Hur många bankkonton har ni?

Bukefalos 30 år!

Alla: Är det inte avgifter på alla dessa konton? Iofs får man ränta på pengarna (om man har konton med inlåningsränta) så det täcker en del, men ändå. Årsavgifter tänker jag mest.
Så länge det är e-sparkonto betalar jag inget. För konton med kort betalar jag en liten summa.

Mina konton är:
Lönekonto med kort. Hushållets diverseköp
Hobbykonto med kort. Mina diverseköp
Hobbyspar
Huskonto/buffert
Bilkonto/buffert
Semesterkonto/spar
Säljkonto, kopplat från tradera och vinted så säljpengarna hamnar där
Matkonto, sätter in dit vid lön och betalar sedan matkreditkortet
Barnkontot, kläder, aktiviteter mm
Veterinärbuffert/spar

Många olika sparanden för att aldrig behöva stå med tomt konto när bilen/tvättmaskinen/whatever går sönder, samt att det alltid finns pengar när något behov uppstår som nya skor/vinterjacka/ridskoleavgifter mm.

Går igenom hushållets in och utgifter med sambon någon gång per år, och reglerar de olika summorna så att allt går ihop.

Just nu många för vi ska byta bank 😁

Bank 1: gemensamt lönekonto, eget transaktionskonto, eget sparkonto och två gemensamma sparkonton

Bank 2: gemensamt spar, eget spar

Bank 3: gemensamt lönekonto, gemensamt sparkonto, eget personkonto, eget sparkonto

Det blir 11 😊

Sen har jag utöver det sparande i aktier och fonder på fyra olika konton, i ytterligare banker.

Jag har fyra konton (fördelat över tre banker). Lönekonto, lättillgängligt sparkonto (buffert till dyra månader: semester, kylskåpet går sönder), sparkonto med ränta (stora utgifter á la köpa bil, renovera golv) och fondkonto (rör ej!). Jag har inget öronmärkt sparande utan tänker istället mer av tidshorisonter och att inte ha alla ägg i samma korg.

Alla: Är det inte avgifter på alla dessa konton? Iofs får man ränta på pengarna (om man har konton med inlåningsränta) så det täcker en del, men ändå. Årsavgifter tänker jag mest.

Jag har bara avgift på det konto som har betalkort kopplat till sig. Hutlösa 300 kr/år, men orkar inte byta bank just nu.

Säger som flera andra svarat. Våra konton där vi har kort kopplade kostade en liten summa, de andra gratis.

Har 4 konton, sedan kan jag inte öppna fler.
Är väl bara 3 jag använder (kortet, buffert och ett där jag för över pengar när jag hämtar hö då han jag köper av vill ha allt i en klumpsumma för hela året när jag hämtat sista på våren).

Oj, vilken bank har du?

Jag har bara lönekonto på Nordea. Sparpengarna finns på konton med anständig ränta, Nordeas är ju ett skämt. De är i tre olika banker, en bank har jag två konton i då ett är bundet. Från ett av dem kan jag föra över pengar samma dag.
Utöver det har jag ISK i ett par olika banker.

Ett lönekonto dit jag har kortet kopplat och alla betalningar dras ifrån. 13 sparkonton dit jag har månatliga överföringar baserat på regelbundna utgifter samt sparande (både buffert resp oregelbundna) samt några utan månatliga överföringar (tex ett för specifikt sparande eller udda kommande utgifter jag vill sätta undan till på förhand men inte regelbundet.

Har Swedbank och fick öppna de flesta sparkontona på banken, man kunde bara öppna ett fåtal själv i internetbanken.

Ett lönekonto dit jag har kortet kopplat och alla betalningar dras ifrån. 13 sparkonton dit jag har månatliga överföringar baserat på regelbundna utgifter samt sparande (både buffert resp oregelbundna) samt några utan månatliga överföringar (tex ett för specifikt sparande eller udda kommande utgifter jag vill sätta undan till på förhand men inte regelbundet.

Har Swedbank och fick öppna de flesta sparkontona på banken, man kunde bara öppna ett fåtal själv i internetbanken.
Så det funkar om man tar sig till banken?

Mina sparkonton är:
3 olika buffert (bil, privat, hästen), tyvärr oftast tomma 😅
3 privata för däck/däckbyte/däckhotell, löpande och övrigt.
1 för hösilage till båda hästarna
3 för min häst löpande, varierande utgifter som ändå återkommer och övrigt.
1 för sällskapshästens löpande
1 specifikt spar till min häst
1 kommande utgifter

Har specifikt vad som ingår i varje konto och summor så jag kan stämma av varje år och justera. Trivs bra och har mycket lättare att inte spendera för mycket pengar såhär. Min hjärna samarbetar inte bra med varesig kontanter eller siffror tyvärr 😅 Att göra en budget har aldrig funkat, däremot att ha koll på de utgifterna som kommer gör det tillräckligt tydligt för mig när det finns eller inte finns pengar över.

Mina sparkonton är:
3 olika buffert (bil, privat, hästen), tyvärr oftast tomma 😅
3 privata för däck/däckbyte/däckhotell, löpande och övrigt.
1 för hösilage till båda hästarna
3 för min häst löpande, varierande utgifter som ändå återkommer och övrigt.
1 för sällskapshästens löpande
1 specifikt spar till min häst
1 kommande utgifter

Har specifikt vad som ingår i varje konto och summor så jag kan stämma av varje år och justera. Trivs bra och har mycket lättare att inte spendera för mycket pengar såhär. Min hjärna samarbetar inte bra med varesig kontanter eller siffror tyvärr 😅 Att göra en budget har aldrig funkat, däremot att ha koll på de utgifterna som kommer gör det tillräckligt tydligt för mig när det finns eller inte finns pengar över.

😅 Och för mig blir det lite tvärtom. Jag vågar spendera pengar om jag vet att vi avsatt pengar för det. Tidigare fick jag ångest av att handla och ville knappt lägga nånting i korgen. Nu när vi har ett matkonto där vi sätter in lägger jag glatt i, för jag vet att vi har avsatt X kronor.
Jag har blivit bättre på att unna mig,men det ska bli skönt att börja köra på samma sätt med ett inrednings- och ett trädgårdskonto också :). Sen är det inga groteska summor alltså, utan kontrollerat.

😅 Och för mig blir det lite tvärtom. Jag vågar spendera pengar om jag vet att vi avsatt pengar för det. Tidigare fick jag ångest av att handla och ville knappt lägga nånting i korgen. Nu när vi har ett matkonto där vi sätter in lägger jag glatt i, för jag vet att vi har avsatt X kronor.
Jag har blivit bättre på att unna mig,men det ska bli skönt att börja köra på samma sätt med ett inrednings- och ett trädgårdskonto också :). Sen är det inga groteska summor alltså, utan kontrollerat.

Jag gör kanske lite liknande ändå, för jag sätter ju undan för allt jag vill köpa löpande och på övrigt kontona några tusen/månad till mer random saker. Typ foder utanför mineraler och tillskott jag alltid ger till hästarna och skor till min tog jag senast pengar från dem till!

Jag gör kanske lite liknande ändå, för jag sätter ju undan för allt jag vill köpa löpande och på övrigt kontona några tusen/månad till mer random saker. Typ foder utanför mineraler och tillskott jag alltid ger till hästarna och skor till min tog jag senast pengar från dem till!

Okej, ja som sagt det känns bra tycker jag, så man har koll :).

Jag har 35 kr/månad i avgift på en bank men det är ett kortkonto. De två andra kontona i samma bank är avgiftsfria (beroende på vilka tjänster man använder förstås).
I en annan bank har de nåt som heter Baserbjudande och det kostar 25 kr/månad. Där har jag också ett kortkonto och två andra konton.

Bankerna ”lånar” ju våra pengar när vi har dem på konton, så skulle de ta en avgift för varje konto vore det inte populärt.

Avgift är det väl bara på konton med kort och med krediter?
Aldrig att jag kan minnas något vanligt konto med avgift?

Konton utan ränta är väl iofs en sorts avgift...

Liknande trådar

• Försörjd av sin sambo
  • Efter relation
  • Medryttare
  • Hur hade ni tänkt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat