Hur lång tid brukar rekrytering ta?

Smurfoff

Trådstartare
Har sökt nytt jobb (har redan jobb) då jag inte trivs på min nuvarande arbetsplats. Kom på intervju för 3 v sedan och de ringde mina referenser förra veckan. Men inte hört ett ljud. Ansökningen till jobbet är 8 dagar till men de ska anställa ganska många. Har försökt ringa den ansvariga förra veckan utan svar, och han ringde inte upp. Finns ingen mejladress till de. Hur lång tid kan man behöva vänta tror ni? De sa att de ringer oavsett. Tror ni ens chanser är goda iomed de ringt 2 referenser?
 
Hur lång tid kan man behöva vänta tror ni? De sa att de ringer oavsett.
Om de inte behöver få in personal som börjar jobba innan sista ansökningsdag har passerat så är risken att de väntar tills de har hunnit gå igenom alla, inklusive de som skickar in sista dagen, intervjuat och gjort någon rangordning över samtliga de har träffat. Ska de anställa tio stycken så kanske de tänker att det är väldigt viktigt att få de tio allra bästa. (Att flera av de tio bästa kan ha fått andra jobb under tiden som de har tvingats vänta på besked är det inte alla som tänker på.)

Tror ni ens chanser är goda iomed de ringt 2 referenser?
Jag skulle säga att det är ett väldigt gott tecken eftersom det är onödigt arbete att ringa runt efter referenser för kandidater som inte är intressanta. Sen finns det säkert undantagsarbetsplatser där någon har tråkigt och ringer referenser för folk som de är ointresserade av för att de har för mycket dötid och är rast- och hänsynslösa, så det finns ändå en del osäkerhet kvar.
 
Tycker du man ska försöka ringa igen och visa sitt intresse och fråga hur de går i rekryterings processen eller bara vänta?
 
Slänger in en fråga om referenser. Skriver ni ner era referenser eller skriver ni "referenser vid förfrågan"?
 
Tips. Ta reda på om dina referenser är villiga att ställa upp. Ta reda på hur de ser på er jobbprestation.

Det leder inte till jobb om referenten är oinformerad och tycker att ni typ varit sämst av alla de nånsin träffat.

True story.
 
Tips. Ta reda på om dina referenser är villiga att ställa upp. Ta reda på hur de ser på er jobbprestation.

Det leder inte till jobb om referenten är oinformerad och tycker att ni typ varit sämst av alla de nånsin träffat.

True story.

Amen till det.

En fd chef, sämste chefen i mannaminne (blev utköpt), sökte nytt jobb. På jobbintervjun namedroppade hen mitt namn. Big mistake.....
 
Slänger in en fråga om referenser. Skriver ni ner era referenser eller skriver ni "referenser vid förfrågan"?

Skulle personligen aldrig skriva mina referenspersoner i ansökningen, vill inte överutnyttja dem i onödan :).

När jag blir ombedd att ange referenser, efter en intervju, så skickar jag ett mail till mina tilltänkta och bifogar länk till jobbannonsen samt mitt CV och ansökningen. I mailet skriver jag dessutom lite om intervjun och ifall jag har en känsla av vad de har fokuserat på så berättar jag även det.

Jag är rädd om mina referenser och försöker underlätta för dem så mycket som möjligt :).
 
Jag lämnar aldrig ut referenser förrän vid en intervju, jag vill ju gärna veta vilka tjänster de är intresserade av att förhöra sig närmare om.
Tips. Ta reda på om dina referenser är villiga att ställa upp. Ta reda på hur de ser på er jobbprestation.

Det leder inte till jobb om referenten är oinformerad och tycker att ni typ varit sämst av alla de nånsin träffat.

True story.
Amen till det.

En fd chef, sämste chefen i mannaminne (blev utköpt), sökte nytt jobb. På jobbintervjun namedroppade hen mitt namn. Big mistake.....
Skulle personligen aldrig skriva mina referenspersoner i ansökningen, vill inte överutnyttja dem i onödan :).

När jag blir ombedd att ange referenser, efter en intervju, så skickar jag ett mail till mina tilltänkta och bifogar länk till jobbannonsen samt mitt CV och ansökningen. I mailet skriver jag dessutom lite om intervjun och ifall jag har en känsla av vad de har fokuserat på så berättar jag även det.

Jag är rädd om mina referenser och försöker underlätta för dem så mycket som möjligt :).


Tack alla! De är välinformerade och har mycket goda vitsord att ge mig :)

Men då lämnar jag ut dom om förfrågan kommer!
 
Slänger in en fråga om referenser. Skriver ni ner era referenser eller skriver ni "referenser vid förfrågan"?
Jag har alltid skrivit att de får referenser om det är intressant. Till intervjun för mitt nuvarande jobb så fick jag en kallelse i mail efter telefonsamtalet. I mailet stod det att jag skulle ta med kontaktuppgifter till två referenser (chefen nämnde något om det i samtalet också). Jag hann dock inte kontakta mina tilltänkta referenser innan intervjun och vi sa då att jag skulle skicka ett mail i början av veckan därefter. Intervjun var på en fredag. På söndagen(!) ringde chefen mig och frågade om jag kunde börja jobba på måndagen :p

Sååå, det gick bra utan referenser trots allt. Kan tilläggas att det blev mycket lyckat och att jag stortrivs på mitt jobb.
 
Jag lämnar helst inte ut referenser i ansökan men ibland kan man inte skicka in ansökan utan referenser. Då skriver jag med.

Ingen har ringt dem innan intervju dock, så det verkar vara ”riskfritt”

Hur lång tid det tar beror lite på. När jag sökte mitt senaste orsakade en av mina referenser att hela processen drog ut på tiden. De fick helt enkelt inte tag på personen på drygt två veckor :S Allt annat utom att ringa just min referens var klart, men allt stod still i väntan på det. Dvs de ville inte ta något beslut innan de fått tag i min referent med. Tre till intervju, en tjänst, och de ringde referenser på åtminstone två (ev den tredje med, osäker).

Har ansökningstiden inte gått ut och man inte ens varit på intervju vet jag dock inte hur mkt man kan säga - aldrig varit med om att nån ringt referenser innan intervju som sagt
 
Har sökt nytt jobb (har redan jobb) då jag inte trivs på min nuvarande arbetsplats. Kom på intervju för 3 v sedan och de ringde mina referenser förra veckan. Men inte hört ett ljud. Ansökningen till jobbet är 8 dagar till men de ska anställa ganska många. Har försökt ringa den ansvariga förra veckan utan svar, och han ringde inte upp. Finns ingen mejladress till de. Hur lång tid kan man behöva vänta tror ni? De sa att de ringer oavsett. Tror ni ens chanser är goda iomed de ringt 2 referenser?
De gångerna det har dröjt att få besked för mig efter att de ringt referenser så har de oftast erbjudit någon annan tjänsten och vill försäkra sig om att det går i lås med den personen innan de tackar nej till någon annan. Det är alltså mina personliga erfarenheter och jag säger inte att det måste vara så i detta fallet. Men det skulle kunna vara så.
 
Nu såg jag dock att de skulle anställa ganska många så då kommer nog saken i ett annat läge gissar jag på. De gångerna det har dröjt och de erbjudit någon annan tjänsten så har det varit att de ska anställa en person.
 
Har sökt nytt jobb (har redan jobb) då jag inte trivs på min nuvarande arbetsplats. Kom på intervju för 3 v sedan och de ringde mina referenser förra veckan. Men inte hört ett ljud. Ansökningen till jobbet är 8 dagar till men de ska anställa ganska många. Har försökt ringa den ansvariga förra veckan utan svar, och han ringde inte upp. Finns ingen mejladress till de. Hur lång tid kan man behöva vänta tror ni? De sa att de ringer oavsett. Tror ni ens chanser är goda iomed de ringt 2 referenser?
Det behöver inte innebära någonting.

Det jobbet jag har nu skulle det oxå anställdas många.
Först var det skicka in ansökan sedan ringde dom till mina referenser och sedan kallad till grupp och enskild intervju.
När detta var klart var det ytligare en väntan innan samtal om jobb, för mig några veckor.

Så beroende på hur många som ska anställdas så kan det ta tid, när jag började var det jag och ca 200 till under 5 veckor som skulle anställdas.
 
En gång var jag med om att de ringde företaget jag jobbade för och frågade efter min chef och bad om referens. Detta var innan jag hade varit på intervju och innan jag hade lämnat referenser. Rekryterande företag kontaktade inte mig innan de ringde företaget jag jobbade för. Riktigt fult gjort tycker jag min chef visste att jag hade sökte nytt tack och lov men tycker det verkligen är att gå över alla gränser som företag. Jag tackade nej till intervjun efter det för jag kände inte att jag ville jobba för ett sådant företag.
 
Varför ringer man referenser innan man ens träffat den ansökande? Då har man ju inte fått en aning om vilka frågor det är man vill få svar på av referenterna?

För mig som rekryterar låter det helt omvänt.

Håller med! Ur en sökandes perspektiv så är det ju heller inte säkert att man faktiskt är intresserad av tjänsten ifråga innan man har varit där och träffat den som rekryterar etc. Efter en intervju kan man ha en helt annat bild än vad man fick av själva annonsen.

Skulle aldrig vilja riskera att mina referenser blir uppringda angående ett jobb som jag kanske inte ens vill ha.

Håller för övrigt helt och hållet med det @hagel skrev tidigare. :)
 
Jag betraktar det närmast som självklart att inga besked ges innan alla ansökningar kommit in om man gett en frist med datum, utan att någon hint om att det anställs löpande, tillträde bums om det går etc.
Oärligt att ge den som ska söka info att man har viss tid på sig att fixa ansökan och sedan var det inte så.
Men jag kanske är färgad av rutiner i det offentliga och man i andra sammanhang borde veta att det gäller att få in ansökan bums oavsett om där står en tidsfrist?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
20 898
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 837
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
810
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 371
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp