Hur luktar du?

Sv: Hur luktar du?

Läste också i en artikel att en familj har samma bakterieflora, det är det som luktar "familjen Larsson".
Förutom själva bostaden då, som naturligtvis påverkar.
 
Sv: Hur luktar du?

Läste också i en artikel att en familj har samma bakterieflora, det är det som luktar "familjen Larsson".
Förutom själva bostaden då, som naturligtvis påverkar.

Ja det luktar verkligen speciellt i en del andras hem! Jag tror på att om man känner att det luktar "Larssons" när man kommer hem till dom, så är det för att deras doft är så annorlunda från ens egen.

För i vissa människors hem märker man inte alls av någon udda doft. Nu när jag tänker efter, så känner jag aldrig någon "familjedoft" när jag kommer hem till släktingar (inte ens hos mina fyrmenningar?!). Men däremot om jag far hem till en del vänner. Både i föräldrahemmet och i deras eget luktar det likadant... Det luktar "Larsson".
 
Sv: Hur luktar du?

*kl*
Det är inget jag reagerar på själv, men det luktar säkerligen hund här hemma. Och nybakat vaddetnuvarjagbakadesist.
 
Sv: Hur luktar du?

Jag vädrar ett antal gånger per dag ( eller nja, hunden ska ut på balkongen och dörren får stå öppen under tiden) och på sommaren står det öppet dygnet runt, stängs bara till när jag röker där, för att slippa få in röken.

Jag vet inte hur du bor, men jag bor ganska centralt i en stad och det är inte alltid trevligt att få in dofter utifrån istället. Höll på att spy här i somras, då min manliga granne var tillsammans med en asiat. Jösses, hon friterade mat flera gånger per dag och allt gick in till mig om jag hade öppet. Första två dagarna luktade det gott, men sen:yuck:...

Men jag älskar när det luktar nystädat. Det finns sådana hem även om det inte är nystädat. Jag undrar hur de lyckas:D

Jag bor på landet, vid vattnet. Enda gångerna jag inte har fönster öppet är när bönderna lagt ut illaluktande dynga på markerna, eller när det regnar eller snöar på tvären.

Och inte för att vara elak, jag är själv fd rökare, men hemma hos en rökare luktar det _alltid_ inrökt, även om personen inte röker inne.
Det är samma sak med om man har en kattlåda, även om den sköts minutiöst eller det är doftfriande sand så luktar det kattlåda i ett hem där sån finns. Jag skulle kunna bli blodhund, jag är extremt känslig för dofter. Jag skulle tagit upp det i tråden om superpowers inser jag nu, men jag skulle definitivt kunna jobba med mitt doftsinne som verktyg. :D
 
Sv: Hur luktar du?

Just nu luktar vårt hem (och jag. och maken) mjölk av olika sort.
(Har en 3,5 vecka gammal bebis)
 
Sv: Hur luktar du?

Be inte om ursäkt; berätta mer. :) Otroligt intressant ju. Likadant detta med feromoner etc. Dofter säger så mycket och fungerar ofta omedvetet.

Såna här sidospår gillar jag. :D

Ditto!

<snip>

Har vi helt enkelt olika sätt att känna lukter på?
<snip>

Det tror jag stammer. Jag ar valdigt kanslig for dofter, medan maken ar mer "normal". Nar jag far fnatt for att "det luktar konstigt" och maste stada bort doften kanner han oftast ingenting ... och pafallande ofta gar inte doften att stada bort heller.:cautious:
Just nu tycker jag att det mesta har luktar gamla "stale" doritos ... Lill hunden loper for forsta gangen och antingen ger det henne mer fotsvett (som ofta luktar som gamla doritos, dagen efter festen:yuck:, pa hundar) eller ocksa luktar hon sa nar hon loper. Maken kanner ingenting inte heller vaninnan som var in pa en fika ... For mig ar det sa tydligt men gar inte att stada bort sa det kanske bara sitter i nasan hos mig.:p
 
Sv: Hur luktar du?

Jag tar absolut inte illa upp, rökare luktar illa, punkt slut;). Men som tillägg på det, varför luktar min granne och hennes lägenhet gott, trots att hon röker?

Men varför luktar det "rökare" inne om man röker ute? jag stänger ju balkongdörren för att inte få in röken, jag byter kläder varje dag, duschar, och tvättar alltid gardiner, dukar och andra textiler inomhus mer än vad "normalt" folk nog gör.

Och varför luktar det inte "hund" om hunden eller hemma? Min hund är nu snart 15 månader, har aldrig fått en dusch, och alla som sniffar på henne säger att hon luktar gott. Inte ens när hon är blöt luktar hon illa, och min nattmatte säger alltid att hon luktar parfym, trots att jag ens sällan använder det på mig själv så hon av misstag kan få det på sig om vi gosar.
 
Sv: Hur luktar du?

Jag tar absolut inte illa upp, rökare luktar illa, punkt slut;). Men som tillägg på det, varför luktar min granne och hennes lägenhet gott, trots att hon röker?

Men varför luktar det "rökare" inne om man röker ute? jag stänger ju balkongdörren för att inte få in röken, jag byter kläder varje dag, duschar, och tvättar alltid gardiner, dukar och andra textiler inomhus mer än vad "normalt" folk nog gör.

Och varför luktar det inte "hund" om hunden eller hemma? Min hund är nu snart 15 månader, har aldrig fått en dusch, och alla som sniffar på henne säger att hon luktar gott. Inte ens när hon är blöt luktar hon illa, och min nattmatte säger alltid att hon luktar parfym, trots att jag ens sällan använder det på mig själv så hon av misstag kan få det på sig om vi gosar.

En rökare luktar inte bara rök när den är nyrökt. En rökare luktar rökare, det tar väl ett tag för cigarettämnena går ur kroppen.

Men alla människor luktar mer eller mindre, det är väl beroende på livsvanor. Detsamma gäller väl hundar och katter. En välskött parfymerad nyduschad kropp vare sig den är människas eller hund avger ändå egna dofter. Hundar luktar mer eller mindre trampdyna tex - en doft jag tänker på när jag läser om hastflickas 'dorritos'.

Sen kan jag bara säga det, att om din snok gör dig förvirrad nu som rökare, så blir dina doftupplevelser mer nyanserade och definitiva den dag du fimpat. :D
 
Sv: Hur luktar du?

Röker man så luktar man om kroppen även om man är nyduschad. Så är det bara. Det kommer inifrån. Så oavsett hur mycket du än tvättar och vädrar så luktar du och din lägenhet rökare.

Ända tills du slutar då. :)
 
Sv: Hur luktar du?

Men varför luktar det "rökare" inne om man röker ute? jag stänger ju balkongdörren för att inte få in röken, jag byter kläder varje dag, duschar, och tvättar alltid gardiner, dukar och andra textiler inomhus mer än vad "normalt" folk nog gör.
Det sätter sig rejält den där rökdoften, håret andedräkten etc luktar har jag märkt av vänner som röker.
Och varför luktar det inte "hund" om hunden eller hemma? Min hund är nu snart 15 månader, har aldrig fått en dusch, och alla som sniffar på henne säger att hon luktar gott. Inte ens när hon är blöt luktar hon illa, och min nattmatte säger alltid att hon luktar parfym, trots att jag ens sällan använder det på mig själv så hon av misstag kan få det på sig om vi gosar.
Tycker faktiskt det är en del hundar som luktar lite parfym, även min hund luktar parfymaktikt. Däremot så kommer han in i perioder då han också luktar väldigt mycket hund. Precis som min häst ibland luktar otroligt mycket god hästlukt typ sommarhästlukt och ibland luktar han ingenting alls. Vet inte riktigt vad det är som styr det där.
 
Sv: Hur luktar du?

Mitt hem och jag doftar varmt, mysigt och fruktigt på nått vis tydligen.. (Var ju tvungen att fråga nån annan för jag är ju för van hur det doftar här för att känna det :cautious: )
 
Sv: Hur luktar du?

Jag luktar väl normalmycket människa och inte så mycket mer... Använder aldrig parfym eller något som är starkt parfymerat. Tvättmedlet är oparfymerat och just tvättmedel brukar kunna prägla lukten i ett hem rätt mycket. Eldar med ved och lagar nästan bara veg-mat och det ger ju god lukt i köket.

Jag känner ganska många som är utvecklingsstörda. En hel del av dom har annorlunda kropplukt än andra. Några luktar lite äckligt tycker jag, än fast dom sköter hygienen. Hur kommer det sig?
 
Sv: Hur luktar du?

kl

Jag vet inte hur jag luktar, men jag har en kompis som har en väldigt speciell lukt! Eller är det hennes mamma?
Jag vet inte. Men det luktar inte illa, men det luktar liksom... Mina syrror säger också att det luktar *hennes namn* när dem känner en lukt som påminner om det:rofl:
 
Sv: Hur luktar du?

Det sätter sig rejält den där rökdoften, håret andedräkten etc luktar har jag märkt av vänner som röker.

Tycker faktiskt det är en del hundar som luktar lite parfym, även min hund luktar parfymaktikt. Däremot så kommer han in i perioder då han också luktar väldigt mycket hund. Precis som min häst ibland luktar otroligt mycket god hästlukt typ sommarhästlukt och ibland luktar han ingenting alls. Vet inte riktigt vad det är som styr det där.

Jag tror att sommarhästlukten kommer sig av värmen.

Min ena hund luktar också parfym ibland, hon sover ju under täcket och jag tror doften är sköljmedel men på henne luktar det som parfym :D Då kan jagi nte låta bli att sniffa på henne extra mycket :D
 
Sv: Hur luktar du?

Det finns ju hundar som av sig själva luktar parfym. Från någon körtel i ansiktet. Det är lite häftigt tycker jag!
 
Sv: Hur luktar du?

Det visste jag inte, det är just i ansiktet min luktar parfym ibland :D Coolt :D Hon har luktat av misstag också när jag sprutat lite deo på dottern som ibland vill ha lite, hunden har gått förbi just när skulle till att spruta så det har stänkt på henne :D Hon är lika glad för det, eller lite extra glad för att vi alla sniffar mer på henne då :D
 
Sv: Hur luktar du?

Sen så luktar ju människor från olika kulturer/världsdelar olika. Det är ju inte så konstigt iom att vi har lite olika kemiska processer i kroppen, har olika bakteriekultur i både magen och på huden. Och jag menar alltså inte att vi luktar olika typer av matos, utan just människo-lukten :).

Varning för grov generalisering / eventuell urban legend:
Det sägs att det är vita västerlänningar som stinker mest, tydligen tycker asiater att vi luktar väldigt äckligt. Källa: "läst på internet någonstans"
 
Sv: Hur luktar du?

Sen kan jag bara säga det, att om din snok gör dig förvirrad nu som rökare, så blir dina doftupplevelser mer nyanserade och definitiva den dag du fimpat. :D

Det där stämmer inte för min del, mitt luktsinne har konstigt nog blivit sämre sen jag slutade röka.:crazy:
 
Sv: Hur luktar du?

Det finns ju hundar som av sig själva luktar parfym. Från någon körtel i ansiktet. Det är lite häftigt tycker jag!
Undrar om hundar har nån doftkörtel ovanpå nosryggen? Mina luktar otroligt gott där på en fläck, nästan lite valp sådär. :love:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 581
Senast: Exile
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 111
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 391
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 348
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp