Hur lastar ni? (Utbruten ur Dressyrsnackis)

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Elo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 655

Bukefalos 30 år!

Elo

Trådstartare
Min T är ju egentligen en förvuxen golden retriver valp. Allt är kul, helst ska man sitta i knäet på människor och allt går att ha i munnen....

Har tränat på att bli skickad in i transporten. Han går på fint och snällt när man går med honom, men åker man ensam och man går in med honom så går han ut igen, ca hälften av gångerna, innan man hinner stänga bakom. Eftersom han vill sitta i knäet så backar han för att kolla vad man gör...

Har intensivtränat i några dagar och 9 gånger av 10 går det helt perfekt. Den sista gången... :meh: huvudet under bommen. Försöka vända och kolla vad matte gör när man kommit halvvägs in? Stanna och backa för matte kom inte med och hon kanske gör nåt roligare? Stanna halvvägs, finta matte och gå in i den andra spiltan? (Hade båda öppna då jag började inskicken med att gå i spiltan bredvid...)

Vi har också hunnit träna en gång till och han var så fin. Har köpt mig en ny kavaj och nu behöver jag bara fixa stöveln som inte passar så kan jag åka ut och tävla...

Min T är ju egentligen en förvuxen golden retriver valp. Allt är kul, helst ska man sitta i knäet på människor och allt går att ha i munnen....

Har tränat på att bli skickad in i transporten. Han går på fint och snällt när man går med honom, men åker man ensam och man går in med honom så går han ut igen, ca hälften av gångerna, innan man hinner stänga bakom. Eftersom han vill sitta i knäet så backar han för att kolla vad man gör...

Har intensivtränat i några dagar och 9 gånger av 10 går det helt perfekt. Den sista gången... :meh: huvudet under bommen. Försöka vända och kolla vad matte gör när man kommit halvvägs in? Stanna och backa för matte kom inte med och hon kanske gör nåt roligare? Stanna halvvägs, finta matte och gå in i den andra spiltan? (Hade båda öppna då jag började inskicken med att gå i spiltan bredvid...)

Vi har också hunnit träna en gång till och han var så fin. Har köpt mig en ny kavaj och nu behöver jag bara fixa stöveln som inte passar så kan jag åka ut och tävla...

Det har tagit mig lite tid att hitta en teknik där jag ensam kan få in (och ut) en avstressad häst så att jag själv kan stänga bakdörrar och baklucka utan att behöva gå precis bakom och riskera att bli överbackad eller värre. Efter en del experimenterande så tog jag bort mellanväggen och låter högerdörren bak vara stängd från start. Fäster en longeringslina i grimman och lägger andra änden runt bommen (alltså inte snurrar eller fäster utan bara lägger löst över bommen) och "halar in" linan på vänster sida samtidigt som hästen går in på vänster sida. Då går det ändå lätt att släppa efter på trycket i grimman om det blir nödvändigt. men jag får bättre kontroll var han har huvudet när han går in och kan påverka med lite "tryck"/försiktigt smackande bakifrån. Ofta räcker det också med ett försiktigt tryck i grimman samtidigt för att han ska sluta tänka bakåt.

Den tekniken motverkar att han gärna vill titta bak och se vad jag gör och har då fått huvudet på fel sida mittenstolpen fram + risken att huvudet kommer under bommen om jag inte är med och kontrollerar. Och utan mellanvägg finns det ju också risk att han försöker vända sig om jag inte har något som hejdar det. Sedan när jag stängt vänsterdörren också så surrar jag fast longeringslinan tillfälligt vid baklämmen så den håller sig någorlunda sträckt och huvudet är kvar i rätt läge. Sedan upp med bakluckan helt och sedan går jag fram och byter longerlinan mot grimskaften. Och halar ut longerlinan. Och så samma procedur fast omvänt när jag lastar av. I huvudsak kan jag då hålla mig på vänstersidan och ha den dörren mellan mig och hästen tills den öppnas och jag står hyfsat säkert bredvid.

Men först har vi tränat mycket bara gå in och gå ut, flytta enstaka steg framåt och bakåt och att jag står bredvid inne i släpet och kliar och gör det till en lite mysigare plats, tills han blivit mer trygg att bara gå in och stå kvar där inne utan att gå upp i varv.

Jag har 1,5-hästars och stänger bommen inifrån. Har tränat så att jag ska kunna röra mig på sidan av henne när hon är i transporten utan att hon flyttar sig. Vi går in tillsammans, jag klappar lite och sedan rör jag mig bara bakåt (alltså är fortsatt på hennes vänstersida inne i transporten) och stänger bomen därifrån.
Jag har fronturlastning så jag brukar också ha öppet där fram + öppna främre bommen så att hon kan stå lite längre fram när vi går in, så det inte är sådär på håret bakom😊

Jag brukar fälla ner den främre bommen innan jag lastar. Egentligen oavsett om jag följer med in eller inte, följer jag med in har jag bättre med plats och stannar jag utanför så stoppar inte hästen huvudet under bommen. Men det betyder också såklart att jag har framdörren stängd när jag lastar. :)

Mvh,
Lady_S

Jag brukar gå in, kliva ur i fram och gå bak och stänga bommen. Fumo går inte ut. Ozzy håller på att lära sig det han med.

Jag brukar gå in, kliva ur i fram och gå bak och stänga bommen. Fumo går inte ut. Ozzy håller på att lära sig det han med.

Så brukar jag också göra, fram tills E och jag åkte sjuttontusen gånger till semin station förra året. Då hann jag inte ens fälla ner lämmen innan hon sprungit in själv 😂 så nu mer skickar jag på henne och står kvar bakom 🙌

Jag brukar fälla ner den främre bommen innan jag lastar. Egentligen oavsett om jag följer med in eller inte, följer jag med in har jag bättre med plats och stannar jag utanför så stoppar inte hästen huvudet under bommen. Men det betyder också såklart att jag har framdörren stängd när jag lastar. :)

Mvh,
Lady_S

Hahah. Det hade jag aldrig vågat. Risken är väl att han försöker vända där framme, eller nåt :cautious:

Jag skickar in, har alltid hönät och i början hade jag även krubba fram med goda grejer för att hon skulle stanna kvar och inte backa ut och kolla varför jag stod kvar utanför.

Jag skickar in, har alltid hönät och i början hade jag även krubba fram med goda grejer för att hon skulle stanna kvar och inte backa ut och kolla varför jag stod kvar utanför.

Det här är väl typ målbilden. Och det som händer de flesta gånger. Men min känsla är att umgänget med människor ofta är mer värt än tex godaste maten. (Tex kommer han alltid i hagen när man ropar. Även om han precis blivit fodrad, vi släppte dem på gräs för 10min sen, eller vad som helst).

Och med det sagt. Han går ju in. Han är chill bara man inte försöker flytta mellanväggen. Han stannar kvar. Han backar ut långsamt och på kommando. Förutom de där få gångerna när han ska tänka själv...

Hahah. Det hade jag aldrig vågat. Risken är väl att han försöker vända där framme, eller nåt :cautious:
Jag har separata frambommar och fäller bara den ena, så om de skulle försöka vända så kommer de inte så långt? :confused: Men jag vet inte, varken hästarna eller jag har tänkt tanken att de skulle försöka vända där framme. :o

Mvh,
Lady_S

Jag kan stänga bommen framifrån, så gör lite olika med de olika hästarna. G skickar jag i princip alltid in, han står bra och då kan jag stänga bak direkt, smidigt för mig. P är lite orolig i släpet innan vi kommer iväg, så honom har jag inte börjat skicka in än. Jag går in, stänger bommen, sätter fast honom, går runt, stänger bak, stänger framdörren och åker så fort jag kan. Han har någon gång fått ner huvudet under bommen eftersom han hängde med mig och jag gick under bommen, så jag är numera rätt noga med att se till att han har huvudet uppe. Jag har även haft en häst som blev rädd när man böjde sig under bommen, då lossade jag den alltid vid lastning och satte upp den när vi var på plats. När jag hade släp utan aidsystem lärde jag alla hästar att bli inskickade.

Skickar helst in men kan också gå med bredvid mellanväggen för att sen ta upp bommen. Om de velat backa har jag nån gång haft en lina bakom rumpan bara för att päminna att det tar stopp. De flesta accepterar den direkt och håller sig stilla så bommen kan fällas upp. Har aldrig gått ur släpet utan att bommen är uppe.

Jag har alltid vant mina hästar vid att jag skickar in dem och stänger direkt bakom.

Den nya har jag inte kommit så långt med än, där går jag med henne in och går sen ut fram och går bak och stänger. Ibland har hon hunnit backa ut då och sen inte velat gå in igen, men senaste gångerna har det gått bra.

Jag skickar in. Min häst tycker det är jobbigt att vara i transporten så jag har lagt många timmars träning och pengar på att jag ska kunna lasta själv i alla miljöer. Min häst gillar att vara med på träning på nya platser och de sista åren verkar hon koppla ihop transport med kul träning.

Så brukar jag också göra, fram tills E och jag åkte sjuttontusen gånger till semin station förra året. Då hann jag inte ens fälla ner lämmen innan hon sprungit in själv 😂 så nu mer skickar jag på henne och står kvar bakom 🙌
Min förra kunde jag skicka, men Fumo stannar bredvid mig och tittar på mig med en min av ”Nejmen du före, jag kommer efter!” 😂

Jag skickar in både tvååringen och treåringen.
Min gamla ponny la jag grimskaftet över halsen men nu har jag ett långt grimskaft så håller kvar i det och stänger innan jag släpper och håvar in det framifrån när jag sätter fast dem.
I början hade jag lina runt bommen, inte för att hålla fast eller dra men för att visa riktning fast jag står bakom.

Jag skickar in både tvååringen och treåringen.
Min gamla ponny la jag grimskaftet över halsen men nu har jag ett långt grimskaft så håller kvar i det och stänger innan jag släpper och håvar in det framifrån när jag sätter fast dem.
I början hade jag lina runt bommen, inte för att hålla fast eller dra men för att visa riktning fast jag står bakom.
Hur lär man de det? Du får komma och lära oss :D

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka