Bukefalos 28 år!

Hur långa och många träningspass?

Då är det bra att specificera det i frågeställningen direkt, det var inte tydligt att det var den träningen du avsåg. Som ovan vet jag fortfarande inte inriktningen du tänker dig. Jag kör främst lydnad och agility när vi är iväg medans bruks kan ju ta längre tid.

Sen är vardagsträning olika för olika personer, för mig är det vardagsträning att stå en halvdag i fårhagen såväl som att köra några minuter med nosarbete.
Om jag tränar själv så är jag oftast iväg 1-2 timmar och tränar med tre hundar på brukshundsklubben, vilket jag också skrev ovan. När man är iväg med ett träningsgäng kanske man är borta 2-3 timmar med en hund och får mindre gjort. De fall jag bara tränar en hund själv så tar det oftast i regel ändå en timme då jag har paus emellan särskiltom det mentalt krävande, så det tar lika lång tid som art köra två hundar omlott 🙂.
Alla får svara precis som dom vill :)
Sen är jag mest intresserad av svaren där man åker iväg på träning :)
 
Men det blir ju jättesvårt?
Vill jag träna ny fjärrdirigering blir det max tio minuter. Vill jag träna uthållighet i fria följet kan det pågå länge, med pauser. Vill jag introducera en ny doft, så kanske man nöjer sig med några minuters klickerträning. Vill jag introducera får kanske jag bara tar ett varv med hunden i lina runt fållan och nöjer mig så.

Vad tänker du att du vill ha ut av tråden? Din frågeställning blir så bred att det blir omöjligt att ge ett rimligt svar.
Svara precis som du vill :)
Du gav tre bra exempel på er träning bara här.
 
Frågan var mest riktad till vardagsträning dvs hur lång tid man tränar när man åker iväg och tränar, att träna några minuter hemma eller åka iväg på kurs och tävling kan man såklart också göra men jag tänkte mest på hur länge folk tränar när dom åker iväg till klubben tex :(
Väl värt att tänka på är att man absolut inte måste träna "enkelt" bara för att man är hemma. Tex har jag aldrig(!) tränat ordentligt på brukshundklubb ens innan tävling i rallylydnad. Då är en av huvudanledningarna till att jag håller på med rallylydnad just att det går att träna överallt. Vi skulle inte träna mer seriöst för att vi åkte iväg till en klubb, men att det går att träna hemma gör att det blir av. Vi tränar hemma, på parkeringen utanför, i parken nere i centrum, på något torg, på tågstationen...

Visst, vill man gå kurser, träna i grupp med andra osv, då behöver man ofta ta sig till en klubb, men däremellan kan man absolut trötta ut hunden med mental träning på hemmaplan, och det oavsett vilken hundtyp man har.
 

Frågan var mest riktad till vardagsträning dvs hur lång tid man tränar när man åker iväg och tränar, att träna några minuter hemma eller åka iväg på kurs och tävling kan man såklart också göra men jag tänkte mest på hur länge folk tränar när dom åker iväg till klubben tex :(
Just det svaret gör att det känns som om man kan svara "fel"?

Ok. Jag är relativt ny på allt typ.
Men specsök. så försöker jag hålla mig till 2- 3 sök per gång. Vi är inte uppe i några längre sök, utan det varierar från 10 sek - 60 sek. Paus och sen gör vi om det 2 - 3 gånger.
Väldigt kort faktisk träning.

Lydnad, allt från 5 minuter till en timme med paus emellan. Sällan längre.

Om det är på klubb då.

Men jag tränar mest hemma, 5- 10 minuter i köket, något finlir i lydnad eller kroppskontroll.
Uppletande, det görs på promenad 2- 3 sök från 2 - 5 minuter söket.
Tränar vi i paddocken (hemma) så gör vi det 5- 10 minuter, upp till 20 om jag vill träna olika moment och tränar mer på "flyt" än moment.
Jag leker en del och håller på med olika "lekutvecklingsövningar" som sedan ska bli moment eller utveckla uthålligheten för specialsök.
Specialsök gör jag helst i stallet, i sadelkammaren eller snickarboden, och det är samma som ovan. Korta sök på 10 - 60 sek då hon fortfarande är ny. Sen görs det 2 - 3 gånger.

Ibland får hon hjälpa till att hålla undan fåren osv men det blir mindre nu ju närmre lamning vi närmar oss.

Jag är sån som hellre lär in nya moment hemma och sen tränar på klubben/ kursen.

Hur mycket per dag eller hur många gånger i veckan beror, försöker ha två dagar som är lite mer slappande.
BC'n då.
Lill- terrier gör jag något mindre trick när andan fyller på och så får hon leta rätt på gömd leksak.

Eller tänker du på hur det ser ut för dem som är med i träningsgrupper, om de har något särskilt upplägg?
 
Åker jag iväg för träning är dwt aldrig kortare än en timme, men vanligare att det är 2-3 timmar. Växlar då mina hundar och troligtvis tränar jag tillsammans med någon eller några så vi har fler hundar som byter av varandra. Ibland tränar vi dem en åt gången, ibland flera parallellt.
 
Dvärgschnauzrar, 2 st hanar. Båda tränar nosework och den ena spår.

Nosework brukar bli 5 sök för den ena hunden. Sen är han trött och vill inte fortsätta och tappar fokus. För den andra hunden, som även spårar, brukar vi göra ca 10 sök. Noseworken brukar ta 30 min totalt. Gör detta någon gång eller två i veckan.

Spår brukar vara ca 300 m, han orkar sällan mer än så. Brukar ta ca 15 min att gå ett sånt, beroende på underlag.
 
Just det svaret gör att det känns som om man kan svara "fel"?

Ok. Jag är relativt ny på allt typ.
Men specsök. så försöker jag hålla mig till 2- 3 sök per gång. Vi är inte uppe i några längre sök, utan det varierar från 10 sek - 60 sek. Paus och sen gör vi om det 2 - 3 gånger.
Väldigt kort faktisk träning.

Lydnad, allt från 5 minuter till en timme med paus emellan. Sällan längre.

Om det är på klubb då.

Men jag tränar mest hemma, 5- 10 minuter i köket, något finlir i lydnad eller kroppskontroll.
Uppletande, det görs på promenad 2- 3 sök från 2 - 5 minuter söket.
Tränar vi i paddocken (hemma) så gör vi det 5- 10 minuter, upp till 20 om jag vill träna olika moment och tränar mer på "flyt" än moment.
Jag leker en del och håller på med olika "lekutvecklingsövningar" som sedan ska bli moment eller utveckla uthålligheten för specialsök.
Specialsök gör jag helst i stallet, i sadelkammaren eller snickarboden, och det är samma som ovan. Korta sök på 10 - 60 sek då hon fortfarande är ny. Sen görs det 2 - 3 gånger.

Ibland får hon hjälpa till att hålla undan fåren osv men det blir mindre nu ju närmre lamning vi närmar oss.

Jag är sån som hellre lär in nya moment hemma och sen tränar på klubben/ kursen.

Hur mycket per dag eller hur många gånger i veckan beror, försöker ha två dagar som är lite mer slappande.
BC'n då.
Lill- terrier gör jag något mindre trick när andan fyller på och så får hon leta rätt på gömd leksak.

Eller tänker du på hur det ser ut för dem som är med i träningsgrupper, om de har något särskilt upplägg?
Nej det var inte alls menat så :)

Jag är bara rent nyfiken då jag själv sällan tränar hemma utan åker till klubben och tränar så är dom svaren mest intressanta för mig men jag antar att fler människor kommer ha intresse av frågan :)
 
Tja, ettåringen var med och jobbade i 10 timmar i lördags, tränade 15 minuter i fredags och måndags och fick knappt nån aktivering alls idag. Tvååringen var med och jobbade i 4.5 timmar i morse och fick sen 90 min promenad ihop med valpen, men tränades också bara nån kvart i helgen.

Jag har arbetande vallhundar. Nyinlärning görs i korta effektiva pass med hög koncentration och få repetitioner, arbete kan vara allt från 0 minuter till 10 timmar om dagen, beroende på vad som ska göras.
 
Agility ute på klubben är för oss effektiv tid 3-4 gånger 5 minuter. Tid på plats oftast mellan 90-180 minuter.
 
Lägger väl ca i snitt 6h på hundträning i veckan just nu under "lågsäsong" och när jag tränar själv, lägger tid på lydnad/skyddslydnad/spår/uppletande.
Tränar för IGP.
 
Åker iväg och tränar agility i en grupp en gång I veckan och banan är bokad 2,5 timme men kör väl typ bara 5-10 minuter åt gången och brukar vara inne 3 gånger. Cocker på 10,5år.
 
Väl värt att tänka på är att man absolut inte måste träna "enkelt" bara för att man är hemma. Tex har jag aldrig(!) tränat ordentligt på brukshundklubb ens innan tävling i rallylydnad. Då är en av huvudanledningarna till att jag håller på med rallylydnad just att det går att träna överallt. Vi skulle inte träna mer seriöst för att vi åkte iväg till en klubb, men att det går att träna hemma gör att det blir av. Vi tränar hemma, på parkeringen utanför, i parken nere i centrum, på något torg, på tågstationen...

Visst, vill man gå kurser, träna i grupp med andra osv, då behöver man ofta ta sig till en klubb, men däremellan kan man absolut trötta ut hunden med mental träning på hemmaplan, och det oavsett vilken hundtyp man har.
Nä det är klart man inte måste vara på klubben! Men jag personligen känner att det är svårt att få kvalitet i träningen hemma i vardagsrummet eller på gräsmattan utanför huset. Hemma kör jag i princip bara styrketräning och teknikpill där det handlar om att få till många repetitioner regelbundet för att sätta rörelser i kroppsminnet. På klubben eller i inomhushall tränar vi "på riktigt" - startrutiner, kedjor och banor, hela moment eller delar av moment i följd, känsla engagemang och fokus i olika delar av moment, störningsträning och kommendering osv. Där är jag också noga med kriterier för belöning, jag varierar belöningsfrekvens osv. Jag behöver både platsen och ytan (och ofta också träningskompisar) för fokuset och för att träna på allt det där samt alla andra delar av lydnadsträningen runt om kring - ingångar på plan, transporter mellan moment, uthållighet, pauser osv osv osv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 276
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 930
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 973
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 070
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp