Hur lång tid innan hästen är tillbaka efter smitta?

Dumpey

Trådstartare
Om en häst haft en av smittorna men nu är friskförklarad sedan ett par veckor tillbaka. Hästen var enbart lite småförkyld med lite feber 1-2 v.

Hur lång tid innan den är tillbaka som vanligt? Är det vanligt att den är trött ett par veckor efter?

Hur har ni satt igång era hästar efter sjukdom?
 
Om en häst haft en av smittorna men nu är friskförklarad sedan ett par veckor tillbaka. Hästen var enbart lite småförkyld med lite feber 1-2 v.

Hur lång tid innan den är tillbaka som vanligt? Är det vanligt att den är trött ett par veckor efter?

Hur har ni satt igång era hästar efter sjukdom?

Har veterinär varit kontaktad och har isf prov tagits på vad hästen haft för smitta?
 
Om en häst haft en av smittorna men nu är friskförklarad sedan ett par veckor tillbaka. Hästen var enbart lite småförkyld med lite feber 1-2 v.

Hur lång tid innan den är tillbaka som vanligt? Är det vanligt att den är trött ett par veckor efter?

Hur har ni satt igång era hästar efter sjukdom?

Det är klokt att fråga veterinären i första hand .
Utöver det så är det klokt att ta det lugnt och känna in hästen flera veckor efter att hästen varit sjuk . Ja det är vanligt att hästarna behöver tid efter smitta/feber .
 
Vetrinär är kontaktad o prover tagna. Vill mest få höra lite mer åsikter och erfarenheter.
 
Vetrinär är kontaktad o prover tagna. Vill mest få höra lite mer åsikter och erfarenheter.
Så bra :-)! Du skriver att den är friskförklarad, så jag antar att ni fått svar på proverna? Vad var det hästen hade för smitta? Tänker att svaret på din fråga beror till stor del på vad det är hästen haft för sjukdom.
 
Vi tog prover 4 mars på min, visade sk falsk kvarka.
Han var officiellt friskförklarad 25e och hann falla ur rätt bra.
Så vi har börjat lugnt med promenader och longering för snorar än men genomskinligt.
Veterinären sa han kan snora 1-3 veckor till men inget farligt så bra om han sätts igång lugnt.
 
Vi tog prover 4 mars på min, visade sk falsk kvarka.
Han var officiellt friskförklarad 25e och hann falla ur rätt bra.
Så vi har börjat lugnt med promenader och longering för snorar än men genomskinligt.
Veterinären sa han kan snora 1-3 veckor till men inget farligt så bra om han sätts igång lugnt.
Är inte veterinär men hade inte ansträngt en häst så länge den inte är helt ok. Dvs inget snor alls. Däremot kan det ju vara idé att röra lite lätt på hästen så den får loss det som sitter, om den i övrigt är pigg. Men som sagt, ingen pulshöjande aktivitet.
 
Är inte veterinär men hade inte ansträngt en häst så länge den inte är helt ok. Dvs inget snor alls. Däremot kan det ju vara idé att röra lite lätt på hästen så den får loss det som sitter, om den i övrigt är pigg. Men som sagt, ingen pulshöjande aktivitet.

Han blir inte ansträngd av promenader och skrittjobb på lina :) Handlar mer om underhålla musklerna.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
477
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 627
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 471
Senast: Morces
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp