Hur lite hö?

Bukefalos 30 år!

Det är jätteintressant att se men om jag inte minns fel så är detta från mark som de tar hö på. Jag såg vissa på facebook som delade vidare det som ville översätta det rakt av till hästhagar oavsett andra förutsättningar (inklusive magra skogshagar). Det är inte nödvändigtvis så enkelt.

Men mycket krut är det i gräset oavsett.
Ja det är det, men jag tror att någon ställde frågan hur det är med ogödslad vall. Han svarade att på våren ligger ogödslad vall i liknande värden men det blir mindre mängd om man skördar.

Det här går min på. Liten hage, storlek som liten ridbana. Hysteriskt hungrig - men tappar inte ett gram än och stenhårda depåer vid nacke och svansrot

Men gräset växer ju så det knakar utanför hagen. Så även om han gnager ner snabbare än det växer så får han uppenbart i sig en hel del kalorier
PXL_20250605_161315592.webp

Mina två har aldrig varit så fina som i år. Jag flyttar staketet varje dag och när jag tycker jag är snål så tänker jag på vilken fångest jag hade förra året. Jag får lite ont i magen och undviker att flytta staketet ännu mer. Det är så svårt så här i början tycker jag för vädret växlar och gräset följer med. Min häst är slimmad men fettdepån vid bogen är kvar så mer mat ska hon uppenbarligen inte ha.

Jag halverade hagen idag. Hästen ser ut som en biffko. Så nu går hon ännu mindre. Får se om det räcker. Annars får jag minska ännu mer. Vidrig hästhållning, men får hon fång sliter jag mitt hår.

Är jag den enda som önskar torkperiod?

När jag läste om hästars utfodring för ungefär 1000 år sedan lärde jag mig att i en nerbetad hage med kort gräs kan hästen få sig otroligt mycket mer näring än en överväxt hage. Vill minnas att unga, korta grässtrån i regel har högre koncentration av protein och lättsmälta kolhydrater, medan högre, äldre gräs innehåller mycket mer fibrer. I en hage med högt gräs betar hästarna mindre, eftersom längre och grövre gräs kräver mer tuggande.

Så länge hästen är fet och inte går ner i vikt tillräckligt snabbt får den ju i sig för mycket mat. Just nu kanske det är svårt att få hästen att gå ner i vikt med de förutsättningarna, men det hade nog varit bra om det fanns möjlighet att släppa den i en överväxt hage senare i sommar.
Dum fråga men jag bara funderar fritt - om man har en häst som riskerar fång, kan det vara värt risken att prova släppa hästen i en överväxt hage? Där gräset är typ gult.

Jag halverade hagen idag. Hästen ser ut som en biffko. Så nu går hon ännu mindre. Får se om det räcker. Annars får jag minska ännu mer. Vidrig hästhållning, men får hon fång sliter jag mitt hår.

Är jag den enda som önskar torkperiod?
Torka stressar ännu mer och sen kommer regnet och allt exploderar. Så jag vill inte ha vanlig torka. Men en lokal 2018-torka i hagen blir toppen! 😅

Fast just nu behöver de i alla fall uppehåll så de kan skörda. Tillväxten har det ju inte varit något problem med, men skörden börjar bli sen.
Som vanligt beror det ju dock på var man bor. Här har det absolut inte växt dåligt men långsamt för det var en snustorr, kall vår. Det är först nu senaste 2 v det börjat regna.

Och en månads torka slår ju ut återväxten helt

Så uppehåll och värme ja. Torka är knappast någon bonde behjälpt av oavsett var i landet

Dum fråga men jag bara funderar fritt - om man har en häst som riskerar fång, kan det vara värt risken att prova släppa hästen i en överväxt hage? Där gräset är typ gult.
Jag gör det. Har två sommar hagar som jag alternerar mellan så den jag släpper på nu, har övervuxet gräs. Fördelen är att ja, de får en lite större hage vilket känns bra för matte hjärtat. Men man måste ändå ha koll på gräset för det kan finnas mer än man tror.

Fast just nu behöver de i alla fall uppehåll så de kan skörda. Tillväxten har det ju inte varit något problem med, men skörden börjar bli sen.
Det har varit problem med torka här hela våren. TACK och lov började det regna för ett fåtal veckor sedan och gräset började växa. Vi var på väg mot en smärre katastrof här. Min telefon plingade varje dag med varningar om risk för gräs- och skogsbrand. Men, ja, visst behövs det lite uppehåll snart för skörd. Min bonde tar torrhö så hans skörd är inte sen. Den brukar han ta vid midsommar eller strax efter.

Som ett enkelt track system, att hästen rör sig längst med ytterstaketet och gräset växer på rutan i mitten. För att begränsa mängden gräs/yta men ändå uppmuntra till mer rörelse och om man vill även kunna berika tracken lite utifrån förutsättningar

Smart! Det är en bra idé. Behöver lite fler stolpar bara.

Liknande trådar

• Mer hö eller halm?
  • Få i kräsen häst tillskott
  • Fiberfoder som förlänger tuggtid?
  • Fodra häst utan analys på allt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat