Bukefalos 28 år!

Hur långa och många träningspass?

Lillo

Trådstartare
Hur långa pass kör ni när ni tränar med era hundar?

Och vad tränar ni och vilken typ av hund har ni?
 
Hur långa pass kör ni när ni tränar med era hundar?

Och vad tränar ni och vilken typ av hund har ni?
Jag försöker få till minst tre pass per dag. Har en egensinnig dvärgschnauzer så kör enligt bäst var dag. 10 godisbitar/belöningar och sen paus. I och med fotutmaning så börjar vi äntligen kunna kedja lite längre och göra mer innan belöning.
Har tränat mot start i lydnad, Agility och rallylydnad. Tränar nosework, spår men har nu helt snöat in på freestyle och htm och går mot tävlingsstart i mars.
 
Alltifrån en timme till en kvart, beroende på vad vi gör och vad jag vill åt. Uthållighet, stadga, finlir? Ser väldigt olika ut. Jag tränar/tävlar lydnad, men tränar även en del uppletande, agility, spår, vallning, balansboll och annat. Jag har welsh corgi cardigans.
 
Beror på, allt ifrån 1-2 minuter till heldagar. När mallen ska hålla fullt fokus så är vi nog uppe i 10-15 min träning ungefär.
Vi tränar bruks (spår, sök, skydd), lydnad och specialsök.
 
Det beror ju helt på vad som tränas. Är vi ute i skogen för bruksspår blir det ganska lång tid även om inte spårandet tar mer än 30-40 minuter beroende på vad vi lags för spår. Men då blir det ofta ett uppletande, någon budföring och kanske lite lydnad och platsliggning medans spåren ligger till sig.

Specialsök hemma går på 10-15 minuter, med träningsgruppen blir det flera områden och då kan det vara 4x10 minuter beroende på hur vi lägger upp det.

Lydnad på klubben en vanlig träningsdag blir fyra-fem pass a' 10-15 minuter styck men då är det vila i bilen för hunden mellan då andra hundar körs.

Jag räknar med att jag snittar en timme aktiv träningstid/dag för hunden + rastning och promenader. Timmarna man själv lägger är väldigt många fler, det ska läggas spår, vallas rutor och hjälpas träningskompisar osv osv. Och FIKA, man får inte glömma att FIKA!

Schäfer 6år, tränar IGP, bruks, specialsök, nosework (väldigt lite) och rallylydnad men just nu är vi mammalediga.
 
Golden på snart 7 år
Det är väldigt olika. Är vi på kurs eller tränar med träninggruppen så blir det va 1,5 timmes pass

Tränar vi hemma så blir det 1-3 korta pass på ca 10-15 minuter där vi lägger fokus på 1-2 moment. (rallylydnad, lydnad eller nosework)

Utöver detta promenader
 
Har dålig koll på hur mycket tid vi lägger totalt, är allt från ett par minuter åt gången hemma i hallen till heldag på kurs eller med träningsgrupp. Då.uppdelat på flera pass såklart med vila emellan. Tränar framför allt rallylydnad, lydnad och specialsök, tävlar än så länge bara rallylydnad och lydnad. Tricktränar en del hemma också, bara för att det är kul 🙂 Går inte en dag utan någon form av träning, men inte alltid organiserad eller välplanerad.
 
Tänker man mental träning så blir det ofta ca 5 min långa pass. Men, då har jag två hundar och kan köra en hund 5 minuter, sedan andra hunden i 5 minuter, tillbaka till första i 5 minuter... När jag gör så, då blir det aldrig mer än 3 pass per hund. Eller så kan man se det som att vi tränar en halvtimme, men att hälften av tiden är vilotid :p

Jag brukar göra något litet med hundarna varje dag, men ibland blir det bara ett enkelt "stå" och så få de en godis och sedan är vi klara. Mer ordentlig träning kör vi som mest varannan dag, men skulle det gå någon månad utan att vi gör något alls så är de nöjda med det också. För dem är den fysiska motionen mer viktig.

Jag har salukis, och det som gör att de passar mig så bra är just att det går att träna lite allt möjligt med dem och tävla (jag har tävlat både i lydnad och rallylydnad med för rasen bra resultat), men de behöver det inte. Själv föredrar jag långa skogspromenader före mental träning med hundarna. Dessutom är jag för dålig på att organisera ihop saker och fullfölja dem för att det ska bli något av vår lydandsträning.
 
Hur långt är ett snöre?
Vi tränar allt från några minuter till heldagar när man är på kurs (även om det ibland är mycket väntetid mellan passen).
I agility och annan träning så är det oftast 1-2 timmar med tre hundar som tränas omlott 5-10 minuter i taget och de passen kör vi 3-4 dagar i veckan ungefär. Vallning är allt från 45 sekunder (peta in ankorna på kvällen kanskeinte direkt räknas som träning iofsej) till upp mot en halvtimme eller så länge som krävs beroende på vad vi ska göra. Våra hundar tränas nästan varje dag, ibland mycket och ibland bara en tio minuter med nosarbete när man inte hinner/orkar mer.
Bcarna kan träna hur mycket som helst egentligen medans sällskapsmixen tränas oftast max fem minuter i taget i ett par omgångar. Min förra hund en corgi cardigan jobbade också gärna hur länge och mycket som helst, det fanns inget stopp där mer än orken hos matte.
 
Hur långt är ett snöre?
Vi tränar allt från några minuter till heldagar när man är på kurs (även om det ibland är mycket väntetid mellan passen).
I agility och annan träning så är det oftast 1-2 timmar med tre hundar som tränas omlott 5-10 minuter i taget och de passen kör vi 3-4 dagar i veckan ungefär. Vallning är allt från 45 sekunder (peta in ankorna på kvällen kanskeinte direkt räknas som träning iofsej) till upp mot en halvtimme eller så länge som krävs beroende på vad vi ska göra. Våra hundar tränas nästan varje dag, ibland mycket och ibland bara en tio minuter med nosarbete när man inte hinner/orkar mer.
Bcarna kan träna hur mycket som helst egentligen medans sällskapsmixen tränas oftast max fem minuter i taget i ett par omgångar. Min förra hund en corgi cardigan jobbade också gärna hur länge och mycket som helst, det fanns inget stopp där mer än orken hos matte.
Frågan var mest riktad till vardagsträning dvs hur lång tid man tränar när man åker iväg och tränar, att träna några minuter hemma eller åka iväg på kurs och tävling kan man såklart också göra men jag tänkte mest på hur länge folk tränar när dom åker iväg till klubben tex :(
 
Frågan var mest riktad till vardagsträning dvs hur lång tid man tränar när man åker iväg och tränar, att träna några minuter hemma eller åka iväg på kurs och tävling kan man såklart också göra men jag tänkte mest på hur länge folk tränar när dom åker iväg till klubben tex :(

Det beror ju återigen på vad det är som ska tränas på klubben. Är vi ett gäng kan vi ju hålla på i 1-2 timmar och köra en hund åt gången medan de andra vilar. Åker vi iväg och vallar är det ofta halv- eller heldag, men hunden spenderar ju inte flera timmar inne i fållan. Din fråga är lite för ospecifik. :) Förstår inte den ledsna smileyn dock?
 
Frågan var mest riktad till vardagsträning dvs hur lång tid man tränar när man åker iväg och tränar, att träna några minuter hemma eller åka iväg på kurs och tävling kan man såklart också göra men jag tänkte mest på hur länge folk tränar när dom åker iväg till klubben tex :(

Då är det bra att specificera det i frågeställningen direkt, det var inte tydligt att det var den träningen du avsåg. Som ovan vet jag fortfarande inte inriktningen du tänker dig. Jag kör främst lydnad och agility när vi är iväg medans bruks kan ju ta längre tid.

Sen är vardagsträning olika för olika personer, för mig är det vardagsträning att stå en halvdag i fårhagen såväl som att köra några minuter med nosarbete.
Om jag tränar själv så är jag oftast iväg 1-2 timmar och tränar med tre hundar på brukshundsklubben, vilket jag också skrev ovan. När man är iväg med ett träningsgäng kanske man är borta 2-3 timmar med en hund och får mindre gjort. De fall jag bara tränar en hund själv så tar det oftast i regel ändå en timme då jag har paus emellan särskiltom det mentalt krävande, så det tar lika lång tid som art köra två hundar omlott 🙂.
 
Frågan var mest riktad till vardagsträning dvs hur lång tid man tränar när man åker iväg och tränar, att träna några minuter hemma eller åka iväg på kurs och tävling kan man såklart också göra men jag tänkte mest på hur länge folk tränar när dom åker iväg till klubben tex :(
Åker jag till klubben blir det sällan kortare än en halvdag. Men den faktiska träningstiden per hund blir ju inte fyra- fem timmar utan det som ingår runt omkring tar den mesta tiden.
 

Men det blir ju jättesvårt?
Vill jag träna ny fjärrdirigering blir det max tio minuter. Vill jag träna uthållighet i fria följet kan det pågå länge, med pauser. Vill jag introducera en ny doft, så kanske man nöjer sig med några minuters klickerträning. Vill jag introducera får kanske jag bara tar ett varv med hunden i lina runt fållan och nöjer mig så.

Vad tänker du att du vill ha ut av tråden? Din frågeställning blir så bred att det blir omöjligt att ge ett rimligt svar.
 
På klubben blir det nog runt 30-45 minuter aktiv tid men uppdelat i typ 10-minuters stints med korta pauser mellan. Är vi flera blir det kortare men mer intensiva pass och färre/kortare/inga pauser. Är det skogsarbete (upplet/spår/sök) så är det väl 20-30 minuters aktivt arbete per pass och 1-2 såna pass per hund beroende på hur många vi är som tränar.

Har långhårig collie och tränar bruks och lydnad mot tävling.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 780
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
6 343
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 553
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 855
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp