Hur lära sig att fungera tidigt på morgonen?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Jag har ett problem. Jag "fungerar inte" tidigt på morgonen. Vilket blir ett reellt problem för mig som hästtjej, som har både stalltjänst och tävlingar där jag då behöver gå upp tidigt.
Säger ingen åt mig hur jag ska sova, lägger jag mig oftast 00-02 och går upp 07-09. 7 h sömn är optimalt för mig, men jag kan klara mig på 6 h också. Vid mindre än så blir jag bra seg. Typ gå upp 07 och vara i skolan vid 08.15 är inga konstigheter för mig, det är i mångt och mycket min vardag.
Men pratar vi om att jag måste gå upp före 06 och "fungera" (vara produktiv) före 07.30 går jag som i baklås typ. Det fungerar bara inte. Säg som när jag har tävling och måste gå upp 04.45 och vara i stallet 05.30, det går bara inte. Likaså är stalltjänst på morgonen, där jag måste gå upp 05.30, och vara i stallet typ 06.45, otroligt tungt för mig.
Det grundläggande problemet är att jag inte kan somna före typ 23.30, hur mycket jag än försöker. Det går bara inte. (Jag har dock inga generella sömnproblem, och sover jag typ 7 h mellan ca. 00-09 är det inga konstigheter!). När jag då lagt mig typ 23-ish men inte kan somna, så blir det också en oerhörd stress för mig, eftersom att jag vet att jag måste upp tidigt dagen på, och sedan är spiralen igång... Så att då gå och lägga sig 23.30, när man ska upp före 06, är ju uppenbarligen ingen hit.
Hade jag behövt gå upp tidigt mera regelbundet hade jag säkerligen kunnat vänja mig, men när det är "någon helg där", "någon dag där", går det liksom inte. Samtidigt känns det snudd på rent handikappande för mig, med tanke på t.ex. ovanstående situationer.

Har ni några tips på hur man orkar med att fungera tidigt på morgonen?
Obs! Dricker inte kaffe och vill inte börja göra det heller pga. huvudvärks och migränproblematik.
 
Vem tusan funkar ordentligt så dags på morgonen? :-D
Men eftersom det låter som om det bara handlar om då och då och inte dag efter dag för dig, kan du tänka att det är ok att sova lite kortare vissa nätter som undantag? Just det där att VETA att man MÅSTE somna är ju absolut värsta förutsättningarna för att somna. Jag har stort sömnbehov, större än ditt. Men när jag hade pulsarmband som loggade sömn under ett år insåg jag att det var djupsömnen som var det viktiga, inte exakt hur länge jag sov. Oftast finns det ju ett samband, men det är inte helt linjärt. Bara den tanken fick mig att slappna av lite när jag har svårt att sova, jag insåg att det inte behöver vara katastrof om jag inte får mina åtta timmar varje natt. Ja, jag är trött, men det är bara att bita ihop och sätta igång på ren envishet - och sen sova bra natten efter. Jag fick ofta mer djupsömn natten efter en sån dag.
För att komma igång på morgonen är det förstås bra att ha förberett och veta exakt vad som ska göras, idiotsäkert. Då är det bara att göra momenten, vaken eller inte. Väl på hästryggen vid t ex tävling kan iaf inte jag rida i sömnen, då blir jag vaken och skärpt. Ridningen och hästen kräver ju det.
 
Om det är tävling eller nåt där du känner att du måste prestera så kan du se till att du är trött genom att sova mindre natten innan, då borde du kunna somna tidigare för jag antar att du är rätt trött efter en tidig dag? Det blir såklart bara att flytta problemet men det kan kanske vara värt ett försök.
 
Har du lätt att ta tupplurar? För i så fall skulle jag satsat på det, känt att ok, nu blir det bara 6 timmars sömn men jag tar en powernap efter lunch/på förmiddagen/på eftermiddagen eller när man har möjlighet. Kan ju vara lite klurigt om man ska på tävling men jag har powernapat i bilen på tävlingar mellan klasser och så. Men det beror ju på hur lätt man har att somna på dagen!
Och handlar det om att du måste upp tidigt på helgen för stalltjänst kan man ju gå o lägga sig en stund igen när man kommer hem eller som sagt ta en tupplur på eftermiddagen eller så. Så kanske det känns psykiskt mer ok att det blev för lite sömn under natten.

Eller hur menar du med att "det inte går"?
 
Jag har ett problem. Jag "fungerar inte" tidigt på morgonen. Vilket blir ett reellt problem för mig som hästtjej, som har både stalltjänst och tävlingar där jag då behöver gå upp tidigt.
Säger ingen åt mig hur jag ska sova, lägger jag mig oftast 00-02 och går upp 07-09. 7 h sömn är optimalt för mig, men jag kan klara mig på 6 h också. Vid mindre än så blir jag bra seg. Typ gå upp 07 och vara i skolan vid 08.15 är inga konstigheter för mig, det är i mångt och mycket min vardag.
Men pratar vi om att jag måste gå upp före 06 och "fungera" (vara produktiv) före 07.30 går jag som i baklås typ. Det fungerar bara inte. Säg som när jag har tävling och måste gå upp 04.45 och vara i stallet 05.30, det går bara inte. Likaså är stalltjänst på morgonen, där jag måste gå upp 05.30, och vara i stallet typ 06.45, otroligt tungt för mig.
Det grundläggande problemet är att jag inte kan somna före typ 23.30, hur mycket jag än försöker. Det går bara inte. (Jag har dock inga generella sömnproblem, och sover jag typ 7 h mellan ca. 00-09 är det inga konstigheter!). När jag då lagt mig typ 23-ish men inte kan somna, så blir det också en oerhörd stress för mig, eftersom att jag vet att jag måste upp tidigt dagen på, och sedan är spiralen igång... Så att då gå och lägga sig 23.30, när man ska upp före 06, är ju uppenbarligen ingen hit.
Hade jag behövt gå upp tidigt mera regelbundet hade jag säkerligen kunnat vänja mig, men när det är "någon helg där", "någon dag där", går det liksom inte. Samtidigt känns det snudd på rent handikappande för mig, med tanke på t.ex. ovanstående situationer.

Har ni några tips på hur man orkar med att fungera tidigt på morgonen?
Obs! Dricker inte kaffe och vill inte börja göra det heller pga. huvudvärks och migränproblematik.

Testa att lägga dig kl 22 VARJE kväll och börja när du inte MÅSTE upp tidigt, men ställ ändå klockan på 6. Ingen mobil, surfplatta eller TV i sovrummet, läs en bok i stället. Kör på i två veckor. Bör funka om du inte är "äkta" kvällsmänniska eller har sömnproblem. Om du inte gör något särskilt sena kvällar verkar det ju dumt att ha en sån dygnsrytm, särskilt om man tänker sig att prestera på tävling.

Förbered kvällen innan så blir det mindre jobbigt att gå upp, det är jäteskönt om matlådan är påfylld och kläderna framlagda, tycker jag.

Om jag ska gå upp tidigt för att jobba eller göra stallet brukar jag bara ta en banan och en kopp kaffe innan, sen äter jag frukost på första rasten. Det spar tid på morgonen.
 
Har du lätt att ta tupplurar? För i så fall skulle jag satsat på det, känt att ok, nu blir det bara 6 timmars sömn men jag tar en powernap efter lunch/på förmiddagen/på eftermiddagen eller när man har möjlighet. Kan ju vara lite klurigt om man ska på tävling men jag har powernapat i bilen på tävlingar mellan klasser och så. Men det beror ju på hur lätt man har att somna på dagen!
Och handlar det om att du måste upp tidigt på helgen för stalltjänst kan man ju gå o lägga sig en stund igen när man kommer hem eller som sagt ta en tupplur på eftermiddagen eller så. Så kanske det känns psykiskt mer ok att det blev för lite sömn under natten.

Eller hur menar du med att "det inte går"?
Jag antar att TS har en inbyggd dygnsrytm som ser ut som hen beskriver.
Det går egentligen inte att ändra i grunden, men man kan hitta metoder för att "tvinga sig" att vara på ett annat sätt för kortare perioder. T.ex. hästtävlingar, eller delar av småbarnstiden.

Somliga har en dygnsrytm som gör att man är naturligt trött ganska tidigt på kvällen, och därmed är "morgonpigg", och andra är "kvällspigga".
Det anses att det är vanligast att vara någonstans mitt emellan, och tämligen flexibel i sin dygnsrytm, men några av oss är inte det.

Försöker man göra för mycket våld på sin naturliga dygnsrytm under alltför lång tid, kommer det att innebära sömnstörningar och allmänt dåligt mående. Det gäller såväl "kvällströtta" som tvingas hålla sig vakna, som "morgontrötta" som hur som helst inte kan somna "tidigt på kvällen".

Jag är själv "kvällspigg", och därmed också "morgontrött", jag har t.ex. en fd partner som är av den "morgonpigga" sorten. En toppenkombo när man har små barn!
Men inte fullt så roligt, när partnern vill gå och lägga sig för natten kl 21.30, när man själv är pigg som en mört, och hur kreativ som helst...
 
Jag har dragits med extrema sömnproblem i många år vilket dels beror på att jag faktiskt jobbar natt, men växlar tidszoner frekvent också och har så gjort i större delen av mitt liv men också och kanske just därför att min biologiska klocka inte stämmer överens med resten av livet. Jag sover bättre när det är dagsljus än när det är mörkt, och knappt det ens, jag sover i typ tvåtimmarsintervaller vilket sammantaget ställer till problem när jag i perioder åker ut och utbildar och föreläser, vilket sker på dagtid. Har jag haft problem i min normaltidzon är det inget mot när jag ska anpassa mig till dagtidsliv..
Jag har lärt mig den hårda vägen och vet med mig och accepterar och planerar att jag är en zombie på arbetsförmiddagar. Vad som hjälper mig (och min omgivning) är ljus. Varendaste tillgänglig ljuskälla som normalt sett är en plåga för mig - men det håller mig vaken. (Jag är tyvärr också en ibiten missbrukare av redbull, men en pyts rb torde vara jämställt med något jag inte gillar - en svensk kopp kaffe.)
Min numera uppgivna sömndoktor som arbetar med människor som mig som har dygnsproblem, säger att för att jag ska fungera på dagtid behöver jag så mycket dagsljus som möjligt, det mättar hjärnan som tolkar mörkret som tid för vila. Han säger att när jag vet om att nästa vecka är det dagtidsjobb som väntar ska jag tvinga mig själv att vara ute så mycket som möjligt i dagsljus ett par dagar innan.
 
När det gäller tävlingar skulle jag välja tävlingar där man kan starta senare. Jag valde ofta att rida på tävlingar där jag inte behövde rida första klassen och därmed får lite ”sovmorgon”.

För mig beror det mycket när man går upp. Jag går upp mellan 05.30-06.00. Visst jag är inte pigg, men det funkar och ganska snart kommer jag igång. Behöver jag däremot gå upp vid 07.00 är jag mer död än levande. För mig är det värt i det fallet att gå upp lite tidigare.. jag känner mig piggare. Så det kan vara värt att testa.

Fasta rutiner kan också hjälpa. Behöver du vara uppe tidigt ofta, gå och lägg dig samma tid varje dag (typ kl 22) och gå upp samma tid (oavsett om du måste eller inte) under ett par veckor. Spela roll om du somnar. Vila i sängen är också vila för kroppen.
 
Jag har också mkt sömnproblem och svårt att komma upp.
De tips som hjälper lite för mig för att somna lättare är att inte äta sent tex inte äta middag efter 18. Och då inte äta mkt socker och gärna liten portion.
Styrketräna sig trött någon gång under dagen.
 
Jag är likadan. På gymnasiet funkade det hyfsat, om jag började åtta gick bussen kvart i sju (raglade upp kvart över sex, det säger en del om hur mycket jag hatar det), men sen kom jag ifrån det snabbt. Nu börjar jag sällan jobba före tio (handels), men som du säger tävlingar och på den tiden jag stod installad var morgonpassen en plåga. Jag vill gärna starta lätt C om det finns, och då är det tidiga mornar.

Jag står helt enkelt ut för att det bara är ibland. Men jag är helt drogad i flera dagar efter en sån morgon. Jag har eget stall nu, och mina hästar går ute till sen kväll (23) för att kunna stå kvar inne längre på morgonen. Sju-åtta funkar, men blir det tidigare än så är jag död. Var morgontrött redan som spädbarn, sov till nio om mornarna redan från början. Gissa om mina föräldrar fick en chock när de fick min lillebror som var mer "normal" och vaknade vid typ fem? Då med en morgontrött, sur tvååring som blev ursinnig för att han skrek... :o
 
Jag har ett problem. Jag "fungerar inte" tidigt på morgonen. Vilket blir ett reellt problem för mig som hästtjej, som har både stalltjänst och tävlingar där jag då behöver gå upp tidigt.
Säger ingen åt mig hur jag ska sova, lägger jag mig oftast 00-02 och går upp 07-09. 7 h sömn är optimalt för mig, men jag kan klara mig på 6 h också. Vid mindre än så blir jag bra seg. Typ gå upp 07 och vara i skolan vid 08.15 är inga konstigheter för mig, det är i mångt och mycket min vardag.
Men pratar vi om att jag måste gå upp före 06 och "fungera" (vara produktiv) före 07.30 går jag som i baklås typ. Det fungerar bara inte. Säg som när jag har tävling och måste gå upp 04.45 och vara i stallet 05.30, det går bara inte. Likaså är stalltjänst på morgonen, där jag måste gå upp 05.30, och vara i stallet typ 06.45, otroligt tungt för mig.
Det grundläggande problemet är att jag inte kan somna före typ 23.30, hur mycket jag än försöker. Det går bara inte. (Jag har dock inga generella sömnproblem, och sover jag typ 7 h mellan ca. 00-09 är det inga konstigheter!). När jag då lagt mig typ 23-ish men inte kan somna, så blir det också en oerhörd stress för mig, eftersom att jag vet att jag måste upp tidigt dagen på, och sedan är spiralen igång... Så att då gå och lägga sig 23.30, när man ska upp före 06, är ju uppenbarligen ingen hit.
Hade jag behövt gå upp tidigt mera regelbundet hade jag säkerligen kunnat vänja mig, men när det är "någon helg där", "någon dag där", går det liksom inte. Samtidigt känns det snudd på rent handikappande för mig, med tanke på t.ex. ovanstående situationer.

Har ni några tips på hur man orkar med att fungera tidigt på morgonen?
Obs! Dricker inte kaffe och vill inte börja göra det heller pga. huvudvärks och migränproblematik.

Ljudböcker och sr dokumentärer får mig att i 9 av 10 fall somna inom 10 min. Kan ju vara något att testa om du lägger dig tidigare?

Annars upplever jag att man blir van att somna tidigt om man tvingar upp sig i ett par dagar - en vecka. Alltså tröttheten tar ut sin rätt på kvällen och man får en ny sömnrytm.
 
Jag är ganska mogonpigg. eller snarare... det spelar ingen roll om jag kliver upp 5 eller halv 8. Jag är lika vimsig och dysfunktionell ändå.

Däremot blir jag trött på kvällen. Väldigt trött.

jag kan förskjuta min morgon genom att lägga mig senare.Och jag kan vänja in mig på väldigt tidiga mornar. Jobbade en vinter så att jag var tvungen att kliva upp 04:15. Det funkade efter ett tags invänjning.

Har ingen aning om det kan hjälpa TS men kanske kan det vara värt försöket att försöka vänja in sig under ett tag för att ända mönstret. Tror inte ett dugg på att göra enstaka tidiga mornar och få det att funka.
 
Jag är tvärtom, måste jag upp tidigt då ställer jag kl precis innan jag behöver gå, klär på mig, kissar ,borstar tänderna ,tar med mig det jag behöver och går hemifrån !!
Hade aldrig pallat att dra runt hemma en timme eller två först :D
 
Det går inte. Jag försökte och jobbade dag (6-14) i 3 år. Fick alltid lov att sova "middag" 2 timmar när jag kom hem och var ständigt trött.
Gav upp och jobbar nu ständig kväll istället. Suger socialt men bra för min kropp och knopp. Om jag däremot ska iväg på något kul och måste gå upp tidigt på morgonen någon enstaka gång så är det inga problem. Fast jag somnar inte tidigare för det men kan klara mig 1-2 dagar på 4-5 timmars sömn.
När jag hade häst och hade morgonpasset, gick jag upp, åkte och fixade det, åkte hem och sov igen och sen tillbaka på eftermiddagen och red. Tävlingar var roliga saker så det fixade jag på ett annat sätt men försökte alltid åka på tävlingar där man inte startade i första klassen.
 
Ljudböcker och sr dokumentärer får mig att i 9 av 10 fall somna inom 10 min. Kan ju vara något att testa om du lägger dig tidigare?

Annars upplever jag att man blir van att somna tidigt om man tvingar upp sig i ett par dagar - en vecka. Alltså tröttheten tar ut sin rätt på kvällen och man får en ny sömnrytm.
Om man är "morgontrött" (eller för den delen "morgonpigg"), så är man "morgontrött" (eller "morgonpigg"), det är inget man kan ändra på annat än för kortare perioder.

Det är ungefär som att man har den hårfärg man har, det går ju naturligtvis att färga håret, men när håret växer ut igen, så har det den ursprungliga färgen.
 
Har ni några tips på hur man orkar med att fungera tidigt på morgonen?
Obs! Dricker inte kaffe och vill inte börja göra det heller pga. huvudvärks och migränproblematik.

Attans. Är mitt bästa tips annars. Mvh svårt kaffeberoende.

062d1cad6712fe799d9eb391c429771c--coffee-meme-drink-coffee.jpg


Annars är mitt bästa tips att bara släppa stressen (lättare sagt än gjort, jag vet :p). Nästkommande dag funkar alltid ändå. Att stressa upp sig över att man inte kan sova är så himla kontraproduktivt. Det har ju funkat på lite sömn alla andra gånger, det funkar nu också.

Jag försöker att inte tänka så mycket på att jag är trött när jag är trött. Det blir bara värre av det. Försöker bara köra på som vanligt och ignorera trött-känslan. Till slut glömmer jag bort att jag är trött och jag märker det inte förrän jag sätter mig i soffan på kvällen.
 
Jag kan inte fungera på morgonen. Det går inte. Försökte nästan ett halvår att lägga mig tidigt och gå upp tidigt.
Mådde skit hela perioden, gav upp och mådde bättre direkt :laugh:
Optimalt sover jag mellan 24 och 10, då mår jag bäst.

Dock har jag inga problem att vakna tidigt en dag eller så, lägger mig lite tidigare den kvällen bara. :)

Ska upp typ 5 om ett par dagar till flyget och har inte bestämt mig om jag ska sova och vakna kl 5 eller bara vara vaken tills dess och sova på planet.

Ha energi dryck eller kaffe redo så löser sig mina tidiga mornar
 
Jag tror inte att det går att göra särskilt mycket åt sin naturliga dygnsrytm, inte i längden iallafall. Är man inte morgonpigg av naturen så tror jag inte att man kan träna sig till att bli det heller, om man inte är redo att slita ont.

Själv har jag gett upp att fungera på morgonen, jag är så klart och tydligt en eftermiddags/kvällsmänniska. Jag får dessutom mycket svårare att sova om jag vet att jag måste vakna tidigt, så jag undviker det så gott jag kan. Om jag absolut måste vara uppe på morgonen så hinkar jag någon koffeinhaltig dryck för att inte vara helt stendöd, sedan tar jag en tupplur när jag får chansen.

Vad gäller tävlingar så hade jag helt enkelt hållit mig till de som börjar på eftermiddagen, så länge det inte är typ SM eller liknande stor tävling där man inte har så mycket val.
 
Vad gör du timmarna innan du ska sova? Tror en del av problemet och lösningen kan ligga där.

Jag har (stora!) problem med att somna. Får sån brutal ångest av att lägga mig i sängen och veta att jag MÅSTE sova. Så ofta, när jag ska upp en viss tid och känner mig extra stressad, slutar det med 4-5 timmars sömn (jag behöver 8-9) :crazy:
Däremot somnar jag MYCKET lättare om jag lyssnar på något, typ ljudbok, dokumentär eller liknande. Då ligger jag inte och tänker på att jag ska sova, utan bara "nu ska jag lyssna på hur det gick till när Gustav Vasa blev kung" eller vad jag nu lyssnar på. Somnar inom 15-20 min oftast.

När jag ska upp tidigt vill jag sova så länge som möjligt. Har jag utsläpp kliver jag upp 6, är i stallet 6.10. Jag vill bara klä på mig och gå ut genom dörren. När jag väl kommer igång brukar det gå bra, men tillåter jag mig själv att bli seg på morgonen (ligga och dra mig, sitta och vara seg och äta frukost osv) så blir jag mycket segare och tröttare hela förmiddagen.
Hjälper också att ha morgonen planerad så bra som möjligt. Jag är ett stort fan av listor och planerar allt ner till minsta minut :o Vet jag t.ex. att jag måste åka från stallet 7.15 för en tävling, så räknar jag baklänges vad jag behöver göra och förbereder så mycket jag kan. Lägger fram kläder, packar, gör frukost osv dagen innan så jag bara kan följa min lista utan att behöva tänka.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 231
Senast: Whoever
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 118
Senast: Wille
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 745
Senast: Nahar
·
Kropp & Själ Såg en tråd på barn om vilka sovtider de hade och hur många timmar de sov. Blev då lite nyfikna, vad har ni själva för sömnbehov, och...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
10 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp