Hur länge ska man orka, när är det OK att ge upp.

Calazirya

Trådstartare
Just nu är jag i en otroligt jobbig del av mitt liv och helt ärligt vet jag inte alls vad jag ska göra... sitter bara och gråter...

Min äldre hund börjar gå mig på nerverna totalt och jag vet inte hur länge jag orkar ...

Som jag skrivit innan är han en otroligt gnällig hund och nu är han mer jobbig än någonsin..

För 2 år sedan så började han kissa på sig stup i ett ..
Vi var beökte VET så många gånger och gjorde så mycket tester med det var inget fel på honom.

Vi fick diagnosen att det var psykiskt. Han konsumerar vatten som en galning och sedan kissar han på sig.
Vi fick då rådet att ransonera ut vatten till honom, vilket vi gjort.
Det har fungerat hyffsat i mellan åt...

Nu är det katastrof


Han gnäller hela dagarna efter vatten ( Jo han får vatten ) han har tom väckt mig på nätterna för att han vill ha vatten.

Så fort jag släpper efter på vattnet ( så han kan reglera själv ) kissar han inne, om jag ransonerar vattnet åt honom GNÄLLER han ständigt..

Jag håller på att bli TOKIG.

Nu förhåller det sig så att jag och min sambo ska separera ( bara det är jätte jobbigt nu ) och Rocky kommer att följa med mig.

Det innebär för Rocky att han skall skiljas från älskade husse ( rocky klarar inte av att flytta mellan två hem ) och han måste dessutom flytta eftersom jag letar ny lägenhet..

Jag ska boka ett besök hos vet igen och se om man nu kan fastställa något annat än psykiska delen..

Men vad gör jag om jag får samma svar - Det sitter i psyket

Hur länge ska man orka, när hela ens liv faller samman :cry:
 
Sv: Hur länge ska man orka, när är det OK att ge upp.

Jag tycker inte att du skall ha dåligt samvete om du känner att du måste ta bort hunden
PL
 
Sv: Hur länge ska man orka, när är det OK att ge upp.

Jag vet inte vad jag känner.

Jag älskar ju kraken, men varken han eller jag mår speciellt bra och det kommer knappast bli bättre.
 
Sv: Hur länge ska man orka, när är det OK att ge upp.

Usch, förstår att det känns jobbigt. Tyvärr har jag inget råd att ge dig.

Hade det varit min hund hade jag troligtvis greppat alla halmstrån som finns. Har lite vänner omkring mig som studerat homeopati, kinesisk medicin mm... jag ska fråga dem om de kan ha någon idé??!

Kram!
 
Sv: Hur länge ska man orka, när är det OK att ge upp.

Jag håller med Peter. Vad jag kan förstå så har din hund haft ett bra liv hittills, att slippa psykisk press och en massa veterinärutredningar innan man kommer fram till beslutet att ta bort honom är en sista tjänst som du kan göra din hund.

Det blir ju inte lättare för hunden eftersom det är jobbigt för dig själv just nu också. Känn efter i hjärtat hur mycket du orkar med och hur hunden mår idag - väg emot vad du kan göra för att kunna/orka ha honom kvar. Är det värt det? För dig? För hunden?

Sedan är det en hund. Han mår inte dåligt av att få somna in, det är det du som gör. Tröstkram!
 
Sv: Hur länge ska man orka, när är det OK att ge upp.

Jag förstår att du älskar honom, och jag vet att det är hemskt att behöva besluta...

Men i allt jobbig så måste man försöka besluta vad som är bäst för både en själv och hunden.... Ingen av er mår bra av att det är så som det är nu.. Det är ju oxå nått som du har kämpat med under en längre tid och ibland så når man en punkt när det inte funkar längre av en eller annan orsak...

Och att låta honom somna är inte att ge upp, snarare att kanske ge honom ro att somna in och slippa känna allt som han tycker är jobbigt....

Kram...
 
Sv: Hur länge ska man orka, när är det OK att ge upp.

Skrev tidigare ett långt svar som inte ville iväg. :(

Men som alla andra skrivit. Ha inte dåligt samvete för att Du funderar på att ta bort honom. Vi har den fördelen att kunna välja när det är dags att skicka våra älsklingar vidare. De lider inte av att somna in, utan det är vi som är kvar som får uppleva den tunga tiden efter.
Ta ett sista besök hos vet. och om Ni inte kommer fram till en lösning så ta en funderar på vad som känns rätt för Er.

Det är jobbigt för Er båda och om det nu är psykiskt så väntar en jobbig tid med träning framför Er. Och resultatet är ovisst. Så känn efter och gör det som känns rätt.

Avlivning är inte att ge upp i sådana här fall, det är som någon ovan skrev ett sätt att ge Er båda lugn och ro.

Kram på Dig och hoppas att allt går bra!
 
Sv: Hur länge ska man orka, när är det OK att ge upp.

jag har inget att tillägga, vill bara skicka iväg en *kram*
 
Sv: Hur länge ska man orka, när är det OK att ge upp.

Jag är också separerad och har två hundar. Det är mycket jobbigare än väntat. Skulle dessutom en av hundarna inte vara "normal" så skulle det ta knäcken på mig. Jag tycker att det är nog jobbigt att hinna med två hundar, ge de separat vad de behöver och så. Oftast är jag ute 6-7 ggr per dag. Ibland känns det som att jag inte gör annat än att kuta i trappan upp och ned med hundjackan på... Känner du dig osäker så ta med han och känn efter sen vad du känner då. Usch och fy säger jag bara. Det är så jobbigt att bryta upp från förhållanden...
 
Sv: Hur länge ska man orka, när är det OK att ge upp.

Förstår att det e jobbigt, man kan hoppas att det blir en ny bostad fort, och det kan ju hjälpa till att bryta mönstret på hundens psyke, men fortsätter han må dåligt efter flytten så kanske han skall få somna, eller komma till en fodervärd som bor i en helt annan miljö...
Stödkramar...
 
Sv: Hur länge ska man orka, när är det OK att ge upp.

Det fungerar INTE med att byta familj.. Han är för orolig för det.

Jag tror flytten och att skiljas från husse kommer göta honom deprimerad
 
Sv: Hur länge ska man orka, när är det OK att ge upp.

Dubbelpost och jag ve tinte hur man tar bort ett inlägg om man nu kan det överhuvudtaget?

/B
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur länge ska man orka, när är det OK att ge upp.

Hej

Jag har ju skrivit massor av gånger att man måste tänka på sig själv först och det ska man inte ha dåligt samvete för! Mår inte ägaren bra i relationen kommer det inte bli bättre; såväl hund som ägare kommer bli lidande.
Så enligt mig är det OK att ge upp när man själv inte orkar mer. Går det då inte att lösa genom en omplacering eller liknande så är det avlivning som gäller. Det handlar om husdjur! Det har blivit ett så moraliskt dilemma tycker jag personligen. Mår man inte bra av sitt djurägande av en eller annan orsak så har man all rätt i världen att lösa problemet utan att vara en dålig människa eller djurägare. Det finns så många överaskningar i livet såsom separationer eller utbrändhet osv. Det innebär inte att man inte tänkt igenom sitt djurköp eller att man är ovärdig att någonsin skaffa ett nytt husdjur om x antal år när förutsättningarna blivit bättre igen.

Nu säger jag inte att omständigheterna är sådana i just det här fallet! Här finns ett problem som skulle driva vem som helst till desperation och jag förstår till fullo om du väljer att avliva.
Som du kanske vet har jag såvitt jag kan förstå precis samma problem med min fyraåriga spaniel. Jag har återigen varit hos vet. med samma resultat. Det är inget fel på hunden. :(

Att ransonera vatten fungerar till viss del för oss, såtillvida att pölarna blir mindre men hon kissar likafullt på sig både i vaket och sovande tillstånd utan förvarning.

Vore jag ensam skulle jag ta bort henne min hund men min fru vill inte höra talas om avlivning eftersom hunden är så fin i andra avseenden.
Jag förebrår dig verkligen inte för tanken att avliva och det tror jag ingen annan i samma situation heller skulle göra för det är ohållbart i längden.

Mvh
Björn
 
Sv: Hur länge ska man orka, när är det OK att ge upp.

Sedan är ju frågan oavsett om omplacering vore möjligt eller inte vem som vill ha en hund som kissar på sig i tid och otid.

Visst fungerar det i hundgård men när man är bortbjuden? Hos familjen över jul tex? Eller i bilen på väg någonstans?
Det är ett HELVETE!

Mitt råd är att avliva, det skulle jag själv göra om jag var ensam med min "inkontinenta" hund.

Mvh
Björn
 
Sv: Hur länge ska man orka, när är det OK att ge upp.

Stackars, stackars du! Skickar en tröstkram
 
Sv: Hur länge ska man orka, när är det OK att ge upp.

Hur gammal är hunden? Vilken ras? Hur ofta är han ute?

Jag ska vara helt ärlig mot dig och säga att jag INTE hade avlivat hunden än. Det är så jag känner. Jag har haft en schäferkorsning, en mycket vacker hund och mycket kärleksfull och trogen mot mig. Jag hämtade henne som valp, 8 veckor gammal, och avlivade henne när hon var tre år gammal. Under hela hennes uppväxt tränade jag henne på att vara ensam hemma, men inte ens den dagen hon dog kunde hon var det i 2 minuter. hon kissade och baqjsade inne så fort jag lämnade henne och jag försökte allt. Till slut stod jag inte ut mer och valde att ta bort henne- men inte för att hon kissade och bajsade inne utan för att hon käkade på lägenheten, ylade och skällde hela tiden hon var ensam.

Trots att jag har haft en hund som Bus ( som hon hette ) så råder jag dig till att fundera på vad du kan göra. Du kan gå ut med honom på korta kissrunder ofta mellan de vanliga promenaderna. Hundar anpassar sig ganska lätt och han klarar nog skiljas från husse om bara du är med. Annars kan du passsa på i separationen att lämna honom till ett hem på landet där han får vara ute mycket, kanske inte så direkt i en hundgård, men på gården. den tid han då är inne kan han ha revirskydd för hanhundar ( någon tipsade om det här på buke).. Det kan gå vägen, men vid minsta tecken på att han faktiskt mår dåligt och att det inte går över så finns det avlivning kvar. Ge hunden en chans först.

Detta är vad jag hade gjort och jag respekterar att andra inte tycker som jag. Min åsikt är också att man ibland avlivar lite för lätt. Jag förstår att flera av er här inte håller med mig och jag menar inte alls att detta gäller dig!
Lycka till med hunden vad du än väljer.
 
Sv: Hur länge ska man orka, när är det OK att ge upp.

Min erfarenhet är mer att man ofta väntar för länge innan man tar beslutet. Man ser och känner att hunden inte mår bra, men klamrar sig fast vid ett halmstrå att det ska bli bättre. Det är otroligt svårt att släppa taget, speciellt om det inte är en gammal hund och har en oklar diagnos.

De som avlivar för lätt är enligt mig de som avlivar friska hundar bara för att de tröttnat på hundägandet. Det är dock hundra gånger bättre än när hundarna blir vandringspokaler eller bortglömda soffkuddar utan vettigt livsinnehåll.

Calazirya: Som du förstår tycker jag inte att det är fel att ge upp för din del. En separation är alltid jobbig, även om man är rörande överens om att den skall ske. Att i det läget har en hund med problem som inte ens i den bästa av världar fungerar bra är otroligt jobbig. Både för dig och hunden. Vi har ju tagit oss an våra husdjur med ett underförstått löfte att ge dem vad de behöver. Klarar vi inte att ge dem det, och det inte är troligt att någon annan kan det, då innebär vårt löfte att vi ska se till att de ska få somna in utan smärta.

Om jag vore i din situation (som jag har uppfattat den) skulle jag ge grabben en dag när han fick göra allt det han älskar mest, och sedan låta honom somna som en lycklig hund.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Hur länge ska man orka, när är det OK att ge upp.

Hunden är inne på sitt snart 9: de år..

Eftersom vi har valp/unghund också så går vi ut ofta...

Det är en schnauzer hane ( kastrerad krypt ) och han få helt normal motion för hans ålder ( plus fler små kissturer med valpen )

Tror du inte jag har givit honom chanser ? Han har varit såhär i över 2 år från och till och jag har vägrat ge upp..

Helt ärligt, han skulle inte klara av att omplaceras han är alldeles för orolig i andras sällskap ( något som också kommit smygande )

Ditt tips hade fungerat på en yngre hund som kanske inte haft beteendet så länge

DUVAN: ( + alla andra som svarat )

Jag har nu valt att boka en undersökningstid hos ytterligare en veterinär för att få deras utlåtande om vad som kan vara fel med lillparveln...

Jag får hoppas att dom denna gång hittar något som man kan göra något åt ( jag mina tvivel men ger inte upp )

Hittar dom ingenting kommer jag boka en tid då han får vandra vidare :cry:

Tack alla som svarat

/En totalt förstörd C
 
Sv: Hur länge ska man orka, när är det OK att ge upp.

Nej man kan inte ta bort inlägg, men jag passar på att tacka dig för ditt andra inlägg..
 
Sv: Hur länge ska man orka, när är det OK att ge upp.

Vill bara skicka en kram till dej och vovven.

Hur många man än frågar och hur många svar man än får så är man alltid själv i sista ändan i såna här beslut. Det är det som är så hemskt.....

Känn efter själv, tänk dig in i hans situation. Rådgör med er veterinär.

Tänker på er....tycker inte heller att detta är en fråga om att ge upp, utan kanske en fråga om vad som blir bäst för alla parter. Vad han mår bäst av det du, som känner honom bäst.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 060
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 988
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 394
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp