Hur lära sig att fungera tidigt på morgonen?

Får sån brutal ångest av att lägga mig i sängen och veta att jag MÅSTE sova.
Samma här. Jag ligger och räknar ner. 'jahapp nu kan jag få 6 timmar' lite senare 'okej nu kan jag bara få 5 timmar' :nailbiting: Det hjälper ju liksom inte :meh:

Bästa är att köra hårt gympass, duscha och bums i säng. Sover som en gris:laugh:
 
Vad gäller tävlingar så hade jag helt enkelt hållit mig till de som börjar på eftermiddagen, så länge det inte är typ SM eller liknande stor tävling där man inte har så mycket val.

Det här med tävlingar... Är det vanligt med tävlingar som börjar på eftermiddagen? Vilken gren?

Sist jag tävlade (till i somras) tävlade jag lägsta klasserna i hoppning med ponny. Under det år jag tävlade den ponnyn var jag på 13 tävlingar. Av dem var det två som startade på eftermiddagen (första dagen på ett meeting) och resten var tidiga morgnar. Kanske är annat på andra håll och andra grenar, men skulle jag bara välja tävlingar med sen start skulle jag få vara glad om jag kunde tävla tre gånger på ett år :cautious:
 
Samma här. Jag ligger och räknar ner. 'jahapp nu kan jag få 6 timmar' lite senare 'okej nu kan jag bara få 5 timmar' :nailbiting: Det hjälper ju liksom inte :meh:

Bästa är att köra hårt gympass, duscha och bums i säng. Sover som en gris:laugh:

Jag får energi av att göra saker på kvällen, så efter träning eller vad jag nu gör, har jag ÄNNU svårare att somna. Så hur dumt det än låter är det bästa för min sömn att spendera hela kvällen typ vid datorn eller tvn, göra absolut ingenting och bara bli seg... Men hur hälsosamt är det liksom :meh:
 
Har du lätt att ta tupplurar? För i så fall skulle jag satsat på det, känt att ok, nu blir det bara 6 timmars sömn men jag tar en powernap efter lunch/på förmiddagen/på eftermiddagen eller när man har möjlighet. Kan ju vara lite klurigt om man ska på tävling men jag har powernapat i bilen på tävlingar mellan klasser och så. Men det beror ju på hur lätt man har att somna på dagen!
Och handlar det om att du måste upp tidigt på helgen för stalltjänst kan man ju gå o lägga sig en stund igen när man kommer hem eller som sagt ta en tupplur på eftermiddagen eller så. Så kanske det känns psykiskt mer ok att det blev för lite sömn under natten.

Eller hur menar du med att "det inte går"?

Jag kan ta tupplurer också - men dessa brukar i realiteten då bli typ 4 h och sabba nästa natts sömn istället. Dessutom har jag så fullt upp att jag sällan egentligen har tid att lägga in dem...
 
Om man är "morgontrött" (eller för den delen "morgonpigg"), så är man "morgontrött" (eller "morgonpigg"), det är inget man kan ändra på annat än för kortare perioder.

Det är ungefär som att man har den hårfärg man har, det går ju naturligtvis att färga håret, men när håret växer ut igen, så har det den ursprungliga färgen.

Visst är det så, men att tvinga upp sig tidigt ett par dagar innan en tävling gör det kanske lite lättare att komma upp tävlingsdagen ändå, eller så kanske det inte gör det för henne. Kan ju dock vara värt att prova även om effekten inte blir lika långvarig som för en person som mig?
 
Det här med tävlingar... Är det vanligt med tävlingar som börjar på eftermiddagen? Vilken gren?

Sist jag tävlade (till i somras) tävlade jag lägsta klasserna i hoppning med ponny. Under det år jag tävlade den ponnyn var jag på 13 tävlingar. Av dem var det två som startade på eftermiddagen (första dagen på ett meeting) och resten var tidiga morgnar. Kanske är annat på andra håll och andra grenar, men skulle jag bara välja tävlingar med sen start skulle jag få vara glad om jag kunde tävla tre gånger på ett år :cautious:

Dressyr, storhäst. Tyvärr är det ju inte det. Och särskilt när man rider typ LB:3, så startar man ju i svinottan, bokstavligen :(
 
Alltså, jag har inte sömnproblem i allmänhet eller så. Sitter med mobilen och datorn parallellt innan jag ska sova, men det är inget som helst problem - så länge jag ska lägga mig inom mitt "normala" intervall.
Det är liksom som att min kropp - hur jag än bär mig åt - är jättepigg fram tills 23.30, och som att någon no matter what "drar ur kontakten" vid 02.30 snåret. Provade några dagar för ett tag sedan att inte ställa klockan på morgonen, utan bara se utifrån när jag gick och la mig, när jag vaknade. Det var vattentätt; 00-07, 01-08, 02-09.
Säg att jag behöver gå upp typ 06.30 - och således måste lägga mig typ 23.30 - då funkar det också okej.
Men det är just när jag måste upp typ 05-05.30, och verkligen "fungera ordentligt" redan säg 06.30, det skiter sig ordentligt.
På tävlingar försöker jag alltid att be om att få starta sent, men med tanke på att jag rider i första klassen och dessutom snittar 1.5 h resväg, så måste jag ändå upp i svinottan, även om jag startar typ 10.30.
Sen har jag också en hel del stalltjänst på helgerna, och inte bara min egen, utan jag är också i praktiken "första stand-in" då jag bor närmast stallet. Som nu i december tar jag totalt 3 helger t.ex. Inte mig emot egentligen, men utsläppen är tunga som sagt... Min hjärna funkar liksom inte 06.30 på morgonen. :arghh:
 
Alltså, jag har inte sömnproblem i allmänhet eller så. Sitter med mobilen och datorn parallellt innan jag ska sova, men det är inget som helst problem - så länge jag ska lägga mig inom mitt "normala" intervall.
Det är liksom som att min kropp - hur jag än bär mig åt - är jättepigg fram tills 23.30, och som att någon no matter what "drar ur kontakten" vid 02.30 snåret. Provade några dagar för ett tag sedan att inte ställa klockan på morgonen, utan bara se utifrån när jag gick och la mig, när jag vaknade. Det var vattentätt; 00-07, 01-08, 02-09.
Säg att jag behöver gå upp typ 06.30 - och således måste lägga mig typ 23.30 - då funkar det också okej.
Men det är just när jag måste upp typ 05-05.30, och verkligen "fungera ordentligt" redan säg 06.30, det skiter sig ordentligt.
På tävlingar försöker jag alltid att be om att få starta sent, men med tanke på att jag rider i första klassen och dessutom snittar 1.5 h resväg, så måste jag ändå upp i svinottan, även om jag startar typ 10.30.
Sen har jag också en hel del stalltjänst på helgerna, och inte bara min egen, utan jag är också i praktiken "första stand-in" då jag bor närmast stallet. Som nu i december tar jag totalt 3 helger t.ex. Inte mig emot egentligen, men utsläppen är tunga som sagt... Min hjärna funkar liksom inte 06.30 på morgonen. :arghh:

Vad har du provat för olika metoder för att somna i tid?
Och vilka olika morgonrutiner har du provat? Det kanske är så att du har "fel" rutin för just dig, och att du skulle kunna piggna till bättre om du gjorde på ett annat sätt.
Och, det här låter flummigt men, hur tänker du när du är sådär trött och seg? Hur går tankarna, tänker du på att du är trött, sovit för lite etc?
 
@Dressyrtjejen_97 Alltså det är väl ingens hjärna som fungerar optimalt när en är trött? De flesta är inte särskilt snabbtänka då. En gör sitt bästa helt enkelt.

Om jag får välja själv har jag dygnsrytm från 02-10. Tyvärr funkar inte riktigt det med varesig jobb eller skola. Går jag upp 06 tillräckligt många dagar i rad kan jag också somna senast 23.

Och hur optimalt behöver hjärnan fungera för stalltjänst på morgonen, ursäkta att jag säger det? :p Det verkar ju ha funkat skapligt för dig eftersom du får fortsätta mata och släppa ut hästarna på morgonen. Jag tror du har lite för höga krav på hur pigg en är på 4-5 timmars sömn.
 
Vad har du provat för olika metoder för att somna i tid?
Och vilka olika morgonrutiner har du provat? Det kanske är så att du har "fel" rutin för just dig, och att du skulle kunna piggna till bättre om du gjorde på ett annat sätt.
Och, det här låter flummigt men, hur tänker du när du är sådär trött och seg? Hur går tankarna, tänker du på att du är trött, sovit för lite etc?

Säg att jag ska upp kl. 05.00. Går till sängs vid 22. Ligger och stressar över att jag inte kan sova, fram tills typ 00.03 när jag somnar. Vaknar helt död 05, håller bokstavligen på att somna i frukosten, och känns som att jag ska svimma när jag klär på mig, och sedan vid 06.30 ska jag fungera på topp. Det går bara inte.
 
@Dressyrtjejen_97 Alltså det är väl ingens hjärna som fungerar optimalt när en är trött? De flesta är inte särskilt snabbtänka då. En gör sitt bästa helt enkelt.

Om jag får välja själv har jag dygnsrytm från 02-10. Tyvärr funkar inte riktigt det med varesig jobb eller skola. Går jag upp 06 tillräckligt många dagar i rad kan jag också somna senast 23.

Och hur optimalt behöver hjärnan fungera för stalltjänst på morgonen, ursäkta att jag säger det? :p Det verkar ju ha funkat skapligt för dig eftersom du får fortsätta mata och släppa ut hästarna på morgonen. Jag tror du har lite för höga krav på hur pigg en är på 4-5 timmars sömn.

Nej, det behöver den egentligen inte. Bara att utsläppet tar typ 1.5 - 2 h för att jag är så trött, fast det bara är en handfull hästar.
Det är inte bara att mata och släppa ut, utan man ska byta täcken, ge mediciner till dem som har det och frukost till alla, ev. linda av om någon har benlindor, sedan ta ut i hagen, ge hagmat och sist sopa. Det ska inte ta mer än max 30 min. Men som sagt, för mig tar det x3-4, för att jag är så förbannat trött.
 
@Dressyrtjejen_97 Men vad vill du ha hjälp med? Alltså det finns ingen universalllösning för dig att vara pigg på lite sömn - möjligtvis att ta typ amfetamin men det är både olagligt och farligt.

Nu är jag en bitch men jag tror mest du behöver ta dig samman, växa upp och inte låta tröttheten styra dig. Alla människor är trötta. Jag vet vad stalltjänst är, jag har både haft häst och jobbat i stall.
 
@Dressyrtjejen_97 Men vad vill du ha hjälp med? Alltså det finns ingen universalllösning för dig att vara pigg på lite sömn - möjligtvis att ta typ amfetamin men det är både olagligt och farligt.

Nu är jag en bitch men jag tror mest du behöver ta dig samman och bara övervinna tröttheten och inte låta den styra dig. Alla människor är trötta. Jag vet vad stalltjänst är, jag har både haft häst och jobbat i stall.

Nej, jag vet att det inte finns några universallösningar, men det känns ohållbart att t.ex. stalltjänst ska ta närmare 2 h för att man är så trött. Och som sagt, typ neråt 6 h kan absolut funka, då kan jag ändå "övervinna tröttheten". Men när man sovit i bästa fall 5 h går det bara inte. Och det känns så irriterande att det ska "styra" mig och hindra mig till och från.
 
Men när man sovit i bästa fall 5 h går det bara inte. Och det känns så irriterande att det ska "styra" mig och hindra mig till och från.

Men alltså ärligt talat - det sitter i ditt huvud. Jag vet att man blir långsammare rent medicinskt av sömnbrist osv men att en frisk vuxen människa skulle bli 4 gånger långsammare på 5 timmars sömn, nä det köper jag faktiskt inte.

Du får helt enkelt ta dig i kragen och inte gräva ner dig i din trötthet. Jag vet - för några år sedan hade jag ordentliga sömnproblem och kunde sova <2 h i några dagar i sträck. Inte var jag på topp eller särskilt pigg men jag fick det att funka för jag var tvungen.
 
Kan du få i dig kaffe eller annat koffein? Förlåt om du redan svarat på det :o

Äter du på morgon? Jag får mer energi om jag tvingar i mig något om än litet. Typ en yoghurt eller annan liten skit ;)
 
Säg att jag ska upp kl. 05.00. Går till sängs vid 22. Ligger och stressar över att jag inte kan sova, fram tills typ 00.03 när jag somnar. Vaknar helt död 05, håller bokstavligen på att somna i frukosten, och känns som att jag ska svimma när jag klär på mig, och sedan vid 06.30 ska jag fungera på topp. Det går bara inte.

Okej, låter som att det är mycket i ditt huvud som du kan jobba med.

Först, tankesättet kring sänggåendet/sovandet. Som sagt, jag har jättestora problem med det själv (har sömnproblematik) men att ligga och stressa över att man inte kan sova är såklart inte hjälpsamt. Tänk istället "nu ligger jag här, skönt för kroppen att få vila". Prova om du är en sån som somnar lättare om du lyssnar på något. Om tankarna far iväg, ta tillbaka dem. Typ "nej, nu ska jag inte börja stressa över att inte sova, det gör inget om jag inte somnar, kroppen får vila ändå"

När du vaknar är första tanken antagligen nåt i stil med "åh nej". Tänk då "jo men nu ska jag kliva upp såhär tidigt idag, det är bara så" och så kliver du upp. Du känner dig svimfärdig när du ska klä på dig - "okej, jag är skittrött men kläderna ska på, gör det bara".
Nästa steg är frukosten. Försök göra den snabb och alert. Finns det nån att prata med så gör det. Se till att ha det väl upplyst runt dig. Lyssna kanske på uppiggande musik. Och tillåt inte dig själv att säcka ihop. Sitt upp ordentligt, ät aktivt och var "här och nu". Typ "ja, jag är trött, men nu ska jag äta frukost ändå"

Helt enkelt, sätt dig emot tröttheten. Låt inte den styra dig. Att stallet ska ta fyra gånger så lång tid som "normalt" är helt orimligt. Vad är det som gör att det tar sån tid? Rör du dig långsamt? Sätter du dig och vilar? Går du med fel häst till fel hage och måste springa fram och tillbaka med hästar?

Många är utpräglade morgon- eller kvällsmänniskor, ja. Och sin naturliga dygnsrytm kan man inte styra över, men visst kan man kämpa emot och fungera helt okej en kortare period/enstaka tillfällen utan att gå under för det. Det mesta ligger nog i ditt huvud.
 
Kan du få i dig kaffe eller annat koffein? Förlåt om du redan svarat på det :o

Äter du på morgon? Jag får mer energi om jag tvingar i mig något om än litet. Typ en yoghurt eller annan liten skit ;)

Nej, inget med koffein.

Ja. Normalt sett brukar frukost vara = Ett rostbröd med nutella och ett glas mjölk, men särskilt när jag går upp tidigt försöker jag äta så mycket jag bara kan utan att spy, men det hjälper inte. Äter typ en drickyougurt, 2-3 rostbröd, en liten yougurt och två glas mjölk, men det hjälper inte :(
 
Okej, låter som att det är mycket i ditt huvud som du kan jobba med.

Först, tankesättet kring sänggåendet/sovandet. Som sagt, jag har jättestora problem med det själv (har sömnproblematik) men att ligga och stressa över att man inte kan sova är såklart inte hjälpsamt. Tänk istället "nu ligger jag här, skönt för kroppen att få vila". Prova om du är en sån som somnar lättare om du lyssnar på något. Om tankarna far iväg, ta tillbaka dem. Typ "nej, nu ska jag inte börja stressa över att inte sova, det gör inget om jag inte somnar, kroppen får vila ändå"

När du vaknar är första tanken antagligen nåt i stil med "åh nej". Tänk då "jo men nu ska jag kliva upp såhär tidigt idag, det är bara så" och så kliver du upp. Du känner dig svimfärdig när du ska klä på dig - "okej, jag är skittrött men kläderna ska på, gör det bara".
Nästa steg är frukosten. Försök göra den snabb och alert. Finns det nån att prata med så gör det. Se till att ha det väl upplyst runt dig. Lyssna kanske på uppiggande musik. Och tillåt inte dig själv att säcka ihop. Sitt upp ordentligt, ät aktivt och var "här och nu". Typ "ja, jag är trött, men nu ska jag äta frukost ändå"

Helt enkelt, sätt dig emot tröttheten. Låt inte den styra dig. Att stallet ska ta fyra gånger så lång tid som "normalt" är helt orimligt. Vad är det som gör att det tar sån tid? Rör du dig långsamt? Sätter du dig och vilar? Går du med fel häst till fel hage och måste springa fram och tillbaka med hästar?

Många är utpräglade morgon- eller kvällsmänniskor, ja. Och sin naturliga dygnsrytm kan man inte styra över, men visst kan man kämpa emot och fungera helt okej en kortare period/enstaka tillfällen utan att gå under för det. Det mesta ligger nog i ditt huvud.

Tack för tipsen! :up:

Framförallt att det går åt så mycket tankekraft till varje minsta sak, att jag måste tänka så att rätt häst får medicinen, att rätt häst får rätt täcke på sig, att rätt häst får rätt påse med mat osv. osv. Alltså fysiskt sett är det inte så uttröttande, men jag får använda hjärnan till max, och skriva upp på mobilen, bocka av, dubbelchecka allt för att det inte ska bli några fel.
 
Tack för tipsen! :up:

Framförallt att det går åt så mycket tankekraft till varje minsta sak, att jag måste tänka så att rätt häst får medicinen, att rätt häst får rätt täcke på sig, att rätt häst får rätt påse med mat osv. osv. Alltså fysiskt sett är det inte så uttröttande, men jag får använda hjärnan till max, och skriva upp på mobilen, bocka av, dubbelchecka allt för att det inte ska bli några fel.

Är det ett jättestort stall? Har ni väldigt dåliga rutiner i stallet?
Vad är det du behöver skriva upp i mobilen för att ha koll på?
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 230
Senast: Whoever
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 117
Senast: Wille
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 745
Senast: Nahar
·
Kropp & Själ Såg en tråd på barn om vilka sovtider de hade och hur många timmar de sov. Blev då lite nyfikna, vad har ni själva för sömnbehov, och...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
10 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp