Bukefalos 28 år!

Hur löser vi det här?

_Zacke_

Trådstartare
Fick ett samtal igår av bygdens storbonde, dom hade "råkat" slå våran vall som vi tar vårat hö till hästarna på :grin:
På den här vallen är det sått gräsblandning som vi tycker är perfekt till våra hästar, vi har vårdat gärdet och slaghackat det tidigt i våras för att få upp färskt gräs. Gärdet ligger precis vid våran ladugård där vi förvarar det. Vi skördar hö på "gammalt hederligt vis" med små gamla maskiner och mycket handkraft. Det brukar bli ca 10 ton varav vi säljer hälften och har en bra förtjänst.
Hur löser vi nu detta? Det enda bonden i fråga erbjöd var att vi skulle få ta vårat hö på en av hans vallar i stället. På den vallen är gräset visserligen helt okej men inte samma blandning som vi har på vårat. Problemet är att denna vall ligger 6km bort(med skitväg). Det kommer ta tid och kosta pengar för oss med våra skruttiga gamla maskiner som vid varje skörd brukar krångla på ett eller annat sätt(många besök i verkstaden som nu inte ligger på gångavstånd längre). Det blir många vändor både för att få dit maskinerna och för att få hem höt(två små balvagnar)och jag är inte ens säker på att vi hinner få in det med den extra resan. Möjligtvis att dom kunde slå det åt oss då dom ändå skulle slå i närheten men då får vi anpassa våran skörd till när dom slår sitt.. Det känns som att vi verkligen är dom stora förlorarna i det här, vi som helt oskyldigt har fått hela våran skörd förstörd :(:crazy: Vad hade ni krävt? Tycker verkligen inte att det här känns okej, Misstag kan alla göra men då får man ju stå sitt kast.
 
Hur råkar man slå nån annans vall? :confused:
Jag hade nog bett dom antingen rulla allt och betalt en mindre summa för pressning av höet, eller att fått det vi själva behövt till våra egna hästar. Helt klart ska det ju inte kosta er extra pengar och tid för att dom slog er vall utan tillstånd.
 
Dom hade hyrt in en utifrån och tydligen varit otydliga eller om personen som körde var slarvig. Men konstigt är det eftersom det syns lång väg att det är en annan typ av vall på vårat. :meh:
 
RÅKAT slå någon annans vall?! Var de fulla eller?!

Nej, detta ska ni INTE acceptera. Troligen har någon anställd skitit i det blå skåpet och nu försöker de dribbla bort er. Ring Hushållningssällskapet och se om de kan hjälpa er med råd.

Själv hade jag inte accepterat annat än att de tagit bort vad de slagit och fullt ut ersatt er med material i samma mängd (10 ton) som ska vara hemlevererat till er gård. Punkt slut. Det finns många som säljer och fraktar, så det är bara för storbonden att ta fram den stora plånboken och hänga den anställde...
 
Kan tillägga att vi kör löspressade småbalar(10-15kg), har ingen möjlighet att förvara stora rundbalar och vill kunna köra fläktar på höet om det blir en dålig skörd(dålig sommar).
 
Håller med Lovisa. Kontakta Hushållningssällskapet/Växa och fråga.
Jag hade nog specat och sedan riktat krav.

Typ: "Eftersom ni tog vårt hö vill vi ha ersättning för detta. XX ton i små balar av god kvalité levererat hem". Alternativt ersätta er de kostnader ni har för att skaffa grovfoder.
 
Jag tycker att det var snyggt av vederbörande att själv kontakta er när misstaget var skett.
Jag tycker att det är ett rätt rimligt förslag till lösning - att ni får ta fodret på en av hans vallar i stället.
Men jag tycker också att ni bör kunna diskutera frakten av höt från hans vall eftersom det är så mycket besvärligare för er av geografiska skäl.
 
@kryddelydd Men om hans vallar inte motsvarar deras? De ska väl inte lida av någon annans grova misstag?
Eller ska grannen betala ev kraftfoder i höst också?
Och allt extra arbete med att slå någon annans mark belägen längre bort?
 
Fick ett samtal igår av bygdens storbonde, dom hade "råkat" slå våran vall som vi tar vårat hö till hästarna på :grin:
På den här vallen är det sått gräsblandning som vi tycker är perfekt till våra hästar, vi har vårdat gärdet och slaghackat det tidigt i våras för att få upp färskt gräs. Gärdet ligger precis vid våran ladugård där vi förvarar det. Vi skördar hö på "gammalt hederligt vis" med små gamla maskiner och mycket handkraft. Det brukar bli ca 10 ton varav vi säljer hälften och har en bra förtjänst.
Hur löser vi nu detta? Det enda bonden i fråga erbjöd var att vi skulle få ta vårat hö på en av hans vallar i stället. På den vallen är gräset visserligen helt okej men inte samma blandning som vi har på vårat. Problemet är att denna vall ligger 6km bort(med skitväg). Det kommer ta tid och kosta pengar för oss med våra skruttiga gamla maskiner som vid varje skörd brukar krångla på ett eller annat sätt(många besök i verkstaden som nu inte ligger på gångavstånd längre). Det blir många vändor både för att få dit maskinerna och för att få hem höt(två små balvagnar)och jag är inte ens säker på att vi hinner få in det med den extra resan. Möjligtvis att dom kunde slå det åt oss då dom ändå skulle slå i närheten men då får vi anpassa våran skörd till när dom slår sitt.. Det känns som att vi verkligen är dom stora förlorarna i det här, vi som helt oskyldigt har fått hela våran skörd förstörd :(:crazy: Vad hade ni krävt? Tycker verkligen inte att det här känns okej, Misstag kan alla göra men då får man ju stå sitt kast.

Jag skulle vilja att dom betalar för vad ni normalt får in på det ni säljer,sen ska dom antingen pressa småbalar åt er och köra hem dom till gården,alternativ att dom betalar för eran egna del också,sen köper ni hö någon annanstans.
 
Är det möjligt att de tar hand om det de slagit (dvs torkar, pressar till småbal osv) och sedan levererar det till er? Det hade jag nog, såhär spontant, kunnat godta. Min tanke är att ni då får så snarlikt foder som möjligt, som ni tänkt er, och dessutom från er egen vall (dvs rätt gräsblandning).

Jag hade inte godtagit en lösning som innebär merjobb och/eller kostnader för er del. Storbondens tabbe - storbondens problem att lösa. Punkt.
 
Nej det går inte att använda den vallen dom slagit(våran) det är inte färdigväxt/utvecklat och ingen tork nu. Det skulle stått en hel månad till. Dessutom har dom ju redan kört upp det. Och dom har inga redskap till hökörning.
 
Självklart ska ni kräva att det hö dom erbjuder er ska levereras till er. Som sagt, dom har gjort fel och oavsett så ska ni inte gå med på att få merarbete eller lägre kvalitet.

Funderar på om man ska behöva hägna in sina lägdor, första året på vår gård kom en kärring från grannbyn och slog ner lägdorna trots att hon visste att det var sålt, och nej, hon hade inget arrende.

Och förra året i början på maj efter en regnig dag så ser min man ett gäng ungdomar som kört ut på lägdan med bil och ett släp där dom hade en skoter som dom körde fram och tillbaka över vattenlokarna.

Det finns folk till allt. Och även om det i ditt fall inte är gjort uppsåtligt så ska du inte behöva godta en ursäkt som innebär merarbete.
 
Fick ett samtal igår av bygdens storbonde, dom hade "råkat" slå våran vall som vi tar vårat hö till hästarna på :grin:
På den här vallen är det sått gräsblandning som vi tycker är perfekt till våra hästar, vi har vårdat gärdet och slaghackat det tidigt i våras för att få upp färskt gräs. Gärdet ligger precis vid våran ladugård där vi förvarar det. Vi skördar hö på "gammalt hederligt vis" med små gamla maskiner och mycket handkraft. Det brukar bli ca 10 ton varav vi säljer hälften och har en bra förtjänst.
Hur löser vi nu detta? Det enda bonden i fråga erbjöd var att vi skulle få ta vårat hö på en av hans vallar i stället. På den vallen är gräset visserligen helt okej men inte samma blandning som vi har på vårat. Problemet är att denna vall ligger 6km bort(med skitväg). Det kommer ta tid och kosta pengar för oss med våra skruttiga gamla maskiner som vid varje skörd brukar krångla på ett eller annat sätt(många besök i verkstaden som nu inte ligger på gångavstånd längre). Det blir många vändor både för att få dit maskinerna och för att få hem höt(två små balvagnar)och jag är inte ens säker på att vi hinner få in det med den extra resan. Möjligtvis att dom kunde slå det åt oss då dom ändå skulle slå i närheten men då får vi anpassa våran skörd till när dom slår sitt.. Det känns som att vi verkligen är dom stora förlorarna i det här, vi som helt oskyldigt har fått hela våran skörd förstörd :(:crazy: Vad hade ni krävt? Tycker verkligen inte att det här känns okej, Misstag kan alla göra men då får man ju stå sitt kast.

Jag hade krävt likvärdig färdig slutprodukt, samma mängd och hemleverans.

Samt att det ska städas upp på marken som är slagen så att återväxt kan ske utan problem som det var tänkt från början.
 
Fick ett samtal igår av bygdens storbonde, dom hade "råkat" slå våran vall som vi tar vårat hö till hästarna på :grin:
På den här vallen är det sått gräsblandning som vi tycker är perfekt till våra hästar, vi har vårdat gärdet och slaghackat det tidigt i våras för att få upp färskt gräs. Gärdet ligger precis vid våran ladugård där vi förvarar det. Vi skördar hö på "gammalt hederligt vis" med små gamla maskiner och mycket handkraft. Det brukar bli ca 10 ton varav vi säljer hälften och har en bra förtjänst.
Hur löser vi nu detta? Det enda bonden i fråga erbjöd var att vi skulle få ta vårat hö på en av hans vallar i stället. På den vallen är gräset visserligen helt okej men inte samma blandning som vi har på vårat. Problemet är att denna vall ligger 6km bort(med skitväg). Det kommer ta tid och kosta pengar för oss med våra skruttiga gamla maskiner som vid varje skörd brukar krångla på ett eller annat sätt(många besök i verkstaden som nu inte ligger på gångavstånd längre). Det blir många vändor både för att få dit maskinerna och för att få hem höt(två små balvagnar)och jag är inte ens säker på att vi hinner få in det med den extra resan. Möjligtvis att dom kunde slå det åt oss då dom ändå skulle slå i närheten men då får vi anpassa våran skörd till när dom slår sitt.. Det känns som att vi verkligen är dom stora förlorarna i det här, vi som helt oskyldigt har fått hela våran skörd förstörd :(:crazy: Vad hade ni krävt? Tycker verkligen inte att det här känns okej, Misstag kan alla göra men då får man ju stå sitt kast.

Skulle en lösning kunna vara att de plastar åt er och ni säljer rundbalarna och köper in egna småbalar. Blir det något över sedan ni köpt och räknat in den vinst ni brukar ha för försäljningen så går det tillbaka till bonden? På det sättet får ni småbalar som ni inte måste slå själva och ni får den vinst ni beräknat.
 
Tänk så här att det hade varit något annat t ex att man råkat fälla skog på fel mark (har hänt oss).
Vi fick ersättning för både det som hade fällts vid fel tidpunkt och ersättning för skada på marken från den som gjort det, via dennes försäkring.
Dessutom är det ju brottsligt att ge sig ut annans mark som skett här. Så i er ställe hade jag krävt ersättning för det ni förlorar och om ni ska ta den andra vallen istället att ägaren till den slår höet, pressar och transporterar det hem till er. Har dom ingen lite press och ni inte kan ta storbal så får dom väl låna er och pressa.
 
@kryddelydd Nja det var en av hans anställda som är en vän till oss som ringde. Hur kan det vara okej tycker du att vi som inte gjort något fel ska få extra jobb med att få in vårat hö?

Du läste nog bara halvvägs.
Jag har skrivit att jag tycker att man ska diskutera frakten. Jag har inte skrivit att det är OK att ni får extra arbete (citera gärna var jag skrev att det är OK).

Jag tycker att många är så krävande och aggressiva i sina förslag och det är ett effektivt sätt att förstora konflikter.
Ja, det är storbonden som begått missen.
Ja, man erbjuder en lösning. Jag hade inte uppfattat det som att "storbonden" nekat till att lösa även praktiska svårigheter med frakt och bärgning men där kan jag förstås ha missuppfattat.
 
Det enda dom erbjöd som hjälp åt oss var att dom kunde slå det när dom ändå slår mer sitt eget. Men då måste våran höskörd anpassas till när dom slår sitt.
 
Nu är jag ingen expert på att slå hö, så det kan säkert komma någon tankevurpa gällande själva processen, så det ber jag om ursäkt för redan på förhand. ;)

För det första låter det ju helt vansinnigt hur man kan "råka" slå någon annans vall, särskilt om den dessutom ligger i så nära anslutning till er gård? :eek: Det finns då folk till allt. För det andra ska ni ju absolut inte få merarbete för att storbonden gjort fel. Men om han har en vall som ni får möjlighet att slå, och kvalitén på gräset på den vallen är acceptabel jämfört med er egen, kan det inte vara en lösning att han slår vallen med sina maskiner, sen lånar han er småbalspress och pressar höet åt er med det om det är så att han inte har någon egen och ni inte har möjlighet att förvara storbalar i stallet? Alternativt att ni får låna hans grejer för att i alla fall kunna slå av höet i första vändan? Det är här jag inte är så himla insatt, men att slå/vända höet borde ju gå även med hans större maskiner?

Jag hade definitivt krävt ersättning för det hö era egna hästar förbrukar under en vinter, vet vis av erfarenhet att det är sjukt svårt att få tag i någon som gör både torrhö och småbalar i dagens läge, alla har verkligen bara storbalar och hösilage som jag inte är något fan av, så enbart ekonomisk ersättning hade känts otroligt fjuttigt i sammanhanget.
 

Liknande trådar

Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 782
Senast: Miao
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
28 910
Senast: Nixehen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: cassiopeja
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 841
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp