Bukefalos 28 år!

Hur många förbud ska en valp ha?

Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Websters girl skrev:
Hästar är flyktdjur. Hundar rovdjur. Stooor skillnad.

Så sant! :bow: OM hundar och hästar fungerade på samma sätt så hade jag varit mycket duktigare med mina hundar än vad jag är. Jag har inte alls samma känsla för timing och respons på rätt sätt med hundar som med hästar.

De hundar jag fungerar bäst med är lite "hästlika", dvs följsamma utan alltför stor dos aggressivitet.

Hundar är dessutom mer intelligenta än hästar, vilket kräver en helt annat förmåga till att förutseende hos föraren. Med hästarna vet man nästan garanterat att de är rädda och drar om något är skumt eller skräckinjagande. Hunden kan reagera helt annorlunda beroende på ras och individ.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Trissa skrev:
Då kanske det är dags att fundera över om det är en så bra metod....eftersom den inte fungerar? Är det kanske så att för varje gång ni "dänger" henne i marken ökar toleransnivån för hur mycket ni måste rya med henne innan hon lyssnar?

Själv är jag oerhört skeptisk till alla de som högt och ljudligt hävdar att hundar ska läggas på rygg/slängas omkull på ett eller annat sätt i tid och otid. Har det gått så långt att det verkligen är nödvändigt tycker jag man ska ta sig en rejäl funderare på det här med hunduppfostran och hur hundar fungerar.

Jag har väl inte sagt något om högt och ljudligt?
Hon åker ned på rygg och med en blick och några förmanande ord, i vanlig samtalston, beräöttar jag vad som är rätt och fel.

Jag säger som ngn annan redan sagt: det är bara att titta på tiken i lag med sina valpar! Inte sitter hon och småmorrar så fort valparna gör ngt hon anser är fel. Nej, det är nackgrepp och en rejäl tillsägning med detsamma. Sedan, när valparna börjat fatta att man inte gör si eller så, då kan det räcka med att hon drar upp läpparna.

Sedan är det, som också redan nämts, enorm skillnad på raser och individer.
Jag har haft andra hundar som man bara behövt titta på för att de ska fatta vad man menar. Min äldre tik t ex, hon är oerhört lyhörd och känslig för tillsägningar. Är man det minsta hård mot henne så "slocknar" hon och drar sig undan, då menar jag att det räcker med att låta lite för sträng när man säger Nej.
Valpen jag har nu är inte på långa vägar lika känslig, hon har lekt med en dobermann som puttade på henne med tassen så att hon flög. Det hela slutade ändå med att dobermannen stack därifrån. Ett annat exempel är en staffordshire bullterrier som inte är helt riktig i skallen, han är glad ena sekunden och andra skeunden kan han ryka på valpen och se ut som om han tänker mörda henne. :eek: Valpens reaktion var att börja hoppa på honom och skälla.
Inte särskilt vek, mao. :smirk:
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Bebben skrev:
"Hårda metoder" för mig, på en valp, är hårda tag fysiskt. Exempelvis att man nyper till valpen rejält, och inte bara petar till den på örat för att få uppmärksamhet. Att man dänger den i backen, skriker mycket osv.

Jag får ta i på min lilla kille ibland, han är tuff som få och testar hela tiden ifall man kan fortsätta och bitas/jaga katter/whatever. Jag försöker dock att begränsa dom lite tuffare tillsägelserna, där jag tar i honom exempelvis, till situationer där han snabbt och fort behöver förstå att det är allvar och farligt. Som när han mer än gärna jagar katterna in i ett hörn och deras klor börjar att komma nära hans ögon. Det är farligt, senast för 1 mån sen så blev min mammas ena tik klöst i ögat av en katt. Hon hade tur som bara fick en irriterad hornhinna.

Vid vanligt bit i fingrar/kläder så brukar det räcka med att man säger ett bestämt Nej, och eventuellt byter ut mot leksak eller tar bort honom därifrån. Ibland är han dock jobbigare än så, och kan hugga till rejält i både ansikte och händer. Säger man då åt honom med ett enkelt Nej, eller ger honom en leksak så struntar han högaktningsfullt i det och biter sig gärna fast i en. Han tar ett duktigt grepp och släpper inte, och biter hål väldigt lätt. Då får han en starkare tillsägelse, som visar att det verkligen inte är okej att göra så mot oss.

Ja, några få exempel. Nu ska jag baka morotskaka medan terroristen sover här, annars har jag fullt upp ;)

:bow:
Givetvis kan man inte hålla på och dra i nackskinnet på valpen så fort den gör minsta lilla fel, de vill ju gärna tugga i allt och alla när de är små och det kliar i tänderna. Det är ju så man upptäcker världen...!
Men om man kombinerar de fysiska metoderna med ett Nej, så lär ju sig valpen vad nej:et innebär och då brukar det räcka med bara Nej i många situationer.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Precis. Och sen är ju alla hundar olika som sagt. Jag har haft hundar som man aldrig behöver ta i ens, och hundar som ignorerar en totalt om man inte är ganska så bestämd.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Websters girl skrev:
Hästar är flyktdjur. Hundar rovdjur. Stooor skillnad.

Tycker Piru verkar har vettiga åsikter. Sen går det inte nog att påpeka att olika hundar kräver olika mycket. Vissa bör man knappt höja rösten till och vissa måste man säga till på skarpen....

Visst är den ena flyktdjur och den andra rovdjur MEN båda är flockdjur..... Vilket jag tror är den viktigaste länken till att vi kan bli ledare över dom och få dom att vilja göra allt för oss. Vad dom sen äter är oväsentligt!

Själklart är hundar individer som kräver olika skarpa tillrättavisningar (precis som hästar)
Det jag retar mig på är att det är liksom ok att vrida om öronen på en hund, skrika åt den, ta den i nackskinnet och dänga den i backen osv. Har man en gång markerat sitt ledarskap så ska man inte behöva ta till dessa metoder. Och det verkar tyvärr som att många gör detta på rutin, det blir liksom en vana att så fort hunden gör nåt så blir det ett herrans liv och man tar i den, medans stävan borde gå mot att kunna ge så små signaler som möjligt.

Om man studerar vargflocken så förekommer det inte ett överflöd av våld. Utan det är små blickar, en liten lyft på läppen och en styv kropp osv som berättar att nu är du på väg att göra fel. Ytterst sällan lyder inte den lägre individen och DÅ först smäller det. Många hundägare tar i med hårdhanskarna direkt, och då krävs ju i längden hårdare och hårdare tag för att få hunden att lyssna (kan jämföras med en skänkeldöd häst, man sparkar och sparkar och den blir bara dövare medans den fortfarande känner flugan som promenerar på samma ställe)
Precis som spelet emellan hästar i en flock fungerar spelet i en hund/vargflock. Det finns en massa små signaler som är svåra att upptäcka för människoögat medan hundarna/hästarna fattar direkt.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

*kl*

Håller mig i den här tråden eftersom det är valpar & förbud som jag fortfarande funderar över...

Jag har tre saker som är förbjudet... Man får inte jaga katterna, man får inte vara uppe i möblerna & man får inte bita i människor.... Jaha, & vad fasen bryr sig min valp om det? Hon skiter fullständigt i mig! Speciellt när det gäller katterna. Hon VET att hon gör fel för det räcker att jag reser mig upp eller vänder mig mot hennes håll så reagerar hon. Men inte slutar hon för det. Ibland kan hon till och med morra & springa fram mot mig som om hon ska visa att "jag skiter väl i vad du säger" & sen vänder hon tillbaka för att jaga katten igen.

Jag har skakat om henne rejält ett par ggr när jag tagit henne på bar gärning ända framme hos någon av katterna... & hon skriker ju så grannarna säkert tror att jag misshandlar henne så fort jag tar i henne så man vågar ju knappt... MEN DET HJÄLPER INTE!!! Vad ska jag göra? Hur ska jag göra? Hon MÅSTE sluta jaga dem, följa efter dem, skälla på dem & lurpassa på dem! Just nu är jag halvt förtvivlad för gammelkatten mår riktigt dåligt av hennes påhitt.

& det är inte enbart i dessa situationer som hon inte alls lyssnar på mig... Hon vill t ex ofta inte komma fram till mig annat än om jag sitter på golvet & har en leksak i handen.... Hon tycker inte att jag är ett dugg rolig om jag hoppar & leker & grejar med henne när vi går i koppel & går hon lös så ska hon bara fram & morra & bita i byxben & skor & visa sig tuff...

Hur hård måste jag bli? Vilka knep ska jag ta till? Jag vill ju inte ha en fullvuxen rotistik om ett par år som bestämmer vart skåpet ska stå :crazy:
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Jag tror snarare att ni behöver öva på kommunikationen mellan er. Att hon ska vara uppmärksam på dig och lyda dig! Gå fot korta stunder, lära massa tricks... Träna inkallning.
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Kissing Spine skrev:
Jag tror snarare att ni behöver öva på kommunikationen mellan er. Att hon ska vara uppmärksam på dig och lyda dig! Gå fot korta stunder, lära massa tricks... Träna inkallning.

Det är ju just det jag oroar mig för... Försöker jag mig på att träna lite inkallning när hon är trött så lägger hon sig ner & sover... Försöker jag när hon är pigg & på gång så skiter hon fullständigt i mig & springer runt & nosar & biter i allt annat... & är hon lite mitt emellan så sätter hon sig möjligen & glor på mig.
Jag tycker att jag har utvärderat i förväg hur jag ska vara mot & hantera henne & jag tycker inte att jag är okonsekvent & för snäll eller för hård mot henne... Har ju haft flera hundar tidigare & läst på som bara den nu inför införskaffandet av Alabama... Men ingenting verkar fungera.

& just det där att hon ju vet så väl vad det är hon inte får göra men ändå bara fortsätter hon :crazy:
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Usch så frustrerande :crazy:. Men börja med att ha henne kopplad och träna korta stunder. Ha kopplet löst och gå iväg åt olika håll samtidigt som du lockar på henne. Använd samma kommando, tex. "kom". När hon kommer får hon en godis och beröm. Du får väl vara en godisautomat i början, huvudsaken är ju att hon lyssnar på dig och tycker att det är skitskoj att komma när du ropar! Om hon inte lyssnar på dig utan nosar omkring och går åt andra håll så skrapa med fötterna i gruset, låt på olika sätt, testa nya saker tills hon lyssnar (om hon inte lyssnar alltså, lyssnar hon använder du "kom" kommandot). Viktigt tror jag är att inte dra i hunden, hon ska komma till dig frivilligt. Det blir så lätt också att man står stilla och säger/ropar "kom" utan att hunden bryr sig. Därför är det viktigt att testa nya saker om hon inte lyssnar. Så, mycket godis, variera kommandot om hon inte lyssnar.

Säger jag som inte kan så mkt :p
 
Sv: Hur många förbud ska en valp ha?

Jag efterlyser här ett svar från PIRU! Skulle vara intressant att se hur han skulle löst detta. Han verkar ha pli på sina voffsingar.

/Hannah som smyger runt in kulisserna....
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 255
Senast: Migo
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 855
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 878
Senast: Dopy
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
27 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp