade blivit mer cirkusridning än fokus på lösgjordhet.

Jag tycker det är en himla hets på att dressyrprogrammen ska bli så himla korta. Visst att alla rörelser inte behöver göras åt båda hållen-men vissa bör faktiskt visas åt båda håll för att visa upp att hästen är liksidig. Däremot så tycker jag att FEI har vettiga program, som är lite kortare och inte har samma spegeltänk som de svenska programmen.

Jag vet faktiskt inte riktigt, har bara sett två western tävlingar och kan grenen för lite för att veta hur det påverkar utbildningen och träningen. Men som publik var det himla roligt, gick snabbt att lära sig mönstren och man hann se många ritter på en timme :)

Håller med om FEI programmen, de är riktigt bra!
 
Jag gillar westerns upplägg med klasser, tycker det vore intressant testa i dressyr.
Framförallt att klasserna blir KORTA, och att mönstren kan innehålla väldigt skiljde saker. Man kunde tänka sig i dressyr att vi kunde få klasser med bara skritt och trav tex. Klass där skänkelvikning och framdelsvändning var fokus rörelser. En klass med övergångar i mängder.

Och så verkar mönstren ofta kunna visa saker åt bara ett håll? En piruett till vänster, följt av ett enkelt byte, följt av ett galoppombyte. Trav och visa en diagonalsluta. Slut på klassen.

Vi skulle få möjlighet rida många klasser, ekipage med styrka på något särskilt skulle få chansen glänsa i klasser det ingår i och vi skulle få många fler rosetter per dag att tävla om :D

Nej jag tror inte på det alls i dressyr faktiskt .
 
Jag gillar varianterna där de tar av huvudlaget o visar bettet för domaren efteråt, den säkerheten hade jag önskat typ varje tävling jag besöker 🙈
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 062
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 968
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Min hund (chihuahua 4,5 år) började påvisa smärta i ländrygg/höft för ungefär ett par år sedan genom beröring samt ovilja på promenad...
Svar
11
· Visningar
1 210
Senast: LindaGsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp