Bukefalos 28 år!

Hur många förbud ska en valp ha?

Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Jag förstår inte hur du menar... Men nog kan man öka kampigheten! Vår tös vågade inte bita tag i grejerna i början när man höll i dem, men nu är det det roligaste som finns. Hon drar och grymtar som bara den :D.

Det gäller nog att lägga ned leken om det blir för mycket hets och den börjar bita på händerna i stället. Då skulle jag varva ned och kela eller köra hjärngympa istället. Jag tror inte att det är några problem alls att kampa med en hund så länge man konsekvent visar att det är fel att bita på händerna :idea:
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Kissing Spine skrev:
Jag förstår inte hur du menar...

Alla hundar har ju olika mycket kamplust men du kan ju inte få mer än vad som finns i just din hund även om hunden tyckjer det är skoj så har du ju bara väckt den kamplust hunden har.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

mi hund är 4månader och vi har satt hårda regler från början.hon får inte bita på saker förutom sina tuggben och leksaker,inte bita på mej,inte skälla inomhus,kan gå och lägga sig på kommando. har lärt henne vad ett NEJ! betyder och detta har funkat väldigt bra ,då hon aldrig har bitigt isönder ngt här hemma. så jag har många förbud för henne,då jag har prövat att vara mjukare med mina valpar jag hade innan och det funkade bara inte. dom bet i sönder mattor,kläder,soffor,bet i trappor och väggar.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Låter som lagom många regler i mina ögon.... eftersom det funkar och du har en hamonisk hund med dem så verkar din hund veta sin plats

det med att kampa med hundar är bara postivt... men man måste kunna kontrollera det alltså hunden ska sluta när du vill/kommenderar
Var på MH med min hund o dess syskon... bara vår hade fått kampleka vilket visade sig på MH... hon hade föremålsintresse...

Har oxå hört att använda kamplek som belöning gör att hunden är villig att lära sig snabbare??
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

På valpar som biter i händerna har jag ett knep som hittills alltid fungerat. När hunden biter så viker jag lugnt och stillsamt in en del av hundens läpp mellan min hand och de vassa tänderna.

Voilà - hunden biter inte mer!

Jag säger ingenting. Varken nej, fy, sluta eller något annat. Jag är bara helt tyst.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

FjantaZ skrev:
PS: tillåt inget första dagen som du inte vill tillåta i hunden hela liv. den hund som har raka regler mår bäst....

Undantaget de beteenden som kommer att upphöra av sig själva, tycker jag, dem ser jag ingen mening med att bestraffa. Bättre att undvika att ge valpen tillfälle till dem, och lära sig läsa den så att man kan avleda i tid. Man tjänar ingenting på att skrika nej i tid och otid, och slänga valpen i golvet.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Men man kan väl ha mjuka metoder fast man har regler. Jag har också en massa regler, men för det har jag mjuka metoder.
Men jag kan också bli arg, men oftast behöver jag inte ta i så mycket då, eftersom de är vana vid "mjuka" metoder.

Vorek kul att höra vad ni menar med mjuka/hårda metoder.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Trissa skrev:
Undantaget de beteenden som kommer att upphöra av sig själva, tycker jag, dem ser jag ingen mening med att bestraffa. Bättre att undvika att ge valpen tillfälle till dem, och lära sig läsa den så att man kan avleda i tid. Man tjänar ingenting på att skrika nej i tid och otid, och slänga valpen i golvet.
Jag bannar inte med nej nej nej utan ignorerar bort de beteenden jag inte vill ha....

Ignoration är bättre än bestraffning i längden....
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Sophia_ skrev:
Åjo, hon har dängt i marken REJÄLT ett par gånger. Det är inte så att hon rusar tillbaka så fort jag har släppt henne, men en stund senare verkar det vara som bortblåst att det var förbjudet.
Hon är en riktigt tuffing, ibland när man tar tag i henne biter hon efter händerna och morrar... Då får hon veta att hon lever, men
Ha ha... Din hund är EXAKT som min(5 mån)är okuvlig och inte rädd för något. Jag har sett honom rädd 1 gång och det var för en katt som satte honom på plats ordentligt.
Han gåt utmärkt att lämna ensam (än så länge) några timmar.

Vi har sagt nej till att bita i våra händer och kläder... Men å andra sidan har han haft egna grejor som han får bita i...
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

"Hårda metoder" för mig, på en valp, är hårda tag fysiskt. Exempelvis att man nyper till valpen rejält, och inte bara petar till den på örat för att få uppmärksamhet. Att man dänger den i backen, skriker mycket osv.

Jag får ta i på min lilla kille ibland, han är tuff som få och testar hela tiden ifall man kan fortsätta och bitas/jaga katter/whatever. Jag försöker dock att begränsa dom lite tuffare tillsägelserna, där jag tar i honom exempelvis, till situationer där han snabbt och fort behöver förstå att det är allvar och farligt. Som när han mer än gärna jagar katterna in i ett hörn och deras klor börjar att komma nära hans ögon. Det är farligt, senast för 1 mån sen så blev min mammas ena tik klöst i ögat av en katt. Hon hade tur som bara fick en irriterad hornhinna.

Vid vanligt bit i fingrar/kläder så brukar det räcka med att man säger ett bestämt Nej, och eventuellt byter ut mot leksak eller tar bort honom därifrån. Ibland är han dock jobbigare än så, och kan hugga till rejält i både ansikte och händer. Säger man då åt honom med ett enkelt Nej, eller ger honom en leksak så struntar han högaktningsfullt i det och biter sig gärna fast i en. Han tar ett duktigt grepp och släpper inte, och biter hål väldigt lätt. Då får han en starkare tillsägelse, som visar att det verkligen inte är okej att göra så mot oss.

Ja, några få exempel. Nu ska jag baka morotskaka medan terroristen sover här, annars har jag fullt upp ;)
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Sophia_ skrev:
Åjo, hon har dängt i marken REJÄLT ett par gånger. Det är inte så att hon rusar tillbaka så fort jag har släppt henne, men en stund senare verkar det vara som bortblåst att det var förbjudet.
Hon är en riktigt tuffing, ibland när man tar tag i henne biter hon efter händerna och morrar... Då får hon veta att hon lever, men

Då kanske det är dags att fundera över om det är en så bra metod....eftersom den inte fungerar? Är det kanske så att för varje gång ni "dänger" henne i marken ökar toleransnivån för hur mycket ni måste rya med henne innan hon lyssnar?

Själv är jag oerhört skeptisk till alla de som högt och ljudligt hävdar att hundar ska läggas på rygg/slängas omkull på ett eller annat sätt i tid och otid. Har det gått så långt att det verkligen är nödvändigt tycker jag man ska ta sig en rejäl funderare på det här med hunduppfostran och hur hundar fungerar.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

:bow: :bow:

Man ska inte behöva dänga/slå/nypa/bita en valp till lydnad. Man blir definitivt inte en bra ledare på det sättet.
En bra ledare ÄR man helt enkelt bara!

Det finns vissa kriterier som gör en till en bra ledare, dvs ledare äter alltid först. Gärna demonstrativt framför hundens ögon innan den får mat. Hunden får alltid vänta med att gå ut tills ledaren har kollat att kusten är klar.
Man hälsar inte på hunden när man kommer hem, en ledare kommer och går som den vill.
Om hunden sätter upp näsan på bordet för att stjäla något så styvnar man i kroppen och morrar (visar även tänderna om det inte hjälper) Kan inte hunden detta tecken så kan man morra och sen raskt trycka den över nacken med ett WROOOOOAW!
Är hunden för påträngande så ignorerar man den UTAN en massa nej (ett nej är också det en bekräftelse....)
Jag är ledaren i mitt hus och bestämmer om det ska vaktas när det kommer folk, jag avvänjer hunden genom att inte rusa till dörren när det kommer någon utan ligger kvar i soffan och låter det vara helt naturligt att det kommer någon. Dom hundar som börjat skälla slutar snart för matte visar ju att det är helt lugnt.
OSV OSV

Jag tycker det är hemskt hur många som är brutala i sin uppfostran. Jag har uppfostrat ca 10 hundar i mitt liv och förutom den första som jag tyvärr gjorde alla misstagen med så har jag mycket, mycket sällan behövt ta i en hund. En morrning från mig eller en dutt i sidan för att påkalla uppmärksamhet har varit nog.
OCh avledning, avledning, avledning. Det som valpen/hunden biter på eller tycker är sååå intressant det botar man genom att avleda med roligare saker tills det som var intressant inte är det längre.
Visst, det tar tid men man har ett livslångt bestående resultat.
När jag någongång behöver ta till ett hårt NEJ så lyssnar mina hundar (oftast) till 100% och viker direkt.

Det är så mycket snack om ledarskapsträning med häst men hundfolket verkar ha missat denna delen totalt.
Det är med hundar som med hästar som med ungar, att man kan inte slå sig till att vara en bra ledar man kan bara förtjäna att vara en!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

FjantaZ skrev:
Jag bannar inte med nej nej nej utan ignorerar bort de beteenden jag inte vill ha....

Ignoration är bättre än bestraffning i längden....

Såå... om din hund jagar katter/bilar/äter skit/biter på nya soffan etc. så ignorerar du den bara? Låter en aning suspekt i mina öron.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Pocahontas skrev:
:bow: :bow:

Man ska inte behöva dänga/slå/nypa/bita en valp till lydnad. Man blir definitivt inte en bra ledare på det sättet.
En bra ledare ÄR man helt enkelt bara!

Det finns vissa kriterier som gör en till en bra ledare, dvs ledare äter alltid först. Gärna demonstrativt framför hundens ögon innan den får mat. Hunden får alltid vänta med att gå ut tills ledaren har kollat att kusten är klar.
Man hälsar inte på hunden när man kommer hem, en ledare kommer och går som den vill.
Om hunden sätter upp näsan på bordet för att stjäla något så styvnar man i kroppen och morrar (visar även tänderna om det inte hjälper) Kan inte hunden detta tecken så kan man morra och sen raskt trycka den över nacken med ett WROOOOOAW!
Är hunden för påträngande så ignorerar man den UTAN en massa nej (ett nej är också det en bekräftelse....)
Jag är ledaren i mitt hus och bestämmer om det ska vaktas när det kommer folk, jag avvänjer hunden genom att inte rusa till dörren när det kommer någon utan ligger kvar i soffan och låter det vara helt naturligt att det kommer någon. Dom hundar som börjat skälla slutar snart för matte visar ju att det är helt lugnt.
OSV OSV

Jag tycker det är hemskt hur många som är brutala i sin uppfostran. Jag har uppfostrat ca 10 hundar i mitt liv och förutom den första som jag tyvärr gjorde alla misstagen med så har jag mycket, mycket sällan behövt ta i en hund. En morrning från mig eller en dutt i sidan för att påkalla uppmärksamhet har varit nog.
OCh avledning, avledning, avledning. Det som valpen/hunden biter på eller tycker är sååå intressant det botar man genom att avleda med roligare saker tills det som var intressant inte är det längre.
Visst, det tar tid men man har ett livslångt bestående resultat.
När jag någongång behöver ta till ett hårt NEJ så lyssnar mina hundar (oftast) till 100% och viker direkt.

Det är så mycket snack om ledarskapsträning med häst men hundfolket verkar ha missat denna delen totalt.
Det är med hundar som med hästar som med ungar, att man kan inte slå sig till att vara en bra ledar man kan bara förtjäna att vara en!

hahahahahahah min hundar skulle garanterat asgarva o kolla nyfiket på dig om du morra om dom försökte ta mat vid bordet o du börja visa tänderna, om inte annat skulle jag asgarva.

Om du fostrat 10hundar är väl strunt samma du kanske inte haft modell hård heller, vad vet jag men du kan ju inte dra alla hundar över en kam.

Så din hund får bita i nya skinnsoffan 430ggr innan den fattar att den inte får det. Nej en hård korrigering i rätt ögonblick o han gör aldrig om det.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Tänk att det är så tabubelagt att slå/sparka en häst men hundar -dom ska ha hårda nypor och mycket däng....

Det kräver en uppmärksam ägare för att stoppa hunden/valpen i precis rätt ögonblick, tex när den biter i soffan. Man kan låta roligt och man kan ta fram en leksak som man gör mycket roligare än soffan.

När hunden jagar något så är det din uppgift att stoppa den INNAN den drar iväg. Har den redan dragit så kan du inte mycket göra eller ni kanske fyar/nejar och kallar in hunden för att sedan ge den däng....

Om inte hunden förstår en morrning då har den redan tappat sitt hundspråk och förstår förmodligen inte ett omvridet öra heller....

Om vi tänker oss en lärare/chef som beter sig illa mot personal/elever. T o m slår dom och skriker. Skulle ni ha respekt för en sådan?
Hur tycker ni själva att en bra ledare ska bete sig för att man skall ha respekt för honom/henne? Att det skall vara en person som jag vill lyda och göra allt för?
Precis så är det också för hunden....
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Jag håller med både PIRU och dig. Som sagt så gör jag själv så att jag säger "nej" med mörk röst och sedan låter jag glad och avleder med ngt. Endast avledning kanske också fungerar men jag tror att valpen snabbare förstår vad den inte får göra.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

För det första är jag ingen hund. Sen vill inte jag ligga min chef tillags på nåt vis, utan jag gör bara mitt jobb som jag blir tillsagd. Skulle han slå mig fick han tillbax också.
Bara o titta på Tiken som tuktar valpar, dom disskuterar inte utan hon tillrättarvisar dom med "våld" fysisk bestraffning.Man kan inte ljämföra människor med djur, människor pratar o disskuterar, medans djur utför en handling.

Sen morrningar från andra hundar tar dom. Men Schäfer valpen som är nåt i hästvägar matgalen, testar ändå för det är så gott med mat, om man säger så här det är värt o testa även om det innebär stryk. Sett det flera gånger när han provar o ta den äldres mat o får smörj direkt men kanske lyckades o få en liten bit i tumultet, det räcker för han då. Testar inte igen samma dag eller i morgon men han gör det ingen det är ett som är säkert.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Bara ta ett ex här hemma jag har ju en valp som i dag är 5månader. Men vid tillfället jag ska betätta om var han 4mån.

Han har en förkärlek till strumpr nya som gammla ligga o tugga på, jag har hittat massor med gånger han HAR tuggat men inte kommit på han så då har jag bara tagit strumpan o gått tillbax med den. Men en dag stod jag i köket o såg hur han busa med strumpan så då lyckades jag ta han på bargärning, o ruska jag om han. Än i dag så rör han inte strumpor så enkelt är det många gånger. Ändå denna korrigering var långt i från rejäl på nåt vis, men det tog i rätt ögonblick.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Pocahontas skrev:
Tänk att det är så tabubelagt att slå/sparka en häst men hundar -dom ska ha hårda nypor och mycket däng....

Hästar är flyktdjur. Hundar rovdjur. Stooor skillnad.

Tycker Piru verkar har vettiga åsikter. Sen går det inte nog att påpeka att olika hundar kräver olika mycket. Vissa bör man knappt höja rösten till och vissa måste man säga till på skarpen....
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 254
Senast: Migo
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 854
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 878
Senast: Dopy
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
27 479

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp