Hur många bankkonton har ni?

Bukefalos 30 år!

strawberrysylt

Trådstartare
Vi var in på banken igår för att fixa fler gemensamma konton. Jag frågade hur många man kunde ha och han sa att man kan ha tre egna alltså ej gemensamma och gemensamma svarade han inte på. Han sa "jag fixar två åt er", jag hade velat ha fler, men pallade inte där och då.
Fler än tre egna har jag också.
Känns skumt. Detta var på LF.

Vi var in på banken igår för att fixa fler gemensamma konton. Jag frågade hur många man kunde ha och han sa att man kan ha tre egna alltså ej gemensamma och gemensamma svarade han inte på. Han sa "jag fixar två åt er", jag hade velat ha fler, men pallade inte där och då.
Jag har 6 sparkonton och 2 räkningskonton på LF. Dock ej något gemensamt med någon annan.

Tre konton låter lite. Jag har tre sparkonton, det vanliga lönekontot, ett investeringssparkonto och ett (tomt) fondkonto. Jag funderar på att öppna minst ett sparkonto till.
Inget av dessa är delade med någon annan.
Varför så många sparkonton? Två kan jag tänka mig; ett där man sparar långsiktigt och ett där man kommer åt pengarna när som helst. Men tre?

Själv har jag ett extra dit inga kort når. Ifall nån snor min plånbok med alla korten i. Plus ett affärskonto och ett vanligt. Måste öppna ett sparkonto, men just nu går vartenda öre till Skatteverket utan att passera Gå.....

(Läste ditt inlägg noggrannare nu och förstår... Jag behöver göra om mitt lönekonto till ett med ränta...)

Varför så många sparkonton? Två kan jag tänka mig; ett där man sparar långsiktigt och ett där man kommer åt pengarna när som helst. Men tre?

Själv har jag ett extra dit inga kort når. Ifall nån snor min plånbok med alla korten i. Plus ett affärskonto och ett vanligt. Måste öppna ett sparkonto, men just nu går vartenda öre till Skatteverket utan att passera Gå.....

(Läste ditt inlägg noggrannare nu och förstår... Jag behöver göra om mitt lönekonto till ett med ränta...)
Nu frågade du ju inte mig men jag har många sparkonton så jag svarar ändå :p
Jag gillar att dela upp sparandet i olika ändamål. Jag har ett för nöjen (typ semestern), ett för enklare renovering och husrelaterade inköp, ett som helt enkelt är en buffert samt ett konto var till respektive barn (men de står som sagt i mitt namn). Slutligen ett sparkonto med en större summa pengar på som jag ärvt och som jag använder för min renovering.

Räkningskonton har jag två för att det ena är för månatliga utgifter och är kopplat till lön och kort, och ett som är kopplat till mer oregelbundna utgifter och sånt som varierar i storlek över året (och sätter in total årsutgift/12 varje månad)

Kommer inte ihåg exakt hur många jag har, men tre hos ordinarie bank och minst fem via Avanza.

Vill ha pengarna tydligt i olika högar så att jag alltid har koll på vilka pengar som är avsedda för vad.
Har alltså ett konto för boende, ett för katterna, ett för bilen och ett för semesterspar, osv.

Jag har ett för hästarna, ett för huset och ett allmänt. Planerar att skapa ett bilkonto också och sätta undan till ett bilbyte på det

Swedbank Lönekont+kortsiktig buffert och ett extra som jag använder sällan.

SBAB - Buffert- generellt - nu gick det visst snett konto. För det mesta ligger det 50000 här, ett konto där insättningar landar som jag kan fördela, ett sparkonto för det lilla extra i livet, dyrare inköp, resor mm, det konto för amorteringar på bolånet- används sällan men vill jag amortera extra lägger jag pengar där och hänvisar SBAB dit när där ligger en substansiell summa (några tusen). Tidvis har jag även ett eller flera fasträntekonot.

Avansa- Ett sparkonto där jag kan låta pengar mellanlanda om jag vill sprida ut fondköpen eller vänta lite.

Jg har aldrig hört att det skulle finnas någon gräns? Egna bankkonton och sparkonton kan man ju öppna själv via internetbank/mobilbank så du kan säkert fixa fler på egen hand om du vill?

Jag har just nu 3 vanliga bankkonton + ett sparkonto (som dock är tomt pga dålig ränta) i min vanliga bank. Ett konto dit lönen kommer och som kortet ör kopplat till, ett som jag betalar alla räkningar från och ett som fungerar som lättillgänglig buffert. Inga gemensamma konton i dagsläget. Har haft ännu fler tidigare i perioder så jag velat dela upp pengarna mer. Har även sparande i andra banker.

Vi (min man och jag) har ett gemensamt konto med kort till och ett sparkonto. Sparkontot har vi inga kort till men kommer åt närsomhelst via internetbanken.

Har aldrig ens funderat på att ha fler eller nyttan med det.

Barnen har var sitt sparkonto och de äldre var sitt vanlig konto.

Jättekonstigt! Jag har LF och jag har fem konton om jag inte minns fel. Men kanske är det skillnad på typ av konto? Jag har ett privatkonto med kort kopplat till, tre sparkonton och ett länskonto med patetiskt lite ränta. ;)

Har totalt sju konton på tre olika ställen. Tre på banken där jag har lönekonto, ett fasträntekonto på bank med ränta där jag har större delen av bufferten och ytterligare ett ställe där jag ett för ISK-konto för aktier och ett för utdelningsaktier.. Gillar att ha separat för fonder och aktier. Sen fick man automatiskt ett aktiesparkonto på det stället men det är tomt.

Nu frågade du ju inte mig men jag har många sparkonton så jag svarar ändå :p
Jag gillar att dela upp sparandet i olika ändamål. Jag har ett för nöjen (typ semestern), ett för enklare renovering och husrelaterade inköp, ett som helt enkelt är en buffert

Ja precis så. Jag och min man har ett gemensamt matkonto med varsitt kopplat kort.
Sen ville vi också ha ett konto där alla pengar vi ska leva på nu ska vara nu när vi går på föräldraledighet.
Sen ett trädgårdskonto och ett inredningskonto och ett värmepumpskonto till när den behöver bytas om länge förhoppningsvis peppar peppar.
Fattas ett nu alltså, men vi har ett inbokat möte får väl ta det då. Sen ett gemensamt sparkonto till bäbisen också.

Mina egna vill jag också dela upp så man ser vilka pengar som är vilka iallafall litegrann.

Jg har aldrig hört att det skulle finnas någon gräns? Egna bankkonton och sparkonton kan man ju öppna själv via internetbank/mobilbank så du kan säkert fixa fler på egen hand om du vill?

Jag har just nu 3 vanliga bankkonton + ett sparkonto (som dock är tomt pga dålig ränta) i min vanliga bank. Ett konto dit lönen kommer och som kortet ör kopplat till, ett som jag betalar alla räkningar från och ett som fungerar som lättillgänglig buffert. Inga gemensamma konton i dagsläget. Har haft ännu fler tidigare i perioder så jag velat dela upp pengarna mer. Har även sparande i andra banker.

Nej, inte jag heller så det kändes jättekonstigt... Ja, flera egna kan man ju göra själv vet jag så fattar inte alls varför han sa så. Vill jag ha 20 olika konton varav ett för lördagsgodis och ett för en specifik blomrabatt så är väl det mitt val.
Gemensamma behöver båda komma in tillsammans med leg för att få, vilket jag kan förstå, men hur många vi vill ha bestämmer väl vi...

______

Tack för alla svar!

Alla: Är det inte avgifter på alla dessa konton? Iofs får man ränta på pengarna (om man har konton med inlåningsränta) så det täcker en del, men ändå. Årsavgifter tänker jag mest.

Har 4 konton, sedan kan jag inte öppna fler.
Är väl bara 3 jag använder (kortet, buffert och ett där jag för över pengar när jag hämtar hö då han jag köper av vill ha allt i en klumpsumma för hela året när jag hämtat sista på våren).

Liknande trådar

• Försörjd av sin sambo
  • Efter relation
  • Medryttare
  • Hur hade ni tänkt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat