Bukefalos 28 år!

Hur långt kan man köra på reservhjul?

Milosari

Trådstartare
Fan. Punka på däcket. Dåliga däck så lika bra att byta istället för att laga. MEN det var visst rätt lång leveranstid, jag får inte på dem innan den 25:e. Jag behöver inte köra särskilt mycket men klarar mig inte helt utan bil. Funkar det att köra sammanlagt ca 15 mil på ett gammalt reservhjul? Bilen är från -00 och jag antar att däcket är lika gammalt.
 
under 3 förutsättngar

1 Det är samma typ av däck som sitter på resten av bilen (Dubbdäck eller dubbfritt vinterdäck)
2 att mönsterdjupet är lagligt
3 att det håller lust

Så kan du köra till du får ditt nya däck.
 
under 3 förutsättngar

1 Det är samma typ av däck som sitter på resten av bilen (Dubbdäck eller dubbfritt vinterdäck)
2 att mönsterdjupet är lagligt
3 att det håller lust

Så kan du köra till du får ditt nya däck.

Det är dubbfritt men tveksamt om det är vinterdäck. På en svensk Volvo verkar det dock rätt dumt med ett sommardäck? Det är ju vinter halva året i norra änden... Men om vi bortser från det så borde alltså däcket hålla fast det är så gammalt?
 
Det är dubbfritt men tveksamt om det är vinterdäck. På en svensk Volvo verkar det dock rätt dumt med ett sommardäck? Det är ju vinter halva året i norra änden... Men om vi bortser från det så borde alltså däcket hålla fast det är så gammalt?
Det tål ju inte samma belastning + att dess friktionsvärde blivit betydligt sämre men annars...
 
Det blir till att hålla tummarna med andra ord :D.

Vart tusan bor du om du inte kan få tag i däck på 4 veckor? Är ju bara att åka in till närmsta däckgubbe så är det hemma på två dagar om det inte finns i lager.

Volvos reservdäck tål inte hastighet över 50 någon längre sträcka, samt att det är sommardäcks blandning i gummit. Bästa är att byta ut reservdäcket med ett normaldäck (gärna då odubbat vinterdäck) och fälg, så behöver du aldrig fundera på vad det tål om du får punka igen
 
Har dina andra däck bättre fäste (t ex dubb) gissar jag att det kan bli lite spännande bilkörning på vinterväglag om ett däck släpper hela tiden. Går det inte att hitta två billiga begagnade däck på fälgar att sätta dit så länge?
 
Det är dubbfritt men tveksamt om det är vinterdäck. På en svensk Volvo verkar det dock rätt dumt med ett sommardäck? Det är ju vinter halva året i norra änden... Men om vi bortser från det så borde alltså däcket hålla fast det är så gammalt?
Kolla sprickor etc. Ser det fräscht ut? Körde för några veckor sen men lite för gamla däck till hästtransporten. Lite torrsprucket men inget farligt. Men visst fan sprängdes däcket. Så kolla noga hur det ser ut. Jag hade inte kört 15 mil på ett reservhjul dock. Köp nått billigt på blocket tex så länge o släng på?
 
Kolla sprickor etc. Ser det fräscht ut? Körde för några veckor sen men lite för gamla däck till hästtransporten. Lite torrsprucket men inget farligt. Men visst fan sprängdes däcket. Så kolla noga hur det ser ut. Jag hade inte kört 15 mil på ett reservhjul dock. Köp nått billigt på blocket tex så länge o släng på?

Varför köpa dyrt begagnat med slitna dubbar?

De flesta har Nordman på lager, regummerat med Hakkapelitas 5 och eller 7 mönster, dubbad odubbad efter önske OCH samma gummiblandning som Hakka 5/7 original. Pris mellan 450 och 700 stk.
 
Varför köpa dyrt begagnat med slitna dubbar?

De flesta har Nordman på lager, regummerat med Hakkapelitas 5 och eller 7 mönster, dubbad odubbad efter önske OCH samma gummiblandning som Hakka 5/7 original. Pris mellan 450 och 700 stk.
Beror ju helt på vilka däck man har. Har man typ 15-16 tum så visst, men har man 18" och lågprofildäck så är det betydligt dyrare. Och ville hon ha något speciellt som inte finns inne förens om fyra veckor så kan det ju vara bättre att köpa nåt för stunden och köpa dom hon ville ha när dom inkommit.

Sa inget om dyrt med dåliga dubbar, så vet inte vad du har fått det ifrån. :)
 
Beror ju helt på vilka däck man har. Har man typ 15-16 tum så visst, men har man 18" och lågprofildäck så är det betydligt dyrare. Och ville hon ha något speciellt som inte finns inne förens om fyra veckor så kan det ju vara bättre att köpa nåt för stunden och köpa dom hon ville ha när dom inkommit.

Sa inget om dyrt med dåliga dubbar, så vet inte vad du har fått det ifrån. :)

De flesta dubbdäck brukar vara nerslitna efter 3 säsonger, visst brukar alla dubb sitta kvar men hårdmetallen i mitten är slitet ner till nivå med fästmetallen, och då har man inte mycket nytta av dem även om de är lagliga ...
 
Går det inte att plugga däcket för ett par hundralappar tills vidare?

Låter skumt med så lång leveranstid dock, kan du inte hitta några som får hem tidigare?
 
Oavsett anledning skulle inte jag lita en centimeter på en 16-17 år gammal gummiblandning. Om jag skulle köra med det, skulle jag inte köra fortare än 80, inga längre sträckor, inte ut i någon obygd - och inspektera det inför varje dag jag körde bilen.
Detta oavsett om det är sommar- eller vinterväglag - med de däck som hör till respektive säsonger. Eller om det rör sig om ett snikreservhjul med sina 'max 80km/h' eller vanlig däck.
 
Jag blev stannad av en polis i Ödeshög i 25-årsåldern. Vanlig rutinkontroll. Blåsa ballong, kolla körkort - och så gick han runt min Taunus '71. Så stannade han vid framhjulet, böjde sig ned. Ställde sig på knä. Steg upp, plockade fram ficklampa. Böjde sig ned igen, och inspekterade så att jag blev nervös som få.

Jag visste inte vad han höll på med. Däcket var ju i princip nytt. Nja, kanske inte nytt - men mönsterdjupet måste ju i varje fall vara det bästa på bilen. Hade fått punka några månader tidigare, och satt på reservhjulet. Det var helt oanvänt, och hade uppenbarligen legat i bilen se'n den var ny. Så det måste vara nåt annat han har intresserat sig för.

Så bestämde han sig för att det var nog. Reste sig upp, och gick mot den öppna sidorutan vid förarplatsen.
"Hörru du. Kom ut här så ska jag vida dig nånting."
Jag klev ut. "Det här är det allra jävligaste jag nånsin sett." Han visade med ficklampsstrålen var jag skulle titta. Det jag såg var ett framhjul. Ett fint framhjul. Som hade en sula som var en direkt kopia av Kojaks huvudsvål.

Screen_shot_2011-01-02_at_1_08_50_PM_7103.png


Det fanns inte ens antydan till att det funnits mönstedjup på det däcket.
Han tog fram penna och ett block. "Det här måste jag skriva böter på. Och det kommer bli dyrare än vad däcket du måste köpa. Se det som läropengar."

Så fick han ett larm. Jag överhörde att det var rörigt på en bank inne i staden. Rån? - vad vet jag, det kommunicerade han inte med mig.
Innan han hoppade in i polisbilen, vände han sig till mig en sista gång. "Nu blev du räddad av gonggongen. Men ta detta som ett tecken att du åker raka vägen till en däcksfirma och ersätter det där du nu har på vänster fram."
Sirenerna slogs på. Och så var han borta.


Eftersom jag hade en höggravid kvinna med mig, så vet jag att detta inträffade i maj 1989. Om däcket nu hade varit orginal, så var det 18-19 år gammalt. Visserligen har det hänt en del inom däcksbranschen mellan 1971 och 2000 - men däck är trots det fortfarande en färskvara.
 
Jag har inte riktigt råd att köpa däck på däckfirma, då blir det någon billigt skit i så fall. Har beställt på nätet, Nokian Hakkapelitta R2. Samma som jag redan har på 2 däck, köpta förra året. Måste först vänta på däcket och sedan på att firman som ska sätta på det har tid. Vill INTE ha dubb! Snabbare än 80 får jag inte köra oavsett om reservhjulet är sprillans nytt eller inte.

Ska inte ut i någon obygd, utan det är inom stan (till barnmorska och veterinär) som gäller, samt en resa Lund - Eslöv t o r. Kanske kommer jag inte upp i några 15 mil, men jag ville ha lite marginal. Det var halt som tusan i morse men jag tyckte inte att bilens köregenskaper påverkades så mycket som jag hade förväntat mig. Jag kör dock alltid väldigt försiktigt. Reservhjulet sitter bak och nyaste däcken fram, det kanske hade varit annorlunda om jag hade haft reservhjul fram?

Jag ska absolut hålla järnkoll på däcket så det inte förlorar för mycket mönsterdjup! Tittade efter sprickor när jag satte på det men det såg oförskämt fräscht ut.
 
När jag köpte min nuvarande bil följde det med friktionsdäck som vinterdäck.

De var som att åka i varmt smör. Under 10 grader kallt och bilen flöt omkring på vägen. Jag höll ratten stilla och vägen gick rakt fram men bilen hade liksom inte kontakt med vägen utan vandrade i sidled. Väldigt otäckt.

jag kollade däcken och de var runt 5 år gamla. Den åldern räckte alltså för att göra dem helt odugliga! De hade noll grepp. (och det var inga budgetdäck)

Det var en spännande vinter. Tack och lov var det inte så kallt så jag körde mest i de där få minusgraderna och plusgraderna där jag hade väggrepp. Dagarna med riktig kyla var få.
 
Jag har kört från Sthlm till Gbg på ett reservhjul som tydligen bara skulle hålla för några få mil... Jag körde dock plågsamt långsamt och pausade ofta (däcket blev väldigt varmt väldigt fort). Det var på sommaren, torrt ute, så vägen var det inga problem med. Däcket borde ha varit 8-10 år gammalt ungefär. När jag kom fram till Sthlm så fanns det utan tvekan mönsterdjup kvar i däcket, inga konstigheter.

Men ja.. Resan som skulle tagit 6-7 timmar tog ungefär det dubbla. Fy vad jag inte vill göra om det någonsin igen!
 
Däck och reservdäck är en spännande historia.

Nya bilar har nuförtiden ibland inte ens ett reservdäck. Funkar väl OK om det är vardag och man kan bli bärgad till en öppen däckverkstad.
Är det helg (och det är det väl alltid om något händer...) så står man där utan brukbar bil tills helgen är över.

Men inte har väl jag kollat mitt reservdäck sådär regelbundet precis...
 
Fan. Punka på däcket. Dåliga däck så lika bra att byta istället för att laga. MEN det var visst rätt lång leveranstid, jag får inte på dem innan den 25:e. Jag behöver inte köra särskilt mycket men klarar mig inte helt utan bil. Funkar det att köra sammanlagt ca 15 mil på ett gammalt reservhjul? Bilen är från -00 och jag antar att däcket är lika gammalt.

Är det ett reservhjul (med vinterdäck) och inte ett nödhjul så får du köra på det utan begränsning även om det pga ålder mm kan vara olämpligt. Är det ett nödhjul så får du bara ta dig hem eller till närmsta verkstad. Är det ett reservhjul med sommardäck så får du köra med det tillsammans med vinterdäck tills det ordinarie har hunnit lagas (eller bytas).

Sedan läste jag att du har kört med de bästa däcken fram. De bästa däcken ska sitta bak för att minimera risken för sladd vid övergång från halt underlag till ett underlag där däcken får fäste igen. Sämst däck bak orsakar fler dödsolyckor jämfört med när de sämsta däcken har placerats fram.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20060428/vagverket-farligt-med-samre-dack-bak

Jag gör teoriprovet på måndag! :angel:
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 345
Senast: ptr
·
Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 005
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 976
Senast: Trott
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 348
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp