Hur lär man en hund att tycka om att vara med i stallet?

L

lie

och hur lär man den att följa med när man rider? vi ska antagligen skaffa en golden valp till sommaren.. och eftersom jag både rider å kör så kan de ju va bra o kul att ha med sig hunden som hänger med! men är de bara att rida iväg o hoppas att den följer efter lr hur gör ni?? och hur gammla är dem när ni tar med dem till stallet? :confused:
 
Ja du det skulle jag också vilja veta :D
Har haft min valp i några dagar nu och hon fick följa med ut redan dag 2.
Till saken hör den att mina stallvänner har köpt en halvbror till min lilla valp som bara är 2 dagar äldre och de får busa hej vilt när jag är ute i stallet så än så länge tycker hon det är kul att åka med. Men annars har jag inga råd men får du några så kan du väl pm:a mig?
 
Ja du det skulle jag också vilja veta :D
Har haft min valp i några dagar nu och hon fick följa med ut redan dag 2.
Till saken hör den att mina stallvänner har köpt en halvbror till min lilla valp som bara är 2 dagar äldre och de får busa hej vilt när jag är ute i stallet så än så länge tycker hon det är kul att åka med. Men annars har jag inga råd men får du några så kan du väl pm:a mig?
 
Börja redan när den är liten, dock efter att den vaccinerats klart.
Träna först bara korta stunder i stallet, och visa valpen de stora djuren. PRESSA INTE

Så får du göra tills den är säker bland djuren, men så pass smart/lärd att den aldrig busar/bråkar med hästen.

Att ni sedan vill att den skall följa er på ridturen har egentligen inget alls med ridning och stall att göra, det är ren uppfostran.
Och den tränas inte bara i stallet.

valpkurser och vardagslydnad brukar man börja med.

När sedan hunden lyder dig på marken, ja då kan det vara dags att sitta upp i sadeln, eller i sulkyn.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 199
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 260
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 246
Senast: Sirap
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 357
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp