Hur länge rider ni fram? *Spinoff på kommande tävlingsregler*

Jag uppfattade det så, annars fattar jag inte vad det gjorde i den här tråden?
Därav mina kommentarer.

Det var en fortsättning på westernsnacket, jag gillar helt enkelt att de kan ta av huvudlaget och det betyder inte att hästarna blir helt förvirrade o sticker sin kos typ. Jag har inte den känslan på engelska tävlingar men hade uppskattat mer så :)
 
Nej med min egen häst är jag lugn men så mycket känns så onödigt? Typ i Vinslöv med hästen som stack sin kos, människan hade ju stått o bråkat med den vid vattnet för att tvätta den ett tag och till slut så drog den bara. Vi börjar ju också få ekipage med ledare tom inom fälttävlan. Det bara känns för mig som att det är så många grejer som skylls bort på ditten och datten där jag personligen velat se att hästen är trygg och med sin människa, inte stirrig någon annanstans. Det är nog det jag tycker är lite fem tror jag.

Fast då handlar det ju bara om en och annan dåre ? Jag tycker nog det är lite överdrivet att säga att vi börjar få personer med ledare då det oxå handlar om någon enstaka.

För att förtydliga så har vi banvisning till häst i de lägsta klasserna i terrängen där hästarna får nosa på hindren och gå igenom vattnet och då var det tydligen någon som blev ledd runt banan.
 
Men inte så att de hade kunnat ta av tränset? Var går gränsen för kontrollen du upplever och vad innefattar den inte?

Edit. Detta kanske är för OT!
Att ta av tränset är ju en risksituation som jag helt enkelt inte ser poängen med. Det skulle säkert gå bra i många fall men hur roligt är det den dagen en häst blir skrämd i samma veva och kommer lös?
Onödig risk helt enkelt.
 
Att ta av tränset är ju en risksituation som jag helt enkelt inte ser poängen med. Det skulle säkert gå bra i många fall men hur roligt är det den dagen en häst blir skrämd i samma veva och kommer lös?
Onödig risk helt enkelt.
Ja, och det är ju inte på något sätt omöjligt för ÖD att kontrollera bettet utan att tränset tas av?
 
Alltså ang avtränsningen i vissa westernklasser så är det ju lite en annan sak. En del av det är ju att grenen är helt annan i det att den är baserad på ”bruks” i grunden. Dvs hästen ska kunna visas i ett bruksyfte. Gå över objekt, öppna stänga grindar, kliva i sidled över bom på marken osv. Avtränsningen är ju även den en del i att ”visa att hästen följer ryttaren” s.a.s .

Det är ju inte syftet med grenen tävlingsdressyr .
 
ÖD brukar ju kolla bettet på dressyrtävlingar också, så jag fattar inte vad diskussionen handlar om? Man behöver ju inte ta av tränset för att se vilket bett det är, det är bara att öppna munnen lite och titta in. För mig känns det mest som att en westernryttare vill klanka lite på dressyrsporten. Typ "westernryttare har mycket bättre koll på sina hästar än vad dressyrryttare har". Jag har jobbat lite med quarterhästar (hingstar, ston och unghästar) och de är helt avtrubbade i sitt medfödda psyke jämfört med ett genomsnittligt halvblod. Skittråkiga enligt mig, men lätta att ha att göra med när det gäller hantering, just för att de saknar energi. Helt fel temperament för att rida dressyr på. Så det handlar inte om att westernryttarna skulle ha bättre koll och att de därför kan ta av tränset utan att hästen springer iväg.
 
Alltså ang avtränsningen i vissa westernklasser så är det ju lite en annan sak. En del av det är ju att grenen är helt annan i det att den är baserad på ”bruks” i grunden. Dvs hästen ska kunna visas i ett bruksyfte. Gå över objekt, öppna stänga grindar, kliva i sidled över bom på marken osv. Avtränsningen är ju även den en del i att ”visa att hästen följer ryttaren” s.a.s .

Det är ju inte syftet med grenen tävlingsdressyr .
Och vad är brukssyftet om inte samspel och harmoni i partnerskap? Är inte det vad syftet med dressyrtävling också handlar om (eller borde)? Min häst är både en "dressyrhäst" och en "brukshäst", han gör idag en hel del avancerade dressyrmoment men så fort "momentet" är över så är han sitt vanliga coola jag igen. Bruksgrunden (harmonin och samspelet) har man stor nytta av i situationer som kräver mycket energi och "tryck", då hästen faktiskt är van vid att kunna växla upp och ner snabbt och göra skillnad på arbete och vila.
 
ÖD brukar ju kolla bettet på dressyrtävlingar också, så jag fattar inte vad diskussionen handlar om? Man behöver ju inte ta av tränset för att se vilket bett det är, det är bara att öppna munnen lite och titta in. För mig känns det mest som att en westernryttare vill klanka lite på dressyrsporten. Typ "westernryttare har mycket bättre koll på sina hästar än vad dressyrryttare har". Jag har jobbat lite med quarterhästar (hingstar, ston och unghästar) och de är helt avtrubbade i sitt medfödda psyke jämfört med ett genomsnittligt halvblod. Skittråkiga enligt mig, men lätta att ha att göra med när det gäller hantering, just för att de saknar energi. Helt fel temperament för att rida dressyr på. Så det handlar inte om att westernryttarna skulle ha bättre koll och att de därför kan ta av tränset utan att hästen springer iväg.
Och jag rider tävlingsdressyr med just en quarter. Han är precis som vilken annan häst som helst som sätts under press, skillnaden är att han kan växla upp och ner i energi, inte för att det är medfött, utan för att han är tränad på det sättet som en grund. Att lita på sin ryttare/människa så pass att han inte behöver "stressa upp" ens om andra (ekipage) runt omkring får spel och stressar runt, så länge hans människa inte bryr sig så bryr inte han sig heller. Samspel och förtroende är vad det handlar om. Det "tränar" man på alltid när man är i närheten av en häst. Hästen är en spegel av sin människa. Därför kan jag ta av honom tränset/huvudlaget i nästan vilken situation som helst om det var nödvändigt, utan att han skulle sticka. För han litar på mig och om jag stannar så stannar han. DET tänket och upplägget skulle tävlingsdressyr ha nytta av.
 
Mina hästar går på lösdrift och lever ett rätt så fritt liv utan min inblandning, därför är det arbete och prestation så fort jag tar på grimman. Tänker jag, vardagligt är det förstås också.

Dressyr och western är förstås inte helt jämförbart men jag upplever att många saker är rätt så lika, på grundnivå i alla fall. Därför tror jag inte heller att dressyr kräver så våldsam framridning. Jag har varit med i en Pay and ride en gång och red två mönster eller program kanske det heter. Jag red fram då ungefär som alltid och upplevde inte efteråt att jag borde ha ridit fram mer.

Intressant diskussion oavsett.

Jag ser ingen parallell att det innebär arbete (eller prestation?) från att bara grimman tas på osv, även om hästarna går på lösdrift.

Väldigt många har sina hästar ute massor/på lösdrift oavsett disciplin, och oavsett så är det otroligt mycket större del av dygnet hästarna spenderar utan människor (jmf med våra hundar och katter som motvikt och exempel).

Men : Ja alltså det finns likheter absolut (eller borde finnas det) i grunden precis som du säger.
Men ändå så skiljer sig ju tävlingsgrenarna totalt åt , de är helt skiljda utifrån syfte .
Westernhästarna som ska gå en pleasure class tex ska ju ändå visa upp ”bruks” . Då räcker det med att ta dem och röra på dem några minuter.

Men jag håller med dig absolut ang att dressyrhästarna heller inte ska behöva gå några värstingpass uppvärmingsmässigt . Tycker som sagt inte man heller ser det så ofta nu jämfört med tidigare, men visst sker det i ffa låga klasser att en del ryttare sitter på framridning och försöker ”rida fram” något mirakel i för minuterna på banan, trots att inget är befäst i vardagen.
 
Senast ändrad:
Och vad är brukssyftet om inte samspel och harmoni i partnerskap? Är inte det vad syftet med dressyrtävling också handlar om (eller borde)? Min häst är både en "dressyrhäst" och en "brukshäst", han gör idag en hel del avancerade dressyrmoment men så fort "momentet" är över så är han sitt vanliga coola jag igen. Bruksgrunden (harmonin och samspelet) har man stor nytta av i situationer som kräver mycket energi och "tryck", då hästen faktiskt är van vid att kunna växla upp och ner snabbt och göra skillnad på arbete och vila.

Du kommer tyvärr inte få någon respons från mig @Fiador, då jag etablerat sen länge avskrivit dina gästspel på forumet med allt vad dina inlägg innebär.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Och jag rider tävlingsdressyr med just en quarter. Han är precis som vilken annan häst som helst som sätts under press, skillnaden är att han kan växla upp och ner i energi, inte för att det är medfött, utan för att han är tränad på det sättet som en grund. Att lita på sin ryttare/människa så pass att han inte behöver "stressa upp" ens om andra (ekipage) runt omkring får spel och stressar runt, så länge hans människa inte bryr sig så bryr inte han sig heller. Samspel och förtroende är vad det handlar om. Det "tränar" man på alltid när man är i närheten av en häst. Hästen är en spegel av sin människa. Därför kan jag ta av honom tränset/huvudlaget i nästan vilken situation som helst om det var nödvändigt, utan att han skulle sticka. För han litar på mig och om jag stannar så stannar han. DET tänket och upplägget skulle tävlingsdressyr ha nytta av.

Jag skulle inte tro att du rider dressyr på din quarter på den nivån som kräver mer energi. Självklart kan man få hästen mer eller mindre alert, och på en dressyrtävling vill man ha hästen alert. Dvs den ska inte vara så loj att det är lämpligt att tränsa av bland en massa andra hästar precis efter avslutat program. Det finns liksom ingen funktion i att kunna göra det eftersom ÖD lätt kan kolla bett utan att tränsa av. I skogen hemma kan den gärna lufsa på. Inga problem att ha det så, men som sagt; "lufs" duger inte på en dressyrbana om man vill komma någonstans. Quarterhingstar är t ex ofta så sega och flegmatiska att det knappt går att få dem att skafta ut när de ska betäcka. De står hellre och sover typ, i de flesta situtioner, även när man vill att de ska vakna till lite. En halvblodhingst är mycket mer alert i grunden, och det är vi ju tacksamma för, även om det ger lite jobbigare hantering ibland. Bara som exempel.
 
Jag har jobbat lite med quarterhästar (hingstar, ston och unghästar) och de är helt avtrubbade i sitt medfödda psyke jämfört med ett genomsnittligt halvblod. Skittråkiga enligt mig, men lätta att ha att göra med när det gäller hantering, just för att de saknar energi. Helt fel temperament för att rida dressyr på. Så det handlar inte om att westernryttarna skulle ha bättre koll och att de därför kan ta av tränset utan att hästen springer iväg.

Det här tycker jag blir jättemärkligt. Vilken oerhört märklig bedömning i sammanhanget.

Kl
För övrigt fattar jag inte hur det nu i denna dressyrtråd blivit en westerntråd 😎
 
ÖD brukar ju kolla bettet på dressyrtävlingar också, så jag fattar inte vad diskussionen handlar om? Man behöver ju inte ta av tränset för att se vilket bett det är, det är bara att öppna munnen lite och titta in. För mig känns det mest som att en westernryttare vill klanka lite på dressyrsporten. Typ "westernryttare har mycket bättre koll på sina hästar än vad dressyrryttare har". Jag har jobbat lite med quarterhästar (hingstar, ston och unghästar) och de är helt avtrubbade i sitt medfödda psyke jämfört med ett genomsnittligt halvblod. Skittråkiga enligt mig, men lätta att ha att göra med när det gäller hantering, just för att de saknar energi. Helt fel temperament för att rida dressyr på. Så det handlar inte om att westernryttarna skulle ha bättre koll och att de därför kan ta av tränset utan att hästen springer iväg.

Så vitt jag förstår handlar diskussionen ursprungligen inte om att det borde införas likadana bettkontroller i dressyr. Jag uppfattade att den användare, @the_connemara , som först skrev om det använde det som exempel på en slags säkerhetstänk som hen skulle vilja se mer av i dressyr.

Jag har inte uppfattat att någon i tråden tycker att quartrar bör användas till dressyr. Ditt sätt att skriva om rasen är mindre trevligt tycker jag. De är avlade för olika användningsområden vilka kräver olika sorters temperament. Jag har dock sett att det går att lära även hästar av andra raser att ta det lugnt på samma sätt som quartrarna på tävling. Det är ju dock inte säkert att just de individerna skulle få höga dressyrpoäng eftersom vissa där önskvärda ting kanske är borttränade. Ag tänker här på grundnivå.
 
Jag ser ingen parallell att det innebär arbete (eller prestation?) från att bara grimman tas på osv, även om hästarna går på lösdrift.

Väldigt många har sina hästar ute massor/på lösdrift oavsett disciplin, och oavsett så är det otroligt mycket större del av dygnet hästarna spenderar utan människor (jmf med våra hundar och katter som motvikt och exempel).

Jag menade inte på något sätt att westernhästar skulle utmärkas av att hållas på lösdrift. Jag försökte bara förklara hur jag tänker kring arbete, att arbetet börjar när grimman tas på. Då ska den prestera men det kan bestå av att stå stilla.

För att fundera på uppvärmningen igen, kanske dressyren med sina längre program och därmed kanske ett färre antal starter gör att mycket ”hänger på” en enda ritt. Det kanske är lätt att hamna i tänket att det måste bli bra så jag rider fram lite mer så att jag är säker på det. Jag som mest tävlar korta westernklasser har kanske lättare att tänkare jag tar igen det i nästa klass. Kanske jag skulle skärpa mig lite mer om det bara var en start. Men nu spånar jag bara.
 
Jag menade inte på något sätt att westernhästar skulle utmärkas av att hållas på lösdrift. Jag försökte bara förklara hur jag tänker kring arbete, att arbetet börjar när grimman tas på. Då ska den prestera men det kan bestå av att stå stilla.

För att fundera på uppvärmningen igen, kanske dressyren med sina längre program och därmed kanske ett färre antal starter gör att mycket ”hänger på” en enda ritt. Det kanske är lätt att hamna i tänket att det måste bli bra så jag rider fram lite mer så att jag är säker på det. Jag som mest tävlar korta westernklasser har kanske lättare att tänkare jag tar igen det i nästa klass. Kanske jag skulle skärpa mig lite mer om det bara var en start. Men nu spånar jag bara.

Nej jag förstod det 😄
Men ändå som sagt - det är helt skilda discipliner med olika syften bedömningsmässigt, och det går inte att utifrån det jämföra själva tävlingskriterierna .
 
Jag skulle inte tro att du rider dressyr på din quarter på den nivån som kräver mer energi. Självklart kan man få hästen mer eller mindre alert, och på en dressyrtävling vill man ha hästen alert. Dvs den ska inte vara så loj att det är lämpligt att tränsa av bland en massa andra hästar precis efter avslutat program. Det finns liksom ingen funktion i att kunna göra det eftersom ÖD lätt kan kolla bett utan att tränsa av. I skogen hemma kan den gärna lufsa på. Inga problem att ha det så, men som sagt; "lufs" duger inte på en dressyrbana om man vill komma någonstans. Quarterhingstar är t ex ofta så sega och flegmatiska att det knappt går att få dem att skafta ut när de ska betäcka. De står hellre och sover typ, i de flesta situtioner, även när man vill att de ska vakna till lite. En halvblodhingst är mycket mer alert i grunden, och det är vi ju tacksamma för, även om det ger lite jobbigare hantering ibland. Bara som exempel.

Jag håller inte med dig alls. Det kräver ju rätt mkt energi och att vara "taggad" om man tex ska valla kor. Däremot tränar många westernryttare passivitet. Hästen måste ju gå att växla på fullt när man rider på korna i vissa lägen, full fart fram, snabba vändningar etc. Och sen ska den på given signal släppa dem och stå helt still.

Det tycker jag faktiskt som dressyrryttare är något vi borde ta mer lärdom av och träna vi med.
Jag gör det med de jag tränar, lär dem passivitet och att tagga ner mentalt och fysiskt.
Det går utmärkt att lära halvblod sånt med.

Och det går utmärkt att få energi i Quarters.
 
Jag skulle inte tro att du rider dressyr på din quarter på den nivån som kräver mer energi. Självklart kan man få hästen mer eller mindre alert, och på en dressyrtävling vill man ha hästen alert. Dvs den ska inte vara så loj att det är lämpligt att tränsa av bland en massa andra hästar precis efter avslutat program. Det finns liksom ingen funktion i att kunna göra det eftersom ÖD lätt kan kolla bett utan att tränsa av. I skogen hemma kan den gärna lufsa på. Inga problem att ha det så, men som sagt; "lufs" duger inte på en dressyrbana om man vill komma någonstans. Quarterhingstar är t ex ofta så sega och flegmatiska att det knappt går att få dem att skafta ut när de ska betäcka. De står hellre och sover typ, i de flesta situtioner, även när man vill att de ska vakna till lite. En halvblodhingst är mycket mer alert i grunden, och det är vi ju tacksamma för, även om det ger lite jobbigare hantering ibland. Bara som exempel.
Nu diskuterades det ju lätt nivå i jämförelsen och frågan om svårighetsgrad och energi och möjlighet att ta av tränset på tävling, så jo DET kan ja nog med säkerhet jämföra med även om min "nivå" egentligen är högre än så.

Man vill även på en westerntävling ha hästen alert. Stress och alert med energi är olika saker. Stress gör hästen mindre benägen att lyssna och samarbeta (=spänning och frustration), det vill man inte ha, men en alert häst med energi nog för övningen/rörelsen betyder att hästen är väldigt lyhörd och formbar (inte stressad och oförutsägbar), DET vill man alltid ha. För då lyssnar hästen på sin människa då är det heller inga problem för hästen att lyssna på sin ryttare/tränare även om man tar av den tränset och den kan med säkerhet också stå still och vänta.

Quarterhästen är en av världens största raser och det finns många olika typer och psyken, du har träffat några och tror du kan bedöma rasen som sådan på den grunden? På westerntävlingar i sverige är det för övrigt väldigt många olika raser representerade och i dom sammanhang i övrigt som jag deltar är det också många olika raser representerade, ALLA kan stå still och vänta (sova som du tror) mellan momenten, dom har bara fått en bra grund och erfarenheten och befinner sig i en miljö (bland människor) som förstår att värdesätta det.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 062
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 968
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Min hund (chihuahua 4,5 år) började påvisa smärta i ländrygg/höft för ungefär ett par år sedan genom beröring samt ovilja på promenad...
Svar
11
· Visningar
1 210
Senast: LindaGsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp