Hur lite hö?

Bukefalos 30 år!

Det jag haft absolut bäst framgång med var när jag hade eget, klippte hagen med gräsklippare och hade betesbegränsare. Liten hage. Jag klippte gräset kortare än som nådde in i begränsaren - men som ni vet ställer sig en del gräs när man klippt det. Det gräset letade hästarna efter. Samt att de fick portionssilage (att äta genom begränsaren). Dvs de fick födosöka och beta och var grymt nöjda. Men de fick knapp i sig gräs. De gick där ca 10-12 h och så inne eller i grushage resten av dygnet. Alla tjockisar var superfina i hull, inkl både shettisen och den kraftigt insulinresistenta och sockerkänsliga ponnyn.

Då gräset inte var hårt nedbetat var det både mindre stressat och ffa höll grässvålen. Dvs inte halt och lerigt vid minsta regn.

Men det var ett helvetes jävla jobb, jag klippte gräset två gånger i veckan när det växte som värst. Och jag vill inte veta vad grannarna trodde.

Inte heller jag skulle våga släppa på övervuxet. För endera kommer det nytt grönt i botten och det är godast, eller så kan de få i sig sådana mängder.

Han får garanterat i sig gräs i en "jordhage med väldigt lite gräs". Inte mycket men de han får i sig är högsockerdynamit.

I späda skott och späd bark finns också socker ja, så gnaga grov bark nej det är inte boven. Äga sly - absolut en risk.

Vad menar du med svullen och vad är lugnt? Menar du med svullen hård mankam och/eller depåer är det absolut inte lugnt tyvärr :(
Jag kan ta bild på hagen om ett tag, det är verkligen minimalt med gräs utan att vara grusat. Har varit obeväxt/blåbärsris innan hästarna kom dit, nu lite mossa. Knappt några löv, det mesta som växer där är barrträd och de lövträd som lever har löven så högt upp att hästarna inte når. Det mesta slyt är redan uppätet.

Mankammen är typ svullen, ifylld, inte hård. Han har lite depåer men det finns absolut värre. Tror att det är mest lymfvätska. Inte mycket jag kan göra åt saken nu då jag pga olycka knappt kan gå ut, än mindre träna en häst, jag har ingen medryttare och det är en känslig häst som man inte släpper upp vem som helst på. Annars hade han varit igång.

Jag kan ta bild på hagen om ett tag, det är verkligen minimalt med gräs utan att vara grusat. Har varit obeväxt/blåbärsris innan hästarna kom dit, nu lite mossa. Knappt några löv, det mesta som växer där är barrträd och de lövträd som lever har löven så högt upp att hästarna inte når. Det mesta slyt är redan uppätet.

Mankammen är typ svullen, ifylld, inte hård. Han har lite depåer men det finns absolut värre. Tror att det är mest lymfvätska. Inte mycket jag kan göra åt saken nu då jag pga olycka knappt kan gå ut, än mindre träna en häst, jag har ingen medryttare och det är en känslig häst som man inte släpper upp vem som helst på. Annars hade han varit igång.
Alltså jag misstror inte det är lite. Det jag menade var att de får i sig gräs även i hagar med väldigt lite gräs osv. Men det lilla gräs de får i sig är extremt högt i socker. Enda hage de inte får i sig gräs alls är ju grushage.

Så reagerar han så är det ju på det han får i sig i hagen helt enkelt.

Har du bytt hö? Tänker om det är högre i socker än det de ätit innan?

Ja, som jag har förstått det så är det liksom redan färdigvuxet och börjar satsa all energi på att släppa sina fröer och sen börjar det dö av. Men då kommer återväxten därunder!

Ett av problemen med långt gräs är också den enorma mängden mat.

Jag föredrar faktiskt stripbete i små små bitar på högvuxet, helt enkelt för att begränsa mängden. På större ytor har jag det faktiskt hellre kort. Ja, sockerhalten kan vara högre speciellt under soliga dagar, men det är ju en mängdfråga också.

10kg med 15% socker är mindre totalhalt än 30kg med 10% socker...

Men har man en superkänslig häst så är det bättre med sandade/grusade tracks och skogshage. I brist på det, enbart beta de skuggade kanterna.

Sol + vatten = fotosyntes (dvs, socker)

Så tänkte jag göra i år!

Vår beteshage har väldigt högt gräs nu. Men skulle aldrig våga släppa min känsliga häst där. Även om gräset i teorin innehåller mer fibrer och mindre socker skulle hon vräka i sig på tok för mycket. De betar ju sällan de höga axen, utan går med mulen nere i backen och tar det kortare.

Frågar till hela tråden, är det inte i det läget man kan föredragit munkorg (beroende på hur de kan få i sig långt gräs eller inte)? Dvs övervuxet men man begränsar mängden genom munkorg och/eller stripbete?

Högt gräs och munkorg funkar dåligt.

Ja jag har hört det med från alla håll o kanter men tycker min lilla länsat vissa rator som då när jag försökte få grepp om längderna borde varit för långa för att funka. Hon är dock särdeles finurligt och det var ju inte heller övervuxet i den äldre/grövre bemärkelsen. Är kanske mer förlåtande så länge det är mer spätt gräs?

Ja jag har hört det med från alla håll o kanter men tycker min lilla länsat vissa rator som då när jag försökte få grepp om längderna borde varit för långa för att funka. Hon är dock särdeles finurligt och det var ju inte heller övervuxet i den äldre/grövre bemärkelsen. Är kanske mer förlåtande så länge det är mer spätt gräs?
Ja, spätt gräs kan böjas "in" lättare. Eller glest.
På samma sätt som mjukt hösilage kan det.
Men ett riktigt övervuxet betet (överblommat, grovt knähögt) är otroligt svårt ens för de skillade munkorgshästarna. Och de kommer söka kort gräs först

Det beror nog på individ. Jag har en WM som är mycket van vid munkorg, hon har en i storlek cob för att det ska vara luftigt och bekvämt. Varje dag ger jag dem ca 25 kvadratmeter nytt bete som är grönt ganska högt gräs blandat med gammalt fjolårsgräs. För dem blir det perfekt, hästen får i sig det hon behöver och ponnyn får i sig en mindre mängd, men jag har aldrig uppfattat att hon är frustrerad utan hon har utvecklat tekniken.

Det beror nog på individ. Jag har en WM som är mycket van vid munkorg, hon har en i storlek cob för att det ska vara luftigt och bekvämt. Varje dag ger jag dem ca 25 kvadratmeter nytt bete som är grönt ganska högt gräs blandat med gammalt fjolårsgräs. För dem blir det perfekt, hästen får i sig det hon behöver och ponnyn får i sig en mindre mängd, men jag har aldrig uppfattat att hon är frustrerad utan hon har utvecklat tekniken.

Det är typ så jag tänkte testa att göra med min också. När min stora väl slutat smyggåupp 😅

Vår beteshage har väldigt högt gräs nu. Men skulle aldrig våga släppa min känsliga häst där. Även om gräset i teorin innehåller mer fibrer och mindre socker skulle hon vräka i sig på tok för mycket. De betar ju sällan de höga axen, utan går med mulen nere i backen och tar det kortare.

Mina gör tvärt om - de noppar i princip bara i sig den biten längst upp på stråna.... Och ingen vräkar i sig, utan de går runt och tuggar lite här och lite där... De är ju vana att gå i gräshage med fri tillgång till hö, så har nog inte riktigt samma mentalitet som lättfödda ponnys vad gäller "äta så mycket det går". 😅 Men ska absolut hålla koll ändå.

Och min shettis fick fång vid stripbete i slutet av augusti... Men motionen var väl mindre än året innan pga körolyckan och lite annat. Gick med som handhäst ett par-tre dagar i veckan kanske. Löslongerades en del också. Samtidigt som hon gått på mer gräs och gjort mindre hos tidigare ägare..

Jag vet inte vad som är bäst längre, mer än grushage då.

Nu har jag ju inte henne kvar utan en 2-årig fjord och där håller jag mest koll och försöker begränsa intaget del av dygnet genom att stänga av stora hagen och hålla henne i den som är mestadels grus.
Ger nästintill inget hö. Typ tre tuggor per mål som sjukhagehästen får. Hon blir inte så lite avundsjuk annars 😅.

Det lärde jag mig var det bästa. Alltså rejält överväxt, typ en meter högt. Inte mycket socker per kg ts då. Men vågar ej rekommendera det eftersom det är gammal kunskap.
Tänkte på något sånt! Hagen intill stugan har haft sånt gräs senaste åren sen de slutade släppa ut hästar där och bara kor inom vissa perioder. Ser inte så näringsrikt ut men som magfyllnad skulle det nog funka bra tänkte jag, men det är nog inte så aptitligt 😅

Liknande trådar

• Mer hö eller halm?
  • Få i kräsen häst tillskott
  • Fiberfoder som förlänger tuggtid?
  • Fodra häst utan analys på allt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12