Bukefalos 28 år!

Hur långt pendlar du per dag?

23km och 20-25 min i bilen. När jag jobbar dag så är mina tider 6-15, mitt val då det lätt blivit dubbla restiden om tiden varit 7-16.
Bor och jobbar i storgöteborg.
 
Oj, det är långt. Fördelen med tåg är väl ändå mindre stress än att köra själv. Men mycket långt.
Att köra själv är väl inget alternativ för mig då jag pendlar till och jobbar mitt i centrala Stockholm. Att köra är ca 11,5 mil.
Men som @tanten skrev. Det är då jag har egentid, jag läser väldigt mycket böcker på tåget.
 
14 km enkel resa, tar en kvart med bil. Haft 35 min som längst enkel väg, det var för långt 😑
Detta är precis lagom, hinner piggna till lite på morgonen och varva ner på natten.
 
Jag önskar att jag kunde åka kollektivt rent ekonomiskt. Vi pendlar 10 mil om dagen och det är ju sjukt tur att min arbetsgivare låter mig ha arbetstider som passar med makens så vi kan samåka för jag hade inte haft råd att jobba här om vi skulle kört 2 bilar om dagen faktiskt. Jag har också fördelen att kunna jobba hemma cirka 2 dagar i veckan med nuvarande jobb men bilen går ju ändå för maken måste jobba på plats varje dag.
Skulle vilja bo så det fanns kollektivtrafik om jag skulle köpt hus idag. Men nu bor vi där vi bor så då får vi bara göra det bästa av situationen. Blir nog en elbil framöver kanske, men man ska ha råd att köpa den också..
 
Bor lantligt, men har 3 km till jobb inklusive lämning av barn på skola innan jobb. Tar ca 15 min att komma till jobb
 
Ca 1 h och 15 min om jag cyklar till stationen, med ca 30 min tåg då jag kan passa på att jobba. (rent tekniskt kan jag nog jobba ca 20 minuter till när jag väntar på buss/åker buss/går från buss till kontor, men det brukar jag oftast inte göra annat än om jag håller på att läsa något). Ca 1 h 05 min om jag kör bil till stationen istället för att cykla, ca 50 minuter om jag kör bil hela vägen (vilket jag i princip aldrig gör).

Uppväxt på landet, så jag växte upp med 30-60 min med bussen i grundskolan, samma under universitetstiden dörr till dörr (bil-tåg-buss då).

När jag började jobba bodde jag två månader i Linköping först innan jag flyttade till mitt hus, då tog det fortfarande typ 50 min att köra bil i köerna för att först ta sig till hunddagiset (eftersom hunden inte skulle behöva vara ensam hemma på rummet) och sedan till det här universitetet.

Jag trivs på mitt jobb och har än så länge inte varit särskilt brydd om pendlingen (annat än att jag drömmer om en elcykel för att slippa bli svettig i uppförsbackarna på morgonen och komma fram någon minut snabbare ;) )
 
Jag avskyr pendling och är tacksam att det bara tar 5 min med buss (ca 10 min dörr till dör) till kontoret eller 5 min med cykel (ca 7 min dörr till dörr). Bor i Vasastan i Stockholm och kontoret ligger på Kungsholmen. Mitt tidigare jobb låg på Norrmalm så hade samma "pendling" även då.

Min aversion till pendling är en anledning jag i dagsläget har svårt att se hur jag skulle kunna bo utanför stan... Så det är tur att jag verkligen älskar att bo inne i stan. Mina första två år efter universitet bodde jag utanför Stockholm och då tog det ca 45 min dörr till dörr (5 min promenad till kollektivtrafiken + kollektivtrafik 35 min + 4 min promenad till kontoret). Det var väl ok men det är så mycket skönare sen jag flyttade in till stan för ca 8 år sen. Men skulle jag vilja bo i hus så skulle jag vara ok med en liknande pendling.
 
Jag kör 11 mil om dagen tor till jobbet. Under normala omständigheter tar det ca 40 min med bil enkel väg. Min smärtgräns går vid 1 timme ungefär. Tyvärr går det inte att ta bussen verken till eller från jobbet, vilket jag annars hade föredragit framför att köra bil, främst pga kostnaden.
 
Jobbar mest hemifrån men de dagar jag är på kontoret tar det 45 min enkel resa. Skulle inte orka det varje dag, hade så tidigare och det är ganska slitigt att köra 1,5 timme om dagen för mig, även om det kan vara skönt att lyssna på podd eller så under tiden. Hade hellre haft närmre till arbetsplatsen.
 
Jag avskyr pendling och är tacksam att det bara tar 5 min med buss (ca 10 min dörr till dör) till kontoret eller 5 min med cykel (ca 7 min dörr till dörr). Bor i Vasastan i Stockholm och kontoret ligger på Kungsholmen. Mitt tidigare jobb låg på Norrmalm så hade samma "pendling" även då.

Min aversion till pendling är en anledning jag i dagsläget har svårt att se hur jag skulle kunna bo utanför stan... Så det är tur att jag verkligen älskar att bo inne i stan. Mina första två år efter universitet bodde jag utanför Stockholm och då tog det ca 45 min dörr till dörr (5 min promenad till kollektivtrafiken + kollektivtrafik 35 min + 4 min promenad till kontoret). Det var väl ok men det är så mycket skönare sen jag flyttade in till stan för ca 8 år sen. Men skulle jag vilja bo i hus så skulle jag vara ok med en liknande pendling.
Kan lägga till att jag jobbar hemifrån 2 dagar i veckan, vilket jag älskar! Så skönt att kunna sova ca 45-60 min längre.
 
Jag har 21 minuter till jobbet, om trafiken samarbetar. (Går bommarna ner över järnvägen kan jag bli stående där i 4 minuter och det längsta jag stått för att komma ut på riksvägen (vänstersväng ut på den, vältrafikerad, 100 km/h och halvbra sikt åt sidorna) är 7 minuter.
Är ibland utlånad till en annan enhet, som tar lite mer än en timme att köra till. Funkar.
 
Nu har jag 10 min gångväg dörr till dörr. Tar 5 min hem med nedförsbacke och hemlängtan! 😂

Jag pendlade 2+2h kollektivt en period. Inget jag någonsin kommer göra om. 😅
 
Många här bor antagligen lantligt och har långa pendlingsresor. Var går din gräns? När måste man vara beredd att flytta för jobb?
Senaste 20 åren 3,5 mil enkel väg. Ca 40 minuter med bil. Ingen kollektivtrafik.

Finns inte ett enda jobb på närmare håll (nåväl några hundra meter kortare finns andra arbetsplatser), så bättre kan det inte bli.

Har bytt jobb en gång och då var det från våningsplan 2 till våningsplan 4 i samma hus.
 
Bor inte lantligt men busspendlar till närliggande stad, 30 km enkel väg. Har medvetet bosatt mig längs med busslinjen och har därför bussar som går mer eller mindre dörr till dörr på 45 minuter, fyra gånger i timmen.

I min erfarenhet är det byten som slukar tid/energi när man pendlar. Det går att utnyttja en timmas pendling om man sitter still på samma buss/tåg. Behöver man istället byta en eller flera gånger så rinner det iväg en massa tid på förflyttningar/väntan och det blir svårare att komma till ro med något konstruktivt.
 
Har 7 mil till jobbet och det tar ca. 50 min på morgonen och ett par minuter längre tid på eftermiddagen 😊. Kör bil, kollektivtrafik är inte en möjlighet. Tycker det är ganska trevligt att köra bil och höra mina poddar 😊.

Som mest har jag haft 2,5 timme enkel väg, tågpendling. Det gör jag aldrig om 😅!
 
När jag jobbade i stallet nu senast var det ungefär 1h 40min enkel väg med buss och promenad. Det var en ren mardröm och hade varit helt omöjligt om det inte varit så att jag fick ha med hundarna till jobbet.
Nu har jag fem minuter enkel väg på cykeln och det är underbart! Innebär också att jag kan sladda hem på lunchrasten om det behövs. :)
Jag tror inte jag skulle palla mer än 30-40 minuter enkel väg idag, och det skulle kräva att hunden fick följa med.
 
Många här bor antagligen lantligt och har långa pendlingsresor. Var går din gräns? När måste man vara beredd att flytta för jobb?
Jag har elva kilometer till jobbet, tar ca 17 minuter dörr till dörr som allra mest. 14-15 min en bra dag. väldigt kringelikrokig landsväg. (Tyvärr inte riktigt cyklingsbart då landsvägen känns livsfarlig att cykla på, annars hade jag lätt gjort det).

Jag har oftast haft ganska kort pendlingstid, som mest ca 35 minuter med spårvagn, och jag känner att däromkring ligger min smärtgräns. Sitter dock mycket hellre 40 min i bil på landsväg än en kvart i köer i stan eller på spårvagn, så det beror lite också på vilka färdmedel.

Skulle aldrig någonsin orka ha upp mot en timma eller mer som pendlingsväg. Jag förstår att det är realitet för många, men jag har valet att kunna undvika det och då gör jag det.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
676
Senast: Pilot
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 963
Senast: Ramona
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: astronaut
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 802
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp