Hur läser man?

Jag brukar dela upp kursen i "delar" och går igenom några per dag, jag har ett schema som gör att det i te blir stressigt. Typ:
Måndag: del 1-2
Tisdag: del 3-4
Osv
Sen torsdag: träna på quiz för alla delar.
 
Jag hänger inte riktigt med på varför man skulle behöva tentaläsa i någon större omfattning? Det som ingår i tentamen har man väl tagit till sig under kursens gång?
Det är ganska mycket även fast jag kan en del sen innan. Men just termer och begrepp. Och kunna vissa delar på latin, fast vi har mest de svenska namnen nu först.
 
Tror att jag har svårt för att sålla. Känns som att jag måste kunna ALLT.
Första genomläsningen så letar du efter det viktigaste (eller max 3 viktiaste) grejerna att ta med dig från varje kapitel. Och antecknar det. Alltså VAD du ska lära dig.
Sen när du går igenom allt igen och gör anteckningar på riktigt så fokuserar du på det som du redan valt ut som viktigt och fyller på med informationen.

Förutom att det hälper dig att sålla så kommer bara processen att hitta det viktigaste hjälpa dig med inlärningen.

Resten kommer du att lära dig ändå medan du håller på.

Termer och begrepp är lite annorlunda än övrigt tycker jag. Där hjälper det mycket att skriva egna meningar med begreppen tycker jag. Gör en lista på begreppen du behöver lära dig och skriv sedan en mening med varje begrepp. Stryk de du känner dig bekväm med och gör det igen med de som blir kvar. Att bara läsa igenom listan om och om igen funkar inte för mig och mitt minne.

Jag hänger inte riktigt med på varför man skulle behöva tentaläsa i någon större omfattning? Det som ingår i tentamen har man väl tagit till sig under kursens gång?

Ja precis. Är kursen bra utformad så borde det ju vara så. Dvs man läser på inför tentan från dag 1 på kursen liksom. Min kurs är utformad så att man gör vissa delmoment och därför har man en hyfsad uppfattning om hur det kommer gå på tentan redan innan.
 
Det är ganska mycket även fast jag kan en del sen innan. Men just termer och begrepp. Och kunna vissa delar på latin, fast vi har mest de svenska namnen nu först.

Om du har möjlighet så försök att ligga lite före kursplanen, det gör det väldigt enkelt att ta in kursen eftersom man ju redan kan mycket av den. Jag hade fått höra många historier om hur otroligt svåra tentorna på universitetet var så jag tänkte det var bäst att repetera gymnasiematematiken på sommaren innan jag började. Första tentorna i matematik och fysik på universitet blev sen nästan en chock för jag upplevde dem som mycket lättare än på gymnasiet och det slutade med att tenterade kurser i förväg som jag läst in på egen hand.
 
Inför en tenta hur gör man?
Alltså hur lägger man upp det? Hur gör ni?

Har hittills gjort så att jag läser igenom materialet och sedan försöker komma ihåg allt.
Läser ni allt dagen innan eller lägger ni upp mer för flera dagar?
Skriver ni också? Jag har hittills inte testat detta då det tar längre tid men kanske värt det i slutändan, att man får in det mer?
Beror väl på vad det är man pluggar för ämne?

Läsa igenom materialet tog mig en vecka stressläsning på en femveckorskurs har jag för mig. Så strök jag under/över med filtpennor och antecknade i kanterna för att vara fokuserad.

Skriver under föreläsningarna, för hand. Läste aldrig anteckningarna, för det hann jag inte, men skrev dem som om jag skulle läsa igenom dem så det var en målbild att göra...
Det är ju den grejen man ville göra dagen innan, när man läst allting klart.

Läsa igenom och försöka förstå allt, och komma ihåg alla begrepp så man kan förklara dem.

Med formler fick vi med formelboken, då fick man sitta med klisterlappar och märka olika typer av formler med olika lappar och komma ihåg vilken som ska till vad så man snabbt hittade dem igen. Inte riktigt mitt gebit kanske egentligen.

(Att anteckna under föreläsningarna för hand, oavsett om man får power points efteråt osv, ska tydligen faktiskt vara ett effektivt inlärningstillfälle. Just för hand ska vara effektivare för minnet än tangentbord. Att läsa i en bok normalt effektivare än skärm.)
 
Det beror på.
Finns det instuderingsfrågor gör jag dessa (besvarar skriftligt för hand).
Om inte går jag tillbaka till föreläsningarna.
Kan ta hem gamla tentor och svara på.

Men generellt är jag lite ”sista minuten” och planerar inte särskilt väl, det brukar gå bra ändå (två omtentor (en salstenta och en hemtenta där jag inte hann med) på drygt 200hp känns ok för mig).
 
Jag hänger inte riktigt med på varför man skulle behöva tentaläsa i någon större omfattning? Det som ingår i tentamen har man väl tagit till sig under kursens gång?
Ah, men det är ju för att du läste böckerna i takt med kursen hela tiden (som föreläsaren sa, inför denna föreläsning ska man ha läst detta och detta), istället för att släpa efter med dem. Jag kunde om jag hade varit en dålig person sitta ett antal böcker och kompendier om mellan 350-700 sidor i knät sista veckan av fem. Varav jag självklart hade skummat och petat i i samband med att man skrev PM:et osv men kanske inte faktiskt läst rakt igenom.
 
Kan verkligen rekommendera att skriva ut gamla tentor och göra dem. Vet inte om alla universitet erbjuder det men när jag pluggade på Göteborgs universitet kunde man få ut tentor flera år bak i tiden. Mycket hjälpsamt sålänge det var samma examinator. Det var helt klart de gamla tentorna som var den bästa pluggmetoden för mig.

Kanske ska tillägga att tentorna alltså är utan svar, om inte det framgick :D
 
(Att anteckna under föreläsningarna för hand, oavsett om man får power points efteråt osv, ska tydligen faktiskt vara ett effektivt inlärningstillfälle. Just för hand ska vara effektivare för minnet än tangentbord. Att läsa i en bok normalt effektivare än skärm.)
Jag tror inte riktigt på det, kanske skriver jag för långsamt eller något, utan det effektivaste är att göra en genomläsning och skriftlig sammanfattning innan föreläsningen som sedan används för att ta in det man missat när man läste själv och att finslipa detaljer och saker man inte riktigt greppat. Så efter föreläsningen har man full koll på allt man skall kunna. Jag tycker det är det som funkar allra bäst.

Om allt är nytt på föreläsningen kanske man kan ta in säg två tredjedelar men den sista tredjedelen får man sen kämpa med på egen hand utan det stöd föreläsaren kan ge.
 
Jag hänger inte riktigt med på varför man skulle behöva tentaläsa i någon större omfattning? Det som ingår i tentamen har man väl tagit till sig under kursens gång?
Det beror nog väldigt mycket på vad man läser och vad man har för lärare, i litteraturvetenskapen hade vi runt 1000 sidor i veckan och förväntades ha läst in sig på seminarieuppgifterna som i slutändan inte hade något med tentan att göra. :meh: Utöver kurslitteraturen hade läraren 2 en timmes pass i veckan där hen pratade och eventuellt skrev stödord på tavlan, det var bara att skriva som en tok och 50 % av provet byggdes på det som var sagt på dessa "föreläsningar"

@karamelldrottningen Jag jobbar mycket med mindmaps - skriver stödord/minneslappar men framför allt och det är lite svårjobbat nu för dig kanske, läsa litteraturen, sätta postitlappar och skriva kommentarer.
 
Ah, men det är ju för att du läste böckerna i takt med kursen hela tiden (som föreläsaren sa, inför denna föreläsning ska man ha läst detta och detta), istället för att släpa efter med dem. Jag kunde om jag hade varit en dålig person sitta ett antal böcker och kompendier om mellan 350-700 sidor i knät sista veckan av fem. Varav jag självklart hade skummat och petat i i samband med att man skrev PM:et osv men kanske inte faktiskt läst rakt igenom.
Jag undvek kurser med så omfattande litteratur :)
 
Jag tror inte riktigt på det, kanske skriver jag för långsamt eller något, utan det effektivaste är att göra en genomläsning och skriftlig sammanfattning innan föreläsningen som sedan används för att ta in det man missat när man läste själv och att finslipa detaljer och saker man inte riktigt greppat. Så efter föreläsningen har man full koll på allt man skall kunna. Jag tycker det är det som funkar allra bäst.

Om allt är nytt på föreläsningen kanske man kan ta in säg två tredjedelar men den sista tredjedelen får man sen kämpa med på egen hand utan det stöd föreläsaren ger.
Jo absolut, det håller jag definitivt med om. Det har alltid varit mitt mål att läsa texten innan föreläsningen och det är precis så man ska göra.

Jag har tyvärr blivit invaderad av en latmask dock som piper ynkligt när jag försökt göra så.

Så jag gör som du säger, kämpar med tredjedelen på egen hand sista veckan.

Sedan skrev jag iofs ganska snabbt också och skulle garanterat somnat och inte förstått om jag inte skrev.
 
Jag undvek kurser med så omfattande litteratur :)
Jag läste ett program :) vi hade nog inga kurser med mindre litteratur iofs, så inte mycket att välja mellan. Vi hade några med mer, som tur är mycket amerikansk, de är så bladdriga och ordrika så snabbare att läsa, än britter O_o. Antar att naturvetare hade varit mindre.
 
Då känns det rätt onödig att påstå att man bara behöver lyssna på föreläsningarna, det har varit extremt få kurser inom mitt program där det har varit ett vinnande koncept.
Vilka kurser tänker du på specifikt? Jag är naturvetare men har läst kurser inom flera fakulteter.
 
Senast ändrad av en moderator:
Det beror nog väldigt mycket på vad man läser och vad man har för lärare, i litteraturvetenskapen hade vi runt 1000 sidor i veckan och förväntades ha läst in sig på seminarieuppgifterna som i slutändan inte hade något med tentan att göra. :meh: Utöver kurslitteraturen hade läraren 2 en timmes pass i veckan där hen pratade och eventuellt skrev stödord på tavlan, det var bara att skriva som en tok och 50 % av provet byggdes på det som var sagt på dessa "föreläsningar"

@karamelldrottningen Jag jobbar mycket med mindmaps - skriver stödord/minneslappar men framför allt och det är lite svårjobbat nu för dig kanske, läsa litteraturen, sätta postitlappar och skriva kommentarer.
Se där! där har vi en värre än mina ekonomigrejer, :laugh: tror jag, jag räknade nog inte sidoantal tyvärr, 800+ kr i månaden snittade kostnaden på dock. -90 tal. Men onekligen när jag läste engelska sedan har jag för mig att det var mycket mindre text att plöja och mer begrepp att plugga.
 
Jo absolut, det håller jag definitivt med om. Det har alltid varit mitt mål att läsa texten innan föreläsningen och det är precis så man ska göra.

Jag har tyvärr blivit invaderad av en latmask dock som piper ynkligt när jag försökt göra så.

Så jag gör som du säger, kämpar med tredjedelen på egen hand sista veckan.

Sedan skrev jag iofs ganska snabbt också och skulle garanterat somnat och inte förstått om jag inte skrev.
Jo, att man inte pallar det efter ett tag gäller för mig också. Men det är en bra utgångspunkt i början, inte minst för att få självförtroende av att det går lätt, sen när man fått mera rutin kan man ju göra lite hur som och ändå klara tentorna.
 

Liknande trådar

Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 604
Senast: Wille
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 242
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 228
Senast: manda
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp