Bukefalos 28 år!

Hur löser vi det här?

Man slår inte någon nannas vall av misstag o av sett inhyrd maskin eller inte. Jädra nonchalans av bonden!
Bonden skall givetvis pynta er för 10 ton hö som ni går missar. Sen måste ni köpa in erat hö för vintern vilket inte är alltid helt lätt. Man kanske vill specifika värden, grässorter och bra skördat o torkat.

Hoppas att allt löser sig till det bästa för er.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Om TS har stamkunder men inte kan leverera rätt sorts hö i år finns det dessutonm en risk att TS förlorar sina kunder. Vem vill ha en leverantör som plötsligt inte kan leverera?
 
@Nielaa Nu hänger du nog inte med riktigt här. Inte en chans att skörda vårat hö innan midsommar/i början av juni, speciellt inte eftersom vi slaghackat det i april, det har inte hunnit komma upp ordentligt och får fel värden. Dessutom går det inte att torka riktigt hö när det regnar varannan dag och inte är högsommar värme. Nej vi tar alltid i juli då vi även har semester från våra heltidsjobb. Nu spelar det egentligen ingen roll för när jag fick samtalet så var gräset redan uppkört.

Kl
Vi har kommit fram till en lösning som funkar för oss båda. Dom har en okej vall där dom ska pressa rundbalar åt mig(utan plast). Jag har ju egentligen inte plats att förvara dom(får inte upp 250kg-balar på loftet) men har fått lov att ha dom i min svärfars maskinhall. Vi ska få låna en stor vagn att köra hem dom med så att vi får med alla på en gång. Skulle det bli så att deras skörd blir en dag som vi inte kan hämta(vi ska ha bröllop) så kör dom hem dom åt oss. Blir det en dålig sommar och svårt att torka hö till stora rundbalar(våra småbalar går ju normalt sett att rädda med fläktarna) så ska dom köpa hö i småbalar åt mig så att det räcker till mina hästar. Då går jag miste om den vinsten jag har haft på att sälja hö men jag slipper ju också allt arbete som vi normalt har med höt. Så jag är nöjd men vi fick förhandla bra mycket innan vi kom så långt:D:p
 
@Nielaa Nu hänger du nog inte med riktigt här. Inte en chans att skörda vårat hö innan midsommar/i början av juni, speciellt inte eftersom vi slaghackat det i april, det har inte hunnit komma upp ordentligt och får fel värden. Dessutom går det inte att torka riktigt hö när det regnar varannan dag och inte är högsommar värme. Nej vi tar alltid i juli då vi även har semester från våra heltidsjobb. Nu spelar det egentligen ingen roll för när jag fick samtalet så var gräset redan uppkört.

Kl
Vi har kommit fram till en lösning som funkar för oss båda. Dom har en okej vall där dom ska pressa rundbalar åt mig(utan plast). Jag har ju egentligen inte plats att förvara dom(får inte upp 250kg-balar på loftet) men har fått lov att ha dom i min svärfars maskinhall. Vi ska få låna en stor vagn att köra hem dom med så att vi får med alla på en gång. Skulle det bli så att deras skörd blir en dag som vi inte kan hämta(vi ska ha bröllop) så kör dom hem dom åt oss. Blir det en dålig sommar och svårt att torka hö till stora rundbalar(våra småbalar går ju normalt sett att rädda med fläktarna) så ska dom köpa hö i småbalar åt mig så att det räcker till mina hästar. Då går jag miste om den vinsten jag har haft på att sälja hö men jag slipper ju också allt arbete som vi normalt har med höt. Så jag är nöjd men vi fick förhandla bra mycket innan vi kom så långt:D:p
Varför ska ni behöva hämta de själva alls? Det känns som en självklarhet att ni ska få de hemkört och att ni även ska få mängd så ni kan sälja som ni brukar? Varför ska de komma undan så lätt när de gjort alla fel, att de ens har mage att "förhandla" känns helt absurt, de ska väl bara vara glada att ni inte kräver skadestånd utöver ersatt hö, tycker du är alldeles för snäll....
 
Varför ska ni behöva hämta de själva alls? Det känns som en självklarhet att ni ska få de hemkört och att ni även ska få mängd så ni kan sälja som ni brukar? Varför ska de komma undan så lätt när de gjort alla fel, att de ens har mage att "förhandla" känns helt absurt, de ska väl bara vara glada att ni inte kräver skadestånd utöver ersatt hö, tycker du är alldeles för snäll....
Kanske för att det som TS skrev är för henne en acceptabel lösning som innebär mindre arbete för dem, ibland är grannsämjan en viktig komponent.
 
@Aliche Jo egentligen skulle vi ju kunna kräva det. Men har vi "inget speciellt för oss" den dagen och får låna vagnen så vi får med alla i en vända så kan vi väl avlasta dom med det, jag får ju trots allt "gratis" hö för i princip inget arbete alls. Sen går jag ju miste om ca 10 000:- i den vinst jag brukar sälja hö för men ja, vi har ju inget arbete i sommar då istället. Och är vi bortresta eller mitt uppe i bröllopet så kör dom hem det åt oss. Och mycket är så klart för grannsämjan, avskyr att vara osams med folk. Det har även varit en del gnäll från bonden att deras verksamhet går så dåligt vilket inte jag borde behöva straffas för... Men jag tänker, borde inte han som var inhyrd att köra åt dom hjälpa dom med att ersätta mig? Det spelar ju ingen roll för mig hur dom löser det men det var bara en fundering :-)
 
@Aliche Jo egentligen skulle vi ju kunna kräva det. Men har vi "inget speciellt för oss" den dagen och får låna vagnen så vi får med alla i en vända så kan vi väl avlasta dom med det, jag får ju trots allt "gratis" hö för i princip inget arbete alls. Sen går jag ju miste om ca 10 000:- i den vinst jag brukar sälja hö för men ja, vi har ju inget arbete i sommar då istället. Och är vi bortresta eller mitt uppe i bröllopet så kör dom hem det åt oss. Och mycket är så klart för grannsämjan, avskyr att vara osams med folk. Det har även varit en del gnäll från bonden att deras verksamhet går så dåligt vilket inte jag borde behöva straffas för... Men jag tänker, borde inte han som var inhyrd att köra åt dom hjälpa dom med att ersätta mig? Det spelar ju ingen roll för mig hur dom löser det men det var bara en fundering :-)
Fast alltså vad har du med att göra att deras verksamhet går dåligt? Du säger att du vill främja grannsämjan men bonden verkar ju inte ha mycket intresse av det som han har betett sig! De gör ett gravt och sjukt klantigt/nonchalant fel som straffar inte bara dig och dina hästar nu när ni inte får den typ av hö som ni jobbat länge för och väntat på utan ni får nåt annat, men även utebliven inkomst. Och han har ändå mage att knorra och gnälla över att du vill ha kompenasation i form av likvärdigt hö?? Han tycker det är helt rimligt att ni bara ska vara tacksamma för det ni får istället och att ni ska hämta det själva "om ni inte har nåt bättre för er"
Jag ser det inte som att ni får "gratis hö" för ingenting, jag ser det som att han kommer undan väldigt billigt i förhållande till den jättetabbe han gjort. Att han sen har mage att klaga att hans verksamhet går dåligt så då ska det på nåt sätt gå ut över er när han har klantat sig...
Han verkar inte speciellt mån om er grannsämja utan mer mån om att han ska komma undan så billigt och lätt som möjligt. På er bekostnad.
Ni får självklart lösa det som ni vill och känner men jag tycker du är galet snäll mot honom och han borde tacka och bocka för fripasset och insistera på att köra hem hö och lasta in det där ni ska ha det. Förväxla inte att vara snäll med att bli överkörd och utnyttjad. Jag förstår helt hur du tänker och jag tycker det är jättefint att du vill lösa det på ett bra sätt men han verkar inte känna likadant och därför känns det som att du drog det väldigt korta strået i det här.
 
Jag tycker också det är dåligt agerat från början, man slår inte någon annans vall.

MEN jag tycker nog också att det är en rimlig uppgörelse TS har fått till stånd. Eget arbete ska också värderas i pengar, och TS vet ju med sig att det tar tid för att dem att skörda eftersom maskinerna kräver underhåll under arbetets gång.

Nu är det ju också storbonden som tar risken med slåtter, väder etc. Skulle han inte få in TS hö så får han helt enkelt köpa in det, vilket är en risk även TS hade fått ta - att inte få in grovfodret.
 
@Aliche Jo egentligen skulle vi ju kunna kräva det. Men har vi "inget speciellt för oss" den dagen och får låna vagnen så vi får med alla i en vända så kan vi väl avlasta dom med det, jag får ju trots allt "gratis" hö för i princip inget arbete alls. Sen går jag ju miste om ca 10 000:- i den vinst jag brukar sälja hö för men ja, vi har ju inget arbete i sommar då istället. Och är vi bortresta eller mitt uppe i bröllopet så kör dom hem det åt oss. Och mycket är så klart för grannsämjan, avskyr att vara osams med folk. Det har även varit en del gnäll från bonden att deras verksamhet går så dåligt vilket inte jag borde behöva straffas för... Men jag tänker, borde inte han som var inhyrd att köra åt dom hjälpa dom med att ersätta mig? Det spelar ju ingen roll för mig hur dom löser det men det var bara en fundering :-)
Jag ser en liten röd tråd i detta. En bonde som klagar på dålig lönsamhet, samt en anställd som gör slarvfel som belastar bonden ekonomiskt.
Det kanske är så att hela bondens verksamhet sköts lite slarvigt och då är det svårare att få till god lönsamhet.... En noggran arbetsgivare ger tydliga direktiv och därmed minimerar risken för extra kostnader.
Det verkar dock att TS har fått en deal som gynnar denne.
 
Om höet är slaget nu så är det visst rätt tid innan midsommar skall det slås och med all denna regn och nu när de varit regnfritt ska man slå nu om man inte vill ha rent på höet.
Så för den sakens skull så det jag faktiskt inte problem.. det är ingen skillnad på hö ko som för häst.. däremot när vi plastar in de så lägger vi själva till ämnen som gör hösilage eller ensilage beroende på hur vi går tillväga=)
Enda skillnaden mellan tidigt skördat hö och sent är näringen.. ett gräs som slås när den är i sin kraftigaste växtfas innerhåller mer näring.
Än om man låter gräset växa sig närmast överväxt och näringen börjar gå ner tillbaks i marken. Då får man ett bra hö för hästar som är lättfödda med låga värden i=)
Så har du mer näring behöver du inte ge så stor mängd innan djuret kommer upp i sin kvot om dagen, medans lägre värde gör att du får ge mer mängd. Men då får å andra sidan mer tuggtid.. vilket iaf jag eftersträvar till min häst=)

Så det som kan ha hänt är att hon nu står med ett hö med superhöga värden och om hon då hade tänkt sig lågt värde finns de problem.

Och DÅ.. skulle jag ringa upp bonden och säga som de är... du som slagit MIN åker inte jag, du som gjort fel och då får du ju givetvis kompensera mig för detta. Du får självklart skörda din åker själv och bala in och frakta hem höet till mig som kompensation för allt besvär du orsakat mig.
Vägrar du detta kommer jag bli tvungen att anmäla dig för stöld av mitt hö och kommer kontakta en advokat och kräva ersättning den vägen..Och den vägen blir både dyrare och jobbigare för eran del..Men ni väljer självklart vilken väg ni vill gå.

Skulle inte vika mig en mm i frågan.
Han ska inte komma med erbjudanden som det enda jag kan göra för jag gjort fel är dittan och dattan och ingen mer.
http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=18 här står vad skillnaden mellan ensilage och hösilage är.

I övrigt är jag rätt övertygad om att ts vet precis (efter flera år?) när deras hö bör slås och hur det ska hanteras.

Ts: låter som en ganska bra lösning ändå.
 
@Nielaa Nu hänger du nog inte med riktigt här. Inte en chans att skörda vårat hö innan midsommar/i början av juni, speciellt inte eftersom vi slaghackat det i april, det har inte hunnit komma upp ordentligt och får fel värden. Dessutom går det inte att torka riktigt hö när det regnar varannan dag och inte är högsommar värme. Nej vi tar alltid i juli då vi även har semester från våra heltidsjobb. Nu spelar det egentligen ingen roll för när jag fick samtalet så var gräset redan uppkört.

Kl
Vi har kommit fram till en lösning som funkar för oss båda. Dom har en okej vall där dom ska pressa rundbalar åt mig(utan plast). Jag har ju egentligen inte plats att förvara dom(får inte upp 250kg-balar på loftet) men har fått lov att ha dom i min svärfars maskinhall. Vi ska få låna en stor vagn att köra hem dom med så att vi får med alla på en gång. Skulle det bli så att deras skörd blir en dag som vi inte kan hämta(vi ska ha bröllop) så kör dom hem dom åt oss. Blir det en dålig sommar och svårt att torka hö till stora rundbalar(våra småbalar går ju normalt sett att rädda med fläktarna) så ska dom köpa hö i småbalar åt mig så att det räcker till mina hästar. Då går jag miste om den vinsten jag har haft på att sälja hö men jag slipper ju också allt arbete som vi normalt har med höt. Så jag är nöjd men vi fick förhandla bra mycket innan vi kom så långt:D:p
Har du haft storbalar förr? Min erfarenhet är tyvärr att dessa möglar väldigt lätt då det ofta är mycket svårt att få gräset tillräckligt torrt. När man sedan rullar det i storbalar så brukar det mögla inifrån och ut.
 
Har du haft storbalar förr? Min erfarenhet är tyvärr att dessa möglar väldigt lätt då det ofta är mycket svårt att få gräset tillräckligt torrt. När man sedan rullar det i storbalar så brukar det mögla inifrån och ut.

Jag delar helt uppfattning i fråga om rundbalar. Man rullar in fukten och får mögelproblem inifrån och ut.
 
@Tora och @Lovisaleonora

Det var min första tanke med, sa tvärnej till en början då jag tänkte att det måste vara skitsvårt att få det helt torrt och vi kan ju inte köra med fläktarna på rundbalar. Men bonden pratade om att om det blev lika bra skörd som förra året(fin sommar alltså) så var det inga problem dom hade hö på rundbalar kvar från förra året som var jättefina som dom gav kalvarna. Blev det inte lika bra skörd i år så skulle dom inte pressa i rundbalar. Och för det andra så vill jag ju inte ha rundbalar av den anledning att min svärfar får offra utrymme i sin maskinhall för mitt hö..
Det jag tänkte i efterhand var kanske att det är lika bra att dom kör hem allt hö till sig och att jag sen hämtar där efterhand. Märker jag då att balarna börjar bli dåliga så kan jag ju kräva annat hö än att stå där med 20 rundbalar till ingen nytta? Blir ju ett jäkla åkande i vinter men...
 
@Tora och @Lovisaleonora

Det var min första tanke med, sa tvärnej till en början då jag tänkte att det måste vara skitsvårt att få det helt torrt och vi kan ju inte köra med fläktarna på rundbalar. Men bonden pratade om att om det blev lika bra skörd som förra året(fin sommar alltså) så var det inga problem dom hade hö på rundbalar kvar från förra året som var jättefina som dom gav kalvarna. Blev det inte lika bra skörd i år så skulle dom inte pressa i rundbalar. Och för det andra så vill jag ju inte ha rundbalar av den anledning att min svärfar får offra utrymme i sin maskinhall för mitt hö..
Det jag tänkte i efterhand var kanske att det är lika bra att dom kör hem allt hö till sig och att jag sen hämtar där efterhand. Märker jag då att balarna börjar bli dåliga så kan jag ju kräva annat hö än att stå där med 20 rundbalar till ingen nytta? Blir ju ett jäkla åkande i vinter men...
Är det möjligt för er att pressa om höet till småbalar bara ni får det hemkört? Alltså får hem rundbalarna och pressar om.
 
@Tora och @Lovisaleonora

Det var min första tanke med, sa tvärnej till en början då jag tänkte att det måste vara skitsvårt att få det helt torrt och vi kan ju inte köra med fläktarna på rundbalar. Men bonden pratade om att om det blev lika bra skörd som förra året(fin sommar alltså) så var det inga problem dom hade hö på rundbalar kvar från förra året som var jättefina som dom gav kalvarna. Blev det inte lika bra skörd i år så skulle dom inte pressa i rundbalar. Och för det andra så vill jag ju inte ha rundbalar av den anledning att min svärfar får offra utrymme i sin maskinhall för mitt hö..
Det jag tänkte i efterhand var kanske att det är lika bra att dom kör hem allt hö till sig och att jag sen hämtar där efterhand. Märker jag då att balarna börjar bli dåliga så kan jag ju kräva annat hö än att stå där med 20 rundbalar till ingen nytta? Blir ju ett jäkla åkande i vinter men...
Min erfarenhet är att det är väldigt svårt att få bra hö i stora rundbalar ens vid extremt torrt väder. Jag har varit med om att bönderna säger det är inget fel på höt och ger det till sina djur men jag hade aldrigt gett det höt till mina hästar. Dammar på tok för mycket. Korna ansträngs ju inte heller på det sättet som våra hästar + att bönderna ofta inte hanterar höt på det sättet som vi hästägare gör. Bönderna märker helt enkelt inte av kvalitén på höt på samma sett som hästägare gör.

Jag hade inte velat ha storbalar.

Risken kan ju vara att ni har olika åsikt om vad som är tjänligt foder. Du tycker det är för dammigt (mögel) medan bonden tycker att duger det till mina kalvar så duger set väl till dina hästar också.
 
Är det möjligt för er att pressa om höet till småbalar bara ni får det hemkört? Alltså får hem rundbalarna och pressar om.

Det låter ju väldigt omständigt att rulla ut alla balarna men kanske det :D Rulla runt på 250kg. Kanske kan åka till byns gym och ragga folk som vill ha gratis träning?;):p
 
Jag vet inte hur omständligt det är, vet bara att det förekommer.
Rulla en storbal är ganska enkelt, men frågan är ju om du har underlag att rulla ut den på? Du vill ju inte få in en massa skit i höet om du ska göra småbal av det. Du har inte möjlighet att rulla ut det så det går att lägga som löshö i torken?

Annars så tycker jag @toras förslag är det bästa, svårt bara att veta att du verkligen får rätt mängd.
 

Liknande trådar

Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 782
Senast: Miao
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: cassiopeja
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 841
Senast: Mirre
·
Ekonomi & Juridik Jag har en hästgård på 13 ha varav 8 ha åkermark. Jag är singel och har två hästar. Första året jag bodde här hägnade jag in 2 ha till...
2
Svar
25
· Visningar
4 831
Senast: Favina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp