Hur länge rider ni fram? *Spinoff på kommande tävlingsregler*

För att domaren ska kunna kontrollera vilket bett du har.
Vore det inte bättre då m stickkontroller där tex överdomare eller ngn utsedd person följer ekipaget till transporten där man kan tränsa av i säkerhet?
Att dra av tränset på banan känns ju sådär säkerhetsmässigt..
 
tex ”prestation så fort den är under grimma” osv håller jag inte med om alls . För mig är allmän hantering en vardaglig sak - inte arbete för hästen på något sätt alls .

Det är ju dock helt andra saker som bedöms i dessa klasser så jag känner inte att det är helt jämförbart . Samtidigt håller jag helt med dig om att dressyrhästarna inte heller behöver massor av framridning i sak. 30 min brukar funka väldigt väl om hästen är väl förberedd och trygg med sin uppgift och ryttare osv.

Mina hästar går på lösdrift och lever ett rätt så fritt liv utan min inblandning, därför är det arbete och prestation så fort jag tar på grimman. Tänker jag, vardagligt är det förstås också.

Dressyr och western är förstås inte helt jämförbart men jag upplever att många saker är rätt så lika, på grundnivå i alla fall. Därför tror jag inte heller att dressyr kräver så våldsam framridning. Jag har varit med i en Pay and ride en gång och red två mönster eller program kanske det heter. Jag red fram då ungefär som alltid och upplevde inte efteråt att jag borde ha ridit fram mer.

Intressant diskussion oavsett.
 
Vore det inte bättre då m stickkontroller där tex överdomare eller ngn utsedd person följer ekipaget till transporten där man kan tränsa av i säkerhet?
Att dra av tränset på banan känns ju sådär säkerhetsmässigt..

Det skulle ta mycket tid tror jag, samt att placeringarna kanske skulle behöva ändras i efterhand om någon blir diskad på grund av otillåtet bett. Jag har aldrig upplevt säkerhetsproblem när jag fått visa bettet, även om vi varit många ekipage uppställda.
 
Det skulle ta mycket tid tror jag, samt att placeringarna kanske skulle behöva ändras i efterhand om någon blir diskad på grund av otillåtet bett. Jag har aldrig upplevt säkerhetsproblem när jag fått visa bettet, även om vi varit många ekipage uppställda.
Stickprov kan väl inte ta mer tid än om alla ska visa?
Jag tycker det verkar helt galet. Inte en chans att jag tar av huvudlaget mitt på banan på en stökig tävlingsplats med kanske nerviga hästar.
 
Stickprov kan väl inte ta mer tid än om alla ska visa?
Jag tycker det verkar helt galet. Inte en chans att jag tar av huvudlaget mitt på banan på en stökig tävlingsplats med kanske nerviga hästar.

Det brukar vara så att domaren vill se alla bett i en klass, då tar det lång tid att gå iväg enskilt med var och en.

Om du känner att du har en sådan häst att du inte kan ta av huvudlaget på tävlingsbanan så har du helt enkelt inte tränat tillräckligt mycket. Det är ett moment som kan förekomma i klassen. Hästen ska kunna stå lugnt den tid det tar att visa bettet för domaren. Med du menar jag här alltså den enskilde tävlingsdeltagaren, inte specifikt just @MiniLi .
 
Det brukar vara så att domaren vill se alla bett i en klass, då tar det lång tid att gå iväg enskilt med var och en.

Om du känner att du har en sådan häst att du inte kan ta av huvudlaget på tävlingsbanan så har du helt enkelt inte tränat tillräckligt mycket. Det är ett moment som kan förekomma i klassen. Hästen ska kunna stå lugnt den tid det tar att visa bettet för domaren. Med du menar jag här alltså den enskilde tävlingsdeltagaren, inte specifikt just @MiniLi .
Och då föreslog jag att stickprov verkar lämpligare. Är det ett så stort problem med otillåten utrustning inom western att man måste kolla alla?
 
Men hur vanligt är det att ryttare har otillåtna bett i dressyren? Det är ju tränsbett eller Kandar som gäller. Tror inte det är speciellt förekommande och finns ju ingen anledning att ha ett sådant moment på en dressyrtävling? Snacka om waste of time....
 
Stickprov kan väl inte ta mer tid än om alla ska visa?
Jag tycker det verkar helt galet. Inte en chans att jag tar av huvudlaget mitt på banan på en stökig tävlingsplats med kanske nerviga hästar.
Poängen är väl kanske att en tävlingsplats i (nästan) valfri westerngren sällan är stökig och hästarna sällan är nerviga, eftersom motsatsen uttryckligen eftersträvas. Det går med få undantag väldigt lugnt och kontrollerat till, och att visa bettet tar kanske 20-30 sekunder - ännu snabbare per ekipage om alla i klassen står uppställda på banan och domaren bara kan gå från häst till häst.
 
Vore det inte bättre då m stickkontroller där tex överdomare eller ngn utsedd person följer ekipaget till transporten där man kan tränsa av i säkerhet?
Att dra av tränset på banan känns ju sådär säkerhetsmässigt..

Säkerhetsmässigt hade jag velat att kontrollen inte enbart satt i utrustningen, därav min önskan. Varje gång jag är på tävling ser jag bristande kontroll både från ryggen och från marken med träns samt hästar som inte kan stå still och slappna av. Jag tycker det känns obehagligt att behöva hålla koll på alla runt omkring faktiskt pga deras bristande kontroll som läget är nu och hade velat se en ändring på något vis.
 
Men hur vanligt är det att ryttare har otillåtna bett i dressyren? Det är ju tränsbett eller Kandar som gäller. Tror inte det är speciellt förekommande och finns ju ingen anledning att ha ett sådant moment på en dressyrtävling? Snacka om waste of time....

Är det någon som föreslagit att man ska ha ett sådant moment på dressyrtävling?
 
Och då föreslog jag att stickprov verkar lämpligare. Är det ett så stort problem med otillåten utrustning inom western att man måste kolla alla?

Det finns väldigt många olika typer av bett och det finns många regler om mått och utformning på bett. Därför kan det vara en poäng med att kolla ofta. Det går snabbt och smidigt då man antingen visar bettet direkt efter sin ritt (går fram till domaren och tar av huvudlaget) eller så står alla uppställda och domaren går snabbt från häst till häst.
 
Säkerhetsmässigt hade jag velat att kontrollen inte enbart satt i utrustningen, därav min önskan. Varje gång jag är på tävling ser jag bristande kontroll både från ryggen och från marken med träns samt hästar som inte kan stå still och slappna av. Jag tycker det känns obehagligt att behöva hålla koll på alla runt omkring faktiskt pga deras bristande kontroll som läget är nu och hade velat se en ändring på något vis.

Vilka tävlingar besöker du egentligen ? Jag har aldrig upplevt att jag måste ha koll på alla runtomkring ? Kan ju vara någon enstaka idiot bara.
 
Säkerhetsmässigt hade jag velat att kontrollen inte enbart satt i utrustningen, därav min önskan. Varje gång jag är på tävling ser jag bristande kontroll både från ryggen och från marken med träns samt hästar som inte kan stå still och slappna av. Jag tycker det känns obehagligt att behöva hålla koll på alla runt omkring faktiskt pga deras bristande kontroll som läget är nu och hade velat se en ändring på något vis.
Oj, inget jag upplevt på tävling. Tycker folk har bra koll på sina hästar.
 
Samma som du bla men det vet du ju.

Ja det vet jag, det är därför jag frågar. Är det din egen osäkerhet angående din egen kontroll på din häst du syftar på eftersom du känner dig orolig över omgivningen? Eller hur menar du?

I vår sport förekommer det ju lösa hästar titt som tätt eftersom folk ramlar av i terrängen betydligt oftare än i någon annan gren. De är ju betydligt mer uppspelta än om någon enstaka häst kommer lös vid transporterna.

Eller vilka situationer upplever du som jobbiga?
 
Ja det vet jag, det är därför jag frågar. Är det din egen osäkerhet angående din egen kontroll på din häst du syftar på eftersom du känner dig orolig över omgivningen? Eller hur menar du?

I vår sport förekommer det ju lösa hästar titt som tätt eftersom folk ramlar av i terrängen betydligt oftare än i någon annan gren. De är ju betydligt mer uppspelta än om någon enstaka häst kommer lös vid transporterna.

Eller vilka situationer upplever du som jobbiga?

Nej med min egen häst är jag lugn men så mycket känns så onödigt? Typ i Vinslöv med hästen som stack sin kos, människan hade ju stått o bråkat med den vid vattnet för att tvätta den ett tag och till slut så drog den bara. Vi börjar ju också få ekipage med ledare tom inom fälttävlan. Det bara känns för mig som att det är så många grejer som skylls bort på ditten och datten där jag personligen velat se att hästen är trygg och med sin människa, inte stirrig någon annanstans. Det är nog det jag tycker är lite fem tror jag.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 062
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 968
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Min hund (chihuahua 4,5 år) började påvisa smärta i ländrygg/höft för ungefär ett par år sedan genom beröring samt ovilja på promenad...
Svar
11
· Visningar
1 210
Senast: LindaGsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp