Bukefalos 28 år!

Hur många förbud ska en valp ha?

Sophia_

Trådstartare
Jag har en 10-veckors tjej som är ett riktigt monster :devil: men hur söt som helst, riktigt cool till sättet. Hon är orädd som tusan, har satt en vuxen dobermann-hane på flykten :angel: och undersöker allt utan minsta rädsla.

Här visar hon sig från sin ängel-sida
Och här är hon som monster...

Hon är väldigt trygg redan, kan vara ensam korta stunder i sin bur och håller som bäst på att lära sig vad Nej betyder.

Frågan är, eftersom hon är så pass nyfiken och upptäcksvillig och hemskt BITIG, hur många förbud kan man sätta redan från början?
De första dagarna fick hon tugga lite på mina händer, eftersom det uppenbarligen gjorde henne lugn och hon då inte bet hårt. Nu har jag satt en gräns som säger att det är nog med den saken.

Men hon biter ju på allt och alla, mattor, händer, fötter, byxben, skor, byråhandtag, böcker... :crazy: Det blir ju bara Nej och Nej hela tiden, om man ska hindra henne från det. Har försökt att byta ut det hon biter på till en leksak, men de är av ngn anledning inte alls intressanta. Tuggben kan fungera.
Jag vill inte göra henne osäker eller låg, så jag försöker hålla inne med alla banningar, men samtidigt måste hon ju lära sig.

Hur stora krav kan ställas och hur många nej kan man säga till en valp i denna ålder?

*phew, vad långt det blev* :rofl:
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Hehe, vilken gullunge ;)

Pheeeew, säger jag & är så glad att jag inte är den enda som har ett livs levande bitmonster i min ägo. Sällar mig till dina undringar & hoppas att någon har några bra råd att komma med.
Min lilla rottistik är inne på sin tionde vecka & allt, ALLT ska bitas i, & gärna morras lite på... inklusive katterna som börjat få lite smått nog av hennes behandling.
Jag funderar oxå lite över det här med hur mycket nejande & bortputtande man ska hålla med på... risken är väl att dom blir lite "immuna" mot tillsägelser om man håller på hela tiden? Men samtdigt, vad faaaasen ska man göra?

När jag är ute med henne & hon tar något som hon inte får eller bör äta upp, som fimpar, slängda servetter, påskliljeknoppar & dyl & jag tar tag i hennes mun för att ta det från henne så hugger hon efter mina händer & visar tydligt att hon blir förbannad över att hon inte får behålla sitt fynd. Brukar så unga valpar göra så?
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Jag har så lite förbudd som bara går. Givetvis biter han på nåt olämpligt ja då tar jag den ifrån han bara, klättrar han i soffan då åker han ner. men lärinte in nåt sperciellt föräns långt senare.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Pocahontas skrev:
Avledning är 1000 gånger bättre än en massa fy och nej!

I mitt fall funkar sällan avledning om hon hittat nåt som är riktigt intressant att tugga på... hon ger blanka F-n i vad jag än försöker med & springer bort om jag går fram till henne.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

PIRU skrev:
Avledning funkar ytterst sällan.

Säger detsamma.
Om jag föser undan henne när hon tuggar på mina händer tex, ser hon det som en inbjudan till lek och hoppar efter dem ännu mer.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

PIRU skrev:
Avledning funkar ytterst sällan.

Funkar alltid för mig, det gäller bara att vara kreativ, och roligare/intressantare än vad valpen nu håller på med... :angel:
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

ja va vilken bra idé hunden jagar rådjur står du o fjantar då med eller?

nej efter o bara ge han så gör han inte om det.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Mina hundar vet mycket väl vad ett nej betyder, det var inte det som mitt inlägg handlade om. Att du inte kan avleda är ju ditt problem, för mig funkar det utmärkt.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Jag skulle ALDRIG tillåta en hund att bita på mina händer, valp eller inte. Inte en chans. Aldrig skulle jag tillåta att hunden "utmanar" mig när jag tar ifrån den saker. Om det vore jag skulle jag nypa tag i nackskinnet, titta i ögonen och säga ett bestämt "nej", sedan skulle allt vara bra och bus och lek. Det behövs inte många upprepningar för att den ska förstå så länge man är konsekvent.

Man får ta i sin hund bara man gör det vid rätt tillfälle plus en massa "beröm" tex. i form av lek/klapp efteråt. Ex. så har vi en 6 mån sheltievalp och mammas vän har en sheltievalp som då var ca 10 veckor. Den studsade upp och ned, klättrade på vår och var kaxig som bara den. Efter ett par tillsägelser från matte lyfte hon upp honom i nackskinnet och sade "Nu slutar du". Snällt gick han till sin plats och lade sig.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Jo visst funerar tillsägelserna, hon är väldigt duktig med att visa att hon vet som bestämmer. Lägger sig på rygg och kommer krypande osv.

Men vänta 10 minuter och hon är på det igen.

Det här med att inte bita i händer har vi hållt på och jobbat med i snart 2 veckor och det är samma visa varenda gång. Hon slutar när man säger åt henne, men snart är hon tillbaka där igen och måste trycka ned henne.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Sophia_ skrev:
Jo visst funerar tillsägelserna, hon är väldigt duktig med att visa att hon vet som bestämmer. Lägger sig på rygg och kommer krypande osv.

Men vänta 10 minuter och hon är på det igen.

Det här med att inte bita i händer har vi hållt på och jobbat med i snart 2 veckor och det är samma visa varenda gång. Hon slutar när man säger åt henne, men snart är hon tillbaka där igen och måste trycka ned henne.

Om hunden bara fortsätter då har du inte talat om tillräckligt vad som gäller. Hunden ger sig när det kostar för mycket o då är det i värt o hålla på.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

PIRU skrev:
Om hunden bara fortsätter då har du inte talat om tillräckligt vad som gäller. Hunden ger sig när det kostar för mycket o då är det i värt o hålla på.

Åjo, hon har dängt i marken REJÄLT ett par gånger. Det är inte så att hon rusar tillbaka så fort jag har släppt henne, men en stund senare verkar det vara som bortblåst att det var förbjudet.
Hon är en riktigt tuffing, ibland när man tar tag i henne biter hon efter händerna och morrar... Då får hon veta att hon lever, men
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

En hund behöver hundra gånger för att lära sig, och för en hund är hundra gånger en gång.
Sätt igång och räkna hur många gånger du behöver upprepa för att det ska fungera.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

IGNORERA HUNDEN!!! biter den på dig ignorera den... den kommer sluta för den får ingen belöning för beteendet... även ett nej eller bestraffning är en belöning för hunden.... var stark o konsekvent... samt ta bort allt du inte vill ha söndertrasat... man kan oxå spraya typ chillipeppar och tabasco på saker som dom gärna biter på men man inte vill få förstörda...

min rottistik kom till min vid 7 mån ålder utan att fått reda på rätt och fel. Enligt förra ägaren så bet hon sönder allt... här har det mest trasat sönder sina leksaker o filtar... samt en matta
Idag är hon 16 mån och har precis slutat tugga sönder allt hon ser...

FÖr att få den att sluta jobba med hunden hjärna gör hjärngympa som det kallas, träna in trick o konster, göm leksaker och godis och min kära räddare många gånger "aktivitetbollen"

lycka till

PS: tillåt inget första dagen som du inte vill tillåta i hunden hela liv. den hund som har raka regler mår bäst....
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Sophia_ skrev:
Säger detsamma.
Om jag föser undan henne när hon tuggar på mina händer tex, ser hon det som en inbjudan till lek och hoppar efter dem ännu mer.

Fast det där är ju inte att avleda. Jag förstår hon ser det som en inbjudan till lek när du gör så.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Hm... ok. Jag skulle ändå fortsätta att säga till henne. Sedan avleda att busa med en leksak (kampa kan dock få dem bitigare) eller träna sitt/ligg eller vad den nu kan. Lär den uppletning tex. (i litet skala såklart)
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Kissing Spine skrev:
Hm... ok. Jag skulle ändå fortsätta att säga till henne. Sedan avleda att busa med en leksak (kampa kan dock få dem bitigare) eller träna sitt/ligg eller vad den nu kan. Lär den uppletning tex. (i litet skala såklart)

Min uppfödare vill att jag ska träna & så småningom tävla spår med Alabama (jag är fodervärd) & han påstår att ju mer kamplust jag får i henne desto lättare blir det med spårträningen ... Men sen har man ju hört så många gånger just det där med att kampandet gör dem bitigare & ibland skarpare så man blir ju lite snurrig. Jag vill absolut inte ha någon aggressivitet eller överdriven bitighet i min hund. Önskar mig en pigg & glad hund som klarar av att koppla av & som kan umgås med både andra djur & människor utan problem.

Men om man inte ska kampa för att undvika att öka bitigheten & om man inte ska kasta saker & låta hunden jaga dem för att inte höja stressnivån... Hur ska man sysselsätta en helvild valp så att den tycker att livetr är skoj?
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Du kan inte få mer kamplust än som finns det vore som o ta ett Liter mått o tro man får i 1,2L i det.

Sen att det skulle göra dom skarpare i en kamphandling det kan man omöjligt få för det finns inga som helst hot med i bilden eller nåt som kunde starta en skärpehandling
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 255
Senast: Migo
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 857
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 878
Senast: Dopy
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
27 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp