Hur mycket behöver ni sova? *Spinn-off på barnens sovtider-tråden*

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Såg en tråd på barn om vilka sovtider de hade och hur många timmar de sov. Blev då lite nyfikna, vad har ni själva för sömnbehov, och när sover ni helst? :)

Själv känns det som att jag har Skalmans mat- och sovklocka inbyggd. Eller något. :rofl:
Ställer jag inga klockor utan får sova tills jag vaknar, sover jag i ca. 7 h. Normalt brukar jag dock sova ca. 5-7 h. Kan klara mig på 4 h enstaka nätter, men inte flera i rad.
Så har vi det här med Skalmans klocka. Jag kan endast sova under tidsperioden 00-09. Annat går verkligen inte, tro mig, jag har försökt! Somnar jag 00 vaknar jag 07, 01-08, 02-09. Somnar ytterst sällan efter 02. Det är som en inställd timer verkligen. :eek:
Har jag skola (eller praktik) och behöver gå upp tidigare sover jag oftast typ 00-06/06.30, är det en vanlig icke-tidig skoldag brukar det bli typ 01-08. Helger/lediga perioder 02-09.
Mitt stora problem är översovning, om någonting. Ser ut som något uppgrävt från de döda om jag sovit mer än 7.5 h. :grin: Blir även fruktansvärt seg, yr och får lättare migrän om jag sover så mycket, av någon anledning...
Om man ska återkoppla till barntråden minns jag inte mina sovtider när jag var riktigt liten, men åtminstone från skolåldern brukade jag sova typ 22-06 på såväl vardagar som helger. Har uppenbarligen aldrig sovit långt sammanhängande...
 
Behöver sova 7-8 timmar
Sover max 2 i sträck
Har varit så sen tidiga tonåren
Har vissa perioder när jag kan sova en hel natt men de är oerhört sällsynta.
Sover med hjälp av tabletter alltid
 
Sover oftast runt 6 timmar. Runt 7 timmar vore optimalt för mig men kommer ofta i säng lite för sent och även om jag går och lägger mig tidigare tar det då bara längre tid att somna.
Sover ca från midnatt fram till 06:15
 
Jag vet inte. På vardagar sover jag oftast 5 timmar ungefär, på helgerna betydligt mer. Har jag haft en jobbig jobbvecka så kan jag sova 7-8 timmar natten till lördagen, sedan vakna och äta frukost, rasta hundarna och sova en eller två timmar till i soffan, äta och motionera hundarna och sedan sova ännu en timme... Det är säkert inte sunt att hålla på sådär, men jag har så mycket jag vill göra på vardagarna efter jobbet att jag helt enkelt inte hinner sova mer. På helgerna är det ganska lugnt om jag inte hinner mer än äta och motionera hundarna, så om jag sover bort resten så tja... why not?
 
Sover 3-8 timmar på vardagarna pga sömnproblem. Siktar på ca 7. Helger sover jag 7-8 oftast. Så vaknar ganska tidigt även när jag är ledig. Har jag sovit dåligt i veckan sover jag oftast någon timme mer på helgen.
 
Äter jag för mig rätt, tar mitt järn och cyklo f så sover jag 6-7 timmar, slarvar jag kan det bli så illa att jag somnar nästan med en gång jag kommer hem från jobbet och får tvinga mig upp nästa morgon för att inte komma sent.

I skolan var jag alltid trött från det jag började få regelbunden mens fram till sommaren efter 8an då min mamma skickade mig till skolsyrran under vårterminen som tog blodprov och visade på 89 i hb.
 
Jag somnar oftast någon gång mellan 3-5.30 och sen sover jag till typ 12-1 någon gång. Oftast sover jag middag någon timme eller två mellan 16-18. Måste jag gå upp för att gå på möten eller liknande så går jag och lägger mig så fort jag kommer hem och kommer inte alltid upp mer den dagen beroende på när jag kommer hem. Vilar också typ alltid efter jag varit på promenad, ridit, handlat eller träffat någon (eller bara gjort något rent generellt)

Jobbar jag så lägger jag mig vid halv 9 på morgonen och då kan jag sova till 4-5 någon gång, plus vila innan jag börjar jobba.

Är alltid konstant trött och kan i perioder sova runt 16 timmar/dygn (eller mer). De dagarna/månad jag har normal sömn och inte sover middag eller vilar kan typ räknas på ena handen. Tur jag gillar att sova eftersom det utgör så stor del av mitt liv :o :angel:
 
Har nästan hela livet jobbat skift och kan sova när som helst på dygnet. Men får min kropp välja är den optimala tiden mellan 02-09. Kan om det kniper klara mig en dag på 2-3 timmars sömn också, det har hänt ibland.
 
Jag sover i snitt sex timmar per natt. Somnar snabbt, sover bra, kan sova när och var som helst. Vänder på dygnet utan problem vilket är praktiskt med tanke på nattjobb lite då och då.
 
Jag är mitt i någon sömn-revolution av ngt slag. Jag fick en whiplash som 15-åring, för nästan 25 år sen. Sen dess har jag inte sovit mer än max 3 h i sträck. Har väl även sovit lite halvilla innan det med.
Men nu helt plötsligt har jag börjat sova flera h i sträck. Det är förvisso med stark medicinering. Men det har ju aldrig hjälpt förr. Nu gör det helt plötsligt det. Förr kunde jag försöka ligga i sängen i evigheter och sova. Men var alltid helt utmattad. Nu kan jag ligga mkt kortare tid i sängen och ändå känna mig mer reparerad av sömnen. Urhäftigt! Och det jag önskat mig mest i livet typ under 25 år.
Nu sover jag ca 5 h i sträck oftast. Har sovit 6 h med ett flertal ggr. Känns jättekonstigt när jag vaknar, som jag glömt/missat ngt iom tidsluckan pga sömnen. Men urhärligt!
Jag är kvällsmänniska och väldigt morgontrött. Så får jag välja sover jag gärna senare på morgonen.
 
Jag brukar halvt på skämt säga att jag saknar dygnsrytm. Det är en sanning med modifikation men jag kan vrida rätt rejält på dygnet utan påverkan och är relativt orörd av jetlag. Sover jag mer än 11 eller mindre än 6 timmar så märker jag av det och fungerar bäst med 8-10 timmars sömn. När på dygnet jag sover spelar mindre roll, har jobbar skift utan problem och skrev större delen av mitt magisterarbete mellan 22 och 03.

Nu när jag jobbar så är jag egentligen väldigt regelbunden och fungerar egentligen bäst så. Sover 22.30 - 06.30 på vardagar och försöker hålla 00-09 på helger. Då jag i en ålder av närmare 30 år fortfarande kan sova 13 timmar i sträck så ställer jag alltid väckarklocka.
 
Jag sover 8-9 timmar på vardagar och oftast 9-10 timmar på helger (beroende på vad jag har planerat). Trivs bra med det, men har egentligen aldrig provat att sova färre timmar i någon längre period så jag vet inte riktigt hur det skulle påverka mig. Ibland känner jag att jag skulle vilja testa det för att frigöra timmar på kvällen, men sen kommer jag fram till att det nog är bra onödigt att bryta en bra och hälsosam vana ändå :p

Jag är inte så sömnkänslig utan klarar mig bra även vid de få tillfällen jag sover 5-6-7 timmar istället för de vanliga 8-9. Börjar det krypa ner mot 4-5 timmar däremot så blir jag rätt grinig.

Är inte heller särskilt petig med när på dygnet jag sover, och är väldigt bra på power naps :D
 
. Då jag i en ålder av närmare 30 år fortfarande kan sova 13 timmar i sträck så ställer jag alltid väckarklocka.
Åh, det där avundas jag lite! Jag brukade älska att sova till typ 10-11 de helger jag inte hade något planerat, men sedan ett par år tillbaka kan jag inte riktigt göra det längre. Jag vaknar av mig själv vid 8.30-9 på helgerna, oavsett när jag gick och la mig, och kan sällan somna om. Det är förvisso rätt praktiskt eftersom jag slipper ställa klockan men ändå får ut mycket av helgen, och oftast går jag och lägger mig vid en tid som innebär att jag ändå får minst 8 timmar, men ibland vore det skönt att kunna få de där 11-12 timmarna i sträck som det känns som att jag skulle behöva ibland.
 
Åh, det där avundas jag lite! Jag brukade älska att sova till typ 10-11 de helger jag inte hade något planerat, men sedan ett par år tillbaka kan jag inte riktigt göra det längre. Jag vaknar av mig själv vid 8.30-9 på helgerna, oavsett när jag gick och la mig, och kan sällan somna om. Det är förvisso rätt praktiskt eftersom jag slipper ställa klockan men ändå får ut mycket av helgen, och oftast går jag och lägger mig vid en tid som innebär att jag ändå får minst 8 timmar, men ibland vore det skönt att kunna få de där 11-12 timmarna i sträck som det känns som att jag skulle behöva ibland.

Och jag avundas de som kan lita på att kroppen väcker dem efter rimligt antal timmar 😉 Jag mår inte bra när jag sover 13 timmar och drömmer om att få vakna "utvilad" någon gång.

Jag tror att man alltid drömmer lite om det man inte har.
 
Vintertid behöver jag ca 10 timmar för att vara utsövd. Sommartid 6-7 h, ibland mindre. Har inga specifika sovtider.

Somnar lätt och överallt.
 
Jag är extremt sömnstörd. Har perioder av flera dygn vaken, perioder av sovdimma., perioder av 2-3 timmars sömn per dygn. Vad jag inte klarar är regelbundenhet, normalt sovmönster. Det går inte. något jag lärt mig efter alla år av galna sovmönster, är att lyssna på min kropp - jag sover när den behöver och behöver jag inte så sover jag inte. Man talar om att det finns två typer av människor - A och B-typ. Jag tror jag är långt bort i det alfabetet för jag passar inte in i mallarna. B-typ är nattuggla och det är jag ju definitivt men jag har också perioder av somna-tidigt-på-kvällen-vakna-tidigt-på-morgonen. De säger att det sliter på hälsan att vara B-typ och i så fall så lever jag nog på övertid med mitt sömnmönster.
 
Närmare 8 timmar behöver jag. Efter en längre period (sen ett år tillbaka ungefär) där jag sovit mycket dåligt med flera uppvakningar och svårt att somna så har jag efter 2 mån sjukskrivning äntligen fått tillbaka lite bättre sömn.

Kvällspigg, sover bäst 02-10 ungefär, ställer jag inte klockan vaknar jag oftast strax före 10 just nu, men kan ibland somna om en timme till. Jobbar jag så sover jag för lite, 00-5.30 ungefär, mycket pga att jag har svårt att somna.
Enstaka tillfällen med ca 4 timmars sömn fungerar rätt ok, men denna konstanta 5-6 timmars sömn tar kål på mig.
 
Just ja, är dessutom känslig för störningar (förut när jag bodde i lägenhet sov jag med öronproppar nästan jämt), måste ha det mörk och fryser dessutom lite för lätt. Är jag för kall, speciellt om fötterna, så kan jag inte somna. Därför sover jag oftast med raggsockor, 2 täcken och en värmefilt (den ligger närmast kroppen och är påslagen i en timme, nivå 3 av 6 möjliga)...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att någon här kanske kan ha någon idé om varför det kan bli så, och om det finns något man kan göra åt det, andra mediciner...
Svar
11
· Visningar
2 687
Senast: SiZo
·
Äldre Jag har ett problem. Jag "fungerar inte" tidigt på morgonen. Vilket blir ett reellt problem för mig som hästtjej, som har både...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 264
Senast: DarkInNight
·
Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 708
Senast: inverterad
·
Småbarn Har en 2,5 åring, född 2 aug 2009. Han har sedan han föddes varit ett barn med stort sovbehov. Vi brukar skoja om att han sov sina 6...
2
Svar
24
· Visningar
5 115
Senast: Snyggve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp