Hur många hästar kan man ha?

E

ELine

Sambon och jag jobbar heltid båda två, han skift.

I dagsläget har vi tre hästar, varav två rids eller körs två-tre gånger i veckan. Den tredje är glad pensionär på 25 år som helst gör ingenting om hon själv får välja (shetlandsponny).

Vi är på gång att köpa en travhäst som varit skadad till och från, hon ska få ta det lugnt ett år och sen ska vi sätta igång henne lite smått har vi tänkt. Funkar hon inte får det bli avel för hennes del.

Jag är dessutom väldigt sugen på en frieser och har hittat ett objekt i bra ålder. MEN...hinner man med alla hästar? Jag vill inte sälja någon av de vi har, då avstår jag hellre från köp. Hur gör ni, hinner ni med flera hästar och ändå jobba heltid?

Kan nämna att sambon också är engagerad så det är inte bara jag som motionerar kusarna.
 
Sv: Hur många hästar kan man ha?

Har ni ambitioner att träna alla dessa hästar så hade jag nog funderat en gång till om ett köp är klokt med tanke på att ni för närvarande bara motionerar era hästar 2-3 ggr/veckan.

Jag tycker personligen att hästar bör gå mer om dom är friska och sunda. Men det är säkert en smaksak.

Själv har jag två som rids(6 dar i veckan), en som promeneras (pga av skada) och en ettåring, och det är ett tight schema när man jobbar men jag priorierar ju mitt intresse så det går allt! :)
 
Sv: Hur många hästar kan man ha?

Jag tycker inte ni ska köpa fler hästar. Ni har ju redan 2 och dom hinner ni bara rida 2-3 dagar i veckan? Då ska man inte köpa fler.. vill du ha mer att göra kan du ju rida dom oftare tex 6 dagar i veckan
 
Sv: Hur många hästar kan man ha?

Själv har vi fem hästar. Jag jobbar 65% min sambo har jobbat heltid fram till en månad sen då vart han arbetslös pga arbetsbrist. Vi har en konvalicent tre som skall ridas varje dag och en unghäst som är under inridning. Vi hadde inte tid till alla hästar så vi vart tvunen att skaffa medryttare. Vi står i valet och kvalet att bli tvungna att göra oss av med konvalicenten han tar tid och mycket pengar! Att skaffa sig fler och fler hästar som vi gjort kan bli en tyng börda att bära. Även fast vi har nytta av alla våra hästar (tre är färdiga tornerspels hästar unghästen skall även han gå tornerspel) så är tid en stor brist vara och hadde vi inte haft våra hästar hemma så hadde det inte gått! Vi räknar att varje häst tar tre timmar om dagen så egen tid fins inte. Vi äter ex viss 22.30 varje kväll! Husållet är alltid lidande ja vänner vad är det?:angel:
Visst kan man ha många hästar men tor mig det är mer arbete än man tror.
Sen älskar vi alla våra hästar och vill behålla dem alla.:love:
 
Sv: Hur många hästar kan man ha?

Vill man så går det, oftast iaf. Det beror ju lite på förutsättningar, barn som ska skjutsas och umgås med, långt till stallet osv osv. Har man inga barn och nära till stallet så tror jag det funkar bättre.

En del hänger upp sig på att hästarna bara går 2-3 gånger i veckan men är det aktiva travare så är det ju rätt normal träningsdos och då hinner ju du/ni med en till eller två. Det som då kan bli bökigt är ju att samköra tävlingsstarter med dem. Jobbigt om man är två personer med tre hästar till start på samma kväll, eller jag tycker iaf det. Det beror ju på vana oxå.

Sen måste man ju tänka på ekonomin och platsen, har vi råd med fler och måste vi bygga ut stallet för det (kostar pengar)?
 
Sv: Hur många hästar kan man ha?

Personligen tycker jag inte man ska ha fler hästar än man kan sköta, sen om det är 2,4,6 el fler så anser jag att varje vuxen person med lite självbevarelsedrift vet var gränsen både tidsmässigt och ekonomiskt går.
 
Sv: Hur många hästar kan man ha?

Hinner gör man väl alltid, men frågan är hur ni ska ha råd:confused:Eller ni kanske tjänar grymt bra båda två?

Själv har vi 1 häst som kostar tillräckligt i månaden tycker vi och känner inte att vi har råd att skaffa en till, fast vi skulle vilja...kan tillägga att vi då har ut mer än 30 000 i månaden.

Kostar ju att ha hästen uppstallad, foder, hovslagare, utrustning och framför allt försäkringskostnaden är ju ganska hög.

Ställ dig frågan om ni verkligen har tiden som krävs för alla hästarna, är svårt om man jobbar heltid att hinna med och att orka sköta,rida, mocka varje dag! Bättre att satsa på kvalitet i det man gör och inte samla på hästar...bara för att "ha"!
 
Sv: Hur många hästar kan man ha?

Svarar lite till alla. :)

För att börja med tiden.

Man kan ju på spara tid på många olika sätt. Personligen skulle jag, om jag hade eget stall välja att ha mina hästar på lösdrift. Och för att göra det så smidigt som möjligt skulle jag konstruera det så att man lätt kunde mocka ut det med hjälp av traktor. Givetvis plockar man bort dom synliga högarna varje dag och ströar. Detta sparar massor av tid jämfört med att mocka 5 boxar var för sig.

Om man är någorlunda händig och förstår sig på tekniken så kan man konstruera en automatisk högivare vilket gör att man inte behöver gå ut i stallet för att ge tex lunchhö. Fritillgång till hö eller ensilage kan också vara en idé. (Detta har våra hästar) För att undvika att shettisen sätter i sig mer än nödvändigt kan man placera höet eller ensilaget lite högre upp för att hon inte skall nå. Samma sak om man vill portionera ut lunchhöet. Sätt upp en bräda i ett hörn av hagen/lösdriften som bara hon kommer under, lägg hennes mat där, placera sedan de stora hästarnas mat lite högre upp, detta fungerar under förutsättning att man kan ge de större hästarna lika stor mängd.
Funderar man vidare kommer man säkert på massor av små knep att spara tid just vid den dagliga "måste" hanteringen.

Vad gäller motion så är det ju egentligen inte så konstigt att hinna med 5 hästar på 2 personer. Två av hästarna försvinner ju motionsmässigt direkt, shettisen och travarstoet, dessa behöver ju igentligen bara en daglig omvårdnad och kanske en promenad lite då och då för att komma ifrån gårdsplanen i bland.
Du och sambon kan ju turas om med att motionera dom andra tre, ena dagen tar du två och andra dagen tar han två. Detta är ju egentligen inte konstigare än folk som håller både två, tre och fyra tävlingshästar igång och dessutom jobbar heltid. Sedan finns det kanske någon ansvarsfull person i närheten som kan tänka sig o komma o hjälpa till o rida en eller ett par dagar i veckan så att du tex kan koncentrera dig på din Frieser.

När det gäller pengar...
På endel försäkringsbolag får man rabatt när man har flera hästar och lirkar man lite med dom så går det säkert att komma fram till riktigt bra priser.
Även foderpriser går att förhandla med om man är lite tuff.
Kan man presentera att jag kommer att göra av med si och så mkt foder under den här tiden, så kan man när det gäller lokala fodersäljare oftast pruta på priset. Nu kanske inte detta går att göra på det stora grannföretaget men om man köper direkt av bönderna på gårdarna så borde det inte vara några problem.
Du kan även kolla upp vad som krävs för att du ska få driva din hästverksamhet som ett företag så att du bl.a kan dra momsen.
För att driva avelverksamhet som företag tror jag iaf att man måste ha minst ett sto dräktigt varje säsong.

Utrustningsmässigt så behöver ju inte allting vara flångnytt.. Det finns massor av fina och begagnade hästsaker till salu på många annonssidor på nätet så även där kan man spara pengar. Är man sen lite lagd åt hantverkarhållet så kan man ju faktiskt laga tex remtyg och täcken själv. Vilket medför att du kanske kan köpa lätt skadade täcken och sedan laga dom själv.
Jag har ett helt gäng att sälja om det är så... :)
Vad beträffar hovslagaren så kanske inte alla hästarna behöver vara skodda runt om. Många travare (om det är det du har) klarar ju faktiskt av att gå barfota. Kan man sedan gå en kurs i hur man verkar en häst så behöver du ju bara anlita hovis när det är dax att sko.

Oj.:crazy:
Det blev kanske lite långt det här..
Men om du orkade läsa hit ner så är iaf min åsikt att det borde inte vara några bekymmer att hinna med 5 hästar i stället för 3...
Lycka till!
 
Sv: Hur många hästar kan man ha?

men herregud...."lära dig att verka själv"... kan i min vildaste fantasi inte förstå hur man kan försöka snåla in på något så viktigt som en bra hovslagare:eek:Förstår du inte hur mycket man kan förstöra...och utan hovar ingen häst:mad:

Det är ju inte för intet som det finns en hovslagarutbildning som faktiskt är några år:grin:

Har man inte råd att erbjuda sin häst en bra hovlagare och skor på alla fötterna ska man nog ta sig en rejäl funderare om man har råd att verkligen ha häst!
 
Sv: Hur många hästar kan man ha?

men herregud...."lära dig att verka själv"... kan i min vildaste fantasi inte förstå hur man kan försöka snåla in på något så viktigt som en bra hovslagare:eek:Förstår du inte hur mycket man kan förstöra...och utan hovar ingen häst:mad:

Det är ju inte för intet som det finns en hovslagarutbildning som faktiskt är några år:grin:

Har man inte råd att erbjuda sin häst en bra hovlagare och skor på alla fötterna ska man nog ta sig en rejäl funderare om man har råd att verkligen ha häst!


Men du, om hon lyckas lära sig verka och lära sig allt om hovslageri så är väl de jättebra om hon kan göra det? :S
 
Sv: Hur många hästar kan man ha?

men herregud...."lära dig att verka själv"... kan i min vildaste fantasi inte förstå hur man kan försöka snåla in på något så viktigt som en bra hovslagare:eek:Förstår du inte hur mycket man kan förstöra...och utan hovar ingen häst:mad:

Det är ju inte för intet som det finns en hovslagarutbildning som faktiskt är några år:grin:

Har man inte råd att erbjuda sin häst en bra hovlagare och skor på alla fötterna ska man nog ta sig en rejäl funderare om man har råd att verkligen ha häst!


Vad får dig att tro att ELine inte skulle klara av en kurs i hovslageri och vara kapabel att verka sina egna hästar? Dvs om det är mig du citerar, "lära dig att verka själv"-citatet, kan jag inte hitta i min text.. Skrev även att hovslagare skulle kontaktas när det blev dax för skoning.
Du måste verkligen tro att jag är helt blåst med tanke på din frågeställning, "förstår du inte hur mycket man kan förstöra"...
Jag som hela tiden trodde man kunde använda en häst som inte kan stå på fötterna!

Det du menar med ditt sista stycke är alltså att oavsett hovkvalitet och användningsområde skall hästen gå skodd?
 
Sv: Hur många hästar kan man ha?

Tycker du drömmer lite väl mycket, saker låter för bra. Har du haft egna hästar någon gång? Eget stall? Har du haft häst på lösdrift? I så fall borde du veta att en lösdrift kräver minst lika mycket jobb som ett stall... Om man nu inte skiter i hästarna och släpper dom för vind och våg och inte sköter dem.
 
Sv: Hur många hästar kan man ha?

Sambon och jag jobbar heltid båda två, han skift.

I dagsläget har vi tre hästar, varav två rids eller körs två-tre gånger i veckan. Den tredje är glad pensionär på 25 år som helst gör ingenting om hon själv får välja (shetlandsponny).

Vi är på gång att köpa en travhäst som varit skadad till och från, hon ska få ta det lugnt ett år och sen ska vi sätta igång henne lite smått har vi tänkt. Funkar hon inte får det bli avel för hennes del.

Jag är dessutom väldigt sugen på en frieser och har hittat ett objekt i bra ålder. MEN...hinner man med alla hästar? Jag vill inte sälja någon av de vi har, då avstår jag hellre från köp. Hur gör ni, hinner ni med flera hästar och ändå jobba heltid?

Kan nämna att sambon också är engagerad så det är inte bara jag som motionerar kusarna.
Jag funderar på hur mycket krav man vill ställa på sig själv. Jag talar bara från min egen erfarenhet som hästägare. Jag har en häst som bör ridas regelbundet, dottern har en häst som bör ridas regelbundet, sedan har vi en senior som skulle må bra av att gå ut på promenad vid hand ett par dagar i veckan. Visst önskar jag att jag skulle hinna med det, men det är svårt ibland. Mockning sköts på morgonen, lunchen sköts av dottern och kvällsfodring+nattfodring sköts av oss ihop. Jag känner att det är snålt om tid, framförallt på vintern när det blir becksvart tidigt. Det jobbigaste som jag tycker är att man är så förbaskat låst hela tiden (stallet hemma). Jag jobbar heltid och har två barn. Sambon jobbar skift men är inte delaktig i själva ridningen. Visst, jag skulle kunna tänka mig att ha flera hästar, men då skulle jag vilja kunna livnära mig på dem i så fall, och det är inte så lätt precis:crazy: Så mitt råd är väl att ta er en extra funderare. Jag kan tänka mig att ni kan ta hem varmblodet och ta vara på henne. Med lite tur kan det ju generera lite inkomster. Vänta med friesern och satsa på de andra hästarnas utveckling istället :)
 
Sv: Hur många hästar kan man ha?

Just hovslageriet är Elines minsta problem tror jag.
Det största är att få världen att förstå varför hon köper en Frieser när hon redan har en ;)
 
Sv: Hur många hästar kan man ha?

Jag tycker inte ni ska köpa fler hästar. Ni har ju redan 2 och dom hinner ni bara rida 2-3 dagar i veckan? Då ska man inte köpa fler.. vill du ha mer att göra kan du ju rida dom oftare tex 6 dagar i veckan
Anledningen till att man vill ha flera olika hästar kan ju vara att man vill ha variation i sin ridning/körning. Man har olika ändamål för dom olika hästarna.

Jag har själv för tillfället sex hästar. Tre araber, vilka jag tycker är dom överlägset roligaste hästarna för skogsridning. Två av dessa går som avelsston och betäcks med frieser för att få fram avkommor som lämpar sig mer för dressyr och körning. Övriga tre är då alltså arab/frieserkorsningar, två föl och en tvååring.

Jag har lite svårt att förstå varför så många hästmänniskor hugger på folk som använder sina hästar på ett sätt som är njutbart för egen del. Det är ju inte så att hästar mår dåligt av att "bara" ridas 2-3 ggr i veckan. Går dom i flock i bra hagar och får den skötsel som dom behöver tror jag tvärtom att dom mår bra mycket bättre än många av dom tävlingsmaskiner som tränas till sitt yttersta varje vecka.

Jag har också sett alldeles för många hästägare - speciellt då tonåringar som tappat sitt hästintresse för att dom inte orkat med pressen att träna så mycket och rida så ofta som man "ska" - ofta då påpiskade av föräldrar som står där och viftar med fakturorna på alla kostnader på hästen. Visst - det ÄR ett dyrt intresse. Men om det nu kostar så mycket så borde det åtminstone vara en njutbar sysselsättning vilket det inte blir om det bara handlar om resultat.

Alla är inte tävlingsmänniskor och om man har tid och råd att hålla sig med flera hästar som man känner tillför något, så är det väl fantastiskt!
 
Sv: Hur många hästar kan man ha?

Jag förstår inte din tanke alls, istället för att köpa fler hästar kan hon ju rida oftare på de hon har! Jag säger inte att man måste rida varje dag men om man nu bara orkar/hinner rida 2-3 dagar i veckan, varför köpa fler hästar? Det blir mycket dyrare och mycket mer jobb! Lägg ner tid och pengar på det man har istället!
 
Sv: Hur många hästar kan man ha?

Man kan om man vill , är något roligt finns det mer ork och tid än man tror ;)
 
Sv: Hur många hästar kan man ha?

Jag förstår inte din tanke alls, istället för att köpa fler hästar kan hon ju rida oftare på de hon har! Jag säger inte att man måste rida varje dag men om man nu bara orkar/hinner rida 2-3 dagar i veckan, varför köpa fler hästar? Det blir mycket dyrare och mycket mer jobb! Lägg ner tid och pengar på det man har istället!
Som jag skrev tidigare - man kanske vill ha olika hästar till olika ändamål.

Spekulerar lite i TS fall: Hon skriver att hästarna rids eller körs 2-3 ggr per vecka. Det är ju då inte omöjligt att det är travhästar det handlar om. Är hon då intresserad av både trav och dressyr så är det väl ganska naturligt att hon ser sig om efter ytterligare en häst.
 
Sv: Hur många hästar kan man ha?

Svar både till dig och TS.

Lösdrift spar enormt mkt tid även fast vissa inte tror det. Jag har själv mina på lösdrift och kommer nog aldrig att stalla upp igen. Jag mockar inte varje dag, bara ifall det ligger jättehögar vid fodret och liknande. Däremot ströar jag halm varje dag. Tömmer en gång om året. Fodrar en gång/dygn eftersom mina inte äter kraftfoder. Ser då till att dom har så dom klarar sig minst ett dygn till = fri tillgång. Hade ju varit ännu smidigare om man hade kunnat ställa ut en storbal men mina hästar äter för lite - den hinner bli kass. Vatten fylls på en gång/dygn. Tja, det är nog det jag gör varje dag på lösdriften. Hur kan det bli lika mkt jobb som en normal dag med uppstallade? Fodra/släppa ut/ lunchfodra/mocka ett antal boxar/släppa in/fodra en eller två ggr till. Visst måste man ju kolla hagarna och så men det gör man ju oavsett om hästen är inne på natten eller ej. Och dessutom så måste man gå upp på morgonen även på helgen.. det är ju en anledning till för att vilja ha lösdrift!

Nej, detta handlade ju inte om lösdriftens vara eller inte vara, utan om huruvuda TS kan ha fler hästar.

Jag har själv varit i den sitsen att man har plats för fler hästar, blir erbjuden "den perfekta", och tvekar på hur man ska göra. Hästar tar alltid mer tid än vad man tror. Men vill du ha den hästen så tycker jag att du ska köpa den. Du verkar ju ha bra lösningar på det mesta! Men gör inget förhastat, vänta en vecka innan du fattar nåt beslut. Då har man ofta kommit till en bättre insikt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 126
Senast: Mabuse
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 677
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 478
Senast: Angel
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 544
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp