Hur många hästar kan man ha?

Sv: Hur många hästar kan man ha?

Stall ägaren där jag har box, har 3 ponnyer (en shettis, en oinriden och en som är betäckt) dessutom har hon en hoppare, en stor unghäst, och en ännu större unghäst. Men hon har ju skötare...
 
Sv: Hur många hästar kan man ha?

Oj vad många svar, tack för alla era synpunkter!

Det blir ingen drömhäst den här gången, får vänta tills en av mina trillar av pinn pga ålder först :-D. Är livrädd att någon ska bli försummad.

Saken är den, att det har alltid varit en dröm att ha en sån där stor svart kluns. Dessutom vill jag ha ett sto och mest för nöjeskörning och avelns skull, så det är inte den "ultimata dressyrhästen" jag letar. Men jag vill ju kunna ge henne ett bra liv också och inte bara att hon ska stå i en hage varje dag.

Pengar är inget problem, inte för att vi är rika, men vi har hästarna hemma, får bra foder billigt och sambon är hovslagare.
Vi har gruppförsäkring på hästarna eftersom vi även har en utlånad avelsmärr också.

Hästarna har fri tillgång på grovfoder året om och vi har några hektar skog- och åkermark, så plats finns det. Planer finns på lösdrift. Har inga problem att ha en häst på släp när jag kör, så det är lätt att motionera två i taget men det är ju onekligen lite knöligare eftersom det är rätt kassa körvägar här så man måste över trafikerade vägar.

Som det ser ut nu så kommer vi att köpa ett kallblodssto innan vintern, som ska få vila från banan ett tag men ridas och motionsköras. Dessutom har vi leasat en travare tillsammans med en kompis. Även om han inte kommer att stå hos oss så räknar jag med att lägga lite tid där också.

Så även om gulliga sambon är lika fascinerad av friesrar som mig och tycker att jag självklart ska ha en så är det inte läge just nu. Men tack för alla goda råd!
 
Sv: Hur många hästar kan man ha?

Just hovslageriet är Elines minsta problem tror jag.
Det största är att få världen att förstå varför hon köper en Frieser när hon redan har en ;)

Haha, den tjockisen? Lite svår att ta föl på, men han har ju sina ljusa stunder han med. :D
 
Sv: Hur många hästar kan man ha?

Jag har lite svårt att förstå varför så många hästmänniskor hugger på folk som använder sina hästar på ett sätt som är njutbart för egen del. Det är ju inte så att hästar mår dåligt av att "bara" ridas 2-3 ggr i veckan. Går dom i flock i bra hagar och får den skötsel som dom behöver tror jag tvärtom att dom mår bra mycket bättre än många av dom tävlingsmaskiner som tränas till sitt yttersta varje vecka.

:bow:

Kan bara instämma.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 126
Senast: Mabuse
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 675
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 478
Senast: Angel
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 543
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp